دوشنبه 7 آذر 1384

گزارش کامل تریبون آزاد "با گنجی تا رهایی" در پلی تکنيک


تریبون آزاد دانشجویی «آزادی باید زنده بماند» با محوریت اعتراض به وضعیت وخیم جسمانی اکبر گنجی و شکنجه وی در زندان در پلی تکنیک برگزار شد. محورهای دیگر این تجمع دانشجویی اعتراض به امنیتی شدن فضای دانشگاه و جامعه، انسداد سیاسی اجتماعی و فرهنگی و دخالت در حوزه خصوصی دانشجویان و دفاع از حق داشتن زندگی آزاد برای دانشجویان و شهروندان ایرانی و استقلال دانشگاه از حاکمیت بود. در این تجمع آقایان رضا دلبری و سعید حبیبی از دفتر تحکیم وحدت و مهدی مشایخی، یاشار قاجار، عباس حکیم زاده و خانم صدیقه بیگدلی از انجمن امیرکبیر سخنرانی کردند.
نصرا... کشاورز از مسئولین برگزاری این برنامه در مصاحبه ای با رادیو فردا گفت: مساله انسداد سياسي در كشور و فضاي سياسي داخل دانشگاه ها كه روز به روز پليسي تر مي شود، موضوعات محوري مورد بحث در اين تربيون آزاد بودند. مسائل سياسي مخصوصا وضعيت آقاي اكبر گنجي و ساير زندانيان سياسي از جمله عبدالفتاح سلطاني كه در وضعيت نامطلوبي در زندان به سر مي برند و هيچ توجيهي براي نگاه داشتن اينها در زندان وجود ندارد و آقاي گنجي را از حقوق اوليه شان داخل زندان محروم كرده اند. نكته ديگر تربيون مسائل داخل دانشگاه است كه من اين را هم نشات گرفته از مسائل سياسي داخل كشور مي دانم. نصرا... کشاورز در ادامه افزود: پليسي شدن شديد فضاي دانشگاه، رفتن انتظامات زير نظر حراست با آیین نامه جدید وزارت علوم و كنترل دانشجويان در درب هاي ورودي دانشگاه مشکلات فراوانی را برای دانشجویان مخصوصا دختران دانشجو ایجاد کرده است. از این رو انجمن پلی تکنیک تصمیم گرفت با این حرکت اعتراض شدید خود را نسبت به انسداد سیاسی اجتماعی حاکم بر کشور و دانشگاه اعلام نماید.
در ابتدای این تریبون صدیقه بیگدلی عضو شورای عمومی انجمن اسلامی گفت: امروز ایران به دست اقلیتی افتاده که هیچ احترامی به خواست و رای اکثریت نمی گذارد و سعی می کند در برخوردهایش شقاوت و وحشی گری را تا سر حد ممکن اعمال نماید. که این مسئله در برخورد با زندانیان سیاسی به خصوص اکبر گنجی بسیار واضح است. بیگدلی سپس با اشاره به این که فشارهای حاکمیت همواره متوجه طبقات فرودست و ضعیف جامعه بوده است خواستار احقاق حقوق زنان شد.
دبیر انجمن پلی تکنیک در ادامه با اشاره به پرونده هسته ای ایران در شورای حکام گفت: همواره این سوال وجود داشته که چه دلیلی وجود دارد که ما چرخه سوخت هسته ای داشته باشیم و به ازای آن کشور را به سمت انزوای سیاسی و اجتماعی سوق دهیم؟! وی با توتالیتر خواندن حاکمیت ایران گفت: در بحث پرونده هسته ای به هیچ عنوان منافع ملی مد نظر حاکمیت نیست، بلکه به خاطر عدم خدشه به ایدئولوژی نظام، بر آن پافشاری می کنند. قاجار با اشاره به حق ملت ایران برای تعیین مسئولین کشور از وجود فردی که خود را رهبر مادام العمر ایران می خواند انتقاد کرد. وی با توجه به شایعه حضور رئیس جمهور در دانشگاه امیر کبیر به حضور رهبری در دانشگاه پلی تکنیک اشاره کرد و خطاب به احمدی نژاد گفت: 5 سال پیش آقای خامنه ای حاضر نشد با دانشجویان پلی تکنیک مواجه شود و از بیرون دانشگاه 4 هزار نفر را با اتوبوس به دانشگاه آوردند ولی امیدوارم شما جرات کنید که با دانشجویان پلی تکنیک مواجه شوید که اگر این چنین شود جلسه سخنرانی تان به جلسه محاکمه تان بدل خواهد شد.
سعید حبیبی دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در این تجمع با اشاره به این که جنبش دانشجویی علاوه بر نقش نظارتی بایستی موتور محرکه تحول در سطح جامعه باشد، گفت: جنبش دانشجویی بایستی قدم در راه گذاشته و حرکت کند و مسئله را از دانشگاه شروع نماید. وی در ادامه گفت: بایستی از دانشگاه خودمان شروع کنیم و اگر به عنوان مثال طالب دموکراسی هستیم، تمرین دموکراسی را از دانشگاه خودمان شروع کنیم.
