یکشنبه 27 آذر 1384

آصفي: سخنان رييس جمهور در مورد اسرائيل يك بحث علمي است، بيانيه سازمان ديده‌بان حقوق بشر در مورد دو وزير كاملا بي‌ارزش و مبتذل است، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۹/۲۷‬

سخنگوي وزارت امور خارجه واكنشهاي غرب و اروپاييان نسبت به سخنان رييس جمهوري اسلامي ايران را "احساسي و بي‌منطق" دانست و گفت: سخنان رييس جمهوري ايران در مورد رژيم صهيونيستي يك بحث علمي است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، "حميدرضا آصفي" روز يكشنبه در نشست هفتگي خود با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي در پاسخ به پرسشهاي متعدد خبرنگاران در خصوص اظهارات رييس جمهوري در مورد رژيم صهيونيستي و واكنش برخي كشورهاي غربي و اروپايي، گفت: اين بحث جديدي نيست و از برخوردهايي كه با اين بحث علمي شده است، تعجب مي‌كنم.

آصفي افزود: نوع پاسخگويي اروپاييها و غربيها در خصوص اين اظهارات، در دنياي متمدن اصلا جايي ندارد و يك پاسخگويي احساسي و دور از منطق است.

وي يادآور شد: غربيها عادت كرده‌اند كه متكلم وحده باشند اما بايد ياد بگيرند كه نظرهاي مخالف را هم بشنوند و از چارچوب اصول شناخته شده خارج نشوند. امروز افكار عمومي دنيا به دنبال اين است كه در سخنان رييس جمهوري ايران چه بوده كه اروپا و غرب را تا اين اندازه حساس كرده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سووالي مبني بر تاثير اظهارات رييس جمهوري بر آينده مذاكرات هسته‌اي ايران با اروپا گفت: ما پيشداوري و قضاوت عجولانه نمي‌كنيم. حقوق ايران بايد به رسميت شناخته شود و ما از حق خود نخواهيم گذشت.

آصفي تاكيد كرد: نتيجه جلسه آتي مذاكرات به اروپاييها بستگي دارد كه زياده‌خواهي نكنند، خوب است كه اروپا به رويكرد گذشته‌اش نگاه كند و با مرور پرونده خود در گذشته در اجلاس آتي حاضر شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي مبني بر اتهام دخالت ايران در انتخابات عراق، گفت: اخبار متناقضي در اين خصوص منتشر شد، برخي ايران را متهم به دخالت كردند و بعضي ديگر نيز اعلام كردند كه ايران هيچگونه دخالتي نداشته است و ما هم تاكيد مي‌كنيم كه دليلي براي دخالت ايران در عراق وجود ندارد.

آصفي افزود: آنچه امروز در عراق اتفاق افتاده، حاكي از درك و تصور مردم عراق است و حضور و مشاركت گسترده مردم آگاه عراق انتخابات خوبي را در اين كشور رقم زد و ما نيز اين حضور گسترده را به مردم عراق تبريك مي‌گوييم.

سخنگوي وزارت امور خارجه، بيانيه سازمان ديده‌بان حقوق بشر در مورد دو تن از وزراي جمهوري اسلامي ايران را "كاملا بي‌ارزش و مبتذل" خواند و گفت:
به نظر مي‌رسد سازمان ديده‌بان حقوق بشر از حقوق غرب ديده‌باني مي‌كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سووالي در خصوص صدور دستور تعليق مشروط پروتكل الحاقي از سوي رييس جمهوري گفت: بايد تا مذاكرات آتي كه براي يكي از تاريخهاي پيش بيني شده در دستور كار قرار گرفته است، منتظر باشيم.

آصفي افزود: آنچه در جمهوري اسلامي ايران عمل خواهد شد، به مذاكرات آتي بستگي دارد و بايد صبر كنيم نتيجه اين مذاكرات را ببينيم كه بسيار مهم و تا اندازه‌اي دشوار است.

خبرنگاري از انتشار اخباري مبني بر همكاري آمريكا و رژيم صهيونيستي براي حمله نظامي به ايران سووال كرد و آصفي در پاسخ گفت: اينها خبرسازي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به انتشار نتايج يك نظر سنجي در يكي از روزنامه‌هاي رژيم صهيونيستي يادآور شد: حتي در اين نظر سنجي نيز بيش از ‪ ۸۰‬درصد مردم اسراييل با حمله به ايران مخالفت كرده‌اند كه اين ناشي از توان و قدرت جمهوري اسلامي ايران است.

وي در همين رابطه خبر اعلام آمادگي دو كشور منطقه براي در اختيار گذاشتن خاك خود به منظور كمك به آمريكا و اسراييل براي حمله نظامي به ايران را تاييد نكرد و گفت: اينگونه اخبار در ادامه همان جنگ رواني برخي محافل عليه ايران است.

سخنگوي وزارت امورخارجه، خريد ‪ ۱۸‬فروند موشك از كشور كره شمالي را نيز تكذيب كرد و گفت: موشكهاي ما بومي است و ما خود توان توليد موشك در كشور را داريم و مي‌توانيم موشك صادر كنيم و اگر خريداري باشد، مي‌فروشيم.

