سه شنبه 27 دی 1384

ناکامی اولين گام پروژه انتقال پرونده ايران به شورای امنيت، بازتاب

در حالي كه تروئيكاي اروپايي هفته پيش اعلام كرد يك جلسه اضطراري شوراي حكام گذاشته مي‌شود، جلسه اعضای دائمی شورای امنيت و آلمان صرفا به يارگيري و رايزني‌هاي سياسي محدود گرديد.مذاكرات لندن كه قرار بود با شركت مقامات عالي‌رتبه شش كشور هسته‌اي برگزار شود، در حد دیپلماتهای ارشد كاهش يافت.


خبرنگار «بازتاب» گزارش داد، پروژه آمريکا و سه کشور اروپايی برای انتقال پرونده ايران به شورای امنيت در اولين گام خود با ناکامی مواجه شد و اروپا برای برگزاری نشست اضطراری شورای حکام از توان لازم برخوردار نشد.

بنا بر اين گزارش، در حالي كه تروئيكاي اروپايي هفته پيش اعلام كرد يك جلسه اضطراري شوراي حكام گذاشته مي‌شود، جلسه روز دوشنبه اعضای دائمی شورای امنيت و آلمان صرفا به يارگيري و رايزني‌هاي سياسي محدود گرديد.

در اين نشست، هر شش كشور، نگراني جدي خود را درباره ازسرگيري غني‌سازي اورانيوم به ميزان كم در ايران ابراز كردند و خواستار تعليق برنامه هسته‌اي ايران شدند.

با اين حال، به رغم طولاني شدن نشست لندن پشت درهاي بسته، سه كشور اروپايي نتوانستند روسيه و چين را با تصميم خود مبني بر تشكيل نشست اضطراري شوراي حكام و ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت، همراه كنند. اين سه كشور، ناگزير درخواست خود را مبني بر تشكيل نشست اضطراري در دوم و سوم فوريه، اعلام كرده‌اند. اما آنچه جالب بود انعکاس اين خبر در رسانه‌هاي اروپايي بود که برخلاف رسانه‌هاي آمريکايي تلاش کردند ناکامي اروپا را در اين اقدام کمرنگ نمايند.

در اين حال «جك استراو»، وزير خارجه انگليس اعلام كرد كه هيچ‌گونه تهاجمي براي برقراري تحريم در ارتباط با برنامه بحث‌انگيز هسته‌اي ايران وجود ندارد.

مذاكرات لندن كه قرار بود با شركت مقامات عالي‌رتبه شش كشور هسته‌اي برگزار شود، در حد دیپلمات‌های ارشد كاهش پيدا نمود و به جاي تصميم‌گيري براي جلسه اضطراري تا پيش از جلسه ساليانه آژانس در فوريه به يارگيري و كسب اجماع در مورد صدور قطعنامه عليه ايران مبدل شد.

«جك استراو» وزير خارجه انگليس در كنفرانس تروريسم بين‌الملل در انستيتو خدمات سلطنتي انگلستان گفته است: ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت به اين معنا نيست كه تحريم اقتصادي عليه ايران اعمال گردد. او مي‌گويد: مجوز شوراي امنيت مي‌تواند به تنهايي كافي باشد كه ايران تجديدنظري بر روي برنامه هسته‌اي‌اش داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

او گفت: موارد زيادي است كه پرونده به شوراي امنيت مي‌رود و هيچ‌كدام از آنها بيانگر اين نيست كه تحريم از آن بيرون بيايد. بلکه اين واقعيت كه ايران انتقال پرونده‌اش به شوراي امنيت را مورد توجه قرار مي‌دهد، موضوع مهمي براي تقويت به بدنه شوراي امنيت است.

استراو همچنين با عقب‌نشينی از مواضع سخت چهار روز قبل خود افزود: ايراني‌ها بايد نشان بدهند كه دنبال سلاح هسته‌اي نيستند و تنها برنامه هسته‌اي صلح‌آميز را پيگيري مي‌كنند. اين براي ايران مهم است كه يك اطمينان بين‌المللي به دنيا در مورد استفاده انحصاري از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي بدهد. اما من، نگرانی دارم كه اين موضوع، به مسير گمراه‌كننده‌اي وارد شود.

در جلسه روز دوشنبه لندن، «نيکلاس برنز» از وزارت خارجه آمريکا، «سرگئی کيسلايک» معاون وزير خارجه روسيه، ديپلمات‌های ارشد انگليس و آلمان و فرانسه و مدير دپارتمان کنترل سلاح‌های چين نيز حضور داشتند. اين در حالی است که بنا بر توافق هفته پيش سه کشور اروپايی، قرار بر اين بوده که وزير خارجه انگليس هم در اين جلسه حضور داشته باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ناکامی اولين گام پروژه انتقال پرونده ايران به شورای امنيت، بازتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016