یکشنبه 4 دی 1384

گزارشات صدای آلمان، راديو فردا و بی بی سی درباره اعتصاب کارکنان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران

صدای آلمان (دويچه وله):

اعتصاب رانندگان شركت اتوبوسرانى تهران و علل آن


بخشى از رانندگان شركت واحد اتوبوسرانى تهران از روز يكشنبه ۲۵ دسامبر دست به اعتصاب زدند. آنها خواستار رسيدگی به وضع معيشتی خود و آزادی فعالان سنديكاى شركت واحد هستند. شماری از اعضای هيات مديره سنديكای كاركنان شركت واحد اتوبوس‌رانی تهران بامداد روز پنجشنبه به دستور مقامات قضايی ‌تهران بازداشت شدند. تعدادی از آنها تاكنون آزاد شده‌اند ، اما هنوز از سرنوشت چند تن ديگر از جمله دبير سنديكا خبری در دست نيست.

صبح روز يكشنبه ۲۵ دسامبر برابر با چهارم ديماه ۱۳۸۴ بخشى از رانندگان شركت اتوبوسرانى واحد در تهران دست از كار كشيدند. به گزارش خبرگزارى آسوشيتدپرس، اعتصاب‌كنندگان خواستار آزادى فعالان سنديكايى شركت اتوبوسرانى واحد هستند كه چند روز پيش توسط نيروهاى امنيتى دستگير شده‌اند. از سوى ديگر ايشان خواستار حقوق اوليه‌ى خود هستند.

به گزارش خبرگزارى كار ايران (ايلنا)، در كلانشهر تهران بيشتر مسافران ميدان امام حسين به انقلاب گفته‌اند، در حالی‌‏كه ساير روزها حداكثر ٥ تا ٧ دقيقه در ايستگاه‌ها منتظر بودند، امروز تا ٣٥ دقيقه به انتظار اتوبوس ايستاده‌اند.

يكی از مسافران ميدان امام حسين به انقلاب، گفت: ”هر روز از شرق تهران به مركز می‌آيم ، امروز بر خلاف روزهای گذشته، نزديك به ٤٠ دقيقه در انتظار اتوبوس مانده‌ام و الان كه ساعت ١٠:٢٠ دقيقه می‌‏باشد، هنوز خبری از اتوبوس نشده‌‏است، در حالی‌‏كه اين مسير يكی از پر ترددترين مسيرهای اتوبوسرانی است.”

در مورد وضعيت سنديكاهاى كارگرى در ايران و از جمله سنديكاى تازه تأسيس شركت اتوبوسرانى واحد آقاى منصور حيات‌غيبى، عضو هيأت مديره‌ى سنديكاى كارگران شركت اتوبوسرانى واحد تهران در گفتگويى كه چند هفته پيش با صداى آلمان داشت، گفت:

”ما در راستای خواسته‌های کارگران در طی چندماه گذشته به مسئولان که الان خدمت شما می‌گویم:‌ اداره‌ی کار، شهرداری، وزارت کشور، نهاد ریاست جمهوری و شورای شهر نامه‌هایی را مکاتبه کردیم و به رسمیت شناختن حق و حقوق کارگران را خواستار شدیم، در صورتیکه هیچگونه اقدامی در قبال این مسایل انجام نشده است. بصورتیکه در طی این ۱۴ سالی که شوراهای کار با عنوان شورای کار اسلامی که بقول كارگران ما «شورای کارفرمایی» به خواسته‌های کارگران ما رسیدگی نکردند و طبق ماده‌ی ۱۲ شوراها، تبصره‌ی ۱، اینها هر دو سال یکبار باید دوبار جلسه‌ی فوق العاده بگذارند، مجمع عمومی بگذارند و عملکرد کارشان را برای کارگران شرح و توضیح بدهند. در صورتیکه در طی این ۱۴ سال حتا دوبار جلسه برای این عزیزان نگذاشتند و اصولا و عملا ما دیده‌ایم که اینها هیچگونه اقدامات قانونی انجام نداده‌اند. درخصوص این مسئله طبق ماده‌ی ۲۲ کارگران به اداره‌ی کار مراجعه کردند و درخواست انحلال شورا را دادند که بعد سندیکا بتواند رسمیت يافته و با قدرت کامل بعنوان نماینده‌ی کارگر فعالیت خودش را شروع بکند. در صورتیکه همین الان که خدمت شما هستم، از طرف اداره‌ی کار کندکاری‌هایی دارد صورت می‌گیرد که جا دارد اینجا من از وزیر کار درخواست کنم که با مسئولان زیربطی که عزیزان اداره‌ی کار استان تهران هستند گفتگویی بشود که به خواسته‌ی کارگر، وقتی که کتبا آمده، در خواست نوشته و درخواست انحلال شورا را می‌کند و خواهان نماینده‌ی واقعی کارگر هستند به خواسته‌اش رسیدگی کنند. ولی در صورتیکه پشت‌پرده می‌بینیم دستهایی در کار هستند و دارند خودشان دستور و فرمان می‌دهند که از این عمل جلوگیری بشود و کارگران نمی‌توانند به آن خواسته‌ی واقعی خودشان برسند. من بعنوان یک کارگر ایرانی به سهم خودم دست تمام کارگران دنیا را می‌بوسم و از دولت ایران و مسئولین تقاضای عاجل دارم که به حق و حقوق کارگر که این قشر زحمتکش و مصیبت دیده است، توجهات لازم بعمل بیاید. بصورتیکه یک قشرعظیم کشور را کارگر تشکیل می‌دهد و با کار و تولید آن کارگر است که آن مملکت می‌تواند به استقلال، خودکفایی و سرافرازی برسد.”

