سه شنبه 8 آذر 1384

لاريجاني: امروز زمان ايستادگي است، فارس

خبرگزاري فارس: دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه امروز زمان ايستادگي است، گفت: بهره گيري از ويژگي الهام بخش انقلاب و بالا بردن توان ملي كشور با تكيه بر فناوري از عوامل مهم تقويت قدرت ايستادگي كشور است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از نشريه داخلي سپاه، علي لاريجاني كه در همايش سراسري هاديان سياسي سپاه سخن مي‌گفت، افزود: مطالعه تاريخ انقلاب نشان مي‌دهد كه ما از بدو پيروزي انقلاب اسلامي با آمريكا روبرو بوده‌ايم، بعد از جنگ هم با اينكه شرايط ايران تغيير كرده بود تهديد آمريكا ادامه داشت و حتي در شرايطي كه روابط سياسي ايران با غرب آسان‌تر مي‌شد، تهديد آمريكا وجود داشت و حيثيت دردسر ساز آمريكا بروز مي‌كرد.
وي با بيان اينكه در واقع ما با پديده آمريكا با دو چهره مواجه هستيم، افزود: يكي تهديد امنيت ملي كشور در شكل هاي گوناگون و ديگري نيز به شكل براندازي فرهنگي و اجتماعي و وجه ديگر دردسرسازي آمريكا در مورد منافع ملي ايران است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه از هر گروه و حزبي در داخل كشور باشيم، نمي‌توانيم منكر دشمني آمريكا شده و آن را نفي كنيم، افزود: ممكن است در چگونگي مواجه شدن با اين مسئله ديدگاه‌هاي مختلف وجود داشته باشد ولي نمي‌توانيم آن را نفي كنيم و شايد مسائل و بحث‌هايي كه در اين سال‌ها وجود داشت همه به نوع نگاه براي حل مسأله مربوط مي‌شد كه يك عده‌اي در داخل كشور مي‌گفتند ما بايد خود را با عرف بين الملل وفق دهيم و عده‌اي ديگر مي‌گفتند كه ما بايد روي مباني خودمان بايستيم و حرف‌هاي ديگري كه زده مي‌شد همه برمي گشت به اينكه ما چه استراتژي براي حل اين مسأله داريم و چگونه با اين پديده مواجه شويم و چگونه مي‌توانيم يك زيست اجتماعي بدون تهديد آمريكا داشته باشيم.
دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي با اشاره به اينكه سه دكترين در اين زمينه وجود دارد كه هر كدام هم تبعات خاص خود را دارد، اظهار داشت: اول دكترين همراهي با غرب است كه طبق اين دكترين ما بايد اين پديده را به عنوان يك واقعيت بپذيريم و آن را داخل خودمان قبول كنيم و با آن كنار بياييم و در بحث هسته‌اي آمريكايي‌ها خواستند ما را به اين سمت سوق دهند لذا هر وقت اجلاس حكام نزديك مي‌شد يك افشاگري صورت مي‌گرفت و وقتي اين اتفاق مي‌افتاد مي‌گفتند وضع خطرناك است و يك مذاكره ديگر را خواستار مي‌شدند و مي‌گفتند يك سري مسائل ديگر را هم بايد بپذيريد در غير اين صورت اعتماد حاصل نمي شود تا اينكه در مذاكرات پاريس به ما گفتند شما اصلاً غني سازي نكنيد و بعد هم گفتند بهترين راه اعتماد سازي اين است كه شما اصلاً فناوري هسته‌اي نداشته باشيد.
دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي دومين دكترين را دكترين اصالت برخورد ناميد و تصريح كرد: طبق اين دكترين ما يك كشور اسلامي هستيم، نظامات خاص خود را داريم، بر اساس مكتب خودمان زندگي مي كنيم و به هيچ كس هم كاري نداريم اما در درون آن انزوا و تبعاتي وجود دارد، زيرا بسياري از كشورهاي اسلامي هم نمي‌توانند با چنين جايگاهي با ايران نسبت برقرار كنند.
