سه شنبه 22 آذر 1384

گزارش كامل سخنراني‌هاي مراسم روزدانشجو دردانشكده فني، ايسنا

اظهارات منتجب‌نيا، ابتكار، هدايتي، ميثمي، شكوري‌راد، رفيعي و رجايي

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مراسم «16 آذر، جنبش دانشجويي، نيم قرن آرمان‌خواهي» به مناسبت روز دانشجو از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در تالار شهيد چمران دانشكده‌ي فني برگزار شد.


منتجب‌نيا:


چرا برخي متحجران و انجمن حجتيه بايد احساس قدرت كنند؟


بها دادن به دانشجو يعني از او انتظار چاپلوسي نداشته باشيم

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، «رسول منتجب‌نيا» در اين همايش اظهار داشت: امروز به مناسبت روز دانشجو گرد هم جمع شده‌ايم، گرچه چند روز است از 16 آذر گذشته اما امروز قصد داريم تا قضاي روز دانشجو را به جا بياوريم. به اين اميد كه تمام آلودگي‌ها جاي خود را به صفا و صميميت دهد تا ديگر شاهد هيچ نوع آلودگي در كشور نباشيم.

وي با بيان اينكه «دانشجو به عنوان سرچشمه‌ي فكر و انديشه مركز پويايي و تحرك قلمداد مي‌شود»، گفت: دانشجو به دليل آنكه تعلقات مادي و مقامي ندارد مي‌تواند با صراحت لهجه كه زبان اوست به ادبيات خاص خود سخن بگويد.

قائم مقام حزب اعتماد ملي با اشاره به ضروت اهميت دادن به دانشجو اظهار داشت: بي‌توجهي به دانشجو، بي‌توجهي به تمام مفاهيم عقلانيت، پويايي و فضائل انساني است. البته بها دادن دانشجو به برگزاري مراسم تشريفاتي نيست، اگر 16 آذر را در سراسر كشور گرامي بداريم، اما براي فكر و ايده‌ي دانشجو ارزش قائل نشويم دانشجو مورد توجه قرار نگرفته است. متاسفانه عادت كرده‌ايم به جاي توجه به مفاهيم به تشريفات توجه كنيم.

وي افزود: وقتي امام(ره) آرمان وحدت حوزه و دانشگاه را بيان كردند به تاسيس اداره و نهادي به اين نام پرداختيم اما اكنون كارهايي را انجام مي‌دهيم كه نه تنها موجب وحدت حوزه و دانشگاه نمي‌شود كه باعث جدايي آن‌ها از هم خواهد شد.

منتجب‌نيا در ادامه گفت: بها دادن به دانشجو يعني شناختن دانشجو به عنوان يك عنصر ناصح، انديشمند، دلسوز و محرك جامعه. بها دادن به دانشجو يعني ادبيات او را بشناسيم و از او انتظار تملق و چاپلوسي نداشته باشيم.

وي ادامه داد: چرا ما كه از اسلامي دم مي‌زنيم كه خرافه را رد مي‌كند در حكومت ديني طرفدار انديشه‌هاي خرافي باشيم؟ من به عنوان يك طلبه و شهروند دلسوز جامعه وقتي مي‌بينم خرافه‌پرستي و خرافه‌گرايي توسط برخي مورد حمايت قرار مي‌گيرد با تمام وجود متاثر مي‌شوم.

منتجب‌نيا گفت: چرا از انتقاد دانشجو مي‌ترسيم و آن را به عنوان اعتراض تلقي مي‌كنيم. چرا كسي كه در جامعه‌ي ما اعتراضي كند بايد دشمن قلمداد ‌شود، آيا ما دانشجو را فقط براي استفاده‌ي ابزاري در مواقع لازم مي‌خواهيم يا براي فكر او ارزش قائليم؟! اگر براي فكرش ارزش قائليم بايد خود را با راي، نظر و انتقاد او هماهنگ كنيم.

