شنبه 8 بهمن 1384

مهدي كروبي: اپوزيسيون نيستم، جزيي از اين نظامم و مي‌‏خواهم در چارچوب نظام كار كنم، ايلنا

- اجماع واقعي اصلاح‌‏طلبان در حال شكل‌‏گيري است
- دوره رانت‌‏خواري سياسي و مفت‌‏خواري تمام شده است


تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل حزب اعتماد ملي با تاكيد دوباره بر ضرورت آسيب‌‏شناسي عملكرد جبهه اصلاحات، گفت: اجماع واقعي اصلاح‌‏طلبان به اين معني كه افراد كاملا هم‌‏فكر عملا در يك جهت و افراد ديگر در جهت ديگر قرار گيرند، در حال شكل‌‏گيري است.

مهدي كروبي، رييس مجلس ششم در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه چرا برخي اصلاح‌‏طلبان آسيب‌‏شناسي عملكرد جبهه اصلاحات را به معناي ايجاد تفرقه و اختلاف‌‏افكني مي‌‏دانند، گفت: اگر آسيب‌‏شناسي به معناي مچ‌‏گيري و تسويه حساب سياسي باشد، بد است اما اگر به معناي شناختن نقاط ضعف و آسيب‌‏ها به منظور جلوگيري از تكرار اشتباهات گذشته باشد، خوب است و هرگز موجب تفرقه نخواهد شد.
وي افزود: آنهايي كه ادعا مي‌‏كنند آسيب‌‏شناسي جبهه اصلاحات به معناي ايجاد اختلاف بين اصلاح‌‏طلبان است، به يقين مي‌‏دانند كه اشكالي متوجه آنها مي‌‏شود.
دبيركل حزب اعتماد ملي با اشاره به ضرورت ايجاد اجماع بين احزاب اصلاح‌‏طلب، گفت: اجماع چيز خوبي است و هيچ بحثي در اين خصوص وجود ندارد. اينكه با اجماع توفيقاتي نصيب اصلاح‌‏طلبان خواهد شد، در آن ترديدي نيست اما وقتي قبلا اختلافاتي به وجود آمده است كه موجب شده جمعي كه با هم بودند، متفرق شوند، طبيعي است كه بايد براي اجماع به دنبال عوامل تفرقه و شكست باشيم و ببينيم چه عاملي موجب شكست شده و چگونه مي‌‏شود آن را رفع كرد.
وي ادامه داد: كسي كه كسالت پيدا كند، در كنار داروهاي ممكن، به دنبال معالجه ريشه‌‏اي بيماري خود مي‌‏رود كه گاهي براي رفع مشكل جراحي لازم مي‌‏شود. لذا اولين شرط اجماع، آسيب‌‏شناسي و برطرف كردن عوامل تفرقه است تا بعد از اجماع، آسيبي متوجه وحدت ايجاد شده، نشود.
كروبي، با تاكيد بر اينكه بدون آسيب‌‏شناسي درست شاهد اجماع مقطعي، صوري، مصلحتي و موقت خواهيم بود، اظهار داشت: وقتي ما مي‌‏گوييم بايد آسيب‌‏شناسي شود، به دنبال اين هستيم كه دوباره تفرقه فكري كه همه تلاش‌‏ها را زير سوال مي‌‏برد و اجماع را متلاشي مي‌‏كند، نباشد البته بايد گفت كه آسيب‌‏شناسي غير از تسويه حساب سياسي، محكوم كردن ديگران و مچ‌‏گيري بوده و تنها براي از بين بردن عوامل تفرقه مطرح مي‌‏شود.
دبيركل حزب اعتماد ملي در پاسخ به سوالي در خصوص اقداماتش در جهت همگرايي بيشتر اصلاح‌‏طلبان، گفت: از سال78 و قبل از انتخابات مجلس ششم در اين خصوص احساس خطر كردم. آن زمان حرف‌‏ها، بحث‌‏ها و برخوردهايي مي‌‏شد كه مي‌‏توانستم چنين روزي را پيش‌‏بيني كنم لذا در اوايل سال 79 تلاش كردم كار به اينجا نرسد، حتي در انتخابات‌‏هايي كه تفرقه موجب شكست مي‌‏شد، تلاش مي‌‏كردم در مرحله بعد چنين تفرقه‌‏اي به وجود نيايد و اختلافات، موجب شكست مجدد ما نشود و به همين دليل معتقدم اگر اصلاح‌‏طلبان به دنبال اجماع طولاني‌‏مدت و واقعي هستند، بايد عملكرد خود را آسيب‌‏شناسي كنند تا عوامل شكست و تفرقه مشخص و رفع شود.