آصفي در پاسخ به سووال يك خبرنگار انگليسي در خصوص همكاريهاي امنيتي ايران با كشورهاي حوزه خليج فارس گفت: ايران با اكثر كشورهاي منطقه پيمان همكاري مشترك امضا كرده است و قبلا نيز به اين كشورها پيشنهاد داده بوديم كه آماده امضاء پيمان دفاعي مشترك و عدم تعرض هستيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: در خصوص امضاء موافقتنامه براي عاري كردن منطقه از سلاحهاي كشتار جمعي نيز هنوز درخواستي از ايران نشده و ما مشكلي براي اين موافقتنامه نداريم و آماده همكاري در اين زمينه هستيم.

آصفي در عين حال تاكيد كرد: ايران سلاح هسته‌اي ندارد و تصميم هم ندارد كه از سلاحهاي هسته‌اي استفاده كند، خطر اصلي در منطقه رژيم صهيونيستي است كه صدها كلاهك هسته‌اي دارد.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت امور خارجه درمورد اظهارات مقامات آمريكايي و اسراييلي در خصوص ورود حماس به حكومت و قدرت سووال كرد و آصفي پاسخ داد: اين كشورها بايد تكليف خود را با دموكراسي مشخص كنند كه آيا طرفدار دموكراسي هستند يا نيستند، اگر طرفدار دموكراسي هستند و قرار باشد كه انتخاباتي در نوار غزه برگزار شود بايد به نتيجه آن احترام بگذارند و اين عين دموكراسي است.

آصفي افزود: آمريكايي‌ها نتيجه دموكراسي را اگر به نفع آنها باشد، قبول مي‌كنند و اين از رياكاريهاي آمريكا و متحدانش است كه در حل حتي ابتدايي‌ترين مسايل مانده‌اند.

وي افزود: اعترافات تكان‌دهنده رييس جمهوري آمريكا در خصوص استراق سمع و كنترل ايميل ها، نشان‌دهنده اين تناقضات در خصوص حقوق بشر و دموكراسي است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص راي يك دادگاه آمريكايي مبني بر محكوم كردن ايران به پرداخت غرامت به قربانيان حمله به سفارت آمريكا در بيروت در سال ‪ ۱۹۸۳‬گفت: صدور احكام غيابي اينچنيني در يك دادگاه محلي، بي‌فايده و فاقد وجاهت قانوني است.

آصفي ادامه داد: در دادگاههاي ايران نيز تا امروز بيش از سه ميليارد دلار عليه آمريكايي‌ها حكم صادر شده است و دست ما نيز بسته نيست.

خبرنگاري با اشاره به كشته شدن يك تبعه ايراني ديگر در كانادا در هفته گذشته، اقدامات وزارت خارجه در اين خصوص را جويا شد و آصفي در پاسخ گفت: در خصوص اين موضوع با مقامات كانادا صحبت كرده‌ايم و به وظايف خود عمل مي‌كنيم.

آصفي خاطرنشان كرد: به نظرم كانادا بتدريج در حال تبديل شدن به يك كشور ناامن براي مهاجرين است و وقوع دو قتل در كشوري كه ادعاي امنيت دارد هيچ خوب نيست.

از آصفي در مورد قرارداد ميدان نفتي "يادآوران" بين ايران و چين و مشكلات پيش روي اين قرارداد، سوال شد.

وي در پاسخ گفت: موارد تكنيكي در اينگونه قراردادها مطرح است و بحث- هاي مختلفي مانند قيمت و ميزان تقاضا از جمله موضوعاتي است كه بايد در گفت و گوها مشخص شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشي در خصوص تهيه قطعنامه از سوي كانادا عليه ايران در زمينه حقوق بشر گفت: اين يك كار سياسي است كه موضوع داخلي را بهانه كرده‌اند.

آصفي افزود: متاسفانه دفاع از حقوق بشر به ابزاري در دست برخي از كشورها تبديل شده است ضمن اينكه استمرار اين وضعيت از سوي برخي محافل غربي كارآيي آن را نيز كاهش مي‌دهد، ديگر اينكه كانادا خود يكي از ناقضان اصلي حقوق بشر است.

وي بيانيه اتحاديه اروپا عليه ايران را "احساساتي" توصيف كرد و گفت:
اين بيانيه در ادبيات رايج جهاني جايي ندارد و فكر مي‌كنيم ديپلماتها بايد بر احساسات غلبه و از منطقه و عقل پيروي كنند.

خبرنگاري واكنش وزارت امور خارجه ايران نسبت به اهانت شبكه الجزيره به آيت‌الله سيستاني را جويا شد. آصفي در پاسخ گفت: ديشب سفير قطر را احضار و مراتب ناخرسندي خود را به قطري‌ها اعلام كرديم.

آصفي افزود: به سفير قطر گفتيم كه اين اقدام شبكه خبري الجزيره خارج از فعاليتهاي حرفه‌اي است و عبور از مرزهاي شناخته شده اسلامي را به هيچوجه قبول نمي‌كنيم و سفير قطر نيز ضمن عذرخواهي تاكيد كرد كه اين برنامه منعكس كننده نظر دولت قطر نيست.