وي خاطرنشان كرد: اگر در كشور ما دهان‌ها بسته، زبان‌ها بريده و قلم‌ها شكسته شود اين نظام و كشور مسير بسيار خطرناكي را دنبال مي‌كند، اگر قرآن كريم مي‌گويد كه در يك جامعه‌ي ديني بايد فضاي آزاد براي ابراز نظرات گوناگون وجود داشته باشد در جامعه‌ي ما چه كساني بهتر از دانشجويان و اساتيد و انسان‌هاي ريشه‌دار نظام، نقد قدرت كنند؟ تا كي مي‌خواهيم از دشمنان فرضي بترسيم؟ چرا همه را دشمن فرض مي‌كنيم و همه چيز را توطئه عليه نظام مي‌دانيم؟ توطئه زماني است كه ناصحان دم فرو بندند، مردم كنار زده شوند و عده‌اي متملق و چاپلوس دور مردم جمع شوند و اشتباهات آنان را تاييد كنند.

وي در ادامه گفت: بايد بين انتقاد و اعتراض و دلسوزان منتقد و دشمنان مخرب تفاوتي قائل شويم، چرا بايد امروز دانشجويان ما جرات انتقاد نداشته باشند اما در گوشه و كنار كشور برخي مرتجعان، متحجران، انجمن حجيته و كساني كه از ريشه و اساس با اسلام و انقلاب مخالف بودند احساس قدرت كنند؟ تا كي بايد به اينها ميدان داد؟

وي با بيان اينكه «دموكراسي و آزادي منهاي دين و اسلام، سازگاري و كارآمدي ندارد»، گفت: سخن گفتن و انتقاد را بايد از فرهنگ اسلام و قرآن بياموزيم كه به ما تكليف مي‌كند اعتراض كنيم. بايد همانند آنچه قرآن مي‌گويد با آرامش و كريمانه سخن بگوييم تا خداي ناخواسته از من و شماي منتقد در روش اعتراض خرده نگيرند و ما را به اتهاماتي متهم نكنند كه شايسته‌ي خود آنهاست.

رسول منتجب‌نيا در پايان ضمن بزرگداشت شهداي 16 آذر اظهار داشت: هيچ‌كس نمي‌تواند بگويد كه دانشجو و يا طلبه نبايد انتقاد كند چراكه هويت آنها در اعتراض و انتقاد البته به بهترين نحو است.


معصومه ابتكار:


جنبش دانشجويي اجازه ندهد مصادره شود


نبايد در سخت‌ترين شرايط اميدمان را از دست بدهيم

«معصومه ابتكار» با بيان اين‌كه «16 آذر روز دانشجو را به دانشجويان انقلابي مترقي تبريك عرض مي‌كنم»، گفت: 16 آذر در تهران به دليل آلودگي هوا برگزار نشد. اميدوارم برنامه‌هاي دانشجويي همواره در هواي پاك برگزار شود و دل‌هاي پاك بتوانند در آن هوا پرواز كنند و به آرمان‌هاي خود تحقق بخشند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي در همايش «16 آذر، جنبش دانشجويي، نيم قرن آرمان‌خواهي» اظهار داشت: امروز هركدام از دوره‌هاي گذشته براي جنبش دانشجويي امروز درس‌هايي براي گفتن دارند.

ابتكار با اشاره به حديثي از امام رضا(ع) مبني بر اين كه «در برابر حق فروتني كن تا عاقل‌ترين مردم باشي» گفت: بازبيني 16 آذر و اتفاقات آن دوره براي جنبش دانشجويي امروز مهم است. دوره‌اي كه ساواك و حكومت پليسي راهي براي نفس كشيدن نگذاشته بود اما دانشجويان اميد خود را براي به دست آوردن آزادي از دست ندادند. اين سه آذر اهورايي خونشان را در راه از ميان بردن استعمار و استكبار ريختند. اين درسي است كه مي‌توانيم از جنبش دانشجويي آن روز داشته باشيم. هرگز نبايد در سخت‌ترين شرايط اميدمان را از دست بدهيم.

معاون رييس جمهور سابق افزود: يكي از دوران‌هايي كه جنبش دانشجويي در آن پيشتاز بود دوره‌اي بود كه به انقلاب اسلامي منتهي شد؛‌ دوره‌اي كه آزادي بيان و انديشه براي دانشجويان ما اصل بود، آنان مي‌خواستند در فضاي سالمي به طرح ديدگاه‌ها بپردازند.