كروبي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه از ديدگاه شما چه كساني قادر به آسيب‌‏شناسي جبهه اصلاحات هستند، تصريح كرد: قبلا پيشنهاد خود را در اين زمينه مطرح كرده‌‏ام و از شخصيت‌‏ها و افرادي نام برده و خواسته‌‏ام كه آنها اين كار را بكنند اما به نظر مي‌‏آيد كه آنها اين كار را صلاح نمي‌‏دانند لذا از اين مساله استقبالي نكردند، هرچند معتقديم آنهايي كه باعث اختلاف بودند، آن قدر نفوذ دارند كه نگذارند اين اتفاق بيفتد.
وي افزود: من نويد مي‌‏دهم كه نگران اين مساله نباشيد، عوامل اختلاف بسيار كم هستند و علاوه بر آن افرادي كه موجب اختلاف مي‌‏شدند، امروز ابزار و قدرتي در دست ندارند. تعدادشان كم است و با تغيير دولت امكاناتي ندارند. لذا از لحاظ كمي و كيفي نمي‌‏توانند اختلاف زيادي ايجاد كنند.
دبيركل حزب اعتماد ملي ادامه داد: امروز افراد و احزاب به اين نتيجه رسيده‌‏اند كه بايد به دنبال اعتدال بود و با حكمت و دورانديشي برخورد كرد. امروز مي‌‏بينيم افرادي كه به ظاهر بسيار تند بودند، واقعيت را حس كرده و با حكمت و عقلانيت بيشتري عمل مي‌‏كنند.
كروبي ادامه داد: امروز جاي نگراني وجود ندارد و اجماع عملي، خود به خود و بدون اينكه ما بخواهيم دست به اين كار بزنيم، در حال شكل‌‏گيري است. امروز افراد در يك محيط سالم و بدون فضاسازي تبليغاتي تصميم مي‌‏گيرند كه با چه افرادي، چه تفكراتي و چه جرياناتي همكاري كنند و اين گونه نيست كه ما بخواهيم عده‌‏اي را جمع كرده و جلسه‌‏اي تشكيل دهيم، در حالي كه دل‌‏ها با هم نيست و اختلافات فكري زياد است. امروز اصلاح‌‏طلبان اوضاع و شرايط را مي‌‏بينند و خوب بررسي مي‌‏كنند تا با مطالعه به سمت اجماع بروند.
وي با بيان اينكه در آينده شاهد اجماع واقعي خواهيم بود نه اجماع صوري، خاطرنشان كرد: اجماع به اين معني كه افراد كاملا هم‌‏فكر عملا دريك جهت و افراد ديگر در جهت ديگر قرار گيرند، در حال شكل‌‏گيري است.
كروبي گفت: ما از حقوق همه مردم دفاع خواهيم كرد و با آنهايي كه معتقدند اشتباه كرده‌‏اند, اغفال شده‌‏اند يا تحت تاثير حرف‌‏هاي ديگران قرار گرفتند، همكاري سياسي خواهيم كرد اما با آنهايي كه عمدا ايجاد اختلاف مي‌‏كردند، همكاري نمي‌‏كنيم زيرا اگر مجددا اوضاع بهتر شود، وسط كار همه چيز را خراب خواهند كرد و باز همان آش است و همان كاسه.
دبيركل حزب اعتماد ملي با بيان اينكه ديگر دوره رانت‌‏خواري سياسي و مفت‌‏خواري تمام شده است، گفت: متاسفانه عده‌‏اي رانت‌‏خوار شده بودند، ديگران زحمت مي‌‏كشيدند و آنها حرف‌‏هاي نسجيده مي‌‏زدند. امروز هيچ چيزي در اختيار هيچ يك از ما نيست. همه بايد كار كنند، زحمت بكشند و به داخل مردم بروند نه اينكه ديگران زحمت بكشند و فضا و شرايط مناسب را ايجاد كنند تا برخي از اينها كه آمادگي پرداخت هزينه تبعات آن را ندارند، بشوند راديكال و آنها كه زحمت مي‌‏كشيدند بشوند محافظه‌‏كار و سازش‌‏كار. كما اينكه عده‌‏اي حرف هاي تند زدند و هزينه آن را هم پرداختند.
كروبي ادامه داد: امروز هر كس حرف سنجيده‌‏تر و عقلاني‌‏تري بزند، محكم روي عقايدش بايستد و تلاش، رايزني و سرمايه‌‏گذاري مادي و معنوي بيشتري بكند، از جايگاه فكري و وضعيت بهتري در جامعه برخوردار مي‌‏شوند.
