چهارشنبه 10 اسفند 1384

گزارش دادگاه روزنامه توقيف شده بهار، ايلنا

سعيد پورعزيزي:
بهار در راستاي رسالت مطبوعاتي خود گام برداشت


تهران- خبرگزاري كار ايران

جلسه رسيدگي به اتهامات سعيد پورعزيزي، مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده "بهار" صبح امروز در شعبه 1083 دادگاه عمومي تهران به رياست قاضي حسينيان و با حضور اعضاي هيأت منصفه مطبوعات برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، در ابتداي اين جلسه، سيدعلي ميراحمدي، نماينده مدعي‌‏العموم به قرائت ادعانامه مطروحه عليه سعيد پورعزيزي پرداخت و اتهامات مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار را تبليغ عليه نظام، توهين به مسوولان رسمي كشور، تحريص و تشويش افراد و گروه‌‏ها به ارتكاب اعمالي عليه حيثيث و منافع جمهوري اسلامي‌‏، توهين و تحقير نسبت به جنس زن و انتشار مطالب خلاف واقع عنوان كرد.
وي در مورد اتهام تبليغ عليه نظام سعيد پوعزيزي گفت: مدير مسوول روزنامه بهار با انتشار مطالبي در شماره 76 اين نشريه از يك سناريو نام برده و مدعي شده است كه اقداماتي در راستاي حذف يكي از جناح‌‏هاي سياسي كشور در حال انجام است و نظام به سمت استبدادي شدن پيش مي‌‏رود. پورعزيزي همچنين در شماره 78 اين روزنامه اقدام به چاپ مطلبي از يك فرد كرده كه مصاحبه شونده در آن اصرار بر خروج از حاكميت داشته و عنوان كرده است كه با خروج از حاكميت، نظام جمهوري اسلامي ايران به بن‌‏بست مي‌‏رسد.
وي افزود: در شماره 80 روزنامه بهار نيز ضمن مصاحبه با يك فرد، چنين القا شده است كه اگر لوايح تبيين اختيارات رياست‌‏جمهوري (كه از سوي دولت سيد محمد خاتمي به مجلس ارايه شده بود) به تصويب نرسد، پست رياست‌‏جمهوري پستي تشريفاتي خواهد بود. در شماره 87 اين روزنامه با فردي مصاحبه شده است كه در آن فرد مصاحبه شونده ضمن تشريح جريان رسيدگي به يك پرونده، مدعي شده است كه مسوولين قوه قضاييه فاقد عدالت و تقوا هستند و به انديشه‌‏هاي ماكياوليستي بيشتر از موازين اسلامي توجه دارند. در شماره 88 اين روزنامه نيز بيانيه‌‏ حزبي منتشر شده است كه در قسمتي از آن بيانيه محضر دادگاه به صراحت بي‌‏ارزش قلمداد شده است.
نماينده مدعي‌‏العموم همچنين به جزئيات اتهام ديگر سعيد پورعزيزي داير بر تحريص و تشويق افراد و گروه‌‏ها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي پرداخت و گفت: در شماره 78 روزنامه بهار ضمن گفت‌‏وگو با فردي كه قصد تحريك دانشجويان را به ارتكاب اعمال خلاف امنيت ملي داشت، اين طور آورده شده است كه دانشجويان در شرايط شورش‌‏گري و عصيان هستند كه اين امر مصداق بارز اتهام تحريص و تشويق افراد و گروه‌‏ها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي است.
ميراحمدي با اشاره به اتهام ديگر مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار داير بر توهين و تحقير نسبت به جنس زن، گفت: در شماره 81 اين روزنامه، ستوني با عنوان "زنان از ديد مردان" به چاپ رسيد كه در آن اين ذهنيت به خواننده القا شد كه زنان و عشق موجوداتي پست و حقير هستند.