وي افزود: امروز عده‌اي نگران هستند كه آزادي انديشه به انقلاب اسلامي لطمه بزند؛ در حالي كه نطفه‌ي انقلاب در شرايطي بسته شد كه امكان آزادي بيان و انديشه وجود داشت. چرا عده‌اي از نقد قدرت توسط مطبوعات و گروه‌هاي منتقد ناراحت هستند؟

ابتكار، 13 آبان 58 را از جمله‌ي دوران‌هاي پيشتازي جنبش دانشجويي خواند و گفت: دانشجويان مسلمان تصميم گرفتند براي اين‌كه تلاش‌هايشان توسط گروهي خاص مصادره نشود، خود را دانشجويان پيرو خط امام(ره) بنامند. امروز هم جنبش دانشجويي بايد در مقابل مصادره‌اش از سوي گروه‌هايي هوشياري به خرج دهد. جرياناتي همواره مي‌خواهند جنبش دانشجويي را به نفع خود مصادره كنند.

وي دوره‌ي اصلاحات را از ديگر دوره‌هاي تاثيرگذاري جنبش دانشجويي در ايران دانست و افزود: جنبش دانشجويي در مقابل جرياناتي كه مي‌خواستند آرمان‌هاي انقلاب اسلامي را زير سوال ببرند، مقابله كرد. دوران اصلاحات فرصتي پيش آورد كه بتوان به آرمان‌هاي اوليه‌ي انقلاب بازگشت اما در اين ميان متاسفانه دانشجويان آسيب‌هاي زيادي ديدند. حادثه‌ي 18 تير به وجود آمد كه نقطه‌ي عطفي براي دانشجويي بود.

وي تاكيد كرد: بايد فرصت‌هاي جنبش دانشجويي را بشناسيم و اجازه ندهيم اين فرصت‌ها از دست برود.

ابتكار، تعالي‌خواهي، آرمان‌خواهي و استقلال‌جويي و پيوستگي با مردم را از ويژگي‌هاي اين جريان دانست و گفت: مبادا به جايي برسيم كه با مردم فاصله بگيريم، طبقات زيادي از روشنفكران را مي‌بينيم كه با مردم فاصله گرفته‌اند. جنبش دانشجويي از دل مردم و از درد مردم برخاسته است.

وي عنصر اصلي حركت‌هاي جنبش دانشجويي در كشور را بيداري خواند و گفت: بايد تحليل كرد كه چه كساني با سپر دين و تحجر مي‌خواهند در مقابل خواسته‌هاي مردم قرار بگيرند، جنبش دانشجويي همواره در اين موارد تحليل روشني از آموزه‌هاي ديني بايد منعكس كند.

ابتكار با بيان حديثي از حضرت علي (ع) كه مي‌گويد «خداوند رحمت كند كسي را كه معرفت داشته باشد كه از كجا آمده، در كجا قرار دارد و به كجا مي‌رود» افزود: معرفت كليد كار جنبش دانشجويي است.


هاشم هدايتي: نبايد ثناخوان سنت و مدرنيته باشيد


يك شاهد عيني ‌16 آذر: اعتراض را بزرگوارانه بيان كنيد

يكي از شاهدان عيني 16 آذر سال 1332 در مراسم انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو با بيان خاطراتي از آن روز پرداخت و ياد سه شهيد بزرگ‌نيا‏‏، قندچي و شريعت رضوي را گرامي داشت.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي گفت: دانشجويان دانشكده‌ي فني از كلاس‌ها بيرون آمدند واعتراض خود را با سكوت و بزرگواري بيان كرديم. اميدوارم شما دانشجوياني كه نوه‌ي اين سه شهيد هستيد اعتراضات خود را به همان گونه‌اي كه 50 سال پيش دانشجويان دانشگاه تهران بزرگوارانه بيان مي‌كردند بيان كنيد.

در ادامه، «سيدكاظم هدايتي» عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي همچنين با گرامي‌داشت ياد سه شهيد 16 آذر و با بيان اينكه «مصيبتي كه در سال‌هاي اخير بر دانشجويان ايجاد شده بايد همه‌ي دانشجويان را وا بدارد به تعقل‏ و انديشيدن» افزود: بايد بيانديشيد كه چه بلايي بر سر جنبش دانشجويي آمده و اين پاره پاره شدن تن جنبش دانشجويي بايد توسط خود شما بررسي شود.

