یکشنبه 13 آذر 1384

آصفي: مذاكره با آمريكا در خصوص پرونده هسته‌اي در دستور كار ما نيست، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۱۳‬

سخنگوي وزارت امور خارجه در واكنش به اظهارات مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر لزوم حضور آمريكا در مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا گفت: اين ديدگاه شخصي "البرادعي" است و مذاكره با آمريكا در دستور كار ما نيست.

به گزارش ايرنا، حميدرضا آصفي روز يكشنبه در گفت و گوي هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: نيازي به حضور آمريكا در مذاكرات نيست و ما معتقديم يكي از دلايلي كه مذاكرات را پيچيده كرده مداخلات آمريكا است.

آصفي در خصوص از سرگيري مذاكرات ايران و اروپا و سطح اين مذاكرات، گفت: با اروپا براي انجام مذاكره در سطح كارشناسان ارشد توافق كرديم اما هنوز زمان و مكان دقيق آن مشخص نشده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه، عدم انحراف ايران در غني‌سازي براي توليد سوخت هسته‌اي را موضوع اين مذاكرات عنوان كرد و افزود: ديدگاه ما به اين مذاكرات نگاه چانه‌زني نيست بلكه ما تحقق حقوق خود در داشتن فناوري صلح- آميز هسته‌اي را در مذاكرات دنبال مي‌كنيم.

آصفي در پاسخ به پرسشي مبني بر اظهارات وزراي خارجه روسيه و آلمان و برخي شنيده‌ها مبني بر طرح غني‌سازي در خارج از ايران، گفت: ما چنين طرحي دريافت نكرده‌ايم. جمهوري اسلامي ايران مذاكرات همراه با پيش شرط را نمي‌پذيرد و حقوق ما بايد استيفا شود.

سخنگوي وزارت خارجه قبل از پاسخگويي به سووالات خبرنگاران از سفر رييس جمهوري ايران در روزهاي آينده به كشور عربستان خبر داد و گفت: آقاي احمدي نژاد به منظور شركت در اجلاس فوق‌العاده سران كشورهاي اسلامي در مكه به اين كشور سفر خواهد كرد.

آصفي در رابطه با خبر خريد موشك از روسيه توسط ايران گفت: ما با روسها همكاريهاي نظامي داريم اما آنچه انجام مي‌دهيم بر اساس اصول و موازين بين‌المللي است و دو طرف از مقررات بين‌المللي تخطي نمي‌كنند.

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران براي امور دفاعي خود با كشورهاي مختلف از جمله روسيه همكاري نظامي دارد.

آصفي در خصوص گزارش "مهليس" در مورد ترور "رفيق حريري" و اظهارات متناقض شاهدان پرونده گفت: اظهارات شاهد دوم در روزهاي اخير پرونده را دچار ابهام جدي كرده و پايه‌هاي اين گزارش كه بر اساس مشاهدات مشهود بوده را به صورت جدي متزلزل كرده است.

وي افزود: همكاري سوريها با گروه تحقيق سازمان ملل جاي تقدير دارد و اميدواريم سازمان ملل تحولات اخير را در گزارشهاي خود مدنظر داشته باشد و با موضوع منطقي برخورد كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه مصاحبه هفتگي خود با خبرنگاران درپاسخ به سوالي مبني برابراز تمايل آمريكا به برقراري ارتباط با ايران درخصوص موضوع عراق، گفت: مذاكره با آمريكا در دستور كار ما نيست و در مورد مساله عراق نيز دليل اين مساله كاملا روشن است .

آصفي افزود: موضوع عراق يك موضوع داخلي مربوط به خود مردم عراق است، مردم عراق عاقل و آگاه هستند و خودشان بايد تصميم بگيرند و آينده خود را بسازند و لزومي هم براي مذاكره با آمريكا در اين مورد نيست .

خبرنگاري پيش بيني سخنگوي وزارت امور خارجه را از نتيجه مذاكرات آتي ايران و اروپا در رابطه به پرونده هسته‌اي ايران سوال كرد،آصفي در پاسخ گفت: پيش بيني مذاكرات به رفتار اروپايي‌ها در اين دور از مذاكرات بازمي گردد.

