سه شنبه 27 دی 1384

سلطانيه، نماينده‌ ايران در آژانس: ايران در پي مجاب كردن شوراي حكام به حقوقي بودن اقداماتش است، ايسنا

* پيام مجلس درباره‌ي شرط تداوم همكاري‌ها با آژانس روشن است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از تلاش ايران براي مجاب كردن آژانس و اعضاي شوراي حكام به حقوقي بودن مبناي اقداماتش در ازسرگيري تحقيقات هسته‌يي خبر داد و گفت‌ كه تصميم ايران درباره‌ي ادامه دادن به تحقيقات هسته‌يي برگشت‌ناپذير است.

دكتر علي اصغر سلطانيه، نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: امروز ديداري با محمد البرادعي، مديركل آژانس خواهم داشت و در رابطه با برنامه و همكاري‌هاي‌مان و هم چنين برنامه‌هاي آينده با ايشان صحبت خواهم كرد.

وي افزود: نكته‌ي مهم ديگر اين است كه من اين‌جا جلسه‌اي را با كشورهاي عضو جنبش عدم‌تعهد داشتم و با سفراي عدم تعهد به طور مفصل ضمن مروري بر برنامه‌هاي‌مان، توضيحاتي را در رابطه با برنامه‌هاي آينده و تحقيقاتي كه آغاز كرده‌ايم، به نمايندگان اين كشورها ارايه دادم.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرد: در اين جلسه براي اين كشورها روشن كرديم كه بر اساس ماده‌ي سه اساسنامه و چهار ان.پي.تي به هيچ وجه مانعي حقوقي براي انجام تحقيق و توسعه وجود ندارد، تا اين كشورها ذهنيت اشتباهي هم از نظر حقوقي و هم از نظر فني و هم از نظر ابعاد كار پيدا نكنند.

دكتر سلطانيه درباره‌ي تعليق داوطلبانه‌اي كه كشورمان حاضر به اجرايي كردن آن شده است، ادامه داد: در تمام اسناد آژانس از دستور سه سال گذشته تا‌كنون و به خصوص بيانيه‌ها و حتي قطعنامه‌هاي شوراي حكام، در آژانس اجماع كامل بوده كه اين تعليق براي ايران، همواره به صورت داوطلبانه و غير الزام آور از نظر حقوقي بوده است.

وي هم چنين گفت: نه تنها اين موضوع در بيانيه‌هاي عدم تعهد مورد اشاره قرار گرفته، بلكه با فشار اين گروه در درون قطعنامه‌ها نيز جاي گرفته است و بنابراين ما مباني حقوقي براي اين موضوع داريم كه اين اقدامات حق مسلم ايران است و اين‌كه ما بخواهيم تعليق را انجام ندهيم، هيچ تخلف يا خلافي هم از قطعنامه صورت نگرفته به خصوص اين‌كه اين امر در زمينه‌ي تحقيق و توسعه مي‌باشد.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه اظهار داشت: ضمن توضيح كامل اين مطالب و تاكيد بر تداوم رويكرد ابهام‌زدايي، اگر هم قرار باشد (آن‌گونه كه بحث آن مطرح است، مانند آن‌چه كه در خصوص UCF اصفهان صورت گرفت) جلسه‌ي فوق‌العاده‌اي در كار باشد، ما با صحبت‌هايي كه با كشورهاي مختلف خواهيم كرد، تلاش مي‌كنيم تا آژانس و اعضاي آن را مجاب كنيم كه كارمان مبناي حقوقي دارد و مطابق با تعهدات‌مان مي‌باشد.

دكتر سلطانيه خاطر نشان كرد: همان‌گونه كه جمهوري اسلامي ايران اعلام كرده، اين تصميم برگشت‌ناپذير است و ما به كار تحقيقات و توسعه‌ي خودمان ادامه خواهيم داد و در عين حال همكاري‌مان با آژانس را داشته‌ايم و آن را تداوم مي‌دهيم.

وي با بيان اين‌كه در چارچوب اين اصول جلساتي را در وين خواهيم داشت، گفت: با كشورهاي مختلف در حال رايزني براي رفع ابهام و ارايه‌ي توضيحات لازم در چارچوب اصل ابهام زدايي هستيم.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ارتباط با موضوع ارجاع مساله‌ي هسته‌يي كشورمان به شوراي امنيت سازمان ملل متحد و مصاحبه‌ي اخير مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با نيوزويك ادامه داد: قطعا ما در ملاقات با البرادعي در رابطه با همكاري‌هاي‌مان با آژانس و انتظارات‌مان از اين نهاد بين‌المللي و دبيرخانه‌ي آن و انجام مسووليتي كه به صورت كاملا بي‌طرفانه و بدون تبعيض به عهده‌شان گذارده شده، صحبت خواهيم كرد.