وي افزود: به نظر مي‌رسد كه جنبش دانشجويي به لحاظ استراتژيك و نگاه به آينده در خود تعمق نكرده است و تلاش شده كه دانشجويان را به روزمرگي مشغول كنند‏، در حالي كه بايد با يك نگاه استراتژيك از خود پرسيد كه فلسفه‌ي وجود جنبش دانشجويي چيست؟ اگر فقط مثلث فكري است كه دعوا ندارد. به لحاظ وجوه سياسي بودن جنبش دانشجويي ايران باعث شده عده‌اي از كه دانشجويان خوششان نيايد و به جاي اينكه صريح مقابل دانشجويان بايستند جنبش دانشجويي را تكه پاره كردند.

هدايتي در ادامه با اشاره به تفاوت جنبش دانشجويي با جنبش معلمان و جنبش كارگري، گفت: ويژگي مهم جنبش دانشجويي باعث شده نتوانند رو در رو در مقابل اين جنبش بايستند. اندكي عميق‌تر به مساله نگاه كنيد، شما دانشجويان بر خلاف احزاب كه كار سياسي مي‌كنند اما دنبال كسب قدرت هستند، كار سياسي مي‌كنيد ولي درگير قدرت نيستيد. دانشجو هيچ وابستگي‌اي ندارد و تنها قشري كه وظيفه‌ي تغيير فرهنگ از يك نسل به نسل ديگر بر دوش اوست قشر دانشجوست.

وي خاطر نشان كرد: بايد درد‌هاي جامعه را ببينيد و آن را لمس كرده و منتقل كنيد و اجازه ندهيد كه ابزار دست قدرتمندان و يا هيچ حزب و گروهي باشيد. اگر فلسفه‌ي وجودي خود را تعريف كرديد هدف را براي خود تعريف خواهيد كرد. اين جريان دانشجويي جايگاه بسيار مهمي دارد پس مواظب باشد، شما بين سنت و مدرنيته قرار گرفته‌ايد و نبايد ثناخوان اين دو نقطه باشيد.

هدايتي در پايان با بيان اينكه «محافظه‌كاري در شان دانشجو نيست»، انتقاد و انتقاد گري را تنها خصيصه‌ي دانشجويان دانست و تاكيد كرد: نه حزب باشيد‏، نه جريان صنفي و نه به دنبال پست و مقام. انتقاد گري و انتقاد از وضع موجود و تلاش براي بهبود جامعه وظيفه‌ي شماست.


لطف‌الله ميثمي:


ما فرزندان شانزده آذريم ‌16 آذر قلب تپنده‌ي جنبش دانشجويي است

«لطف‌الله ميثمي» در همايش «جنبش دانشجويي، نيم قرن آرمانخواهي» اظهار داشت: ما فرزندان شانزده آذر و اين قلب تپنده‌ي جنبش دانشجويي هستيم.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، مديرمسوول نشريه‌ي چشم‌انداز در ادامه داد: شانزده آذر اين ويژگي را داشت كه بار مبارزه را كه تا پيش از اين بر دوش بازار و طبقات متوسط بود بر دوش دانشجويان گذاشت.

ميثمي گفت: سه شهيدي كه در شانزده آذر 32 جان خود را در راه اعتلاي كشور از دست دادند نقطه‌ي عطفي در مبارزات ايران به وجود آورد كه مبارزه از بازار به دانشگاه منتقل شد.

وي افزود: دانشجويان وقتي ديدند كه تير را به روي دانشجويان گشودند شعار يا مرگ يا مصدق سر دادند. به زعم برخي اين شعار از موضع بت‌پرستي نبود بلكه آنها تمام آرزو و آمال خود را در رهبري مصدق متبلور مي‌ديدند. شانزده آذر نيز نقطه‌ي عطفي بود كه يكي از ويژگي‌هاي آن قدرداني از مصدق و بزرگداشت وي بود.