خبرنگاري با اشاره به آغاز تلاش ايران براي پيوستن به سازمان تجارت جهاني، از سخنگوي وزارت امور خارجه پرسيد آيا ايران به دنبال متحول كردن ساختار اين سازمان است ؟
آصفي در پاسخ گفت: ما ديدگاهها و رويكردهايي داريم و مواضع خود را مطرح مي‌كنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: طبيعي است كه اگر احساس كنيم، اين ساختار در بعضي از نقاط مي‌تواند قوي تر شود و در خدمت بيشتر به كشورهاي در حال توسعه باشد، مواضع خود را مطرح خواهيم كرد. تلاش براي بهتر شدن هميشه مطرح بوده است و ديگران نيز نظرهاي خود را مطرح مي‌كنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگري در خصوص موضع جمهوري اسلامي ايران در مورد پيمان دفاعي كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس گفت: ما از هر اقدامي كه به خروج نيروهاي خارجي از منطقه، ايجاد همكاري منطقه‌اي، همفكري و همگرايي كشورها و برقراري صلح و ثبات در منطقه كمك كند، حمايت مي كنيم.

خبرنگاري با اشاره به سفر اخير رييس مجلس شوراي اسلامي به مسكو، نتايج اين سفر و همچنين علت لغو ديدار رييس دوماي روسيه با رييس مجلس ايران را جويا شد
آصفي در پاسخ گفت: لغو اين ديدار درست نيست و خود ما تشخيص داديم كه از بين دو برنامه سفر به ايالت "تاتارستان" و ديدار با رييس دوما، سفر به تاتارستان را انتخاب كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي در عين حال سفر رييس مجلس به روسيه را "يك سفر خوب و مفيد" ارزيابي كرد و گفت: در اين سفر رييس مجلس در ملاقات با مقامات روس در مورد مسايل مهم دوجانبه، منطقه‌اي و همچنين همكاريهاي پارلماني گفت و گو كرد.

وي ادامه داد: در ديدارهاي رييس مجلس با مقامات روسيه در خصوص نيروگاه بوشهر صحبت‌هاي خوبي مطرح شد و روسها اعلام كردند كه برنامه زمان- بندي آغاز به كار نيروگاه بوشهر را در سفر آتي وزير انرژي روسيه به تهران پيگيري خواهند كرد.

از سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد اظهارات اخير رييس جمهوري و وزير خارجه آمريكا مبني بر اينكه ايران تهديد جدي براي منطقه است، سووال شد.

آصفي درپاسخ گفت: تهديد جدي در منطقه كشوري است كه از هزاران كيلومتر فاصله وارد اين منطقه شده و آسايش كشورهاي منطقه را بهم ريخته است.

وي، اين اظهارات مقامات آمريكايي را نوعي فرار به جلو تلقي كرد و گفت: آمريكايي‌ها مستاصل و ضررهاي زيادي در اين منطقه متحمل شده‌اند كه مهمترين آن، از دست دادن افكار عمومي مسلمانان و بخش وسيعي از غربيها است.

خبرنگاري از سخنگوي وزارت امو خارجه پرسيد، با توجه به اينكه بوش به اشتباه خود در حمله به عراق اعتراف كرد، آيا در حمله احتمالي اين كشور به ايران، جامعه جهاني او را ياري خواهد كرد ؟
آصفي در پاسخ گفت: دنبال اين گمانه‌زنيها نرويد. حمله به ايران تخيلي است و ظرفيت داخلي ما به آن اندازه هست كه كسي به دنبال اين هوس نباشد.

خبرنگاري با اشاره به وجود قانون ممنوعيت ترديد در مورد "هولوكاست" در برخي كشورهاي اروپايي پرسيد، وضعيت سفر مقامهاي ايراني به اين كشورها بعد از اظهارات رييس جمهوري چگونه خواهد بود ؟
آصفي در پاسخ گفت: خيلي چيزها نيز در كشور ما جرم است كه اروپايي ها آن را انجام مي‌دهند.

آصفي افزود: خيلي بد است اروپا به اينجا رسيده باشد كه تحقيق پيرامون موضوعاتي جرم است و اين با آزادي فكر و انديشه منافات دارد. بايد دنيا را طور ديگري نگاه كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه ايجاد محدوديت براي سفر مقامهاي ايران به اين كشورها را "رسانه‌اي" دانست و گفت: به فرض هم كه اين موضوع جدي باشد، كسي خواستار رفتن به آن كشورها نيست، ضمن اينكه باب اقدام متقابل نيز هميشه باز است.

آصفي در پاسخ به اين پرسش كه آيا ايران طرحهاي خاصي براي مذاكرات آتي در نظر دارد و اينكه تمهيداتي براي موفقيت در اين مذاكرات انديشيده است يا نه، گفت: هم طرحهاي خوبي داريم و هم تمهيدات لازم را انديشيده‌ايم اما سر ميز مذاكره آنها را مطرح مي‌كنيم.

Copyright: gooya.com 2016