دكتر سلطانيه ادامه داد: ضمن اطمينان دادن به تداوم همكاري‌ها‌ي‌مان با آژانس، انتظارات‌مان را هم از دبيرخانه مطرح خواهيم كرد، ضمن آن‌كه بار ديگر تاكيد مي‌كنيم كه ما تنها در چارچوب تعهداتي كه مطابق پادمان آژانس و پادمان جامع و اجراي داوطلبانه‌ي پروتكل مي‌باشد، به فعاليت‌ها و همكاري‌هاي‌مان ادامه مي‌دهيم.

وي با اشاره به مصاحبه‌ي مطبوعاتي اخيرش در وين گفت: در اين مصاحبه مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي را يادآوري كردم كه چنان‌چه موضوع هسته‌يي ايران، از چارچوب آژانس چه جهت اطلاع به شوراي امنيت و چه براي امور ديگر خارج شود، دولت جمهوري اسلامي ايران بر اساس مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي، به همكاري داوطلبانه‌اش چه در مورد تعليق داوطلبانه و چه اجراي داوطلبانه‌ي پروتكل ادامه نخواهد داد.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين اظهار داشت: اين يك پيام صريح و روشن است كه چه دبيرخانه و چه اعضاي آژانس بايد آن را دريافت كنند و مسلما همه از جمله كشورهايي كه خواهان تداوم همكاري جمهوري اسلامي ايران در چارچوب نرم‌هاي بين‌المللي هستند، بايد تلاش كنند تا مانع اقدامات يك‌جانبه‌گرايي آمريكا و خروج اين مساله از روند سازنده‌اش شوند.

دكتر سلطانيه در خصوص اين‌كه آيا پيش‌نويسي از سوي سه كشور اروپايي براي برگزاري جلسه‌ي فوق‌العاده‌ي شوراي حكام در ارتباط با آغاز به كار تحقيقات هسته‌يي كشورمان، افزود: تا الان كه من با شما صحبت مي‌كنم، هيچ يادداشتي در اين زمينه به آژانس داده نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تصريح كرد: ولي به هر حال پيش از اين هم عرض كرده‌ام كه اگر جلسه‌ي فوق‌العاده‌اي هم باشد، در آن‌جا نيز مانند جلسات عادي، كشورها بيانيه خواهند داد و صحبت‌هايي خواهند كرد.

وي افزود: ولي اگر بخواهند به سوي مسير ارجاع موضوع بروند، اين مساله چند پيام منفي در برخواهد داشت: نخست آن‌كه آقاي البرادعي و دبيرخانه‌ي آژانس، قادر به انجام مسووليت‌شان نبوده‌اند و در سطح بالاتر كل آژانس و اعضاي آن، نتوانسته موضوع مربوط به آژانس را در چارچوب‌هاي فني و تخصصي‌اش حفظ كنند.

دكتر سلطانيه با اشاره به تمامي مصوبات جلسات گذشته شوراي حكام ادامه داد: ضمن اين‌كه توجه داشته باشيد كه هر گاه موضوع شوراي امنيت توسط سه كشور اروپايي مطرح شده، نتوانسته‌اند اجماع را به دست آورند و قطعنامه‌اي را هم كه در سپتامبر گذراندند و تنها 22 كشور به آن راي دادند، باعث شكست اجماع در وين براي نخستين بار شد.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم چنين گفت: آن‌چه ذكر شد، شكست بزرگي بود و دليل آن هم طرح موضوع شوراي امنيت بود، چرا كه اكثريت كشورهاي عضو كه شامل اعضاي عدم تعهد مي‌شوند و حتي چين و روسيه نيز با خروج اين موضوع به دليل طبيعت تخصصي‌اش از آژانس مخالف‌اند و علت ديگر اين مخالفت نيز آن است كه چنين اقدامي، خود گامي در راستاي تضعيف آژانس و چندجانبه‌گرايي مي‌باشد.

وي خاطر نشان كرد: به واسطه‌ي آن‌چه كه ذكر شد، من هنوز هم معتقدم كه اين‌ها اجماع را براي ارجاع موضوع به شوراي امنيت نخواهند داشت و اگر هم تلاش كنند تا با اندك رايي اين مقصود را انجام دهند، اين مساله شكستي قابل توجه در ديپلماسي بين‌المللي و چندجانبه‌گرايي كه مدعي آن هستند، خواهد بود.

دكتر سلطانيه در پايان گفت: اميدوارم با صبر و شكيبايي و در عين حال تدبير لازم و تاكيد مجدد بر مواضع پيشين‌مان مبني بر همكاري خود با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و تعامل با كشورهاي ديگر و مصمم بودن بر رفع هر گونه ابهام در خصوص فعاليت هسته‌يي‌مان همكاري‌ها در مسيري كه قرار داريم، ادامه يابد و مشكل خاصي هم به وجود نيايد.

Copyright: gooya.com 2016