پنجشنبه 29 دی 1384

درخواست عفو بين‌الملل از ايران براى خوددارى از اعدام نوجوانان، صدای آلمان

در ايران قراراست كه به زودى سه زن اعدام شوند. بدين مناسبت سازمان عفو بين‌الملل از ايران خواست هرچه سريعتر اعدام مجرمان نوجوان را متوقف كند. خانم روت يوتنر، كارشناس مسائل ايران در شاخه آلمان سازمان عفو بين‌الملل در برابر خبرنگاران گفت كه ايران با اعدام نوجوانان به گونه‌اى شرم آور وظايفى را كه با امضاى تعهدنامه‌هاى بين‌المللى بايد به آن عمل كند زير پا مى‌گذارد.

يكى از اشخاصى كه قرار است اعدام شود نازنين نام دارد و هم اكنون ۱۸ ساله است. نازنين متهم است به اينكه در سن ۱۷ سالگى كسى را كشته است. گزارش‌ها حاكى از آن‌اند كه نازنين براى دفاع از خود در برابر تجاوز دست به اين عمل زده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دخترى ديگر به نام دلارا دارابى كه ۱۹ سال دارد نيز در خطر اعدام قرار دارد. دلارا نيز در سن ۱۷ سالگى دست به قتل انسانى زده است.

ايران به عنوان كشورى كه معاهده بين‌المللى در باره حقوق سياسى و مدنى را و نيز معاهده حقوق كودك را امضا كرده است موظف است كه كسانى را كه به هنگام ارتكاب جرم نابالغ بوده‌اند اعدام نكند. با اين حال طبق اطلاعات جمع‌آورى‌شده توسط سازمان عفو بين‌الملل از سال ۱۹۹۰ تا كنون در ايران دست كم ۱۸ نوجوان اعدام شده‌اند. تنها در سال ۲۰۰۵ دست كم ۸ نفر كه به هنگام ارتكاب جرم نابالغ بودند اعدام شدند. دو تن از اين ۸ نفر به هنگام اعدام هم كمتر از ۱۸ سال داشتند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'درخواست عفو بين‌الملل از ايران براى خوددارى از اعدام نوجوانان، صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016