وي ادامه داد:اگر طرف ما در مذاكره منطقي عمل كند و همكاري‌هاي ايران با آژانس و اقدامات داوطلبانه و اعتماد ساز ايران را معيار قرار دهد، به نتيجه مذاكرات خوشبين هستيم، در غيراين صورت ، وضعيت به گونه ديگري خواهد بود .

آصفي خاطرنشان كرد: ما در سر ميز مذاكره از ظرفيت‌هاي ديپلماتيك خود استفاده مي‌كنيم و مواضع خود را تبيين خواهيم كرد و استدلال‌هاي ما به اندازه كافي قوي هست كه از آنها دفاع كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين سوال كه آيا در آينده سطح مذاكرات، ارتقاء خواهد يافت ياخير، گفت: ارتقاء سطح مذاكرات به بستگي به مذاكرات آينده دارد.

آصفي افزود: اگرچه سطح مذاكرات مهم است،اما مهم تراز آن محتوا و نتايج مذاكره مي‌باشد و ممكن است يك مذاكره مهم در يك سطح نه چندان بالا صورت گيرد و نتايج خوبي هم داشته باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران مذاكرات با پيش شرط را نمي‌پذيرد و حقوقي دارد كه بايد اين حقوق بطور كامل استيفا شود.

خبرنگاري با اشاره به سخنان وزيرامورخارجه آلمان مبني بر اينكه ايران از خود منطق نشان دهد، از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد، منظور از منطق چيست: آصفي در پاسخ گفت: جمهوري اسلامي ايران پيرو منطق است و از ابتدا هم با منطق و استدلال كار كرده و اتفاقا اين طرف مقابل است كه پيرو منطق نيست .

از سخنگوي وزارت‌امورخارجه درخصوص پيشنهاد ميانجيگري ايران بين سوريه و عراق از سوي عربستان، سوال شد، وي در پاسخ گفت: در اين چارچوب باكسي صحبت نداشته‌ايم.

آصفي در عين حال تصريح كرد: در چارچوب همكاري و همگرايي كشورهاي منطقه و همكاري در راستاي ترتيبات امنيتي منطقه، هميشه با كشورهاي منطقه گفت و گو داريم و اين از سياستهاي جدي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است .

خبرنگاري علت تغييرلحن مقامات رژيم صهيونيستي درمورد ايران در روزهاي اخير را از سخنگوي وزارت امور خارجه جويا شد،آصفي در پاسخ گفت: اظهارات اخير مقامات رژيم صهيونيستي حاكي از اين است كه اين رژيم از بسيج جامعه بين‌المللي براي فشار به ايران مستاصل شده است .

آصفي وجود بحرانهاي جدي در داخل اين رژيم و اقرار و اعتراف اين رژيم به عامل تهديد و بي‌ثباتي منطقه بودن، را از ديگر عوامل اين تغيير لحن عنوان و تاكيد كرد: رژيم صهيونيستي بخوبي مي‌داند كه اگر دچار خبط و اشتباه شود پاسخ ايران بسيار كوبنده و هولناك خواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: مواضع رژيم صهيونيستي ناشي از عصبانيت و درماندگي در پيشبرد طرحهاي توطئه آميز اين رژيم است .

از سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص خبري مبني بر سفر رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور به انگلستان و ديدار وي با وزير امور خارجه انگليس سوال شد،آصفي درخصوص اين خبر اظهار بي‌اطلاعي كرد و گفت، در روزهاي اخير چنين ديداري انجام نشده است .

خبرنگار روزنامه كويتي از سفرهاي متعدد مقامات عراقي به ايران سوال، كرد، آصفي درپاسخ گفت: روابط ايران وعراق بسيار خوب بوده و طبيعي است كه اين تبادل هيات‌ها در چارچوب روابط بسيار برادرانه ايران و عراق است .