وي همچنين به اتهام افترا و انتشار مطالب خلاف واقع سعيد پورعزيزي اشاره كرد و گفت: قسمتي از اين شكايت مربوط به سازمان صدا و سيما بود كه از شكايت خود صرف‌‏نظر كرده است اما بخش ديگر مربوط به شكايت موسسه جامعه الزهرا است كه در آن ادعا شده است كه نماينده اين شركت داد و ستد مالي انجام مي‌‏دهد و نامي از خود باقي نمي‌‏گذارد. در بخش ديگر اين اتهام نيز سازمان تربيت بدني شهرستان بروجرد از مدير مسوول روزنامه بهار شكايت كرده است و اين طور در شكايت آورده است كه روزنامه مزبور با انتشار مطالبي خلاف واقع در مورد تهيه و توزيع فيلمي از استخر بانوان باعث كاهش شديد درآمد اين استخر شده است.
نماينده مدعي‌‏العموم تصريح كرد: در اين اتهام مدعي‌‏العموم نيز از مدير مسوول روزنامه بهار اعلام شكايت كرده است. در شماره 86 اين روزنامه به نقل از فردي (محمدرضا تاجيك، رييس مركز مطالعات استراتژيك رياست جمهوري در دولت سيد محمد خاتمي) مدعي شده است كه برخي محكومين در زندان تحت فشارهاي قرار گرفته‌‏اند كه مصداق بارز افترا و انتشار مطالب خلاف واقع است.
ميراحمدي افزود: در شماره 88 روزنامه بهار نيز مطلبي از قول رييس يكي از دادگاه‌‏هاي رسيدگي‌‏كننده به پرونده‌‏اي نقل شده است كه در آن از احضار وزير كشور به دادگاه ويژه روحانيت خبر داده شده بود كه اين امر كذب محض بود. اين نشريه همچنين درگفت‌‏وگو با فردي كه مدعي بود ترورهاي غيرقانوني و ترور حجاريان با تمسك به دين صورت گرفته است، مرتكب انتشار مطالب خلاف واقع شده است. در شماره 87 نيز به نقل از يكي از نمايندگان مجلس (ششم)، قوه قضائيه، شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام را به عنوان ابزار يك جناح سياسي معرفي كرده است كه اين امر هم از مصاديق اتهام مذكور است.
نماينده مدعي‌‏العموم در پايان اين جلسه خواستار تعيين كيفر براي سعيد پورعزيزي از سوي دادگاه شد.
در ادامه جلسه رسيدگي به اتهامات مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار، نماينده موسسه جامعه الزهرا در جايگاه قرار گرفت و ضمن قرائت شكوائيه موسسه متبوع خود، گفت: اين روزنامه در تاريخ 19 دي ماه 81 در مطلبي با عنوان بزرگترين معامله سال در بورس تهران، مطالبي كذب را منتشر كرد. سوال ما اين است كه آيا خريد و فروش سهام در بورس جرم است كه روزنامه به قصد تشويش اذهان عمومي نسبت به موسسه‌‏اي كه در سال 64 به امر رهبر انقلاب تشكيل شد، به طرح اين مطلب پرداخته است.
وي در عين حال موضوع خريد 40 ميليارد توماني سهام در بازار بورس را كذب محض عنوان كرد و گفت: آيا هدف از انتشار اين مطالب كه خوراكي تبليغاتي براي راديوهاي بيگانه و صهيونيستي فراهم مي‌‏كند، نيست؟ آيا انتشار اين مطلب، كاري ضد انقلابي و ضد اسلامي نيست؟ به همين جهت تقاضاي رسيدگي به جنبه عمومي موضوع را دارم.
لازم به ذكر است كه نماينده موسسه جامعه الزهرا در پايان جلسه، مراتب رضايت موسسه متبوع خود از مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار را اعلام و از شكايت خود صرفنظر كرد.
در ادامه اين جلسه، شكايت اداره كل تربيت بدني شهرستان بروجرد از سوي منشي دادگاه قرائت شد.
سپس سعيد پورعزيزي، مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار در جايگاه قرار خود و به دفاع از خود پرداخت.
