یکشنبه 13 آذر 1384

مقامات اروپایی: دلیل بی برنامگی تیم هسته ای ایران اختلاف بین احمدی نژاد و لاريجانی است! آفتاب

آفتاب: بنا به گفته دیپلمات های امریکایی وانگلیسی امریکا و انگلیس در تلاش جدید برای تحت فشار قراردادن ایران در مورد کنترل های شدید به برنامه هسته ای اش، سعی دارند روسیه و چین را متقاعد کنند که از دست آورد های آنان و چیزی که مقامات آن را « مدارک جدید» نامند حمایت کنند.
-----------------------------------


یک دیپلمات که خواست نامش فاش شود گفته است: تلاش های جدید به وسیله انگلیس و حمایت فرانسه و امریکا در صدد ارائه بیانیه ای در مورد ایران از سوی پنج کشور دارای سلاح هسته ای که اعضا دائم شورای امنیت نیز می باشند، است.
در واقع انگلیس و امریکا سعی دارند روسیه و چین را به صحت مدارکی که در دست دارند و می گویند از یک لپ تاپ ایرانی به دست آورده اند، متقاعد کنند. چرا که آنها برای مقابله جدی با ایران به رای روسیه و چین نیاز دارند.
یک دیپلمات ارشد اروپایی گفته است:« اگر بتوانیم رضایت روسیه و چین را در مورد این که مدارک جدید به معنی داشتن برنامه هسته ای ] از سوی ایران[ می باشد، به دست آوریم: این می تواند تاثیر فوق العاده روی] مساله[ ایران بگذارد.»
در حالی که روسیه و چین عنوان کرده اند که ایران نباید به تسلیحات هسته ای دست پیدا کند، اما در مقابل تلاش های امریکا برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مقاومت می کنند. در قطعنامه ای که پیش از این در ماه سپتامبر به تصویب اعضای شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای رسید، مساله ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مطرح شد اما زمان مشخصی تعیین نشد.
اقدام موازی با تلاش برای محکوم کردن ایران به «تسلیحاتی کردن» برنامه هسته‌ای‌اش، تلاش دیپلماتیک برای حمایت از طرح روسیه است که به ایران اجازه می‌دهد غنی‌سازی اورانیوم برای راکتورهای هسته‌ای‌اش را داشته باشد، اما در خاک روسیه، مقامات روسی می‌گویند این طرح تضمین‌کننده این مسئله است که مواد تولید شده نمی‌توانند به طور مخفیانه در ساخت تسلیحات هسته‌ای مورد استفاده قرار بگیرند، به خاطر اینکه آنها تنها به میزان استفاده در راکتور غنی‌سازی می‌شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این در حالی است که هنوز بسیاری از زوایای طرح روسیه روشن نشده است. یک مقام آمریکایی گفته است: این طرح می‌تواند شامل سرمایه‌گذاری ایران در یک کمپانی داخل روسیه باشد، اما غنی‌سازی واقعی در جای دیگری از کشور و بدون مشارکت ایرانی‌ها صورت بگیرد.
مقامات می‌گویند ابتکار روسیه بیشتر از اینکه یک طرح باشد یک پیشنهاد است. مقامات اروپایی معتقدند این پیشنهاد بیشتر به خاطر درگیر کردن روسیه در دیپلماسی با ایران است تا امید به پذیرفتن آن توسط ایران.
با این حال آمریکا امیدوار است روسیه پیشنهاد خود را توسعه ببخشد و انگلیس فرانسه و آلمان سعی دارند مذاکره با ایران را در مورد این طرح به عنوان بخشی از استراتژی در طول مذاکرات، از سربگیرند.
اما ایران همچنان از صحبت کردن در مورد این طرح امتناع می‌کند و تأکید دارد که این پیشنهاد نمی‌تواند استقلال ایران در توسعه اورانیوم غنی‌شده برای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش تأمین کند.
یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: مسئله مهم در بحث‌های ما حمایت کشورهایی مثل روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل است. برای این کار لازم است آنها بدانند که تمام راه‌های ممکن دیپلماتیک قبل از اعمال فشار به ایران پیموده شده و بی‌نتیجه بوده‌اند.
به هر حال برخورد با ایران اکنون در مرحله از سرگیری مذاکرات می‌باشد. یک مقام اروپایی گفته است: اروپایی‌ها سعی دارند با ایران برای شروع مذاکرات به توافق برسند که البته هدف آن توقف نهایی برنامه هسته‌ای ایران می‌باشد. اما به نظر مقامات اروپایی مسئله مهم آشفتگی و بی‌نظمی موجود در تیم مذاکره کننده ایرانی است. آنها همچنین درگیری محمود احمدی‌ نژاد و علی لاریجانی، رییس مذاکره‌کنندگان ایرانی را عامل این آشفتگی می‌دانند.

Copyright: gooya.com 2016