لاريجاني دكترين تطبيقي را سومين دكترين پيش رو دانست و بيان داشت: اين دكترين يك نگاه تطبيقي است با اصالت‌هاي اسلامي، يعني ما يك كشور اسلامي هستيم و شرايط و مناسبات دنيا را با خودمان تطبيق مي‌دهيم. در اين دكترين ديپلماسي سياسي فعال خواهيم داشت، با همه كشورهاي مختلف نسبت برقرار مي‌كنيم اما با منطق اسلامي خودمان آن را تفسير و تعبير مي‌كنيم.
وي با بيان اينكه فرض كنيد ما دكترين سوم را پذيرفتيم، افزود: حال سؤال اين است كه با پديده يك جانبه‌گرايي آمريكا و اين حيثيت دردسرسازي كه در دنيا دارد، چگونه برخورد كنيم و چه راه حلي داريم تا از آن عبور كنيم.
لاريجاني خاطرنشان كرد: در درون اين دكترين شما بايد يك راهي پيدا كنيد كه بتوانيد سطح و جايگاه كشور را به جايي برسانيد كه خود به خود مشكل امنيت ملي شما حل شود در غير اين صورت اين عامل فشار هميشه بر روي شما مي باشد.
دبير شوراي‌عالي امنيت ملي، بهره گيري از ويژگي الهام بخش انقلاب و بالا بردن توان ملي كشور با تكيه بر فناوري را از عوامل مهم تقويت قدرت ايستادگي كشور دانست و تاكيد كرد: امروز كشورهايي ناديده گرفته مي‌شوند كه عقب افتادگي تكنولوژي داشته باشند و اگر امروز ملاحظه مي كنيد كه در برابر فناوري هسته‌اي شما به صورت جدي ايستادگي مي‌كنند به خاطر بمب اتم نيست زيرا اينها به اندازه كافي از طريق ملاحظات و بازرسي‌هايشان اطلاعات به دست آورده‌اند و مي‌دانند كه ما بمب اتم نداريم و تحليل آنها اين است كه مي‌گويند ايران چند ويژگي دارد، از موقعيت ژئوپلتيك برجسته برخوردار است، بسترهاي تمدني دارد كه اين استعداد جهش به دانايي را در آنها به وجود آورده است و اين تشخيص آنها هم درست است. اين نقطه كليدي است و لذا مانع مي‌شوند و مي‌گويند اگر اين عناصر دست به دست هم بدهند ديگر نمي‌توان ايران را مهار كرد.
لاريجاني با اشاره به اينكه امروز خيلي از افراد مي‌گويند «درست است كه بحث اتمي خوب و آرمان ملي ايرانيان است ولي بايد آن را در دالان مذاكره پيش ببريد» گفت: اگر كسي فقط اين را بپذيرد معنايش اين است كه دكترين اول را پذيرفته است، يعني صرفاً بايد خودتان را تطبيق دهيد، شما نمي‌توانيد يك دكترين را بپذيريد و بعضي از عوامل را كه ميل شماست از جاي ديگري بياوريد.
