جمعه 18 آذر 1384

كريمي‌راد: با تمام كساني كه احيانا در حادثه سقوط هواپيما قصوري داشتند برخورد خواهد شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

پس از سقوط هواپيما c-130 و شهادت جمعي از خبرنگاران و عكاسان در اين حادثه‌ي دلخراش، مسوولان قضايي تاكيد كردند كه در صورت بروز قصور از جانب مسوولان در اين سانحه، به موضوع رسيدگي و با مقصران حادثه برخورد خواهند كرد.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، صبح روز چهارشنبه، جمعي از خبرنگاران در نامه‌اي به دادستان عمومي و انقلاب تهران، رسيدگي دقيق و قاطع و بررسي علل و عوامل سقوط هواپيما و برخورد با متخلفان احتمالي اين حادثه را خواستار شدند.

در پي اين نامه، دادستان عمومي و انقلاب تهران اظهار داشت كه دادسراي فرودگاه، موضوع سقوط هواپيما و كشته شدن همه‌ي سرنشينان آن را براي بررسي احتمال قصور در حادثه، پي‌گيري مي‌كند.

سعيد مرتضوي در پاسخ به سوال خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي پي‌گيري مدعي‌العموم براي شناسايي علت وقوع حادثه سقوط هواپيما و مطرح شدن احتمال نقص فني هواپيما به گفته‌ي برخي شاهدان، تصريح كرد: ما دادسراي فرودگاه را مامور پي‌گيري اين موضوع كرده‌ايم كه اگر مقصري در اين رابطه وجود داشته باشد، شناسايي كند.

وي افزود: افرادي كه بايد وظايف قانوني خود را انجام مي‌دادند، اگر مرتكب قصوري شده باشند، پي‌گيري مي‌شود و نتيجه بعد از اقدامات مقدماتي اعلام مي‌شود.

مرتضوي در پاسخ به اين سوال كه برخي شاهدان و برخي نزديكان جان‌باختگان عنوان كرده‌اند كه خلبان اول، با اين هواپيما پرواز نكرده، آيا از اين فرد به عنوان شاهد دعوت به عمل مي‌آوريد؟ گفت: چنين مطلبي تا كنون به دادسرا منعكس نشده است اما ما همين موضوع را به جد پي‌گيري مي‌كنيم و اگر واقعيت داشته باشد، مبنايي براي رسيدگي خواهد بود.

همچنين معاون اول قوه‌ي قضاييه گفت: اگر در بررسي كارشناسي، قصور يا تقصيري در حادثه سقوط هواپيما اثبات شود قطعا در دستگاه قضايي پيگيري و رسيدگي دقيق و سريع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، حجت‌الاسلام رييسي درباره پيگيري موضوع سقوط هواپيماي C130 ضمن تسليت اين حادثه به اهالي رسانه و خانواده جان‌باختگان، به خبرنگاران گفت: سوانح هوايي مقررات خاص خود را دارد و لذا اين حادثه نياز به كار كارشناسي دقيق دارد.

وي افزود: در اين راستا اولين وظيفه متوجه دست‌اندركاران سازمان هواپيمايي كشور است كه بايد تيم كارشناسي و جامعي براي بررسي عمل اين حادثه تشكيل دهد كه تصورم اين است كه اين تيم تشكيل شده است.

رييسي، تشكيل تيم كارشناسي از سوي نيروي هوايي ارتش را براي نظارت بر اين موضوع و بررسي عمل حادثه ضروري خواند و گفت: بخش اجرايي و مجموعه دولت نيز توسط معاون اجرايي رييس‌جمهور اين مسأله را پيگيري مي‌كنند، دادسراي فرودگاه نيز در حوزه قضايي مأمور پيگيري اين حادثه و شناسايي عمل آن شده است.

وي خاطرنشان كرد: اگر پيگيري مجموعه اين سازمان‌ها و دستگاه‌ها به اين نتيجه رسيد كه قصوري رخ داده است به سرعت پيگيري و رسيدگي و مراتب اعلام مي‌شود. سازمان بازرسي كل كشور نيز مي‌تواند در اين تيم كارشناسي حضور داشته و به شناسايي علل و جنبه‌هاي مختلف اين حادثه كمك كند.

معاون اول قوه‌ي قضاييه تاكيد كرد كه مطمئن باشيد پيگيري اين موضوع در بعد قضايي و سازمان بازرسي از اولويت خاص و ويژه‌اي برخوردار است.

