جمعه 25 آذر 1384

ابراهيم يزدي: از نظر ما حزب بايد به دنبال اقتدار سياسي برود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


دكتر ابراهيم يزدي، اظهار داشت: اگر بپذيريم كه دموكراسي يك فرآيند تدريجي و جاده‌اي ناهموار است، رسانه‌ها در سال‌هاي اخير در شكستن جو موثر بوده‌اند و توانسته‌اند گامي به جلو بردارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر ابراهيم يزدي، محمد توسلي و غلامعباس توسلي به همراه چند تن ديگر از همفكرانشان در نشستي با روزنامه‌نگاران، نقش رسانه در فضاي سياسي و هم‌چنين نوع تعامل احزاب و رسانه‌ها را مورد بررسي قرار دادند.

يزدي در سخناني روزنامه‌نگاري را در كشور ما به حركت بر پل صراط تشبيه كرد و گفت: به گونه‌اي كه مسير حركت از مو باريك‌تر و از شمشير تيزتر است. روزنامه‌نگاري در كشورهايي مانند كشور ما عملياتي آكروباتيك است.

اين فعال سياسي تاكيد كرد: آزادي مطبوعات نمي‌تواند به عنوان ذخيره‌اي مستقل از فضاي سياسي جامعه باشد.

وي يكي از راهبردهاي اصلي گروه متبوعش را باز نگه داشتن جو برشمرد و گفت: متاسفانه برخي با اظهارات راديكال جو را مي‌بندند و اين از عناصر راهبردي ما نيست.

يزدي در توضيح هدف نهضت آزادي كه از سوي مهندس بازرگان در زمان حياتش عنوان شده بود مبني بر اين‌كه آنها به دنبال قدرت نيستند، اظهار داشت: متاسفانه ما در فهم قدرت دچار بدآموزي هستيم. از نظر ما حزب بايد به دنبال اقتدار سياسي برود.

وي در ادامه با ابراز اين عقيده كه آقاي خاتمي اعتبار سياسي لازم را داشت اما آن‌ را به اقتدار سياسي تبديل نكرد، ادامه داد: از نظر ما يك سازمان سياسي بايد به دنبال اقتدار سياسي به معناي توان جذب مردم باشد. اما ما هيچ‌گاه به دنبال قدرت به معناي ورود به حاكميت نبوده‌ايم.

اين فعال سياسي با بيان اين‌كه از راه‌اندازي رسانه‌هاي گفتاري استقبال مي‌كند، خاطرنشان كرد: اخيرا از سوي تلويزيون هما مذاكره‌هايي با ما انجام شد و هم‌چنين با تلويزيون صبا نيز گفت‌وگويي داشته‌ايم. معتقديم كه پيدايش اين رسانه‌ها در درجه‌ي اول بر صدا و سيما تاثير خواهد داشت؛ زيرا وقتي كه صدا و سيما مشاهده كند با اين نگاه فعلي نتيجه‌ي عملي نمي‌گيرد اين گونه حركت‌ها رفته رفته بر جو سياسي ايران تاثير مي‌گذارد. اين تلويزيون‌ها نگاه‌شان به بيرون نيست بلكه به نيروهاي داخلي كشور نگاه دارند كه اين خود حائز اهميت است.

بر اساس اين گزارش، هم‌چنين محمد توسلي با اشاره به تعاريفي كه درباره‌ي حزب وجود دارد به تعريف كلاسيك آن اشاره كرد و گفت: بر اساس اين تعريف حزب براي سازماندهي نيروهاي اجتماعي و با ايدئولوژي و برنامه‌ي خاص خود براي كسب قدرت تشكيل مي‌شود و اهداف خود را پياده مي‌كند؛ ولي اين تعريف مربوط به كشورهايي است كه در آن احزاب جايگاهي دارند. در كشور ما هيچ‌گاه احزاب جايگاه خود را نداشته‌اند.

وي يادآور شد: در سال چهل كه نهضت آزادي تشكيل شد هيچ‌گاه قدرت را هدف قرار نداد. مرحوم مهندس بازرگان جمله‌ي معروفي داشتند كه جنگ ما با حاكميت جنگ حجت است نه قدرت. در همين راستا نهضت آزادي هميشه استراتژي اقتدار را با حضور در جامعه، ارتباط با مردم، شناسايي نيازها و پاسخ به آنها مدنظر قرار داده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تاكيد كرد: پيام ما به جامعه پيام تاريخي ملت ايران است كه از انقلاب مشروطه همواره تكرار كرده . اين پيام يعني آزادي، دموكراسي و حقوق بشر امروز گفتمان غالب كشور ماست.

در ادامه‌ي اين نشست غلامعباس توسلي درباره‌ي استراتژي گروه متبوعش يعني به دنبال اقتدار بودن به جاي قدرت تصريح كرد: اين موضوع زماني از سوي مهندس بازرگان مطرح شد كه گفته مي‌شد نهضت آزادي آلترناتيو قدرت است؛ اما اين موضوع عنوان شد كه ما به دنبال قدرت نيستيم.

وي در ادامه بر فضاي باز تاكيد كرد و گفت: افرادي مانند ما كه با نام و هويت مشخص فعاليت مي‌كنيم و روشنفكران ديني هستيم، بايد اجازه‌ي حرف زدن داشته باشيم . از طرفي عده‌اي چون نمي‌گويند كه هويت‌شان چيست اما در باطن اساسا روشنفكر ديني هم نيستند و حتي تفكرات لائيك و سكولار را دنبال مي‌كنند مي‌توانند حرف‌شان را بزنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ابراهيم يزدي: از نظر ما حزب بايد به دنبال اقتدار سياسي برود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016