فعالان كارگرى معتقدند كه «شوراهاى اسلامى كار» و يا «خانه‌ى كارگر» بيشتر نماينده‌ى كارفرما و سياست‌هاى دولت هستند و نمى‌توان آنها را نهادهاى مستقل مدافع حقوق كارگران محسوب كرد.

در اين ميان بايد اشاره كرد كه در برخى كشورهاى سرمايه‌دارى، كه نمونه‌ى بارز آن ايالات متحده‌ى آمريكاست، اين سنت وجود داشته و دارد كه دولت و كارفرمايان در برابر اتحاديه‌هاى واقعى مدافع حقوق كارگران، اتحاديه‌هايى را تشكيل مى‌دهند كه در ظاهر مدافع كارگران هستند، ولى در واقع بسود سرمايه‌داران و دولت عمل مى‌كنند و بيشتر نقش سركوبگر دارند. نام اين نوع اتحاديه‌ها را ”اتحاديه‌هاى زرد” گذارده‌اند كه در مواقع حساس يا نقش اعتصاب‌شكن را ايفا مى‌كنند و يا در مبارزات كارگرى تن به سازش با دولت و سرمايه‌داران و كارفرمايان مى‌دهند. به نظر مى‌آيد كه «شوراهاى اسلامى كار» و «خانه‌ى كارگر» در ايران نيز از اين دسته ”اتحاديه‌هاى زرد” باشند.

به گزارش خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس مهدى چمران، كه رئيس شوراى شهر تهران و از مشاوران رئيس جمهور محمود احمدى‌نژاد است، در حاشيه يكصد و نود و هشتمين جلسه بدون حضور مستمع شوراى شهر با اشاره به اين كه شركت واحد به تمام خواست‌هاى قانونى كاركنان رسيدگى كرده و تمام عقب‌ماندگى‌هاى آنها را پرداخت كرده است، افزود: بر اساس اعلام مقامات مسؤول، تشكيل سنديكا غيرقانونى است و متاسفانه اين مساله از ۶ يا ۷ سال گذشته مطرح بوده، اما در همان ابتدا برخورد منطقى با اين موضوع انجام نشده است و به جاى چاره‌انديشى از كنار آن به راحتى گذشتند.

چمران افزود، كارگران شركت واحد داراى تشكيلات هستند و تشكيل سنديكا از طريق وزارت كار غيرقانونى اعلام شده است.

خبرگزارى آسوشيتدپرس در گزارش خود مى‌افزايد، كشور ۷۰ ميليونى ايران با تورمى فزاينده از يك بيكارى ۲۰ درصدى در رنج است. اين خبرگزارى مى‌افزايد، مقامات ايران از يك تورم ۱۶ درصدى سخن مى‌گويند، در حاليكه كارشناسان معتقدند كه شاخص تورم نزديك به دو برابر اين رقم است.
-----------------------------------

راديو فردا:


کارکنان شرکت واحد با اعتصاب و تجمع در سه نقطه تهران، مردم شهر را به کمبود اتوبوس دچار کردند