شكوري‌راد:


دفتر تحكيم رسما تكثر را در دانشگاه بپذيرد


دانشجويان شعاري بدهند كه در مردم موثر باشد

«علي شكوري‌راد» با گرامي داشت ياد شهداي 16 آذر گفت: عده‌اي به دانشجويان خرده مي‌گيرند كه چرا شعار مي‌دهيد، اگر مي‌توانيد راه‌حلي ارائه دهيد! ما مي‌گوييم دانشجو بايد شعار دهد، هنر دانشجو شعار دادن است اما بايد توجه كرد كه دانشجويان بايد چه شعار‌هايي بدهند.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، اين عضو سابق دفتر تحكيم وحدت در همايش «16 آذر، جنبش دانشجويي، نيم قرن آرمان‌خواهي» با بيان اينكه «هنر دانشجو اين است كه شعار‌هايي بدهد كه اثرگذار باشد»، گفت: دانشجويان بايد شعاري بدهند كه در مردم موثر باشد و ايجاد حركت بكند و به همين دليل بود كه شعارهاي دانشجويان رژيم شاه را حساس مي‌كرد. دانشجويان آن زمان به ميان مردم مي‌رفتند، با درد‌هاي آنها آشنا مي‌شدند و به طرح آن در ميان خود مي‌پرداختند.

شكوري‌راد با بيان اينكه «مهمترين ويژگي دانشجويان آرمان خواهي است»، گفت: دانشجويان با آرمان‌خواهي خواهان عدالت محوري و آزادي هستند، براي اينكه عدالت در جامعه استقرار پيدا كند. دانشجويان شعار آزادي را مد نظر خود قرار مي‌دهند. آزادي و عدالت به عنوان شعار‌هاي اساسي در جنبش دانشجويي مطرح است.

وي با بيان اينكه «دانشجو به قدرت وابسته نيست و مصلحت گرا نمي‌باشد»، گفت: جوان مطلق‌گراست و احساس مي‌كند چيزي را كه خود تشخيص مي‌دهد درست است و براي آن حاضر است جان فشاني كند و به همين دليل دچار خطا و اشتباه مي‌شود و ضربه مي‌خورد ولي اگر دانشجويي مطلق‌گرا باشد و تشخيص درستي دهد تلاش‌هايش پايدار و ماندگار مي‌ماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شكوري‌راد افزود: مطلق گرايي و آرماني خواهي با ويژگي اكثريت طلبي همساز نيست، اشتباهي كه گاهي صورت مي‌گيرد اين است كه اكثريت را به عنوان پايه‌ي دموكراسي و نهاد آزادي خواهي مطرح كنيم، اما نسبت آن را با آرمان خواهي در نظر نمي‌گيريم. دانشجويي كه آرمان خواه است لزوماً اكثريت ندارد. اگر دانشجو آرمان خواه بود و اكثريت هم داشت آن موقع مي‌توانيم مدعي شويم كه جنبش دانشجويي وجود دارد، اما امروز جنبش دانشجويي در اين كشور وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: مدارا در ميان دانشجويان بسيار كم است، دانشجويان قدر يكديگر را نمي‌دانند و با كوچكترين اختلاف نظري حرف يكديگر را نفي مي‌كنند و به هم انگ مي‌زنند، تا زماني كه اينها هست جنبش دانشجويي وجود ندارد.

شكوري‌راد با بيان اينكه «عده‌اي در دوره‌اي ادعاي انحصار در جريان دانشجويي و در انجمن‌هاي دانشجويي را مطرح كردند»، اين پرسش را مطرح كرد كه: چرا امروز عده‌اي از هويت انجمن‌هاي اسلامي نگرانند؟ چه كساني حق دارند و بايد اظهار نگراني كنند؟ به نظرم در دعواهاي امروز بخشي از تقصير متوجه بخشي از حاكميت است و بخشي هم متوجه خود انجمن‌هاي اسلامي، وقتي كه احساس خطر شد و دانشجويان محدود شدند، اين محدوديت به اضمحلال و سرگشتگي بين انجمن‌هاي اسلامي منجر شد.

شكوري‌راد اظهار داشت: علي‌رغم طرح تكثر تشكل‌ها در دانشگاه‌ها تاكنون دفتر تحكيم وحدت اعلام نكرده‌است كه تكثر تشكل‌ها در دانشگاه را به رسميت مي‌شناسد يا نه.

