یکشنبه 16 بهمن 1384

رییس سازمان امنیت ملی آمریکا: ایران برای مقابله با تهاجم آماده می‌شود، آفتاب

مرجع : http://nti.org
مترجم : مریم حیدری


آفتاب: یک مقام اطلاعاتی ارشد آمریکا گفت: کره شمالی احتمالا بمب اتم دارد و ایران نیز در حال تلاش برای دستیابی به توانایی هسته‌ای بازدارنده در برابر آمریکاست.


جان نگروپونته رییس سازمان امنیت ملی آمریکا با حضور در مقابل کمیته امنیتی سنا، تهیه و تولید سلاح‌های کشتار جمعی توسط این کشورها یا کشورهای دیگر را دومین تهدید برای امنیت کشور آمریکا، نظامیان و متحدان این کشور توصیف کرد. وی از گروه القاعده به عنوان مهم‌ترین عامل نگرانی آمریکا نام برد.

ایران

نگروپونته گفت: ایران بیشترین تعداد موشک‌های بالستیک را در خاورمیانه دارد و آن را بخش جدایی‌ناپذیر استراتژی بازدارنده خود می‌داند و در صورت لزوم، علیه نیروهای هر کشوری در منطقه از جمله آمریکا حمله متقابل انجام خواهد داد.

وزیر امنیت ملی آمریکا گفت: خطر دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای و توانایی همراه کردن آن با موشک‌های بالستیک که در حال حاضر دارد، دلیل نگرانی جدی ماست.

نگروپونته تصدیق کرد ایران در حال حاضر علاقه‌مند به جنگ با آمریکا نیست اما به نظر می‌رسد قصد دارد خود را برای مقابله با تهاجم آماده کند.

وی مدعی شد: ایران در صدد است نفوذ خود را در منطقه از طریق ارعاب کشورها بیشتر کند و قدرت اسراییل و آمریکا را کاهش دهد.
نگرو پونته با این ادعا که ایران سعی کرده با تهیه اسلحه برای گروه‌های مخالف دولت و آموزش گروه‌های شبه‌نظامی، تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ثبات در عراق را زیر سئوال ببرد، افزود: ایران سعی در کسب قدرت مشروع دارد و به منظور ناتوان کردن قدرت نظامی آمریکا با گروه‌های تروریستی ارتباط برقرار کرده است.

وی افزود: ایران در حال افزایش توانایی‌هایش در سرمایه‌گذاری بر روی قدرت نظامی‌ خود به منظور تضعیف و ایجاد وقفه در عملیات نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه است. به علاوه با ایجاد ارعاب در بین متحدان آمریکا در منطقه آنها را از حمایت از سیاست‌های این کشور در منطقه بازدارد. همچنین موجب افزایش هزینه‌های حضور آمریکا و متحدانش در منطقه شود.

وی گفت: ایران از برخی گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. این توانایی ایران به عنوان یک کشور منتقد سیاست‌های آمریکا، موجب تضمین بقای این کشور و بازداشتن حملات آمریکا و اسراییل و منزوی کردن و تضعیف اسراییل و افزایش نفوذ منطقه‌ای ایران از طریق ارعاب می‌شود.

وی به حزب‌الله لبنان به عنوان متحد اصلی ایران و حمایت دولت این کشور از جهاد اسلامی و دیگر گروه‌ها در خلیج فارس، آسیای میانه، جنوب آسیا و هرجای دیگر اشاره کرد. مذاکرات اروپاییان با تهران از سال 2004 تاکنون، برای رسیدن به توافق برای محدود ساختن فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌نتیجه ماند.

نگروه پونته گفت: کمیته امنیتی سنا مظنون است که ایران یک برنامه فعال هسته‌ای دارد ولی هنوز توان تولید سلاح اتمی ندارد. قضاوت ما این است که تهران احتمالا هنوز بمب اتمی ندارد و تاکنون موفق به ساخت یا دستیابی به سوخت مورد نیاز برای تولید سلاح نشده است.

این در حالیست که ایران هرگونه تلاش برای ساخت سلاح اتمی را انکار کرده است.

کره شمالی

بنا به گفته نگرو پونته، کره شمالی احتمالا سلاح هسته‌ای را برای اهداف بازدارندگی می‌خواهد و آن را به عنوان بهترین راه بازداشتن نیروهای ایالات متحده و کره جنوبی و تضمین امنیت حکومت، گامی به سوی درآمد اقتصادی و به دست آوردن اعتبار می‌داند.

وی همچنین گفت: کره شمالی تهدید به گسترش سلاح‌های خارجی‌اش در خارج کشور کرده است.

وی افزود: بنابراین، این کشور نیز مانند ایران امنیت جهانی را تهدید می‌کند و در منطقه‌ای قرار گرفته که به طور تاریخی پرتنش است. این آرایش قوای تهاجمی متحدان ما را در کره جنوبی و نیروهای نظامی‌مان را در شبه‌جزیره کره به خطر می‌اندازد.

ایالات متحده و چهار کشور دیگر چندین سال است که سعی دارند برای خاتمه دادن به برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی مذاکره می‌کنند ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌اند.

نگروپونته گفت: شرایط کره شمالی را برای چشم‌پوشی کامل از سلاح‌ها و برنامه هسته‌ای‌اش نمی‌دانیم.

وی گفت: ایران و کره شمالی گزینه‌های نخست در بین مسایل امنیتی هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

درصد خطر

نگروپونته القاعده را نخستین نگرانی آمریکا خواند و گفت: این گروه هنوز به طور فعال در حال طراحی حملات و خواستار به دست آوردن سلاح‌های غیرمجاز است.

وی گفت: عوامل اصلی گروه هنوز در حال طراحی و آماده شدن برای حملات تروریستی در کشور خود و دیگر اهداف، از پایگاه‌هایی در نواحی مرزی پاکستان و افغانستان هستند. آنها همچنین اعضای گروه را از طریق ادغام با گروه ابومصعب‌الزرقاوی مستقر در عراق، افزایش داده‌اند.

وی با بیان اینکه القاعده هنوز علاقه‌مند به دستیابی به سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک و هسته‌ای برای حمله به ایالات متحده است، افزود: احتمال انجام چنین حملاتی از سوی گروه‌های تروریستی بیشتر از بقیه است.

نگرو پونته گفت: در واقع، گزارش‌های امنیتی حاکیست، نزدیک به 40 سازمان تروریستی و گروه شورشی به کلمه رمز ساخت سلاح شیمیایی، بیولوژیک، رادیولوژیک یا عوامل سازنده سلاح هسته‌ای دست یافته‌اند یا مشتاق به دستیابی به آن هستند.
وی گفت: با این وجود چشم‌انداز چنین حملات تروریستی نامحتمل‌تر از حمله با استفاده از مواد انفجاری غیرقراردادی است و احتمالا ویرانی محدودتری را نسبت به انجام آن توسط یک کشور به بار می‌آورد.

وی افزود: بسیاری از این گروه‌ها توانایی انجام حملات ساده و در مقیاس کوچک مانند انتشار گاز سمی یا ابزار شیمیایی پیشرفته را دارند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رییس سازمان امنیت ملی آمریکا: ایران برای مقابله با تهاجم آماده می‌شود، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016