یکشنبه 18 دی 1384

آيت‌الله خزعلي:آنهاكه سوابق ناجوردارند، براي خبرگان زحمت نكشند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

همايش نمايندگان ولي فقيه و روساي سازمان‌هاي عقيدتي سياسي و مسوولان فرهنگي نيروهاي مسلح، صبح روز يك‌شنبه با حضور آيت‌الله خزعلي برگزار شد.

**« كساني كه سوابق ناجوري دارند، براي انتخابات خبرگان زحمت نكشند.»
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) آيت‌الله خزعلي با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران و در حاشيه همايش روساي سازمان‌هاي عقيدتي سياسي نيروهاي مسلح افزود: خبرگان يعني انتخاب‌كنندگان رهبر، رهبر يعني جانشين امام راحل، لذا خبرگان بايد در عدالت و اجتهاد كامل باشند و تا عدالت آن‌ها را به دست نياورند، راهي به اين مجلس ندارند.

وي مساله خبرگان را مساله‌اي كه نه به شخص، بلكه به مملكت مربوط مي‌شود، ارزيابي كرد و گفت: مساله خبرگان مربوط به نهادهاي پاييني نيست و به قله و نقاط فوقاني مربوط مي‌شود. كساني بايد به اين مجلس بيايند كه با آن نقطه فوقاني انس داشته باشند و مجتهد و عادل و دوستدار مردم نيز باشند.

خزعلي همچنين درباره جايگاه جمهوريت در نظام جمهوري اسلامي نيز با يادآوري اين‌كه نظام ما قبلا حكومت اسلامي بود و امام فرمود بگوييد جمهوري اسلامي، تصريح كرد: يعني اين نظام حتما بايد اسلامي باشد، اما مردم بايد بپذيرند و ما براي مردم اعتبار و بهترين قيمت را قائليم.

وي با تاكيد بر اين‌كه در نظام جمهوري اسلامي براي همه اهميت قائليم گفت: آنها كه منحرفند نيز ارزشمند هستند. ان‌شاء‌الله يك روز بيدار مي‌شوند.

**آيت‌الله خزعلي گفت: هرچه مي‌توانيد غدير را اعتلا دهيد؛ زيرا اعتلاي غدير اعتلاي خودتان است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس بنياد بين‌المللي غدير كه در همايش رؤساي سازمان‌هاي عقيدتي سياسي نيروهاي مسلح سخن مي‌گفت، با اشاره به در پيش رو بودن هفته‌ي غدير به ويژگي‌هاي حضرت علي (ع) كه از او به عنوان معيار و ميزان حق نام برده شده و به جريان غدير خم كه در آن خداوند متعال خطاب به پيامبر (ص) عنوان كرده بود كه با اعلام ولايت علي (ع) رسالت 23 ساله‌اش كامل مي‌شود، پرداخت و گفت: در جريان غدير خم پيامبر هزاران نفر از مسلمانان را در هواي داغ غدير نگه داشت و پس از خطبه‌اي دست علي (ع) را بالا برد و چهار بار فرمود "من كنت مولاه فهذا علي مولاه". البته بعضي مي‌گويند مولا يعني دوست، اما آيا پيامبر هزاران نفر را در بيابان داغ نگه مي‌دارد تا از آنها براي دوستي بيعت بگيرد؟.

وي شخصيت حضرت علي (ع) را به لحاظ ويژگي‌هايش در بين تمام انسان‌ها ممتاز و بي‌نظير بر‌شمرد و گفت: اگر ايمان و عملتان بر پايه‌ي ولايت علي بود معقول است و اگر اين‌طور نباشد حتي مردنتان نيز مردن جاهلي مي‌شود.

خزعلي در ادامه به بيان خاطره‌اي از ايام عزيمت حضرت امام از پاريس به تهران پرداخت و گفت: در آن ايام فردي به نمايندگي از كارتر نزد امام آمد و گفت اگر در امور سياسي وارد شويد شما را قلع و قمع مي‌كنيم. امام در مرحله‌ي اول پاسخ نداد. اما بعد از تكرار اين جمله فرمود هنوز نظرم را در مورد آمريكايي‌هاي مقيم ايران بيان نكرده‌ام. اگر بگويم خواهيد فهميد كه يك آمريكايي‌ هم باقي نمي‌ماند و بدون خداحافظي نماينده‌ي كارتر را ترك كرد. اين مرد (امام خميني) است كه به شما عزت بخشيد. در شرايطي كه شاهي داشتيد كه هنگام بوسيدن دست، اليزابت روي از او برمي‌گرداند.

