دوشنبه 14 آذر 1384

محمدعلي ابطحي: وقتي فضايي فراهم شود كه فردي در هاله‌اي از نور مشاهده ‌شود؛ چگونه جامعه مي‌تواند براساس مباني عقلاني اداره شود؟ ايسنا

- قدرت در زمان خاتمي خود را مورد نقد قرار داد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت الاسلام محمدعلي ابطحي گفت: نقد قدرت را يكي از بزرگترين افتخارات هر جامعه‌اي مي‌دانم و اينكه قدرت در زمان آقاي خاتمي چنان خود را مورد نقد قرار داده بود كه در سال گذشته روز 16 آذر در دانشگاه تهران چنين مراسمي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي در مراسم روز دانشجو با عنوان «فرياد بر سكوت...» كه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان در دانشكده‌ي پزشكي دانشگاه تهران برگزار شد، با گراميداشت ياد يادآفرينان روز 16 آذر گفت: وقتي از دانشجو به عنوان جنبش دانشجويي ياد مي‌كنيم به طرز قابل قبولي جريان دانشجويي با يك نوع جريان اعتراضي پيوند مي‌خورد چون جنبش‌خواهي بدون اعتراض نيست و با توجه به اينكه شرايط كشور خاص است اگر جنبش را يك جريان اعتراضي بدانيم شرايط جامعه و نوع نگاه‌ها متفاوت است و در اين شرايط جرياني موفق است كه بتواند خود را مطابقت دهد.

وي اصلي‌ترين بحران آينده‌ي سياسي اجتماعي و فرهنگي را آنچه عوامزدگي در مديريت مي‌خواند دانست و افزود: نكته‌اي كه فضاي جديد ايجاد كرده نفوذ عوامزدگي در مجموعه‌ي مديريتي است كه فضاي جامعه از اين نفوذ تاثير مي‌پذيرد و اين فضا وقتي اتفاق مي‌افتد مديريت بر اساس چارچوب‌هاي غير عقلاني كار مي‌كند، اين مي‌تواند پيامد‌هاي بسيار دشواري داشته باشد و جمع كردن اين فضا توسط مديران ممكن نخواهد بود چرا كه وقتي انديشه‌ي عوامگرايي به جامعه عرضه مي‌شود ديگر مديران نمي‌توانند ترمزي براي آن ايجاد كنند.

وي تاكيد كرد: وقتي فضايي فراهم شود كه فردي در هاله‌اي از نور مشاهده ‌شود؛ با اين تفكرات جامعه چگونه مي‌تواند براساس مباني عقلاني اداره شود؟ من نقد را به يك فرد منتقل نمي‌كنم، وقتي در مركز تصميم گيري چنين موضوعي مطرح مي‌شود شعاع بسياري دارد.

ابطحي با انتقاد از برخي از اظهارات درباره‌ي مساله‌ي ظهور تصريح كرد: اين قبل از هر چيز نگراني دينداران را برمي‌انگيزد و وقتي جريانات عوامانه خود را مطرح مي‌كنند اولين قرباني دين و سپس كشور و مردم خواهند بود و استفاده از احساسات مذهبي براي ريز نگاه كردن به مسائل اعتقادي هميشه ابزاري قابل استفاده‌ي حكومت‌ها بوده اما نكته اينجاست كه هيچ وقت شروع كنندگان نتوانسته‌اند پايان دهندگان باشند.

اين عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز همچنين اظهار داشت: نقد قدرت را يكي از بزرگترين افتخارات هر جامعه‌اي مي‌دانم و اينكه قدرت در زمان آقاي خاتمي چنان خود را مورد نقد قرار داده بود كه در سال گذشته روز 16 آذر در دانشگاه تهران چنين مراسمي برگزار شد. لذا در اين شرايط آنچه كه براي جريانات دانشجويي و به طور كلي كساني كه تاثيرگذار هستند توقع مي‌رود اين است كه اگر نقد نكنند و نقدشان منجر به اصلاح و تاثيرگذاري آن نشود منجر به اعتراض مي‌شود كه اين روند طبيعي يك دانشجو است.

ابطحي همچنين گفت: ما در تصويرگري يك نماي باز داريم و يك نماي بسته‌اي كه مورد به مورد را مشخص مي‌كند و من معتقدم در مورد اصلاحات مي‌توانيم به نماي بسته بيشتر توجه كنيم، در حين اينكه نگاهي هم به نماي باز داشته باشيم و نكته اينكه در وراي خود‌زني‌هاي سياسي مي‌توان صداي قهقهه‌ي مخالفان را بشنويم و به جاي خود‌زني از آزادي و دموكراسي خواهي دفاع كرده و همواره آن را از بزرگترين افتخارات بدانيم و در عين حالي كه از ديگران نقد مي‌كنيم به نقد از خود نيز بپردازيم و شجاعانه و با سينه‌ي سپر در اين جامعه از جريان آزادي‌خواهي و دموكراسي دفاع كنيم و اين سربلندي را در ارتباط با روند جامعه داشته باشيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي افزود: در شرايط فعلي كه شرايط بسياري دشواري براي اهل انديشه و فكر است نياز داريم از امكانات مختلف بهره‌گيري كنيم و من امكانات ارتباطي را بسياري توصيه مي‌كنم، چرا كه در دنيا اين امكانات بسياري سهل الوصول‌تر است تا نهايتا جامعه‌ي ما با اعتقادي كه به جريانات تاثيرگذار دارند حركت كنند و اگر اين جريانات نااميد شوند مخالفان حركت اصلاحي نقشي جدي را ايفا خواهند كرد.

ابطحي در پايان ياد كساني را كه در دوره‌ي اصلاحات فعاليت كردند گرامي داشت و گفت: براي كساني كه هنوز گرفتار هستند آرزوي رفع گرفتاري مي‌كنم و به طور مشخص براي باطبي و همچنين از حوادث تلخ كوي دانشگاه تهران كه بسيار سنگين بود ياد مي‌كنم و براي كساني كه در آن حوادث و حوادث مشابه آسيب ديدند آرزوي سلامتي مي‌كنم. همچنين از دوست خوبم آقاي گنجي كه همچنان بار دوران اصلاحات را به دوش مي‌كشد و راه سختي را طي مي‌كند و براي شهيد زنده دكتر سعيد حجاريان آرزوي شفاي عاجل را دارم.

Copyright: gooya.com 2016