یکشنبه 14 اسفند 1384

گزارش برگزاری آیین بزرگداشت سی و نهمین سال در گذشت دکنر مصدق در احمدآباد، حزب ملت ايران

پاینده ایران

آیین یاد بود مصدق بزرگ در روز 14 اسفند 1384 در تبعیدگاه و آرامگاه آن زنده یاد با حضور دوستداران و رهروان پیشوای در گذشته ملت ایران، جوانان و دانشجویان از تهران و شهرستانها در ساعت ده صبح آغاز شد.

این آیین با معرفی سخنرانان توسط حسین سکاکی از مبارزین دیرین نهضت ملی آغاز شد. ابتدا دکتر هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و مبارز دیرپای طی سخنانی ضمن بزرگداشت مصدق با اشاره به شیوه زندگی و عملکرد سیاسی این مرد بزرگ دیدگاههای آزادیخواهانه و استقلال طلبانه او در مبارزه با استبداد وابسته و استعمار را برشمرد و از مصدق به عنوان نماد میهن پرستی و آزادیخواهی یاد کرد ( متاسفانه بر اثر اختلال سیستم برق رسانی سخنان مستدل و سنجیده ایشان به طور کامل انعکاس نیافت).

سپس دکتر بهروز برومند پزشک عالیقدر و عضو شورای مرکزی حزب ملت ایران طی سخنانی به شرح زیر به بازبینی و یادآوری عملکرد و دیدگاههای دکتر مصدق با توجه به مشکلات امروز میهن که بر اثر ندانم کاریهای کاربدستان جمهوری اسلامی گریبانگیر شده است، طی سخنانی زیر عنوان "آموزش های پیشوای در گذشته ملت ایران زنده یاد دکتر محمد مصدق برای آزادی و استقلال در ایران" و با درود به همه کوشندگان راه آزادی و آبادی ایران در درون و برون مرزهای ایران زمین آغاز کرد. وی گفت برای من از جایگاهی که در سالهای نه چندان دور، به خون خفتگان راه آزادی ایران زنده یادان، داریوش و پروانه فروهر، شما را از آموزش های پیشوای در گذشته ملت ایران آگاه می نمودند بسیار ناگوار است…… بزرگداشت یاد همه مبارزانی که در راه آزادی و آبادی ایران جان باختند از بابک تا پروانه، من با شما از راه مصدق که راه آزادی است سخن می گویم. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت:
مصدق گذشته از آزادی و استقلال، همواره نگران یکپارچگی ایران زمین بود و به روشنی باورهای آن روز مصدق این زمان جایگاه ویژه و ارزنده ای یافته است. با اندوه بسیار می بینیم که این روزها با سو استفاده از درکار نبودن آزادی های مردمی گروهی جیره خواران روس و انگلیس و آمریکا آوای شوم پاره پاره نمودن سرزمین مان ایران را سر داده اند.

او گفت: مصدق به همه دولتمردان آموخت که نباید زیر بار سلطه ی بیگانه چه از شمال و چه از جنوب رفت. ولی با افسوس باز می بینیم گروهی از تاریخ درس نگرفته و به استعمار شمال دلخوش کرده اند و برای انرژی هسته ای چشم امید به همکاری روس ها دارند. شک نیست که روس ها همواره با دیگر استعمارگران چون آمریکا و انگلیس همدست بوده و برای بهره کشی از کشورهای در حال رشد سیاستی یکسان داشته و هرگز به سود ایران آمریکای جهانخوار را از خود نخواهد رنجاند و چاره کار ما همان موازنه منفی است. وی در ادامه افزود: در این رهگذر تنها می توان مصدق را با کوروش بزرگ همسان دانست که آزادی ادیان را رسمی کرد و گفت تنها خفاش ها هستند که تاریکی ( بخوانید خودکامگی و سانسور) را دوست دارند. از این روست که پس از 56 سال هنوز هم می شنویم مصدق، مصدق راهت ادامه دارد.

سخنان دکتر برومند هر بار با ابراز احساسات پر شور حاضران رو به رو می شد.
سخنران بعدی مهندس هاشم صباغیان عضو نهضت آزادی ایران بود. وی در بخشی از سخنانش گفت: راه مصدق بهترین راه استراتژیک برای مبارزان و آزادیخواهان امروز است. دکتر مصدق همیشه برای ملیت و فرهنگ و اسلامیت نهایت دقت و تلاش را می کرد. مبارزین راه آزادی چنانچه از او پند بگیرند موفقیت آنها نزدیک خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از میان چهره های سیاسی حاضر در مراسم می توان به احمد صدر حاج سید جوادی، سیمین بهبهانی، خسرو سیف دبیر حزب ملت ایران، حسین شاه حسینی، مهندس بهرام نمازی، مهندس حسین شاه اویسی، دکتر تکمیل همایون، دکتر محمد ملکی، ادیب برومند، دکتر پرویز ورجاوند، مهندس عباس امیر انتظام، عیسا خان حاتمی، دکتر ابراهیم یزدی، فرزین مخبر، محمد بسته نگار، دکتر نظام الدین قهاری،کورش زعیم و شمار زیادی از فعالان سیاسی ملی اشاره کرد.
این آیین بسیار پر شکوه در ساعت 30/12 در حالی که حاضران سرود ای ایران و یار دبستانی می خواندند، پایان یافت.

روابط عمومی حزب ملت ایران
تهران، 14 اسفند ماه 1384 خورشیدی

Copyright: gooya.com 2016