یکشنبه 16 بهمن 1384

تعليق اجراى پروتكل الحاقى، تداوم مذاكرات و بررسى لغو برخى قراردادهاى اقتصادى، بهنام باوندپور، صداي آلمان

- آيا ايران برخلاف خواست آژانس اتمى، واقعا غنى‌سازى اورانيوم را از سر خواهد گرفت؟


رييس جمهورى اسلامى ايران، ديروز (شنبه ۱۵ بهمان‌ماه) به‌خاطر تصميم شوراى حكام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى مبنى بر گزارش پرونده هسته‌اى ايران به شوراى امنيت، دستور به تعليق درآوردن اجراى داوطلبانه پروتكل الحاقى را صادر كرد. محمود احمدى‌نژاد همزمان، در رابطه با انتشار كاريكاتورهايى كه موضوع خود را پيامبر اسلام قرار داده بودند موضعگيرى كرد و درخواست نمود كه قراردادهاى اقتصادى با كشورهاى مربوطه مورد بررسى قرار گرفته و در صورت لزوم ملغى شوند.

جمهورى اسلامى قصد دارد اجراى پروتكل الحاقى را به حالت تعليق درآورد. به اين شكل ايران تمامى همكاريهاى داوطلبانه خود با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را متوقف خواهد كرد. اين بدين معناست كه نخست غنى‌سازى اورانيوم از حوزه تحقيقى فراتر رفته و در حوزه صنعتى نيز انجام خواهد گرفت.

مسئله معضل‌آفرين‌تر محدود كردن بازرسى‌هاى عادى و سرزده‌ى بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى خواهد بود. بازرسان وين تاكنون حق داشتند از تاسيسات هسته‌اى ايران به شكلى سرزده بازديد كنند، و تازه نه فقط تاسيسات اعلام‌شده بلكه حتا تاسيسات خصوصى. ايران تاكنون وظيفه داشت تا آژانس را از برنامه‌هاى روز هسته‌اى خود و نيز ورود ابزارآلات مربوط به تاسيسات‌اش مطلع كند. حال همه اينها از ميان مى‌روند و نظارت بازرسان آژانس به حداقل خواهد رسيد.

اما گويا هنوز يك راه وجود دارد، و آنهم طرح پيشنهادى روسيه مبنى بر غنى سازى اورانيوم ايران در خاك آن كشور است. در همين رابطه، حميدرضا آصفى سخنگوى وزارت خارجه ايران امروز در تهران گفت، ايران حاضر است در مورد طرح روسيه به مذاكره بپردازد. البته آصفى در كنفرانسى مطبوعاتى در تهران همزمان اعلام كرد، ايران هراسى از شوراى امنيت ندارد و اين مسئله را پايان دنيا نمى‌داند.

آصفى همچنين به شكل غيرمستقيم تهديد كرد كه گزارش برنامه هسته‌اى ايران به شوراى امنيت براى غرب پيامدهاى منفى به همراه خواهد داشت. سخنگوی وزارت خارجه ايران گفت، از بردن پرونده ايران به شوراى امنيت، طرفهاى ديگر قطعا بيشتر زيان مى‌بينند تا ايران.

حميدرضا آصفى در عين حال تضمين داد كه جمهورى اسلامى ايران كماكان با آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بر اساس پيمان منع ساخت و گسترش سلاحهاى اتمى همكارى خواهد كرد.

موازى با بحثها بر سر مناقشه اتمى، دولت ايران در حال بررسى تحريم اقتصادى آندسته از دولتهاى اروپايى‌ هم هست كه در آنها كاريكاتورهايى در رابطه با پيامبر اسلام منتشر شده‌اند. محمود احمدى‌نژاد رييس جمهورى اسلامى ايران وزير بازرگانى خود را مامور بررسى و در صورت لزوم ملغى كردن قراردادهاى اقتصادى با آن كشورهايى را كرد كه اين كاريكاتورها را منتشر كرده‌اند. احمدى‌نژاد اعلام كرد، وزارت بازرگانى قرار است بررسى مزبور را از دانمارك آغاز كند و سپس نوبت به تمام آن كشورهايى مى‌رسد كه كاريكاتورها در آنها منتشر شده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

كاريكاتورهايى كه پيامبر اسلام را موضوع خود قرار داده بودند، از جمله در آلمان و فرانسه هم بازچاپ شده‌اند. گفتنى‌ست كه آلمان دومين كشور طرف معاملات اقتصادى ايران است و رقم فروش اين كشور به ايران تنها در سال گذشته ميلادى ۴ و نيم ميليارد يورو را شامل مى‌شود. بيشترين حجم اين معاملات هم حوزه‌هايى مانند كارخانه‌سازى و ماشين‌سازى را دربرمى‌گيرد. اين در حالى‌ست كه آلمان به‌ندرت چيزى از ايران وارد مى‌كند.

در پايان نماز جمعه‌ى گذشته، در بسيارى از شهرهاى ايران، دهها هزار نفر عليه انتشار كاريكاتورهاى مزبور دست به تظاهرات زدند. چهار مرجع تقليد مهم خواستار بايكوت اقتصادى شدند. على اكبر هاشمى رفسنجانى خطيب نماز جمعه تهران، پريروز يك ميليارد و ۶۰۰ ميليون مسلمان جهان را فراخواند تا عليه توهين به پيامبر اسلام وارد صحنه شوند. البته هنوز روشن نيست كه آيا ايران چنين گامهاى اقتصادى‌يى را برخواهد داشت يا نه و اگر آرى، چه هنگام.

بهنام باوندپور

Copyright: gooya.com 2016