شنبه 1 بهمن 1384

طرح تشويق جامعه بين‌‏المللي به اعمال تحريم بر ضد برنامه هسته‌‏اي ايران به سناي آمريكا ارائه شد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك سناتور دموكرات آمريكايي طرحي را به مجلس سناي اين كشور ارائه كرد كه جامعه بين‌‏المللي را به اعمال تحريم‌‏هاي تند بر ضد برنامه هسته‌‏اي ايران تشويق مي‌‏كند.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، سناتور "ايوان بايه" گفت: وي قصد دارد طرحي ارائه كند كه خواستار اخراج ايران از سازمان‌‏ها و مجامع بين‌‏المللي مي‌‏شود و از دولت‌‏هاي خارجي مي‌‏خواهد روابط اقتصادي با تهران را قطع كنند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين طرح همچنين از دولت "جورج بوش" رئيس‌‏جمهور آمريكا مي‌‏خواهد كمك به كشورهايي را كه شركت‌‏هايشان در بخش انرژي ايران سرمايه‌‏گذاري مي‌‏كنند از جمله خط لوله براي صادرات نفت خام، قطع كند و تأمين بنزين پالايش شده براي ايران را متوقف كند.
در اين گزارش آمده است: اين طرح همچنين خواستار تحريم گسترده براي فروش تسليحات به ايران شده و شوراي امنيت سازمان ملل‌‏متحد را به اعمال بازرسي‌‏هاي جديد از اين كشور تشويق مي‌‏كند.
در اين طرح آمده است: آمريكا بايد ايران را وادار كند تا بفهمد اگر فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي اين كشور ادامه يابد به عنوان كشوري مطرود با آن رفتار مي‌‏شود.
پيش از اين سناتور ايوان بايه به تلويزيون آمريكا گفته بود كه دولت بوش توجه كمي به تهديد هسته‌‏اي بزرگ ايران داشته و زمان براي اقدام كردن، رو به پايان است.
وي ادعا كرد: من تازه از منطقه خاورميانه بازگشته‌‏ام و به طور فزاينده‌‏اي مشخص است كه ايران تهديد واقعي نه تنها براي منافع امنيت ملي آمريكا بلكه براي ساير كشورهاي متمدن محسوب مي‌‏شود.
وي همچنين در گفت‌‏وگو با شبكه تلويزيوني فاكس نيوز مدعي شد: آنها بزرگ‌‏ترين حامي تروريسم در جهان هستند و در حال حاضر به دنبال تسليحات هسته‌‏اي هستند و اين نتيجه‌‏اي است كه ما نمي‌‏توانيم اجازه دهيم رخ دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دفتر سناتور بايه نيز اعلام كرد: طرد بين‌‏المللي بايد به اخراج ايران از بازرسي‌‏هاي المپيك و بازي‌‏هاي جام جهاني آلمان و گروه‌‏ها اقتصادي و سياسي نظير سازمان تجارت جهاني گسترش يابد.
بايه ادعا كرد: در حال حاضر به اقدامات تندي از جمله تحريم‌‏هاي اقتصادي، تحريم‌‏هاي فرهنگي، قطع ذخاير بنزين آنها و فروش تسليحات براي متقاعد كردن مقامات ايران مبني بر اينكه تسليحات هسته‌‏اي چيزي است كه آنها نمي‌‏توانند به آن دست يابند، نياز داريم و قبل از اينكه ايران موفق به ساخت تسليحات هسته‌‏اي شود چند ماه فرصت داريم.

Copyright: gooya.com 2016