وي در ادامه به بيان ديگر سجاياي حضرت علي(ع) به ويژه شجاعت‌هايش در جنگ‌هاي صدر اسلام پرداخت و ادامه داد: اخيرا ديداري با يك از حضرات داشتم. ايشان نسبت به كوچك شمرده شدن عيد غدير در سالهايي كه گذشت اظهار ناراحتي كردند و گفتند از اين به بعد مي‌توانيم عيد غدير را با شكوه برگزار كنيم. اما در مورد سال‌هايي كه گذشت و عيد نوروز عيد اصلي ما بود، چه كار بايد بكنيم؟ من در پاسخ به او گفتم حضرت علي آن‌قدر بزرگوار است كه ما را ببخشد.

دبيركل بنياد بين‌المللي غدير در ادامه به چگونگي شكل‌گيري قيام مردم عليه رژيم طاغوت به رهبري امام خميني(ره) و تأكيد ايشان بر لزوم بيرون كردن شاه از همان بدو شكل‌گيري قيام پرداخت و گفت: در مقابل تأكيد امام نسبت به اخراج شاه از كشور يكي از آقايان در آن ايام گفت شاه مستأجر است. نمي‌توان مستأجر را بيرون انداخت. امام در پاسخ به او پس از چند بار تكرار اين كلامش، فرمود آيا حضرت بقيه‌الله خلاف مي‌گويد؟.

به گزارش ايسنا وي هم‌چنين به ديدار با رييس‌جمهور اشاره كرد و از وي به عنوان فردي كه مي‌تواند فرهنگ غدير را زنده كند، نام برد و گفت: آقاي احمدي‌نژاد با يك ژاكت خيلي ساده نشسته بود و هرچه ما مي‌گفتيم او مي‌گفت قبول دارم. او مردي است كه براي غدير هرجا مي‌رود. مي‌خواهد كار كند با يك زندگي ساده.

خزعلي هم‌چنين در ادامه به جريان انتخاب عثمان به عنوان سومين خليفه‌ اشاره كرد و گفت: عبدالرحمن قبل از عثمان نزد علي (ع) رفت و براي او سه شرط عمل به قرآن، سيره‌ي پيامبر و روش شيخين را به عنوان شروط واگذاري خلافت مطرح كرد اما حضرت علي (ع) شرط سوم را نپذيرفت، در حالي كه مي‌توانست به دروغ آن را قبول كند، اما عثمان هر سه شرط را پذيرفت و در عمل به هيچ‌كدام از آنها وفادار نماند.

وي اضافه كرد: از مكتب اين علي با آن مزيت‌ها، افرادي نظير مدرس، امام و مطهري بيرون مي‌آيند كه حتي يك دروغ نيز از آنها نشنيديم.

خزعلي در ادامه‌ي سخنانش خطاب به نيروهاي مسلح اظهار داشت: هرچه مي‌توانيد غدير را اعتلا دهيد؛ زيرا اعتلاي غدير اعتلاي خودتان است.

وي هم‌چنين با پيشنهاد به مسلمانان ايران نسبت به اينكه عيد غدير را عيد بزرگ خود قرار دهند، ‌گفت: در اين ايام خانه‌تكاني كنيد. اگر در عيد نوروز اسكناس نو و لباس هديه مي‌داديد، در اين عيد نيز هديه دهيد. اگر در عيد نوروز به فرزندتان 200 تومان مي‌داديد در اين عيد 500 تومان بدهيد و اگر براي خانواده خود لباس 12 هزار توماني مي‌خريديد، لباس 15 هزار توماني بخريد تا خانواده متوجه شود اين از بركت علي (ع) است.

**به گزارش خبرنگار ايسنا، در ابتداي اين مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمود علوي، رييس سازمان‌هاي عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران با اعلام اين‌كه خبرهاي دريافتي نشان مي‌دهد كه گرايش به تشييع در جهان رو به تزايد است، گفت: اين خبرهاي خوشحال كننده نويدبخش فراگير شدن فرهنگ غدير و تشييع، به ويژه در بين تحصيل‌كردگان است.