شماري از كاركنان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه روز يكشنبه با تجمع در سه منطقه تهران، خواستار پاسخگويي مسئولان به مطالبات معيشتي خود شدند و آزادی رئیس و اعضای هیات مدیره سندیکا را که روز پنجشنبه به دستور دادستان تهران دستگیر شده بودند، در خواست کردند. بيشتر رانندگان شركت واحد از پاسخگويي به سئوالات خبرنگاران درباره اعتصاب امتناع كردند. اعتصاب موجب شد تهرانی ها با كمبود اتوبوس روبرو شوند. يك راننده شركت گفت: برخورد نامناسب نيروهاي انتظامي با خانواده های اعتصابیون و ضرب و شتم تعدادي از اعتصاب كنندگان موجب شد خانواده ها از جمع اعتصاب كنندگان خارج شوند. در همبستگي و حمايت از اعتصابیون جمعي از كارگران ايران خودرو اعلام كردند اعتصاب كنندگان را تنها نخواهند گذاشت. شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، بزرگترين تشكل دانشجويي نيز در بيانيه اي خود را همراه و هميار جنبش كارگري دانست.
شيرين فاميلي

شماري از كاركنان شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه امروز يكشنبه اعتصاب كردند و با تجمع در سه منطقه تهران، خواستار پاسخگويي مسئولان به مطالبات معيشتي خود شدند. اين افراد همچنين خواهان رهايي اعضاي هيات مديره سنديكاي شركت واحد شدند كه روز پنجشنبه به دستور سعيد مرتضوي دادستان تهران بازداشت شده بودند. مصطفي نوريان مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني به خبرگزاري مهر گفت: موضوع اعتصاب در حال رسيدگي است و تا بعدازظهر امروز مشخص خواهد شد.
شيرين فاميلي (راديو فردا): اعتصاب شماري از رانندگان اتوبوس شركت واحد در مناطق مختلف تهران صورت گرفته است. شركت واحد اتوبوسراني تهران حدود 17 هزار پرسنل دارد كه از اين تعداد حدود ده هزار نفر راننده اتوبوس هستند. در پي بازداشت اعضاي هيات مديره سنديكاي شركت واحد، خبرها حاكي از آن است كه تعدادي ديگر از اعتصاب كنندگان بازداشت شده اند. خبرگزاري ايلنا امروز يكشنبه در گزارشي نوشت: بيشتر رانندگان شركت واحد در مسير ميدان امام حسين به انقلاب از پاسخگويي به سئوالات خبرنگاران درباره اعتصاب امتناع كرده و گفتند: موضوع را از طريق روابط عمومي و حراست شركت واحد پيگيري كنيد؛ به ما گفته اند صحبت نكنيد.

امروز يكشنبه از ساعات اوليه بامداد حدود پنج صبح اعتصاب شماري از كاركنان شركت واحد اتوبوسراني به ويژه در مناطق يك، چهار، پنج، شش، هشت و ده تهران، موجب شد شهروندان با كمبود اتوبوس روبرو شوند. يكي از رانندگان شركت واحد اتوبوسراني به خبرگزاري فارس گفت: عده اي از رانندگان همراه با اعضاي خانواده خود اعتصاب را از شب گذشته آغاز كرده بودند، اما برخورد نامناسب نيروهاي انتظامي با آنها و ضرب و شتم تعدادي از اعتصاب كنندگان موجب شد خانواده ها از جمع اعتصاب كنندگان خارج شوند.

روز پنجشنبه به دستور سعيد مرتضوي، دادستان تهران و با حكم قاضي محدث، ده نفر از اعضاي هيات مديره و فعالان سنديكاي شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه، بازداشت و به زندان اوين منتقل شدند و روز شنبه منصور اصانلو، رئيس هيات مديره به همراه جواد سيدوند و مرتضا خوانساري، از كاركنان شركت واحد به دادگاه انقلاب احضار شدند.

اعتصاب كاركنان شركت واحد در اعتراض به عدم تحقق مطالبات اعضاي اين سنديكا و دستگيري تعدادي از آنها طي روزهاي گذشته انجام گرفت. يكي از مسئولان شركت واحد به خبرگزاري ايسنا گفت: حدود سه سال است كه حقوق و مزاياي رانندگان افزايش نيافته است. انحلال شوراي كار يكي ديگر از خواست هاي كارگران و رانندگان اين شركت است.

در همبستگي و حمايت از اعتصاب شماري از كاركنان شركت واحد اتوبوسراني، جمعي از كارگران ايران خودرو در اطلاعيه اي اعلام كردند كاركنان ايران خودرو اعتصاب كنندگان را تنها نخواهند گذاشت و در ادامه از خانه كارگر به خاطر به نوشته اين اطلاعيه «سكوت» به شدت انتقاد شده است. اطلاعيه حمله به كاركنان اعتصابي شركت واحد را محكوم كرده و با اشاره به اين كه كاركنان زحمتكش شركت اتوبوسراني شب و روز در گرما و سرماي طاقت فرساي تهران بيش از 12 ساعت كار مي كنند، نوشت: به ادعاي رئيس شركت واحد، بيش از 80 درصد اين رانندگان مسكن مناسب ندارند و از كوچكترين امكانات و زندگي سالم محروم هستند.