وي با بيان اينكه استنادات مطرح شده در مورد اتهامات انتسابي مربوط به يك دوره 14 شماره‌‏اي است، گفت: در اين دوره نيز ما به خاطر جو ملتهب سياسي و بنا به رسالت مطبوعاتي خود اقدام به انتشار ديدگاه‌‏هاي اشخاص سياسي و بيانيه‌‏هاي احزاب پرداختيم كه اكثر اين موارد نيز برگرفته از خبرگزاري‌‏هاي دولتي بوده است. آيا انتشار نطق يك نماينده كه از راديو به صورت مستقيم پخش مي‌‏شود و متن اظهاراتش در بر روي تلكس خبرگزاري‌‏هاي دولتي قرار مي‌‏گيرد، جرم است كه حال ما بايد بياييم و به خاطر اين اظهارات محاكمه شويم؟

پورعزيزي با اشاره به مصاحبه محمدرضا تاجيك با خبرگزاري جمهوري اسلامي كه در آن به نقل از برخي فعالان سياسي، عنوان كرده بود برخي محكومين در زندان با فشارهاي رواني مواجه شده‌‏اند، گفت: آقاي تاجيك كه در آن زمان مشاور سياسي سيد محمد خاتمي بود، در اين مصاحبه پاسخ بحث پاك‌‏سازي دولت و مجلس را داد و روزنامه بهار نيز به دليل محدوديت‌‏ خود بخشي از اين اظهارات را منتشر كرد. اگر شما سرمقاله‌‏هاي اين دوره 14 روزه را مشاهده كنيد، متوجه مي‌‏شويد كه روزنامه ما سعي مي‌‏كند كه با توجه به وضعيت ملتهب سياسي از ايجاد تنش در جامعه جلوگيري كند و در جهت رفع تنش‌‏هاي سياسي گام بردارد.
مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار در مورد اظهارات شكوري‌‏راد، عضو هيأت رييسه مجلس ششم كه مورد ادعاي نماينده مدعي‌‏العموم بود، گفت: وي در مقام يك نماينده مجلس و به دليل قرابتي كه با جنبش دانشجويي داشت، در مصاحبه خود سعي مي‌‏كند كه جو ملتهب سياسي آن زمان را آرام كند. وي در مصاحبه خود در خصوص در پيش گرفتن شيوه‌‏هاي ماكياوليستي از سوي برخي محاكم قضايي اظهار نظر كرده بود كه ما نيز بنا به رسالت مطبوعاتي خود، اقدام به انتشار ديدگاه‌‏هاي وي كرديم. به اعتقاد ما در آن زمان حركاتي عليه دانشجويان صورت گرفت كه مي‌‏توانست كمي متعادل‌‏تر دنبال شود.
وي همچنين به مصاحبه بهزاد نبوي، نايب رييس مجلس ششم كه مطالبي را در مورد بحث خروج از حاكميت بيان كرده بود، گفت: نبوي در مصاحبه خود اتفاقا مخالف ديدگاه برخي‌‏ها مبني بر خروج از حاكميت را بيان كرده بود. وي در ضمن در مصاحبه خود مطالبي را در دفاع از نظام عنوان كرده بود. آقاي نبوي در مصاحبه خود همچنين مسايلي را از بابت هشدار نسبت به سرنوشت لوايح دوقلوي خاتمي بيان كرده بود كه البته بنده با اين بحث‌‏ها موافق نبودم اما به صرف رسالت مطبوعاتي خود اقدام به انتشار مواضع ايشان كرديم.
پورعزيزي در مورد مصاحبه حسين انصاري‌‏راد، رييس كميسيون اصل نود مجلس ششم كه مورد ادعاي نماينده مدعي‌‏العموم قرار گرفته بود، گفت: ايشان به عنوان رييس اين كميسيون و فردي كه داراي پست قضايي بود، انتقاداتي را از قوه قضاييه بيان كرده بود كه البته مطلب نقل شده نيز برگرفته از يكي خبرگزاري‌‏هاي دولتي بود. ما در روزنامه بهار علاوه بر دستگاه قضايي به نقد كليه دستگاه‌‏هاي دولتي پرداخته‌‏ايم و اينگونه نيست كه فقط قوه قضاييه را به نقد كشيده باشيم.
وي در ادامه انتشار بيانيه احزاب سياسي را جزو رسالت مطبوعات عنوان كرد و گفت: البته انتشار اين بيانيه‌‏ها به معناي تأييد تمام ديدگاه‌‏هاي آن حزب نيست.
مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار در خصوص شكايت اداره كل تربيت بدني شهرستان بروجرد، گفت: برخي از بانوان بروجردي در تماس‌‏هايي كه با ما داشتند، از تهيه و تكثير فيلمي كه گفته شد از استخر بانوان اين شهرستان تهيه است، اظهار نگراني كرده بودند. ما نيز اظهارات آنها را به چاپ رسانديم. ضمن اينكه تكذبيه‌‏اي نيز در آن زمان براي دفتر روزنامه ارسال نشد.
پورعزيزي در مورد اتهام ديگر خود داير بر توهين و تحقير نسبت به جنس زن، گفت: بنده شخصاً با ديدگاه‌‏هاي مطرح در ستون روزنامه موافق نبودم اما مطالب ما مربوط به فيثاغورت و يكي از بزرگان كليساهاي مسيحي بود كه در ستون روزنامه به چاپ رسيده بود. هر چند كه قبول دارم بايد ديدگاه‌‏هاي مخالف آن را نيز به چاپ مي‌‏رسانديم كه زماني كه قصد داشتيم به اصلاح اين امر بپردازيم، با توقيف روزنامه مواجه شديم.
وي در مورد شكايت موسسه جامعه الزهرا، گفت: شخصاً بايد نسبت به مطالب منتشرشده در مورد اين موسسه عذرخواهي كنم، متأسفانه عمر روزنامه كفاف نداد تا بتوانيم به اصلاح گزارش خود در مورد اين موسسه بپردازيم.
مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار در ادامه با توجه به اعلام گذشت سازمان صدا و سيما از شكايتش، از اين سازمان تشكر كرد و اين رضايت را ناشي از آشنايي مسوولان اين سازمان با مسائل رسانه‌‏اي عنوان كرد.
پورعزيزي در مقام آخرين دفاع از خود، با تأكيد بر اينكه خط مشي روزنامه بهار رفع تنش نه تبليغ عليه نظام و نشراكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي بوده است،‌‏ گفت: اتهامات خود را قبول ندارم و معتقدم اقدامات ما در راستاي رسالت مطبوعات بوده است.
در ادامه اين جلسه، غلامعلي رياحي، وكيل مدافع مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار در جايگاه قرار گرفت و به دفاع از موكل خود پرداخت.
وي اتهامات انتسابي به موكلش را مربوط به يك دوره زماني 14 روزه و مربوط به دوران التهاب سياسي در جامعه عنوان كرد و گفت: روزنامه بهار امروز بابت اتهاماتي محاكمه مي‌‏شود كه پيش از آن رييس وقت قوه قضاييه در گزارشي رسمي مطالبي سنگين‌‏تر از روزنامه بيان كرده بود. در اصول حقوقي و فقه آمده است كه احكام و نحوه اجرا بايد با لحاظ دو عنصر زمان و مكان صورت گيرد.
رياحي با اشاره به لوايح دوقلوي خاتمي،‌‏ گفت: در آن زمان رييس‌‏جمهور به عنوان رييس ستاد اصلاحات دو لايحه مشهور به لوايح دوقلو براي افزايش اختيارات رييس‌‏جمهوري به مجلس ارايه و عنوان كرد كه از موضع خود در مورد اين لوايح كوتاه نمي‌‏آيد و اگر تصويب نشود آن را پس خواهد گرفت. برخي نمايندگان مجلس نيز كه طرفدار رييس‌‏جمهور بودند اظهار نظرهايي در مورد اين لوايح داشتند كه در روزنامه منتشر شد.
وي با اشاره به اتهام موكلش داير بر توهين به مسوولين رسمي كشور، گفت: انتساب عملكرد ماكياوليستي به مسوولين گرچه شايد صحيح نباشد اما مصداق توهين محسوب نمي‌‏شود چون طبق مصوبه مجلس در توهين بايد لفظ ظاهري تحقيركننده با ايراد الفاظ ركيك همراه باشد. ضمن اينكه قوه قضاييه و شوراي نگهبان كل نظام نيستند بلكه بخشي از آن محسوب مي‌‏شوند.
