شنبه 1 بهمن 1384

اروپا برای تسریع در ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت، خواهان دریافت گزارش البرادعی درنشست اضطراری شورای حکام شد، راديوفردا

محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد دارد گزارش نهایی فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی را در نشست عادی شورای حکام آژانس ارائه کند. نشستی که در اسفندماه برگزار می شود. به گفته دیپلمات ها در وین، تهیه گزارش نهایی تا تاریخ سیزدهم بهمن ماه که شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در نشستی فوق العاده پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را بررسی می کند، امکان پذیر نخواهد بود. با اینحال سه کشور اروپایی که درخواست نشست اضطراری شورای حکام آژانس را مطرح کرده اند، از البرادعی خواستند گزارش نهایی را در نشست اضطراری ارائه کند تا مقدمات ارجاع پرونده هسته ای جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد در همین نشست آماده شود. همزمان شماری از سناتورهای آمریکا نیز خواهان ارجاع سریع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت شدند.
ژان خاكزاد (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:27 mins ]


ژان خاکزاد (رادیو فردا): به گزارش خبرگزاری فرانسه محمد البرادعی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفته است گزارش نهایی فعالیت های هسته ای ایران را در نشست عادی شورای حکام در تاریخ 15 اسفندماه آینده ارائه کند. به گزارش فرانس پرس بازرسان آژانس قادر نخواهند بود تا روز 13 بهمن ماه تاریخ نشست اضطراری شورای حکام که به درخواست سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا تشکیل می شود، گزارش نهایی فعالیت های هسته ای ایران را آماده کنند.
دیپلمات های غربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی می گویند رئیس آژانس پیشتر به جمهوری اسلامی فرصت داده بود تا ماه مارس آینده تمام اطلاعات مربوط به فعالیت های هسته ای را آماده کند و در اختیار آژانس قرار دهد. اما به گزارش فرانس پرس هنوز جمهوری اسلامی به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی اجازه نداده است از تاسیسات لویزان که ظن آن می رود در این مرکز فعالیت های غیر مجاز هسته ای انجام می گیرد، بازرسی بعمل آورند. به گفته دیپلمات های غربی در وین تهران همچنین مدارک مربوط به خریدهای پنهانی تکنولوژی هسته ای از پاکستان را نیز در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار نداده است و سوالهای بازرسان آژانس درباره طرحهای ساخت بمب هسته ای هم که به تازگی فاش شد، از سوی ایران بی پاسخ مانده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به همین خاطر محمد البرادعی عقیده دارد ارائه گزارش درباره فعالیت های هسته ای ایران در نشست اضطراری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در سیزدهم بهمن ماه گزارش کاملی نخواهد بود. با اینحال سه کشور اروپایی که درخواست نشست اضطراری شورای حکام آژانس را مطرح کرده اند، از محمد البرادعی خواستند گزارش نهایی را در نشست اضطراری ارائه کند تا مقدمات ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد در همین نشست آماده شود.

فرانس پرس یادآوری می کند گزارش کامل محمد البرادعی شامل سه سال بررسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران خواهد بود تا ثابت شود جمهوری اسلامی به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای پایبند بوده است یا نه. در این میان تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات مجلس سنای آمریکا نیز خواهان ارجاع سریع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند. به گفته این نمایندگان پیش از آنکه ایران در فعالیت های هسته ای به مرحله بازگشت ناپذیری برسد، باید با همکاری چین و روسیه جلوی برنامه های هسته ای ایران را گرفت.

Copyright: gooya.com 2016