چهارشنبه 30 آذر 1384

وزير امور خارجه: بيانيه‌‏هاي تكراري غرب درباره نقض حقوق‌‏بشر در ايران كمترين ارزشي ندارد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

وزير امور خارجه گفت: اگر اراده جدي در ميان دولتمردان اروپايي وجود داشته باشد مذاكرات تا رسيدن به تفاهمات جدي ادامه پيدا مي‌‏كند.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، "منوچهر متكي" صبح امروز پس از ديدار با جانبازان شيميايي در كنفرانس خبري خود در بيمارستان ساسان با اشاره به مذاكرات امروز ايران و اروپا با تأكيد بر اينكه در اين مذاكرات هيچ پيش‌‏شرطي وجود ندارد، گفت: مذاكرات در دو دور برگزار مي‌‏شود.
وي با بيان اينكه مذاكرات حول دو محور انجام خواهد شد، تصريح كرد: در يك محور درباره عدم انحراف فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي ايران به سوي اهداف و كاربردهاي نظامي و در محور دوم تعهدات و تضمين‌‏هاي طرف مقابل براي پذيرش حق ايران وكمك به استيفاي اين حق و رسيدن به فناوري هسته‌‏اي، مذاكره مي‌‏شود.
متكي با تأكيد بر اينكه مذاكرات را به صورت هدفمند و زمانبندي شده دنبال خواهيم كرد، گفت: اگر طرف‌‏هاي اروپايي بدون تأثير از تبليغاتي كه آمريكايي‌‏ها طراحي كردند، مذاكرات را ادامه دهند از نظر ما موضوع مذاكرات روشن است و در چارچوب منطقي ادامه پيدا خواهد كرد.
وي درباره ادامه فعاليت UCF اصفهان گفت: UCF اصفهان كار خود را آغاز كرده است البته فعاليت UCF غني‌‏سازي نيست.
متكي در پاسخ به اين سؤال كه آيا ايران قطعه‌‏سازي سانتريفوژها را دنبال خواهد كرد، اظهار داشت: همانطور كه اعلام شد و دبير شوراي عالي امنيت‌‏ملي نيز اعلام كرده است، بحث تحقيقات در مجموعه فعاليت‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي به مفهوم غني‌‏سازي نيست البته زمان آغاز تحقيقات اعلام خواهد شد.
وزير امورخارجه درباره انجام غني‌‏سازي در خارج از كشور، گفت: اين كار توسط متخصصان ايراني انجام شده يعني نخبگان جوان ما توانسته‌‏اند در اصفهان و نطنز به اين فناوري برسند. اين فناوري نيز در كشور ما آموزش داده شده و تبديل به يك علم بومي شده است.
وي تصريح كرد: آن كساني كه مي‌‏گويند ايران نبايد اين فناوري را داشته باشد بايد بدانند كه ملت ايران اين فناوري را به دست آورده است.
متكي ادامه داد: زماني كه صحبت از تأمين سوخت مي‌‏كنيم به معني آن است كه ما بايد به غني‌‏سازي و چرخه سوخت هسته‌‏اي برسيم.
وزير امورخارجه در پاسخ به پرسشي درباره استفاده اين وزارتخانه از منتقدان خود، تصريح كرد: كاركنان وزارت امورخارجه، كاركنان نظام جمهوري اسلامي هستند و اهداف اين نظام را دنبال مي‌‏كنند؛ آنها خدمتگزاران اين ملت هستند و اگر قرار باشد بازي كنند همه در يك تيم‌‏ملي بازي مي‌‏كنند.
متكي افزود: اهداف نظام تعيين شده و دولت جديد و رياست‌‏جمهوري، مجري آن هستند و وزارت امورخارجه، خود را موظف مي‌‏داند كه در اين راستا اقدام كند.
متكي در پاسخ به سؤال ديگري مبني بر واكنش ايران نسبت به بيانيه اتحاديه اروپا درباره نقض حقوق‌‏بشر در ايران چيست، گفت: اروپا و آمريكا سعي كرده‌‏اند تا به دنيا القا كنند كه متر حقوق‌‏بشر دنيا هستند اما جمهوري اسلامي تلاش مي‌‏كند با نقد اين ديدگاه، به افشاي موارد نقض حقوق‌‏بشر در ميان اين ملت‌‏ها بپردازد.
