دوشنبه 26 دی 1384

گزارش کامل سخنراني شاگردان مصباح‌‏يزدي در مدرسه فيضيه قم، ايلنا

روانبخش: حمله به مصباح يزدي، حمله به عقبه تئوريك نظام است
دهقاني: راي مردم به حكم اوليه هيچ شرعيتي ندارد
نبويان: كساني كه با 50 هزار تومان پيروز نشدند، نه مقبولند و نه مشروع

قم- خبرگزاري كار ايران

جلسه سخنراني و پرسش و پاسخ با سخنراني سه تن از اساتيد موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) روز گذشته در مدرسه فيضيه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در اين جلسه كه با چهار محور "بررسي و بحث پيرامون جايگاه ولايت فقيه در نظام جمهوري اسلامي ايران"، "مشروعيت و مقبوليت نقش مردم در نظام"، "بيان انديشه‌‏هاي امام(ره) و "مواضع آيت‌‏الله مصباح‌‏يزدي" برگزار شد، پس از سخنراني نبويان، محمود دهقاني، مديرمسوول هفته‌‏نامه پرتو سخن، قاسم روانبخش، دبير سرويس سياسي هفته‌‏نامه پرتو سخن و عضو شوراي شهر قم و نبويان به سوالاتي كه بنا به گفته مجري برنامه، پيش از شروع سخنراني از حاضران جمع‌‏آوري شده بود، پاسخ دادند.
نبويان موضوع سخنان خود را به "ملاك و مقبوليت يك نظام" اختصاص داد و تاكيد كرد كه ملاك سخنان وي مشروعيت يك نظام از نظر فلسفه سياسي است و نه معناي شرعيت در دين.
وي با اظهار تاسف از اينكه انديشه سكولار، جهان‌‏بيني غالب در دنيا، كشور و صحنه مطبوعات ايران است، گفت: اينكه سكولاريسم را به جدايي دين از سياست معني كنيم، از چاخان‌‏ترين معني‌‏هاست چرا كه معناي سكولاريسم، دنياگرايي و به تعبير ديگر جدايي از مبدا و معاد است. سكولاريسم به اين معناست كه خدا و دين نيستند يا اگر هستند حق دخالت در موضوعات و انديشه‌‏هاي بشري را ندارند. اين انديشه بر جدايي دين از تمام مقولات معرفتي بشري تاكيد دارد، به تعبير ديگر دين در هيچ حوزه حق دخالت ندارد.
وي با انكار مشروعيت و حق حاكميت موروثي، ديكتاتوري و دموكراسي، گفت: ما خداسالاري مي‌‏خواهيم.
نبويان پيرامون اعتبار ولي فقيه گفت: خدا عالم را خلق كرد پس خالق است، يعني وجود ما را او داده و خدا مالك ماست، پس حق تصرف در ملك خود را دارد. كساني كه مي‌‏گويند دوست دارم به هر كسي راي دهم فعل اشتباه است، منطقي نيست چرا كه مالك اصلي نيست و تنها كساني حق تصرف دارند كه مالك اذن داده باشد. پس تنها پيغمبر و ائمه و كسي كه خدا اذن داده باشد، حق تصرف دارد.
وي با بيان اينكه ما قائل به نصب هستيم، ادامه داد: از پايين، انتخابي نيست و تنها كسي كه خدا او را نصب كرده حق حاكميت دارد و اگر خدا كسي را تاييد نكرده باشد، حتي اگر مردم هم راي داده باشند، مشروعيت ندارد.
نبويان با بيان اينكه راي مردم در مقبوليت يك نظام تاثير دارد و اگر مردم نخواهند يك نظام تشكيل نمي‌‏شود، گفت: آيا حق حاكميت با امام زمان(عج) نيست اما با بوش است كه مردم به آن راي داده‌‏اند؟ آيا اگر امام زمان(عج) ظهور كرد و راي نياورد حق حاكميت ندارد؟
وي با اشاره به سخنان امام در باب اصل ولايت فقيه، گفت: امام(ره) در صحيفه فرموده كه خدا و اسلام او (ولي فقيه) را ولي قرار داده و فقهاي جامع‌‏الشرايط از طرف معصومين نيابت دارند.