رييس مجلس ششم در خصوص تحصن نمايندگان در اعتراض به ردصلاحيت جمع كثيري از اصلاح‌‏طلبان حاضر به اظهار نظر نشد و اظهار داشت: نمي‌‏خواهم اكنون به اين موضوع بپردازم. مساله تحصن مساله روشني است و من قبلا نيز آمادگي خود را براي مناظره در اين خصوص با افرادي كه در جريان اين مساله بودند، اعلام كرده‌‏ام و اين مساله را براي روشن شدن افكار عمومي لازم و مفيد مي‌‏دانم.
كروبي در خصوص فعاليت شبكه صبا با بيان اينكه صبا را نيامده از ماندن بازداشتند، گفت: فعلا فعاليت صبا متوقف است اما مايوس نيستم لذا به مذاكراتمان ادامه مي‌‏دهيم. متاسفانه هم‌‏زمان با شروع فعاليت صبا مشكلات و حوادثي براي همكارانمان پيش آمد. مثلا رياحي، مدير توليد شبكه به دستور ماموران امنيت پرواز در فرودگاه دوبي از انتقال اولين برنامه ضبط شده منع و در فرودگاه ايران تمامي وسايل شخصي‌‏اش توقيف شد. من نمي‌‏خواهم براي همكارانم مشكلي پيش بيايد يا اينكه امنيت آنها از بين برود لذا به دنبال حل اين مساله هستم و تا آن زمان صبا تعطيل خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تصريح كرد: ما به دنبال تلويزيون آزاد هستيم. ما مي‌‏خواهيم همه آنهايي كه تشخيص مي‌‏دهند حرف‌‏هايشان مفيد است ولو مخالف هستند، حرف‌‏هايشان را بزنند. ما به دنبال فضايي هستيم كه مخالف و موافق بدون دغدغه، اضطراب و نگراني حرف‌‏هايشان را بزنند. من از همان روز اول گفتم كه بنده اپوزيسيون نيستم بلكه جزئي از اين نظام هستم و مي‌‏خواهم در چارچوب نظام كار كنم و سوابق بنده هم نشان داده است كه هيچ‌‏گاه از اين چارچوب خارج نشده‌‏ام.
كروبي افزود: تلويزيون ما مي‌‏خواهد مجموعه‌‏اي از گفت‌‏وگوها, تحليل, تفسير و برنامه‌‏هاي مستند در زمينه‌‏هاي مختلف ارايه دهد. ما مي‌‏خواهيم تامين‌‏كننده نظر همه گروه‌‏هاي سياسي, فرهنگي, هنري, اجتماعي و اقتصادي باشيم. ما قصد داريم در جهت تقويت اسلام و دفاع از آرمان‌‏هاي امام (ره) قدم برداريم. ما مي‌‏خواهيم در داخل كشور و تحت نظارت حكومت باشيم و امنيت داشته باشيم.
دبيركل حزب اعتماد ملي در خصوص رايزني‌‏هاي صورت گرفته در اين زمينه گفت: با افراد مختلفي در اين زمينه تماس گرفته‌‏ام اما تاكنون توفيقي نصب ما نشده است.
كروبي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه علت اصلي مقاومت در مقابل راه‌‏اندازي شبكه صبا را در مقايسه با سكوت در مقابل ساير شبكه‌‏هاي فارسي زبان خصوصي چه مي‌‏دانيد، تصريح كرد: اين سوال را بايد از از آنها پرسيد. اينكه به آنها اجازه فعاليت مي‌‏دهند، كار خوبي است اما چرا به ما اجازه فعاليت نمي‌‏دهند، به اين دليل است كه احساس مي‌‏كنند اثر حرف‌‏هاي ما در مردم زياد است و مي‌‏تواند در مواقع حساس تعيين‌‏كننده باشد لذا مي‌‏خواهند اين حرف‌‏ها زده نشود. آنها دوست دارند مراوده ما با توده‌‏ها به حداقل برسد و مردم يك طرفه در جريان امور قرار بگيرند.
وي افزود: نه حرف‌‏هاي ما ضد اسلام و ضد انقلاب است و نه حرف‌‏هاي آنها, آنها برداشت خودشان را مي‌‏گويند و ما هم برداشت خودمان را. اما معتقديم برداشت و قرائت ما از دين، نظام، امام(ره) و قانون اساسي براي مردم مطلوب‌‏تر است به همين دليل آنها نمي‌‏خواهند صداي ما به گوش مردم برسد، والا ديگران هم دارند كار مي‌‏كنند اما چون احساس مي‌‏كنند آنها نفوذ و تاثيري در جامعه ندارند، مخالفتي با آن نمي‌‏كنند.

Copyright: gooya.com 2016