وي افزود: انتخاب دكترين به شما كمك مي‌كند كه شما يك مجموعه با هم را بتوانيد جلو ببريد، با ديپلماسي ساده نمي‌توانيد اين كار را بكنيد. در دو سال و نيم گذشته با ديپلماسي مي‌خواستيم پيش برويم و شايد شرايط ايجاب مي‌كرد و چاره‌اي جز اين نداشتيم و شما نتيجه آن را ديديد كه كليه فعاليت اتمي تعطيل شد، آنقدر آدرس‌ها و سيگنال‌هاي غلط به غرب رفت تا آنها باورشان شد كه شما يا داراي دكترين امنيت ملي نيستيد يا از ترس با فشار چماق به عقب مي‌رويد و تسليم مي‌شويد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه هيچ تضمين منطقي و مورد قبولي براي تامين سوخت هسته‌اي وجود ندارد، اظهار داشت: شما در 40ـ30 سال آينده سوخت هاي فسيلي نداريد، آن وقت كشورهاي داراي توانايي توليد سوخت هسته‌اي يك اوپك اتمي درست مي‌كنند و مي گويند اگر سوخت مي‌خواهيد رفتار خود را در زمينه سياست خارجي عوض كنيد، در زمينه فرهنگي رفتار خود را عوض كنيد، در اين صورت شما چه كار مي توانيد بكنيد؟ اين براي يك كشور كمال بي‌عقلي است كه سوخت دراز مدت خود را وصل بكند به كشور ديگري حتي كشور دوست و من نمي‌گويم ما امروز سوخت از جاي ديگر تهيه نكنيم ولي بنيه خودمان را بايد داشته باشيم كه اگر كسي گفت به شما سوخت نمي‌دهيم خودمان بتوانيم بسازيم در غير اين صورت شما در بسياري از مسائل بايد رفتار و تبعات آنها را بپذيريد.
لاريجاني تصريح كرد: ما مذاكره مي‌كنيم منتهي مذاكره‌اي كه هدفش فناوري اتمي ايران است و از نظر من كل اين تعليقاتي كه انجام شد وجه عقلايي نداشت، اگر براي اعتماد سازي بود فقط بخش غني سازي بايد تعليق مي‌شد، قطعه سازي و تحقيقات براي چه بايد تعليق شود مگر از اينها بمب ساخته مي‌شود؟ و غربي‌ها چون يك سابقه ديگري از ما ديده‌اند و حالا بايد عادت بكنند به يك نوع مواجهه ديگر اين يك مقدار براي آنها سخت است.
وي با اشاره به اينكه اين روزها مي‌بينيم بعضي‌ها مي‌گويند هزينه اين كار خيلي بالاست، بيان داشت: مگر هزينه رفتارهاي ديگر كم است؟ شما وقتي يك گام برمي‌داريد بايد ببينيد براي گام بعدي شما كجا را تعريف مي‌كنند اگر شما گام اول را غلط برداريد گام دوم را در همان جهت براي شما تعريف مي‌كنند و نمي‌توانيد گام اول را يك طرف و گام بعد را به طرف ديگر برداريد. هزينه همه اينها زياد است.
دبير شوراي‌ عالي امنيت ملي با طرح اين سوال كه چگونه مي‌توانيم از داخل اين چالش‌ها بيرون بيائيم؟ خاطرنشان كرد: دكترين سوم مي‌گويد شما بايد در يك مستوايي باشيد كه بقيه چالش‌هاي درون خود را حذف كنيد، ايران اگر ايران اتمي بشود ديگر كسي جرأت نمي‌كند جلوي پايش چالش ايجاد كند زيرا هزينه‌اش بالا مي‌رود و اگر شما در استراتژي سوم حركت كنيد، چالش هاي خود را كم كرده‌ايد زيرا توان ملي شما بالا مي‌رود و به موقعيت ژئواستراتژيك مي‌رسيد و آن وقت بايد شما را تحمل كنند كه اين هم زحمت دارد.
لاريجاني خطاب به هاديان سياسي سپاه پاسداران گفت: شما يك گام ديگر بايد برداريد كه آن بدون هزينه نيست و اراده قوي‌اي مي خواهد و اگر اين اراده انقلابي وجود داشته باشد شما براي سال‌ها ايران را بيمه كرده‌ايد اما اگر اين اراده وجود نداشته باشد هميشه با چالش مواجه مي‌شويد. از منظر مطالعات استراتژيك امروز زمان ايستادگي است زيرا آنها براي كار با شما زمان ندارند و مشكل دارند، زمان مي گذرد پس ما نبايد كوتاهي و غفلت داشته باشيم و نبايد زمان را اتلاف كنيم زيرا هميشه اتلاف زمان به نفع ما نمي‌باشد و در مواقعي اتلاف وقت به نفع ماست كه ضعيف باشيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: امروز زمان ايستادگي است، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016