رييسي، در پاسخ به اين سوال كه آيا مي‌توان اميدوار بود كه اين حادثه مانند ساير موضوع‌ها يا حوادث فراموش نشود، گفت: به اصحاب رسانه و خانواده جانباختگان عرض مي‌كنم كه با جديت كار در بخش اجرايي و قضايي دنبال خواهد شد و قطعا مراتب به اطلاع عموم خواهد رسيد.

وي افزود: جوانب مختلف اين حادثه از جمله آخرين مذاكرات خلبان با برج مراقب بايد به دقت و سرعت بررسي شود.

سخنگوي قوه‌ي قضاييه نيز با اشاره به سقوط هواپيماي c-130، گفت: با تمام كساني كه احينا قصوري داشتند برخورد خواهد شد.

جمال كريمي‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا، اظهار داشت: با تعيين قاضي و شعبه ويژه، كار رسيدگي به پرونده سقوط هواپيمايc-130 آغاز شده است و بايد تا اعلام نظر بازپرس پرونده منتظر ماند.

وي ادامه داد: قطعا اگر اثبات شود قصوري در اين حادثه وجود داشته برخورد قانوني مي‌شود و تمامي مسولان نيز بر اين نكته تاكيد داشتند. بررسي مي‌شود و پس از آن با تمام كساني كه احينا قصوري داشتند برخورد خواهد شد. ما بايد پاسخگو باشيم، اما در حال حاضر به نتيجه‌اي نرسيديم.

همچنين رييس كل دادگستري استان تهران گفت: در صورت عدم صلاحيت، پرونده حادثه سقوط هواپيما از دادگستري به سازمان قضايي نيروهاي مسلح ارجاع مي‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقي ايسنا، عليرضا آوايي درباره محل مراجعه شاكيان اين حادثه به خبرنگاران گفت: كساني كه مي‌خواهند در رابطه با اين حادثه طرح دعوي كنند فعلا به دادسراي فرودگاه كه مسوول رسيدگي به اين پرونده است، مراجعه كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: اگر در حين رسيدگي به اين پرونده به موضوعي برخورديم، با راي عدم صلاحيت پرونده به سازمان قضايي نيروهاي مسلح ارجاع مي‌شود و مردم مي‌توانند از آن طريق پرونده را پيگيري كنند.

در پي سقوط هواپيماي سي 130 نيروي هوايي و شكايت صبح روز چهارشنبه جمعي از خبرنگاران رسانه‌ها به سعيد مرتضوي، دادستان عمومي و انقلاب تهران، اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني قوه‌ي قضاييه اعلام كرد: پي‌گير خواسته‌هاي جامعه رسانه‌اي كشور در مورد علل و عوامل اين سانحه خواهده بود.

به گزارش ايسنا، بنا بر اعلام اداره كل روابط عمومي و اطلاع‌رساني قوه‌ي قضاييه، دادستان عمومي و انقلاب تهران اعلام كرد: دستور رسيدگي درباره‌ي علل و عوامل اين سانحه را صادر كرده و يك قاضي ويژه براي اين امر در نظر گرفته شده است.

هم‌اكنون دادسراي فرودگاه مسووليت رسيدگي به ابعاد مختلف اين پرونده و كشف علت حادثه و بررسي احتمال قصور در اين پرونده را بر عهده دارد.

در همين راستا شعبه‌ي دوم بازپرسي دادسراي فرودگاه، دستور اسكان موقت ساكنان خسارت ديده‌ي شهرك توحيد را صادر كرد.

عطاء الله رودگر، بازپرس شعبه دوم دادسراي فرودگاه به خبرنگارحقوقي ايسنا، گفت: تاكنون علاوه بر اسكان موقت ساكنان، دستور حفاظت از اموال ساكنان خسارت ديده و شناسايي خودرو‌هاي آسيب ديده در منطقه به نيرو‌هاي پليس آگاهي ابلاغ شده است.

وي افزود: هفته‌ي آينده با حضور مقامات نيروي هوايي ارتش، جلساتي براي بررسي ابعاد مختلف اين حادثه تشكيل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ايسنا، طي چند روز گذشته جهت روشن شدن ابعاد مختلف سقوط هواپيماي C-130 ارتش، پرونده‌اي در شعبه‌ي دوم دادسراي فرودگاه تهران تشكيل شده است.

Copyright: gooya.com 2016