چهارشنبه 26 بهمن 1384

ایران تعهدی فراتر از NPT را نمی پذیرد، آفتاب

آفتاب ـ سرویس خارجی: ایران تهدیدهای خود در مقابل غرب را عملی کرد و با شروع فعالیت غنی سازی در نطنز نشان داد که در پیگیری اهداف هسته ای خود جدی است.

بنا به گفته یک دیپلمات آژانس بین المللی انرژی هسته ای مانیتورهای آژانس در محل آغاز فعالیت غنی سازی در نطنز را تایید می کنند. البته این فعالیت در مراحل ابتدایی است و در مقیاس کوچک صورت می گیرد دیپلمات های تیم آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفته اند که ایران کار با پنج سانتریفیوژ را آغاز کرده است.
در حالی که ایران اعلام کرده که برای غنی سازی در مقیاس وسیع به 60000 سانتریفیوژ احتیاج دارد و برای رسیدن به آن مرحله به زمان نیاز دارد، غربی ها شروع فعالیت غنی سازی ایران را به معنی تشدید بحران میان ایران و غرب توصیف کردند. از جمله روزنامه واشنگتن پست با اشاره به شروع فعالیت غنی سازی در ایران و سخنان مقامات ایرانی در مورد تایید این خبر و اعلام این مساله که ایران تعهدی فراتر از معاهده عدم تکثیر را نمی پذیرد به نقل از دیپلمات ها در وین می نویسد: بیانیه های ایران و یافته های تیم آژانس بین المللی انرژی هسته ای فشار به شورای امنیت برای انجام اقدامی علیه ایران به خاطر نادیده گرفتن توافقات بین المللی در مورد برنامه هسته ای اش را افزایش می دهد.
واشنگن پست در ادامه به رای اعضا شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای در چهار فوریه در مورد گزارش ایران به شورای امینت اشاره می کند و می افزاید: بر اساس توافق دیپلمات ها شورای امنیت به برگزاری جلسه بعدی شورای حکام در 6 مارس و ارائه گزارش محمد البرادعی در مورد ایران اقدامی علیه این کشور انجام نخواهد داد.
گزارشی البرادعی شامل یافته های آژانس بین المللی انرژی هسته ای از آغاز تزریق گاز هگزا فلوراید به سانتریفیوژها نیز می باشد.
واشنگتن پست به نقل از مارک فیتزپاتریک تحلیلگر موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن و نماینده سابق امریکا در آژانس بین المللی انرژی هسته ای می نویسد:« این بدان معنی است که آژانس بین المللی انرژی هسته ای گزارشی را تهیه می کند که برای ایران کاملا منفی خواهد بود.»
وی می افزاید:« مدیر کل آژانس به دنبال ارائه گزارشی بود که همکاری های ایران را نشان دهد . . . اما ایران هیچ چیز برای کار در این زمینه در اختیار البرادعی قرار نداد.»
اسکات مک کلان سخنگوی کاخ سفید گفته است ایران مواجهه و مخالفت را به دیپلماسی و همکاری ترجیح می دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در حالی که احتمال اعمال تحریم های سازمان ملل علیه ایران افزایش می یابد، روسیه هم که شریک تجاری ایران است و هم راکتور بوشهر را در دست ساخت دارد، سعی دارد طرح خود مبنی بر انتقال غنی سازی اورانیوم ایران به خاک روسیه را عملی کند.
جواد وعیدی، معاون بین الملل شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تاکید ایران بر غنی سازی اورانیوم در داخل کشور، اعلام کرد هیات ایرانی روز 20 فوریه عازم مسکو می شود و افزود که ایران ملاحظات خود در این زمینه را مطرح خواهد کرد.
وعیدی چنین گفت: همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه خواهد یافت و این کشور آماده است به منظور یافتن راه حلی برای مساله کنونی با همه کشورها از جمله اروپاییان، کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، چین و روسیه گفت و گو کند اما تاکید کرد که ایران در این مسیر حاضر به معامله بر سر حقوق و استقلال کشورنیست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ایران تعهدی فراتر از NPT را نمی پذیرد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016