یکشنبه 14 اسفند 1384

تحليل امير محبيان از آينده احزاب: رقابت بين ايثارگران و آبادگران، ايسنا

* تاثير انتخابات خبرگان در صف‌بندي‌هاي سياسي
* اصلاح‌طلبان در فكر انتخابات شوراها به عنوان نقطه بازگشت



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

محبيان يكي از تحليلگران سياسي معتقد است كه نحوه‌ي آرايش جريان‌هاي سياسي در ايران نشان داده كه آرايش آن‌ها حول محور موضوعات پيش روي‌شان تغيير مي‌كند و يا از آن تاثير مي‌پذيرد.

امير محبيان كه در شوراي سردبيري روزنامه رسالت فعاليت مطبوعاتي انجام مي‌دهد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به عنوان مثال به انتخابات شوراهاي شهر، مجلس و رياست جمهوري اشاره كرد و افزود: ما در اين انتخابات هميشه شاهد تغييراتي در آرايش نيروهاي سياسي و گروه‌ها بوده‌ايم و به همين جهت گاهي اين عوامل باعث ايجاد تغييرات اساسي در آرايش گروه‌هاي سياسي شده است.

وي با اشاره به در پيش رو بودن انتخابات شوراهاي شهر و خبرگان ادامه داد: البته در ظاهر انتخابات خبرگان تاثير كمتري در تغيير آرايش سياسي نيروها دارد ولي در انتخابات شوراي شهر شاهد اين تغييرات خواهيم بود و اين خود زمينه‌ي ايجاد صف‌بندي‌هاي جديد خواهد شد، معتقدم در انتخابات آينده به‌خصوص شوراهاي شهر صف‌بندي جديدي را شاهد خواهيم بود.

وي در مورد اين صف‌بندي جديد و تغيير آرايش در بين گروه‌هاي اصولگرا اظهار داشت: جريانات سنتي اصولگرا تا حدودي تحركشان كاهش پيدا كرده است و بايد ديد در انتخابات آينده تحركي خواهند داشت يا خير. رقابت را بين تشكل‌هاي جديد كه در جريان اصولگرا به وجود آمده - جرياناتي موسوم به آبادگران و ايثارگران - مي‌بينم. اين جريانات جديد ممكن است در انتخابات شوراها نيز ليست متفاوتي از يكديگر ارائه دهند. البته در كنار اين اتفاقات امكان ظهور جريانات و نيروهاي جديد نيز وجود دارد كه اين جريانات جديد بايد مواضع و ديدگاه‌هاي خود را به صورت روشن بيان كنند.

محبيان درباره اصلاح‌طلبان نيز گفت: جبهه‌ي دوم خرداد تلاش مي‌كند كه انتخابات شوراي شهر را به عنوان نقطه‌ي بازگشت به عرصه‌ي قدرت براي خود تعريف كند و به همين دليل افكار عمومي را بررسي مي‌كند كه ببيند آيا افكار عمومي آماده‌ي بازگشت اين گروه شده يا نه. البته نبايد فراموش كنيم كه جريان اصولگرا نيز با پيروزي در انتخابات شوراي شهر، حركت بازگشت خود را به قدرت آغاز كرد.

اين تحليل‌گر سياسي با بيان اين كه " ممكن است حول محور انتخابات خبرگان نيز تغييري در صف‌بندي‌هاي سياسي صورت گيرد" افزود: سال آينده مسايل سياسي خارجي از جمله پرونده‌ي هسته‌يي در بين احزاب داغ‌تر خواهد شد و ممكن است ديدگاه‌هاي متفاوتي را در مورد اين مساله ابراز كنند. البته بهتر است در مورد اين مساله اختلاف نظر چندان و عميقي ديده نشود. در مسايل ملي كه جنبه‌ي ديپلماتيك و خارجي ندارد، ممكن است اختلافات بين احزاب بيشتر باشد و ديدگاه‌هاي جديدي را ارائه دهد.

محبيان معتقد است: جريان سنتي اصولگرا ظرف انتخابات اخير خيلي جدي نتوانست به اهداف مطلوب خود برسد، بايد منتظر بود و ديد كه آيا ساماندهي جديدي در اين مسير به وجود خواهد آمد و آن‌ها حركت سياسي جديدي را سامان خواهند داد و تشكيلات نويني را جايگزين شوراي هماهنگي خواهند كرد يا همان شوراي هماهنگي را بازسازي مي‌كنند. البته برداشت من اين است كه شرايط براي پيدايش جريانات جديد و نوانديش در اين گروه و جريان وجود دارد. البته جريان راست مدرن هنوز نتوانسته خود را در عرصه‌ي سياسي به صورت جدي نشان دهد. ما نمي‌توانيم جمعيت ايثارگران و آبادگران را به عنوان جريان راست مدرن برشماريم بلكه آن‌ها نقش جريان جوان در جريان اصولگرا را ايفا مي‌كنند و جريان مدرن تعريف خاص خود را دارد.

وي در مورد آينده‌ي جريان اصولگرا و اين‌كه آيا اين جريان مي‌تواند مانند گذشته در قالب شوراي هماهنگي در انتخابات حضور پيدا كند، گفت: اين امر به سه عامل وحدت تشكيلاتي، وحدت ايده و وحدت در رهبري برمي‌گردد. از لحاظ وحدت تشكيلاتي بايد ديد كه آيا شوراي هماهنگي در قالب قديم آن فعاليت مي‌كند يا در قالب جديد و آيا مي‌تواند ساماندهي جديدي به جريان اصولگرا دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محبيان در مورد عامل وحدت ايده گفت: هرچند در حال حاضر ايده‌هاي مشتركي در بين جريان اصول‌گرا وجود دارد، ولي بايد ديد كه آيا آن‌ها مي‌توانند روي مصاديق نيز با يكديگر وحدت داشته باشند و مثلا در انتخابات شوراهاي شهر ليست واحدي بدهند كه البته من احتمال آن را زياد نمي‌دانم و اين احتمال وجود دارد كه در اين مورد دچار مشكل شوند.

اين تحليل‌گر سياسي به اهميت وحدت در رهبري تشكيلات در جريان اصولگرا اشاره كرد و گفت: بايد ديد كه آيا جريان اصولگرا و شوراي هماهنگي چون گذشته به وحدت رهبري خواهند رسيد يا نه. متاسفانه اين بخش ضربه خورده است و احتمال ترميم آن ساده نيست.

وي در مورد نقش آبادگران جوان و ائتلاف آبادگران در آينده‌ي جريان اصولگرا گفت: بايد ببينيم كه اين جريان از حد يك نام فراتر مي‌رود يا نه يا صرفا تشكلي است حول محور چند نفر از برگزيدگان مردم در شوراي شهر و اين مساله به عملكرد آتي آن‌ها نيز بستگي دارد. قضاوت در مورد اين گروه در حال حاضر زود است اما بايد توجه داشت كه آن‌ها خود را به عنوان يك جريان مطرح كردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تحليل امير محبيان از آينده احزاب: رقابت بين ايثارگران و آبادگران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016