آصفي شرايط آينده عراق را بسيار حساس و تعيين‌كننده توصيف كرد و گفت:
بايد تلاش كنيم تا مردم عراق پس از سالها ديكتاتوري، آينده كشور خود را بسازند.

اين خبرنگار همچنين از سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص سفرش به كشور سوريه سوال كرد،آصفي در پاسخ گفت: سفر من به كشور سوريه در راستاي همكاري هاي كنسولي و كميسيون مشترك كنسولي دو كشور بود و توافقاتي نيز دراين سفر صورت گرفت.

خبرنگار ديگري بااشاره به‌اينكه نقش بيش از ‪ ۲۰‬شركت انگليسي در تجهيز رژيم صدام به مواد شيميايي در استفاده عليه ايران ، در دادگاه لاهه ثابت شده، پرسيد آيا دادخواستي از سوي ايران عليه انگليس صادر شده است؟، آصفي در پاسخ گفت: خير .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ادامه از سخنگوي وزارت امور خارجه درخصوص افزايش موارد نقض حقوق بشر در اروپا سوال شد، آصفي در پاسخ گفت: متاسفانه موارد نقش حقوق بشر در اروپا بسيار زياد شده واروپايي‌ها بايد براي اين موضوع فكر جدي كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه درپاسخ به سوالي درخصوص سفر وزير امور خارجه به تركيه و نتايج اين سفر، گفت: اين سفر در امتداد سياستهاي دولت براي گسترش روابط و مناسبات سياسي و اقتصادي با كشورهاي منطقه صورت گرفت.

آصفي افزود: وزير امور خارجه در اين سفر با مقامات عالي تركيه ديدار و درخصوص مسائل اقتصادي و سياسي دو جانبه و منطقه‌اي و همچنين همكاري هاي پارلماني گفت و گو كرد.

خبرنگاري از شركت كردن هياتي از وزارت امور خارجه در يك اجلاس امنيتي با كشور انگلستان در امارات پرسيد، آصفي در پاسخ گفت: اين جلسه در رابطه با همكاري پيرامون ترتيبات امنيتي منطقه بود و براي دوم برگزار شد كه از ايران نيز معاون وزير خارجه شركت كرد.

آصفي افزود: در اين جلسه كشورهاي منطقه و خليج فارس و نمايندگاني از كشورهاي هند، انگليس و فرانسه شركت داشتند و موضوع آن نيز ترتيبات امنيت منطقه و همكاري‌هاي امنيتي منطقه بوده است.

خبرنگاري از اقدامات انجام شده در كميته تعيين سفرا در وزارت خارجه براي جايگزيني سفراي جديد ايران در كشورهاي خارجي سوال كرد: آصفي در پاسخ گفت: به اين سوال پاسخ نمي‌دهم زيرا در خصوص انتصابات ، تا سفيري استوار نامه خود را نگيرد و به محل ماموريت اعزام نشود، درمورد آن صحبتي نخواهيم كرد.

يك خبرنگار خارجي در مورد اظهارات "زلماي خليل زاد" نماينده آمريكا در عراق درمورد دخالت نظاميان ايراني درعراق سوال كرد، آصفي گفت: اين سخنان كاملا بي‌اساس و بدون دليل و مدرك است .

سخنگوي وزارت امورخارجه درپايان درپاسخ به‌سوالي درخصوص اعزام زائران ايراني به عراق و تامين امنيت زائران ايراني در اين كشور، از علاقه مندان به زيارت عتبات عاليات در عراق درخواست كرد كه بصورت غير قانوني به اين كشور سفر نكنند.

آصفي تاكيد كرد: بحث تامين‌امنيت زائران ايراني درعراق يكي از محورهاي اصلي گفت وگوهاي ما با مقامات عراقي است و چند زائر محترم ايراني كه اخيرا در عراق گرفتار شده‌اند، براي ما مشغله جدي بوجود آورده است و به هرحال در سفرهاي غير قانوني اين حوادث ممكن است اتفاق بيافتد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: مذاكره با آمريكا در خصوص پرونده هسته‌اي در دستور كار ما نيست، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016