نبويان اضافه كرد: اگر چه در قانون اساسي راي مردم بايد به تنفيذ ولي فقيه برسد اما امام خميني(ره) هيچ جايي تنفيذ را به كار نبرده و بر كلمه نصب تاكيد دارد و فرموده اگر چنانچه ولايت فقيه در كار نباشد، طاغوت است. يا خداست يا طاغوت است، اگر رييس‌‏جمهور با نصب فقيه نباشد، طاغوت است و وارد شدن در حوزه او وارد شدن در حوزه طاغوت است.
وي با انتقاد از كساني كه جملات امام(ره) را تقطيع كرده و بدون مقدمه و موخره نقل مي‌‏كنند، گفت: امام(ره) فقط يك بار در صحيفه نور "ميزان راي ملت است" را بيان كرده و آن را هم با ظرافت و مغالطه حذف انجام مي‌‏دهد. امام(ره) خطاب به روشنفكران غربزده گفته شما كه خدا و قرآن را قبول نداريد، راي شما اعتباري ندارد و راي كساني كه قرآن و خدا را قبول دارند، ميزان است.
نبويان در بخشي از سخنان خود به انتقاد از مطبوعات پرداخت و گفت: به آنهايي كه پشت مطبوعات نشسته‌‏اند و مي‌‏گويند كه حوزويان آمده‌‏اند و نمي‌‏خواهند به مردم توجه كنند، مي‌‏گويم آنها كه" جوان، جوان" مي‌‏گفتند، چه مشكلي را از جوانان حل كردند؟ آنهايي كه مردم مردم مي‌‏گويند، شش، هفت تا ماشين بالاي 500 ميليون وارد كردند و بين چند نفر پخش كردند، 60 ميليون دلار پول هواپيما دادند.
نبويان با انتقاد از آنان كه مقبوليت و مشروعيت را ناشي از راي مردم مي‌‏دانند، گفت: آقايان روزنامه‌‏هاي اصلاح‌‏طلب كه مي‌‏گوييد طرفدار مردم هستيد و با 50 هزار تومان نتوانستيد پيروز شويد، پس شما نه مقبوليد و نه مشروع.
نبويان در پاسخ به سوالي ضمن بي‌‏اطلاعي از مناظره بين مصباح و جوادي آملي، گفت: آيت‌‏الله مصباح يزدي و جوادي آملي هر دو متحدند در تبيين فرمايشات امام(ره).
****
عضو شوراي شهر قم نيز با بيان اينكه آيت‌‏الله مصباح يزدي حرف جديدي نزده است، گفت: اين حرف مال همه فقهاي ماست و تاكنون هيچ فقيهي در طول تاريخ خلاف اين حرف را نزده است، جز يك مورد كه آقاي منتظري است كه نظريه انتخاب را داده و بعضي‌‏ها اينقدر اين نظريه برايشان مهم شده كه مي‌‏خواهند اين نظريه جا بيفتد.
قاسم روانبخش، فتح خبرگان رهبري، ايجاد جنگ رواني عليه شوراي نگهبان براي جلوگيري از ردصلاحيت نامزدهاي مجلس خبرگان، قطع عقبه تئوريك نظام، ايجاد اختلاف بين علما، مقابله همه‌‏جانبه با برخورد و معرفي مفاسد اقتصادي، مخفي كردن خدمات موفق دولت در عرصه داخلي و خارجي، احياي جبهه شكست‌‏خورده اصلاحات و پيام به دشمنان خارجي را از مهمترين دلايل تهاجم و جنجال‌‏ها در مورد مصباح يزدي و نظراتش عنوان كرد و گفت: اينها تئوريسين‌‏شان سياست فتح سنگر به سنگر را با هدف فتح قواي مجريه، مقننه و قضاييه براي سرنگوني نظام و رهبري مطرح كرد و زماني كه متوجه شدند اين سياست فايده‌‏اي ندارد، گفتند اول خبرگان را بگيرند و بعد رهبري را كنار بزنند چرا كه اين رهبري بود كه توطئه اينها را در اين سال‌‏ها نقش بر آب كرد.
وي افزود: اين جنجال‌‏ها آتش تهيه براي مجلس خبرگان رهبري است، چرا كه اينها كه انتخابات گذشته را تحريم مي‌‏كردند تا حالا چند جلسه داشتند و خاتمي هم نامزدياب اينها شده است. اينها دارند سه لايه انتخاب مي‌‏كنند تا بحث برخود با رهبري را محقق كنند و گفته‏اند كساني كه نامزد مي‌‏شوند بايد نامزد جانشين را معرفي كنند.