وكيل مدافع مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار در مورد اتهام ديگر موكلش داير بر تبليغ عليه نظام، گفت: درست است كه ايراد مطالب كذب عليه قوه قضاييه و شوراي نگهبان عنوان مجرمانه داشته باشد اما به لحاظ حقوقي مشمول اتهام تبليغ عليه نظام محسوب نمي‌‏شود. با توجه به شناختي كه اعضاي هيأت منصفه از آقاي پورعزيزي و خانواده وي دارند آيا موكلم مي‌‏تواند تبليغ عليه نظام كند؟
رياحي افزود: كساني كه اظهاراتشان مصداق اتهام مذكور عنوان شده است، همگي از اركان دولت و مجلس بوده‌‏اند و ريشه در انقلاب دارند. آيا اينها واقعا مي‌‏خواستند به نظام لطمه بزنند؟ اين افراد كه خارجي نبوده‌‏اند. ضمن اينكه منابعي كه روزنامه از آن استفاده كرده است، منابع دولتي و حاكميتي بوده است. بنده در قوانين و مقررات مشاهده نكرده‌‏ام كه مدير مسوول نشريه بايد تك تك مطالب روزنامه را بررسي شخصي كند و سپس به چاپ رساند. اگر چنين تكليفي شود گرچه خلاف عقل است، اما عملي نخواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي به ديگر اتهام موكلش داير بر تحريص و تشويق افراد و گروه‌‏ها به ارتكاب اعمالي عليه حيثيت و منافع جمهوري اسلامي اشاره كرد و گفت: من سراغ ندارم كه يك شخص يا تشكل حقوقي به صرف انتشار بيانيه تحت تعقيب قرار گرفته باشد كه مدير مسوول يك روزنامه به دليل انتشار اين بيانيه مورد تعقيب قرار گيرد. اگر باني اصلي عمل خلاف از تعقيب مصون باشد، نمي‌‏توان مدير مسوول روزنامه را تحت پيگرد قرار داد.
وكيل مدير مسوول روزنامه توقيف‌‏شده بهار در مورد اتهام ديگر موكلش داير بر توهين و تحقير نسبت به زن، گفت: مدير صفحه‌‏اي كه مطالب مورد ادعاي مدعي‌‏العموم در آن به چاپ رسيده است، خود يك فمينيست و طرفدار خانم‌‏هاست بنابر اين تصور اينكه بخواهد به تحقير زنان بپردازد كاملا منتفي است. ما يك قاعده‌‏اي داريم كه نقل كفر به معناي كفر نيست. نقل اظهارات يكي از بزرگان مسيحي يا فيثاغورث درست يا غلط، آيا كفر است؟ انتشار اين مطالب، حكم يك واكسن را دارد يعني تحريك سلول‌‏هاي جامعه براي دفاع از حقوق زنان.
رياحي به اتهام ديگر پورعزيزي مبني بر انتشار مطالب خلاف واقع اشاره كرد و گفت: در جلسات محاكمه بايد به عنصر سوء نيت و شخصيت فرد محاكمه شونده توجه كرد. نوع سلوك موكلم با نظام نشانگر اين است كه وي نمي‌‏تواند سوء نيت خاصي براي تبليغ عليه نظام و توهين به مسوولين و تحريص و تشويق افراد و گروه‌‏ها به ارتكاب اعمالي عليه حيثيت و منافع جمهوري اسلامي كه خود زير مجموعه اين حاكميت است، داشته باشد.
وكيل سعيد پورعزيزي در مورد شكايت اداره كل تربيت بدني شهرستان بروجرد، گفت: اگر ترديدي در فيلم مورد نظر وجود دارد تقاضا داريم كه نيروي انتظامي در مورد كشف اين فيلم اظهار نظر كند. اگر شاكي بر شكايت خود بسيار جدي بود و ادعا داشت كه خسارات هنگفتي را متحمل شده است، حداقل امروز در دادگاه حاضر مي‌‏شد.
وي در مورد شكايت موسسه جامعه الزهرا نيز گفت: موكلم با صداقت اشتباه خود را در مورد اين موسسه پذيرفت و عذرخواهي هم كرد و حتي قصد جبران را داشت كه توقيف روزنامه اين فرصت را از وي گرفت.
رياحي در پايان خواستار صدور حكم برائت موكلش از سوي دادگاه شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش دادگاه روزنامه توقيف شده بهار، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016