وي مهمترين پيام دوم خرداد را، درك اينكه در جامعه بخش‌هاي مختلفي هستند و تكثري در جامعه وجود دارد دانست و گفت: بايد بپذيرم كه بخش‌هاي مختلفي در جامعه هستند و هر كدام بايد بتوانند حرف بزنند.

شكوري‌راد گفت: آنچه كه باعث شد اين دعواها را در انجمن اسلامي ببينيم اين است كه تكثر در تشكل‌ها به رسميت شناخته نشد.

اين نماينده‌ي سابق مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه «شوراي عالي انقلاب فرهنگي آيين نامه‌يي تصويب كرد كه در آن تشكل‌هاي مختلف دانشجويي پيش بيني نشده بود»، ابراز عقيده :اگر اجازه مي‌دادند كه هر كسي فعاليت كند بسياري از مسايل و مشكلات پيش نمي‌آمد، نه اينكه عده‌اي تحت انجمن اسلامي فعاليت‌هايي انجام دهند كه خود اين انجمن هم نتواند از آن دفاع كند. اگر چه دانشجويي كه وارد انجمن اسلامي مي‌شود در حالي كه به اساسنامه آن اعتقادي ندارد كار شايسته‌اي نمي‌كند اما او مقصر نيست، مقصر كساني هستند كه به او اجازه‌ي فعاليت نداده‌اند. از يك سو مانع فعاليت دانشجويان با انديشه‌هاي ديگر شدند و از سوي ديگر دانشجو با زير پا گذاشتن صداقت دانشگاهي خود اين نابساماني را پيش برد.

شكوري‌راد گفت: دفتر تحكيم وحدت بايد بيانيه دهد و تكثر را در دانشگاه بپذيرد، جامعه‌ي اسلامي و ساير تشكل‌ها را به رسميت بشناسد و از حقوق افرادي كه مي‌خواهند فعاليت كنند دفاع كند. جنبش دانشجويي امروز براي دفاع از حق فعاليت دانشجويان در جهت آرمان‌هاي خود بايد شكل بگيرد، در راستاي اين محور مي‌توان اميدوار بود كه جنبش دانشجويي منسجمي در كشور ايجاد شود.

وي با بيان اينكه «در درون جامعه‌ي خود هم با اين مسايل روبرو هستيم»، گفت: با دوران جديد جامعه به سمت شرايطي مي‌رود كه دوباره رياكاري در آن رشد كند، در حالي كه در دوم خرداد ما شاهد بوديم جوانان آن گونه كه مي‌خواستند بودند و مجبور نبودند ظاهرشان را براي به دست آوردن شغل و امكانات زندگي به ميل عده‌اي هماهنگ كنند. آگاهي به صورت واقعي براي جامعه يك نعمت الهي است، نعمتي كه در دوم خرداد به ما عرضه شد اما از آن پاسداري به عمل نيامد و جامعه‌ي ما امروز به سمت جامعه‌ي ريايي پيش مي‌رود.

وي با مخاطب قرار دادن دانشجويان گفت: اگر نتوانيد توده‌ي دانشجويي را حول يك محور و شعار‌هاي خود جمع كنيد، نمي‌توانيد در جامعه هم اثر گذار باشيد. اگر در دانشگاه حركتي ايجاد نشود نمي‌توان اين حركت را جامعه ايجاد كرد.


حسين رفيعي:


دانشجو بايد در تحولات اجتماعي شركت كند

دكتر «حسين رفيعي» گفت: اگر دانشجو در تحول اجتماعي شركت نكند كساني كه با دانايي مخالفند خوشحال خواهند شد.

وي ابراز عقيده كرد: اين‌گونه مي‌شود كه با دو و نيم درصد آراي تهران شوراي شهر تصاحب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار ايسنا، اين مدرس دانشگاه در ادامه‌ي مراسم «جنبش دانشجويي، نيم قرن آرمانخواهي» با بيان اينكه «دانشگاه اتهامش فقط خلق دانايي است»، ادامه داد: از انقلاب تاكنون 500 ميليارد دلار نفت فروختيم و به همان اندازه مغزها از ايران فرار كردند، با اين تفاوت كه اگر مغزها مي‌ماندند مي‌توانستند از مهاجرت نفت جلوگيري كنند.