در ادامه عباس حکیم زاده عضو انجمن امیر کبیر با اشاره به سخنان یکی از بسیجیان که قبل از وی گفته بود اکبر گنجی با فحش دادن به هاشمی رفسنجانی شناخته شد و با دشنام دادن به رهبری در حال معروف شدن است پرسید: این چه نظامی است که افراد در آن با فحش دادن به رهبران آن مشهور و معروف می شوند و در قلب ها جای می گیرند. آیا این مشکل از خود حاکمیت نیست؟! این دانشجو در ادامه با اشاره به این که مسئله امروز ما مسئله دیکتاتوری است گفت: نمود بارز انسداد سیاسی ناشی از دیکتاتوری در خارج از دانشگاه می شود شکنجه اکبر گنجی و در داخل دانشگاه می شود روسای انتصابی دانشگاه، برخوردهای حراست، احضار دانشجویان به کمیته انضباطی و... . عباس حکیم زاده جرم اکبر گنجی را ایستادگی در مقابل حاکمیت غیر دموکراتیک و سر خم نکردن در برابر آن دانست و گفت: اکبر گنجی کسی بود که بی پروا لخت بودن پادشاه را به رخش کشید و اکنون خود و خانواده اش یک تنه تاوان آن افشاگری را می دهند. وی در ادامه وظیفه جنبش دانشجویی را این دانست که مسئله اکبر گنجی را از حالت شخصی خارج کنند و آن را به مسئله ای ملی تبدیل نمایند تا از این طریق فشارهای وارد بر وی را کاهش دهند. وی در پایان فقر، فساد و تبعیض از عوارض حکومت غیر پاسخگو دانست.
مهدی مشایخی با اشاره به شعار مهرورزی دولت احمدی نژاد گفت: بدترین شکنجه ها را در ماه رمضان بر علیه زندانی سیاسی، اکبر گنجی روا داشتند و هر انسان آزاده ای با خواندن رنجنامه همسر وی دلش به درد می آید.
پس از آن چند تن از اعضای شورای صنفی دانشگاه اعتراض خود را نسبت به فضای بسته و پادگانی دانشگاه عنوان کردند.
در ادامه این مراسم دانشجویان با تشکیل حلقه انسانی و راهپیمایی تا درب اصلی دانشگاه اعتراض خود را به برخوردهای انتظامات و حراست با دانشجویان اعلام کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رضا دلبری عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و دبیر اسبق انجمن پلی تکنیک که به مدت سه ساعت در میان ماموران انتظامات دانشگاه محصور بود و اجازه ورود به دانشگاه را نیافته بود به میان دانشجویان آمد و تشکر خود را از همبستگی دانشجویان که باعث ورود وی به دانشگاه شد اعلام کرد. دلبری سپس در سخنان کوتاهی در جمع دانشجویان گفت: تنها نهادی که برای دفاع از آزادی و دموکراسی باقی مانده است دانشگاه است از این رو نباید گذاشت که این نهاد به تعطیلی و سکون کشیده شود. از طرفی فضای کشور و دانشگاهها بسته شده است و عده ای قدرت را به صورت نامشروع قبضه کرده اند و گمان می کنند که قدرت لایتناهی دارند و آنچنان متوهمند که گمان می کنند تا ابد می توانند بر این منوال حرکت کنند. این عده کشور را به سمت خطرناکی می برند. وی در ادمه گفت: نباید فضای ناامیدی بر کشور حاکم شود و جنبش دانشجویی می تواند با فعال کردن دانشگاه ها و امید آفرینی تغییرات دموکراتیک درونزا را رقم زند. وی سپس در رابطه با آزادی پوشش دختران دانشجو گفت: باید ایستاد و مقاومت کرد و اجازه نداد تا حاکمیت نوع خاصی از پوشش را بر دانشگاه ها به عنوان نماد ایدئولوژی مورد قبولش حاکم نماید.
در ادامه رضا دلبری با اشاره به اکبر گنجی به عنوان نماد مبارزه مدنی ایران، افزود: با وی طوری برخورد شده است که هر انسانی را شرمگین می کند. نوع برخورد با اکبر گنجی معیار حقوق بشر در ایران است و نشان می دهد که حاکمیت با فردی که تا این اندازه شناخته شده است این گونه رفتار می کند با شهروندان دیگر به مراتب برخورد سخت تر و خشن تری خواهد داشت. وی در پایان در مورد سواستفاده احمدی نژاد از واژه عدالت و مبارزه با فقر گفت: کسی که ورود به قدرتش با بی عدالتی بوده است اجازه ندارد که آرمانش را عدالت بگذارد و عدالت را همانند واژه های دیگر مثل دین و ارزشها مبتذل کند. کسانی که 27 سال حاکمیت را در اختیار دارند نمی توانند از جایگاه منتقد و اپوزیسیون با مساله فقر و فساد و تبعیض برخورد کنند و باید بدانند که فقر و فساد و تبعیض و بی عدالتی ریشه اصلی اش قدرت مطلقه و غیر پاسخگوست. و اکنون که از رهبری تا قوای سه گانه همه هماهنگ و یکدست هستند، مشکلات و بی عدالتی های کشور به پای آنها نوشته می شود و کسانی که قدرت مطلقه دارند، مسوولیت مطلقه نیز دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل تریبون آزاد "با گنجی تا رهایی" در پلی تکنيک' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016