دبير سياسي هفته نامه پرتو سخن با بيان اينكه رهبري در ديدار دفتر تبليغات با وي مصباح را عقبه تئوريك نظام معرفي كرد، گفت: اين تهاجم‌‏ها و جنجال‌‏ها پيرامون شخصيت و سخنان آيت‌‏الله مصباح يزدي حمله به عقبه تئوريك نظام است، چرا كه ايشان با نوشتن كتاب پرسش و پاسخ در نزديكي انتخابات مثل عصاي موسي شبهات را بلعيد.
وي افزود: اين جنجال‌‏ها پيام به دشمنان خارجي است كه ما هنوز زنده‌‏ايم و اگر بنا داريد كمك كنيد كمك‌‏هايتان را ادامه بدهيد، چرا كه اگر اينها اين تلاش‌‏ها را نكنند ممكن است عقبه كمك‌‏هاي خارجي‌‏شان قطع شود.
روانبخش در پاسخ به اين سوال كه چرا شاگردان مصباح يزدي براي مناظره اعلام آمادگي نمي‌‏كنند، گفت: بحث مناظره سال‌‏هاي سال است كه مطرح است. آيت‌‏الله مصباح 15 سال است كه تقاضاي مناظره با سروش كرده اما وي يك بار گفته ميزش گرده، يك بار گفته دراز است، گفته كتاب ندارد و بايد انصار حزب الله را محكوم كند. با توجه به اينكه آيت الله مصباح يزدي گفته كه بايد مناظره در شبكه سراسري و به طور مستقيم پخش شود، ظاهرا مي‌‏ترسند كه محكوم شوند و كفرشان در مناظره اثبات شود. كساني كه هم كه بحث مناظره با شاگردان ايشان در دانشگاهها يا جاهاي ديگر مطرح كردند، موقع مناظره يا سرشان درد گرفته يا مشكل خانوادگي پيدا كرده‌‏اند.
روانبخش تصريح كرد: در اينجا اعلام مي‌‏كنيم جمع زيادي از شاگردان آقاي مصباح آمادگي كامل براي مناظره دارند و اعلاميه جمعي آنان هم به زودي منتشر مي‌‏شود و معتقديم كه اگر مناظره شود، موجب شفافيت نظرات امام(ره) مي‌‏شود.
وي افزود: براي مناظره با آقاي موسوي تبريزي هم آقاي دهقاني اعلام آمادگي كرده بود كه موسوي تبريزي گفته بود با دهقاني مناظره نمي‌‏كند و شخص ديگري را به وي اعلام كرديم كه هنوز وي اعلام آمادگي نكرده است.
پس از سخنان قاسم روانبخش پيرامون مناظره، دفتر پژوهش‌‏هاي فرهنگي كه برگزار كننده مراسم بود، براي ميزباني مناظره اعلام آمادگي كرد.
دبير سياسي پرتو پيرامون سوابق مبارزاتي و مواردي كه مهدي كروبي در مصاحبه با شرق بيان كرده، گفت: من جوابي به اين مسائل دادم و فردا به روزنامه شرق ارسال مي‌‏كنم اگر قانون مطبوعات را قبول ندارند به خاطر تضارب آرا چاپ كنند.
وي افزود: اين حرف‌‏هايي كه كروبي زدند، تازه بود و تا حالا در هيچ كجا و در خاطرات سياسيون و انقلابيون نيامده است و يك‌‏دفعه بعد از 27 سال آن هم زماني كه هجمه‌‏هايي به مصباح مطرح است، عنوان مي‌‏شود.
روانبخش پيرامون امضاء اعلاميه كه توسط موسوي تبريزي بيان شده، گفت: بحث امضا اعلاميه كه در سال 78 توسط موسوي تبريزي عنوان شد كه به كشيدن كاريكاتور و تحصن در مسجد اعظم انجاميد، در كتاب "مصباح دوستان" كه توسط دفتر جريان‌‏شناسي منتشر شده، آمده است كه آيت‌‏الله مصباح مي‌‏گويد ما مبارزاتمان برنامه‌‏ريزي شده و مخفي بود و اينطور نبود كه هر كسي اعلاميه بياورد و امضا شود. مخصوصا توسط كساني كه قابل اعتماد نبودند. اين اعلاميه را ايشان امضا كردند و سندش موجود است و چون به موسوي تبريزي اعتماد نداشتند، امضا نكردند و ديگران كه بردند امضا كردند.