رفيعي، دلسرد شدن دانشجويان و بي‌تفاوت شدن آنها را از سوي كساني دانست كه به عقيده‌ي وي همواره با دانايي مخالفند.

وي خاطرنشان كرد: دانشجو ساده‌تر مي‌تواند بر مشكلات فائق آيد، چون وابستگي ندارد و آرمانگراست. توطئه‌اي براي دانشگاه همواره وجود داشته و خيلي‌ها همواره سعي كردند آن را خنثي كنند و نهادسازي‌ها و تفرقه‌فكني‌ها به اين دليل است كه دانشگاه را از سمت دانايي خارج كنند. دانشجويان بايد به سمت شفاف‌سازي بروند و از آزادي دفاع كنند. اگر دانشجويان بتوانند اين را پيدا كنند در آن صورت جنبش دانشجويي با دو ميليون و ششصد هزار دانشجو خيلي كارها مي‌تواند بكند. البته هر تأثيرگذاري ممكن است در راستاي منافع ملي نباشد.

اين استاد دانشگاه لغو فعاليت‌هاي سياسي دانشجويان را به ضرر منافع ملي دانست و تأكيد كرد: قرار نيست از آسمان بيايند و منافع ملي براي ما ايجاد كنند. امروز هشت سال از اصلاحات گذشته و حسني كه داشت بازشناخته شدن بسياري از چهره‌ها بود. لذا براي رهايي ايران از اين وضع فعالان جنبش دانشجويي وظيفه دارند كه در اين محافل بحث‌هاي عميقي را انجام دهند و در جهت تشخيص مصالح ملي و تشكيل كنفدراسيون دانشجويي حركت كنند، اين تنها راه است.


عليرضا رجايي:


اكنون به تحكيم كثرت نياز داريم

عليرضا رجايي» ابراز عقيده كرد: به جاي تحكيم وحدت، اكنون به تحكيم كثرت نياز داريم، چرا ديگران نبايد تريبون داشته باشند؟ اين وظيفه‌ي جنبش دانشجويي است كه اين كار را انجام دهد.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي به عنوان آخرين سخنران مراسم «جنبش دانشجويي، نيم قرن آرمانخواهي» با گراميداشت روز 16 آذر و ياد عزت ابراهيم‌نژاد و گراميداشت ياد كساني كه به گفته‌ي وي در جهت اداي دين در مسير جنبش دانشجويي و آزادي مردم تلاش كرده‌اند، گفت: ما غالبا براي تحليل جنبش دانشجويي آن را به خلقيات و روحيات آنها مربوط مي‌كنيم اما نكته‌ي مهم اينكه در نتيجه‌ي نهضت ملي ايران يك اتفاق اساسي افتاد كه باعث شد ثقل نيروي اجتماعي از طبقه‌ي بازار به دانشجويان منتقل شود و يك طبقه‌ي جديد اجتماعي ايجاد و به منطقه‌ي ثقل تبديل شد كه اين طبقه هدفش تكريم مشي مبارزاتي بود، از آن مقطع بود كه شكل مبارزات ضداستبدادي به وجود آمد.

وي در ادامه با تأكيد بر اينكه «در ايران مجموعه‌ي وسيعي از جنبش‌ها و نهضت‌ها اتفاق مي‌افتد كه رشد و پيش‌روي بي‌سابقه‌اي دارد» خاطرنشان كرد: به اين جهت كه حلقه‌هاي مقاومت در برابر وضع سياسي موجود سريع شكل گرفته و اتفاق ديگري به وقوع مي‌پيوندد اين حلقه مقاومت را مي‌شكند و جريان جنبش دانشجويي را با ضربه‌هاي اساسي روبرو مي‌كند، چنانچه در انقلاب نيز اين شكستن اتفاق افتاد.

رجايي اظهار داشت: آرمانگرايي زيباست اما مي‌تواند سرشار از مفاهيم سركوبگرايانه باشد. بخشي از جنبش دانشجويي ما ممكن است به طور ناخواسته بازتوليدكننده‌ي فاشيست باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش كامل سخنراني‌هاي مراسم روزدانشجو دردانشكده فني، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016