متكي با بيان اينكه جمهوري اسلامي با موضع مدعي، بحث حقوق‌‏بشر در عرصه بين‌‏الملل را دنبال مي‌‏كند، گفت: در نشست سازمان كنفرانس اسلامي موضوع حقوق‌‏بشر و دفاع از آن در دستور كار اين كنفرانس قرار گرفت و تصويب شد كه بايد با اسلام‌‏ستيزي غرب مقابله كرد و دبيركل و دبير سازمان كنفرانس اسلامي موظف شدند تا اين موضوع را در عرصه بين‌‏المللي دنبال كنند.
متكي يادآور شد: براي اولين بار سفير انگليس از سوي وزارت امورخارجه احضار شد و نسبت به نقض حقوق‌‏بشر در اين كشور و كشورهاي اروپايي ابراز نگراني شد.
وي امورخارجه وجود يك صدهزار مجروح شيميايي توسط دولت‌‏ها و شركت‌‏هاي غربي را مهم‌‏ترين عامل نقض حقوق‌‏بشر توسط اروپايي‌‏ها دانست و تصريح كرد: آمريكايي‌‏ها عادت كرده‌‏اند كه اين را القا كنند كه "تنها آنچه را كه ما مي‌‏گوييم درست است" و جمهوري اسلامي نيز قصد دارد با نظارت و تشكيل پرونده و ارائه گزارش‌‏هاي خود، موارد نقض حقوق‌‏بشر را در كشورهاي مدعي افشا كند.
متكي با اشاره به نامه خود به دبيركل سازمان ملل‌‏متحد گفت: آنها پيش از آنكه دنبال نقض حقوق‌‏بشر در جمهوري اسلامي باشند، موضوع بازداشتگاه‌‏هاي مخفي آمريكا در ساير كشورها را دنبال كنند.
وي ادامه داد: اگر روزي به نماينده صليب‌‏سرخ براي بازديد از يك زندان اجازه ندهند، همه اين موضوع را در بوق و كرنا مي‌‏كنند اما سال‌‏هاست كه به هيچ كس اجازه بازديد از زندان گوانتانامو داده نمي‌‏شود و كسي هم صدايش در نمي‌‏آيد.
متكي تصريح كرد: دولتمردان آمريكا هيچ وقت تا اين اندازه نزد افكار عمومي جهان به ويژه جهان اسلام مورد تنفر نبوده‌‏اند و امروز ملت عراق بيش از هميشه فهميده است كه حمله آمريكا به اين كشور تنها براي چاه‌‏هاي نفت اين كشور است.
وي با بيان اينكه اعلاميه‌‏ها و بيانيه‌‏هاي تكراري غرب درباره نقض حقوق‌‏بشر در ايران كمترين ارزشي ندارد، گفت: رويكرد جديد سياست خارجي حركت از موضع متهم دائم به سمت مدعي است و ما تلاش مي‌‏كنيم تا از حق خود دفاع كنيم.
متكي افزود: امروز غرب دروغگو نمي‌‏تواند مدعي نقض حقوق‌‏بشر در كشورهايي مانند ايران شود كه مردم در تمام عرصه‌‏هاي آن حضور پر رنگ دارند.
وزير امور خارجه در ادامه كنفرانس خبري خود با اشاره به ملاقات صبح امروز خود با جانبازان شيميايي, آنها را اسناد مظلوميت ملت ايران در دوران دفاع مقدس دانست و گفت: جانبازان بخش اندكي از خيل افرادي هستند كه با دفاع از ميهن افتخارات زريني كسب كردند.

متكي، جانبازان و مصدومان هشت سال دفاع مقدس را گواه و شاهد زنده جنايت‌‏هاي رژيم صدام عنوان كرد و ادامه داد: اين رژيم برخلاف تمام اصول بين‌‏المللي ناجوانمردانه، تسليحات شيميايي را بر ضد ملت ايران به ويژه غير نظامي‌‏ها به كار برد اگرچه صدام از همان ابتداي جنگ از برخي سلاح‌‏هاي شيميايي استفاده كرد اما انبوه استفاده از سلاح‌‏هاي شيميايي و بمباران مناطق سردشت و روستاهاي كرمانشاه، اوج قساوت اين رژيم بود.
متكي افزود: صدام بيش از 20 نوبت از بمب‌‏هاي شيميايي در جنگ تحميلي استفاده كرد كه باعث شهادت جمع كثيري از مردم و وجود يك هزار جانباز شد كه اين خود جنايت بي‌‏سابقه‌‏اي است.
وزير امور خارجه با بيان اينكه ايران بزرگ ترين قرباني سلاح‌‏هاي شيميايي است، گفت: صدام هرگز نمي‌‏توانست به تنهايي چنين جنايتي را بيافريند و كاملاً مشخص است كه تنها با حمايت از كشورهاي غربي به اين سلاح‌‏ها دست پيدا كرد.