وي پيرامون جشن‌‏هاي نيمه شعبان در دفتر موسسه در راه حق گفت: اين مسأله را يك بار عبايي خراساني و الان هم كروبي مطرح كرده و از قول آيت‌‏الله استادي در كتاب" مصباح دوستان" آمده كه موسسه در راه حق آن موقع در حال تعمير بود و چال‌‏برداري شده بود و كارهاي موسسه در ساختمان ديگري انجام مي‌‏شد. اصلا ساختماني نبود كه چراغاني شود و آقاي مصباح هم عضو شوراي مركزي موسسه در راه حق نبوده و يك استاد در اين موسسه بوده است.
عضو شوراي شهر قم افزود: توسلي مي‌‏گويد انجمن حجتيه و موسسه در راه حق چراغاني كردند، كروبي مي‌‏گويد حجتيه گوش به حرف داد و فقط مصباح گوش به حرف نكرد كه با حرف سه، چهار سال پيش مثل هم نيست.
روانبخش با اشاره به اينكه از سال 42 امضاهاي مصباح يزدي پاي اعلاميه‌‏هاي تند هست، گفت: نشريه" انتقام" را ايشان شخصا منتشر مي‌‏كرد و حرف‌‏هاي آن روز در اين نشريه نوشته مي‌‏شد كه امروز هم آدم مي‌‏خواند، تنش مي‌‏لرزد.
وي با اشاره به صبحانه منزل مصباح يزدي و مذاكرات هاشمي رفسنجاني با ايشان، گفت: رفسنجاني از آيت‌‏الله مصباح خواسته‌‏هايي داشت. اينكه از بچه‌‏هاي مجاهدين خلق در زماني كه هنوز بيانيه ارتدادآميز آنان منتشر نشده بود، حمايت كند كه ايشان گفته بود چون شناختي ندارم نه تاييد مي‌‏كنم و نه نفي. حال اگر مصباح شخصيت كمي داشت چرا ساعت‌‏ها پيرامون اين موضوع بحث مي‌‏كنند؟ پس اين نشان مي‌‏دهد كه شخصيت مبارزي بود. درخواست ديگر هاشمي رفسنجاني اين بود كه بياييد يك جبهه مشترك ضد امپرياليست تشكيل دهيم كه چون اين جبهه عام بود و ماركسيست‌‏ها را هم در برمي‌‏گرفت، ايشان حاضر به قبول آن نشدند. حال اگر معناي بريدن اين باشد كه حاضر نيستند با التقاطيون باشند، بله درست است و اگر معنا اين است كه با طاغوت باشند، دروغ است.
روانبخش با اشاره به تشكل يازده نفره كه بعدا به جامعه مدرسين تبديل شد، گفت: نقش آيت‌‏الله مصباح يزدي در تشكل 11 نفره كه در كتاب خاطرات هاشمي رفسنجاني و آقاي منتظري به آن اشاره شده از آن جهت مهم است كه ايشان دبير جلسه و منشي بوده و اين تشكل مي‌‏خواستند يك نظام را پايه‌‏گذاري كنند كه اساسنامه‌‏اش را كه مصباح مي‌‏نوشت و براي اينكه لو نرود، خطي اختراع كرد مثل خط چيني كه با حروف به رمز مي‌‏نوشتند و با دستگيري آذري قمي كه عضو اين تشكل بود، قضيه لو مي‌‏رود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به افرادي كه به دليل به زندان نرفتن مصباح يزدي سوابق وي را زير سوال مي‌‏برند، با بيان اينكه مصباح يزدي پس از دستگيري بلافاصله خط خود را عوض كرد، گفت: چون ايشان زرنگ بود و كاري كرد به زندان نرود، جرم است؟
وي با بيان اينكه آيت‌‏الله مصباح براي انقلاب فكر مي‌‏كرد، گفت: امام(ره) شخصا بودجه به موسسه در راه حق مي‌‏داد تا توسعه داده شود. زمين موسسه آموزشي پژوهشي امام خميني(ره) را هم امام(ره) داده و بعد از جنگ بودجه آن توسط رهبري تخصيص داده شده و موسسه كه رياست آن برعهده آيت‌‏الله مصباح يزدي است، زير نظر شخص مقام معظم رهبري اداره مي‌‏شود.
***
مديرمسوول هفته‌‏نامه پرتو سخن نيز در اين نشست به انتشار نامه قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام(ره) انتقاد كرد و گفت: بعد از مطالعه مطلب منتشره انصاري متاسف شدم كه فردي كه از طرف موسسه در مقام دفاع از نظر امام(ره) و مقابله با تحريف صحبت مي‌‏كند، ناخواسته دچار تحريف نظر امام(ره) شده است. چرا كه اتكا به نظر برخي روزنامه‌‏ها مثل شرق كرده است.