وي در عين حال با اشاره به تلاش برخي از فرق براي جلب هوادار، ادامه داد: در اين شرايط ما بايد هم براي شيعه ‌شدن‌ها تلاش كنيم هم براي شيعه نگهداشتن كساني كه فعلا مذهب شيعه دارند كه يكي از اين راه‌ها نيز پررنگ كردن فرهنگ غدير است.

علوي ادامه داد: در اين مساله (پر رنگ كردن فرهنگ غدير) وظيفه‌ي فرهنگي برعهده داريم و يكي از وظايف جدي ما پر رنگ كردن مساله‌ي غدير در بين نيروهاي مسلح است.

در ادامه‌ي اين مراسم، ناييني جانشين معاونت فرهنگي ستاد مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، طي سخناني با ارايه‌ي گزارشي از عملكرد زيرمجموعه‌ي متبوعش در حوزه‌ي گرامي‌داشت مناسبت‌هاي اين ايام، اظهار داشت: با حاكميت جريان اصول‌گرا و ارزشي در كشور فضاي خوبي ايجاد شده كه نهادهاي فرهنگي بايد تلاش بيشتري را جهت استفاده از اين فرصت انجام دهند.

وي با فعال خواندن رويكرد سپاه به امر غدير به همزماني ايام دهه‌ي فجر و عاشوراي حسيني اشاره كرد و با بيان اين‌كه بر اساس تصميمات اتخاذ شده، جشن‌هاي ايام دهه‌ي فجر در هفته‌ي غدير برگزار مي‌شود، گفت: ما در سپاه اين مقارن بودن را ابلاغ كرديم و جشن‌هاي دهه‌ي فجر در رده‌هاي مختلف همزمان با جشن‌هاي عيد غدير برگزار مي‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمين حبيبي رييس سازمان عقيدتي – سياسي وزارت دفاع نيز در اين گردهمايي با طرح اين سوال كه «بايد مشخص شود ما در بزرگداشت مراسم غدير دنبال چه چيزي هستيم؟» به فرمايشات مقام معظم رهبري كه بر رعايت هوشمندي و دقت در انجام كارهاي فرهنگي تاكيد داشته‌اند اشاره كرد و گفت: بايد برگزاري اين مناسبت‌ها مشكلي از مشكل ما را حل كند.

به گزارش ايسنا، وي با اشاره به قدرت تاثيرگذار ماجراي غدير در تاريخ اسلام، گفت: ما بايد از دستاوردها و فرهنگ غدير استفاده و مشكلات جامعه را حل كنيم؛ از اين رو بايد بدانيم چه بياني از غدير به سوالات ذهن جوانان پاسخ مي‌دهد.

حجت‌الاسلام ملك‌محمدي عضو هيات امناي بنياد بين‌المللي غدير نيز طي سخناني با استناد به آيات و رواياتي كه پيرامون مساله‌ي غدير وجود دارد، به فعاليت اين بنياد در حوزه‌ي بزرگداشت مراسم غدير اشاره كرد و از حاكم شدن تفكر حكومت ديني به عنوان عاملي كه مي‌تواند مشكلات ايران و حتي جهان را حل كند، نام برد.

سردار افشار معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح نيز در اين مراسم با اشاره به همزماني جشن‌هاي دهه‌ي فجر امسال با ايام عاشوراي حسيني، اعلام كرد: مراسم جشن‌هاي دهه‌ي فجر نيروهاي مسلح امسال همزمان با هفته‌ي غدير برگزار مي‌شود.

وي هم‌چنين با اشاره به فضاي حاكم بر كشور و عزم دولت، اظهار داشت: با اشاره به شرايط موجود در كشور از نظر سياسي همگرايي بين همه‌ي دستگاه‌ها در زمينه‌ي اصول‌گرايي ايجاد شده؛ از اين رو در اين شرايط ما مسووليت بيشتري داريم و بايد از اين فرصت‌ها استفاده كنيم.

سردار افشار با اشاره به شرايطي كه در گذشته وجود داشت و بيان اين‌كه اندك روشنگري‌هايي اصول‌گرايانه با مانع مواجه مي‌شد، گفت: البته در شرايط موجود نيز گاهي شكست‌خوردگان سياسي به بهانه‌ي جمهوريت، مباني ديني ما را در روزنامه‌هايشان زير سوال مي‌برند. ما برداشت روشني از مردم‌سالاري ديني داريم و بين جمهوريت و اسلاميت هيچ جدايي نمي‌بينيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت‌الله خزعلي:آنهاكه سوابق ناجوردارند، براي خبرگان زحمت نكشند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016