وي ادامه داد: برخي كشورهاي غربي و شركت‌‏هاي اروپايي در تجهيز رژيم صدام كمك كردند و در جنايت ضدبشري اين رژيم سهيم هستند زيرا بيش از 40 شركت كه عمدتاً غربي هستند در تجهيز عراق به جنگ‌‏افزارهاي شيميايي دست داشتند.
متكي رفتار صدام و كشورهاي غربي در تجهيز صدام به سلاح‌‏هاي شيميايي را نقض حيات ملت ايران دانست و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد تا در محاكمه صدام اين موضوع بررسي شود زيرا مجازات صدام مي‌‏تواند در عدم تكرار اين گونه فجايع ضد بشري مفيد باشد.
وزير امور خارجه خاطر نشان كرد: صرفنظر از ابعاد حقوقي، از جوامع جهاني، رسانه‌‏ها و افكار عمومي انتظار داريم تا ابعاد مختلف را مد نظر داشته باشند.
وي ادامه داد: از دولت‌‏هاي غربي و شركت‌‏هاي آنها دعوت مي‌‏كنيم براي جبران بخشي از مسؤوليت خود كمك كنند.
وزير امور خارجه بر پي‌‏گيري اين موضوع توسط وزارت امور خارجه تأكيد كرد و گفت: قصد داريم با كمك به انجمن‌‏هاي غيردولتي كه در اين خصوص فعاليت مي‌‏كنند و برگزاري نمايشگاه‌‏هاي مختلف و برنامه‌‏هاي ديگر به طرح موضوع پرداخته و مطالبات حقه ايران و مصدومان را دنبال كنيم.
متكي ابراز اميدواري كرد تا كشورهاي اسلامي در يك حركت جمعي نسبت به استيفاي حقوق از دست رفته، تلاش و از ادعاي دروغين مدعيان حقوق‌‏بشر پرده برداري كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي درباره چگونگي رسيدگي به شكايت مصدومين بمباران‌‏هاي شيميايي اظهار داشت: در رويكرد جديد وزارت امورخارجه و با پي‌‏گيري‌‏هاي شخص رئيس‌‏جمهوري، اين موضوع در حال پي‌‏گيري است و شكاياتي را كه عليه شركت‌‏هاي غربي صورت گرفته، دنبال مي‌‏كنيم تا به نتيجه برسد.
متكي درباره خروج 24 نفر از مقامات رژيم صدام كه در بمباران‌‏هاي شيميايي دخيل بودند از كشور عراق و تأثير اين خروج در رسيدگي به اين موضوع گفت: ايران به شدت از اعمال منفي آمريكايي‌‏ها در نحوه برخورد با جنايت‌‏هاي جنگي صدام در محاكمه وي نگران است.
وي ادامه داد: بخش از اسناد و مدارك توسط سيستم قضايي و دادستان كل كشور به عنوان مدعي‌‏العموم آماده شده است كه به دادگاه صدام فرستاده شود ولي هنوز بررسي شكايات خارجي از صدام مدنظر قرار نگرفته است.
متكي در پاسخ به اين سؤال كه وزارت امورخارجه چه اقدامات حقوقي درباره اين موضوع انجام داده است، گفت: وزارت خارجه به طور جدي و همه‌‏جانبه پيگير اين موضوع است و قصد دارد در سازمان ملل‌‏متحد در اين خصوص به افشاگري بپردازد.
وي درباره ارسال شكايت ايران به دادگاه صدام تصريح كرد: در آغاز محاكمه صدام مطالبي آماده شد و با همكاري وزارت امورخارجه و قوه قضائيه شكايت‌‏ها بررسي شد؛ البته آقاي دري نجف‌‏آبادي نيز در نامه‌‏اي همراه با سي‌‏دي شكايت جديدي به وزارت امور خارجه فرستاد و تمام اين مطالب براي فرستادن به دادگاه آماده است و مذاكرات سياسي نيز انجام شده است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا تاكنون در مورد كشورهايي كه تسليحات شيميايي به عراق داده اقدامي نكرده‌‏ايد، گفت: اقدامات سياسي صورت گرفته و پي‌‏گيري‌‏هاي حقوقي در حال انجام است؛ ما مي‌‏خواهيم اين پرونده باز شود و قصد داريم در يك محاكمه گسترده افرادي را كه اين جنايات انجام دادند و در اين جنايات شريك بودند، براي تنوير افكار عمومي معرفي كنيم.

Copyright: gooya.com 2016