محمود دهقاني با بيان اينكه به شرق نمي‌‏شود اطمينان كرد، گفت: صحبت‌‏هاي آقاي مصباح كه در پرتو چاپ شده، نديدم روزنامه‌‏اي بدون تحريف و تقطيع چاپ كرده باشد.
وي با بيان آيه‌‏اي از قرآن گفت: آقاي مصباح در مسجد چهارمردان قم با اشاره به آيه قرآن بعد از اطاعات از قرآن اطاعت از رسول را آورده است كه واجب است. اطاعت رسول در طول اطاعت خداست نه در عرض آن.
وي افزود: امام اين همه فرياد زد گفته همه چيز اسلام است و مقصد و هدف ما در جمهوري اسلامي، اسلام است. امام(ره) گفته جمهوري اسلامي يعني احكام اسلام. معنايش اين است كه رژيم و حكومت و قوانين اسلامي باشد، تمام مقصدش اين است كه احكام اسلام را رعايت كند. امام(ره) گفته اين شكل حقوقي رژيم نيست كه اهميت دارد بلكه محتواي آن مهم است.
دهقاني با بيان اينكه سخنان مصباح يزدي از امام(ره) رقيق‌‏تر است، افزود: جمهوري فرم و شكل حكومت را تشكيل مي‌‏دهد و اسلامي محتواي قوانين است. آيت‌‏الله مصباح يزدي مي‌‏گويد جمهوريت ابزار كار است.
وي با تاكيد بر اينكه اعتراض به بيان عدم اصالت جمهوري اعتراض به امام(ره) است، گفت: كساني كه به آيت‌‏الله مصباح يزدي حمله مي‌‏كنند، به حرف امام(ره) حمله مي‌‏كنند يا نمي‌‏دانند يا مي‌‏دانند و مغرضند.
مديرمسوول هفته‌‏نامه پرتو با بيان اينكه القائات روزنامه‌‏ها نسبت به مصباح بي‌‏انصافي است، گفت: انصاري متكي شده به روزنامه‌‏هايي كه انصافا مزدورند، روزنامه شرق كه توقيف شد، رييس‌‏جمهور آمريكا موضع‌‏گيري كرد. رييس‌‏جمهور كثيف آمريكا كه خون مسلمين از چنگالش مي‌‏چكد و قصد تعرض و محدوديت كشورمان را دارد، از شرق طرفداري كرد. به اين روزنامه مي‌‏خواهي اتكا كني. اين روزنامه تحريف كرده. جوابيه‌‏اي نوشته‌‏ام كه چون پرتو را بدنام كردند، بايد بزنند. زنگ زدند خواهش و تمنا كردند كه آبرويمان مي‌‏رود، گفتم؛ اگر نزنيد، شما را به دادگاه مي‌‏كشانم.
دهقاني در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه آقاي سيدحسين موسوي تبريزي و اعوان و انصارش آفتاب را انكار مي‌‏كنند، گفت: متاسفانه آقاي موسوي تبريزي در مصاحبه‌‏اش مطالبي را به امام(ره) نسبت داده كه درست نيست. وي مي‌‏گويد؛ بحث تنفيذ اگر در قانون اساسي نيامده بود، امام(ره) به آن عمل نمي‌‏كرد. در صورتي كه در قانون اساسي از نصب بحثي به ميان نيامده و بالاتر از تنفيذ است و امام(ره) در تمام تنفيذها بر نصب تاكيد مي‌‏كند و مي‌‏گويد رييس‌‏جمهور منتخب مردم اگر به نصب فقيه نباشد، طاغوت است. امام در حكم بازرگان به صراحت گفته من به آن جهت كه از ناحيه شارع مقدس ولايت دارم شما را منصوب مي‌‏كند.
وي افزود: امام(ره) علني مي‌‏گويد ولي فقيه منصوب خداست، شما مي‌‏چسبيد به يك جمله كه ميزان راي ملت است.
وي ادامه داد: راي مردم به حكم اوليه هيچ شرعيتي ندارد و بنا به حكم ثانويه و حكم حكومتي شرعيت پيدا مي‌‏كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل سخنراني شاگردان مصباح‌‏يزدي در مدرسه فيضيه قم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016