یکشنبه 7 اسفند 1384

رایس به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای بحران ایران، آفتاب

آفتاب : کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریکا توقع نداشت که مذاکراتش با برخی از کشورهای عربی در این حد واندازه نا امید کننده باشد .



به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الحیات مشاورات انجام گرفته توسط رایس در رابطه با تدابیری مورد نیاز جهت کاهش نفوذ ایران ونیز جلوگیری از تغییر بافت سیاسی منطقه به دلیل آنکه فاقد منطق ولایل راضی کننده بود راهی به سوی موفقیت نیافت.

سلیم نصار نویسنده این مقاله پس از پرداختن به پرونده مسئله فلسطین وبه قدرت رسیدن حماس در تشکیلات خود گردان ونیز کمک های سخاوتمندانه ایران به فلسطینیان که چندان هم در میان کشورهای عربی گوش شنوای نداشت در مورد واکنش های سرد کشورهای عربی به خواسته های رایس می افزاید .

علاوه بر غافلگیری همکاری وهماهنگی ایرانی ـ فلسطینی ، وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به سیل انتقاداتی که از سوی کشورهای عربی در واکنش به توصیف ایران به محور اصلی تمامی بحران های اتمی خاور میانه بشدت غافلگیر شد.

رایس در این نشست ایران را متهم به حمایت از سازمان های تروریستی وجریان های رادیکالی در عراق، سوریه ، فلسطین ولبنان در کنار بحران آفرینی علیه جامعه جهانی از طریق تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی کرد ، اما این سخن وی با اعتراض تعدادی از شرکت کنندگان در این نشست های مشورتی اش شد .

به اعتقاد حاضران در این جلسات رشد وتوسعه نقش ایران به این دلیل صورت گرفت که آمریکا رقبای سنتی اش را از صحنه خارج کرده است.

تهدیدی که از شمال از سوی اتحاد جماهیر شوروی بود از بین رفته است واینبار پس از فروپاشی منظومه کمونیستی به افق های گسترده همکاری بین دو طرف مبدل شده است.

جبهه شرقی اش در افغانستان هم پس از سرنگونی طالبان کاملا امن شده است.
آمریکا ولندن هم هم شرایط را در جبهه غربی ایران نیز آرام کردند ، رژِیم صدام حسین را سرنگون کرده وبا این کار خود دشمن تاریخی ایران که می توانست مانع از رسیدن ایران به آب های گرم خلیج فارس شود را سرنگون کرد.

تمامی این تحولات ظرف 15 سال رخ داد که آمریکا آنرا با یک سری چالش های سیاسی واقتصادی به پایان رساند که بهای آنرا محمد خاتمی رئیس جمهور میانه پرداخت.

چنین تحلیل هایی را کاندولیزار رایس شنید اما این تحلیل ها چندان هم از نگرش سیاسی اش در رابطه با علل هموار شدن راه در برابر تندروهای ایران دور نبود.

رایس اکنون تلاش می کند جورج بوش را به اتخاذ مواضع محافظه کارانه ترغیب کند تا از لغزیندن به جنگی جدید علیه ایران بپرهیزد. جنگی که دیک چنی معاونش ونیز دونالد رامسفیلد وزیر دفاعش سعی در کشاندن وی به آنرا دارند.

جک استراو وزیر امور خارجه انگلیس هم سعی دارد همین نقش را برای تونی بلر که به شدت خواهان حمله به مراکز هسته ای ایران را دارد ایفا کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ظاهرا هم در این میان ژاک شیراک تنها رهبر غربی است که بر اهمیت استفاده از راهبردهای سیاسی برای مهار این بحران تاکید داشته وحتی آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان با این نظر وی مخالف می باشد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است :

روزنامه های انگلیسی هفته جاری خبر از وجود سلسله راهبردهای دیپلماتیک آمریکا برای حل وفصل این بحران دادند که با سفر رایس به منطقه اجرای آنها آغاز شد.

به گفته این روزنامه ها واشینگتن گزینه جنگ را هم در دستور کار دارد اما آنرا بعنوان آخرین تلاش خود قرار داده است.

دیلی تلگراف در این رابطه اعلام کرد فرماندهی مرکزی آمریکا گزارش خود را تقدیم رامسفیلد کرده است ودر آن تاکید شده است که در صورت ورود به این جنگ انگلیس هم وارد آن خواهد شد.

البته تهران هم در مقابل این سناریوها وعده پاسخ دردناکی را با استفاده از موشک های پیشرفته خود داده است.

در این شرایط سیاسی بسیار پیچده ومبهم کاندولیزا رایس محتاطانه وبا دقت حرکت می کند تا زمینه برای صدور قطعنامه ای از سوی شورای امنیت علیه ایران واعمال تحریم های اقتصادی که خوب می داند تاثیر چندانی بر ایران نخواهد داشت را فراهم سازد.

در حالیکه خوب می داند که ایران گاز ونفت خود را به طور عمده به چین وهند می فروشد ودر صورت انجام حمله هم باید به انتظار کابوس حضر نیروهایش در شهرهای مختلف عراق باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رایس به دنبال راه حلی دیپلماتیک برای بحران ایران، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016