در همين حال شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت، بزرگترين تشكل دانشجويي نيز در بيانيه اي خود را همراه و هميار جنبش كارگري دانست و نوشت: بازداشت فعالان جنبش كارگري معنايي جز اين ندارد كه حاكميت تاب و تحمل فعاليت مستقل كارگران را ندارد، چرا كه بنيادش بر استفاده ابزاري از كارگران و مطالبات آنان است.

كارگران اعتصابي شركت واحد گفتند تا زماني كه مطالبات ما همچون آزادي اعضاي سنديكا، طبقه بندي مشاغل، تامين مسكن براي كاركنان، واقعي شدن حق بيمه اتوبوس ها، پرداخت اضافه كاري معوقه يك سال گذشته و اعطاي تسهيلات رفاهي ضمن كار محقق نشود، اعتصاب همچنان ادامه خواهد داشت.
----------------------------------

بی بی سی:

اعتصاب صدها نفر از کارکنان اتوبوسرانی در تهران

اعتصاب صدها راننده اتوبوس در ايران در حمل و نقل عمومی ساکنان تهران اختلال ايجاد کرده است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا گزارش داده است که اين عده به دنبال "بهبود وضعيت حقوق و مسائل معيشتی" خود هستند، اما برخی از منابع خبری می گويند معترضان همچنين خواستار آزادی شماری از اعضای سنديکای کارگری شرکت واحد هستند.

بنا به گزارشها، صبح پنجشنبه ۲۲ دسامبر ماموران امنيتی جمهوری اسلامی با حکم سعيد مرتضوی، دادستان تهران، حدود ۱۰ نفر از اعضای اين سنديکا را به علت نامعلوم بازداشت کردند.

رسانه های ايرانی شمار شرکت کنندگان در اعتصاب را بين يک هزار تا سه هزار نفر ذکر کرده اند. خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ايرنا، با اعلام اين که ناوگان شرکت واحد تهران بیش از شش هزار دستگاه اتوبوس دارد، گزارش داده که بيش از سه هزار راننده بار "همکاران گله مند خود را بر دوش می کشند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايسنا می گويد که حدود يکهزار نفر از رانندگان اتوبوس در مناطق ۴، ۵ و ۶ در سه نقطه تهران تجمع کردند و شماری از کارکنان فنی نيز سرکار نرفتند. شرکت واحد تهران ۱۰ منطقه و ۱۷ هزار پرسنل فنی و اداری دارد.

اما خبرگزاری کار ايران، ايلنا، می گويد بيش از ۱۲۰۰ راننده مناطق ۶، ۱۰ و ۸ از شامگاه شنبه ۲۴ دسامبر دست به اعتراض زده اند و کارکنان شيفت صبح يکشنبه نيز به آنها ملحق شده اند. اين خبرگزاری گزارش می دهد که ماموران پليس با حضور در ميان معترضان از آنها خواسته اند به اعتصاب خود پايان دهند.

در حالی که خبرگزاريهای ايرانی می گويند اين افراد خواسته صنفی دارند و برخی می گويند سه سال است حقوقشان افزايش نيافته است، مهدی چمران، رييس شورای شهر تهران گفته است که اين اعتصاب صرفا صنفی نيست بلکه به مسايل سياسی نيز آلوده شده است.

اين چهره اصولگرا گفته است: "بر اساس اعلام مقامات مسئول، تشکيل سنديکا غيرقانونی است و متاسفانه اين مساله از شش، هفت سال گذشته مطرح بوده، اما در همان ابتدا برخورد منطقی با اين موضوع انجام نشده است."

مقامات جمهوری اسلامی اصرار دارند کارگران ايرانی مطالبات صنفی خود را از طريق "خانه کارگر" دنبال کنند، ولی کارگران می گويند اين تشکيلات جانبدارانه عمل می کند و در دفاع از حقوقشان بيشتر سياست رسمی را به اجرا می گذارد.

بنا به گزارشها، مسئولان کلانشهر تهران قول داده اند برای مقابله با تاثير احتمالی اين اعتصاب بر حمل و نقل عمومی از اتوبوسهای نهادهای دولتی استفاده خواهند کرد. در تهران به دليل آلودگی شديد اخيرا، مردم به استفاده کمتر از خودروهای شخصی ترغيب شده اند و اتومبيلها براساس نمره زوج و فرد پلاکشان يک روز در ميان می توانند وارد مناطق اصلی شوند.

Copyright: gooya.com 2016