دوشنبه 15 اسفند 1384

احمد شيرزاد: احتمال حمله به ايران بسيار بعيد است، ايلنا

آمريكا در پي تغيير نظام ايران براساس الگوي ليبي است

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: روزي كه مردم در زمينه مسائل هسته‌‏اي و نظاير آن وارد شوند و اعمال نظر كنند همه چيز حتي تهديدهاي خارجي در اراده مردم ذوب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، "احمد شيرزاد" در نشست واحد سياسي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه پلي‌‏تكنيك تهران، گفت: وضعيت مسائل هسته‌‏اي ايران، مسأله‌‏اي جديد و غريبي براي جامعه ايران است؛ حالي كه جامعه‌‏اي مانند جامعه اروپا چيزي حدود پنج دهه تحت خطر و فشار مسائل هسته‌‏اي زندگي كرده است و فعاليت‌‏هايي در مخالفت فعاليت‌‏هاي هسته‌‏اي نيز در اين كشورها صورت مي‌‏گيرد اما جامعه ايران به صورت ناگهاني با اين مسأله مواجه شده است چرا كه تصميم‌‏گيري‌‏ها در ايران هرگز به صورت باز صورت نگرفته است و جامعه ايران از ابعاد و زير و بم اين روند، اطلاعي ندارد و تصميم‌‏گيري‌‏ها در فضايي بسته انجام شده است.
وي با اشاره به عدم اطلاع‌‏رساني درست برخي رسانه‌‏ها به ويژه رسانه ملي در اين خصوص، تصريح كرد: ورود به اين مسأله و آگاهي در مورد آن امري ضروري است، چرا كه مسأله‌‏اي اثرگذار در شرايط فعلي كشور ماست. در كشورهاي ديگر حتي احزابي كه بخواهند وارد فعاليت‌‏هاي سياسي شوند بايد ابتدا موضع شفاف خود را نسبت به مسائل مختلف كشورشان اعلام كنند اما در ايران حتي برخي فعالان سياسي هم در مورد مسائل هسته‌‏اي توجيه نيستند.
وي با بيان اينكه جامعه ايران نسبت به سلاح‌‏هاي شيميايي حساسيت دارد، اظهار داشت: دليل آن تاثير تسليحات شيميايي است كه هنوز هم در كشور ما باقي است در حاليكه چنين حساسيتي در مورد سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي وجود ندارد، در حاليكه جامعه ژاپن حساسيت بيشتري نسبت به سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي دارد. سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي براي رژيم‌‏هايي كه روابط آنها غير دموكراتيك هستند بسيار دلچسب است. اما به نظر من برخلاف تصور برخي سران كشورهاي جهاني سومي، اين تسليحات راه ميان‌‏بري به سمت قدرت نيست.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با تأكيد بر ضرورت توجه جريان‌‏هاي روشنفكري و دانشجويي به اين مسأله، ادامه داد: امروزه مسأله هسته‌‏اي و تسليحات آن ديگر مسأله ژاپن، اروپا و … نيست بلكه مسأله تمام بشريت است.
وي در بخشي از سخنان خود با تحليل اقتضائات و قواعد اقتصاد جهاني گفت: بر اساس قواعد اقتصاد جهاني، خودكفايي در زمينه‌‏هاي مختلف صنعت عملاً غيرقابل تحقق است بلكه اساساً بايد هر كشوري توليداتي داشته باشد و ساير نيازها را از كشورهاي ديگري كه آن را توليد مي‌‏كنند تهيه كند. البته توليد بسياري از نيازها امكان‌‏پذير است اما كار زمان‌‏بري است و كار عاقلانه‌‏اي نيست كه يك نظام بخواهد از شير مرغ تا جان آدميزاد را خودش توليد كند.
نماينده ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي ابراز عقيده كرد: ما نيروي انساني ماهري كه قدرت تحقيقات جدي در زمينه هسته‌‏اي داشته باشد تربيت نكرده‌‏ايم.
وي در پاسخ سؤالي در خصوص موضع اصلاح‌‏طلبان در زمينه روند مسائل هسته‌‏اي ايران گفت: اصلاح‌‏طلبان در بحث سياسي به اين اجماع نظر رسيده‌‏اند كه بايد به روش‌‏هاي سياسي و اعتمادساز دولت گذشته بازگشت اما در زمينه بحث‌‏هاي تكنيكي و برخي ديدگاه‌‏هاي مبنايي تا كنون اجماع نظر ندارند و اين مسأله احتمالا بايد توسط نسل جديد و بر اساس مؤلفه‌‏هاي جديد حل شود. احزاب ما هنوز موضع روشني در مورد برخي مسائل ندارند. از سوي ديگر جامعه ايران هم نسبت به اين مساله كاملاً خالي‌‏الذهن هستند.
شيرزاد با ارائه تحليل آماري از سطح برخورداري ايران از معادن و ذخائر لازم براي فعاليت و توليدات هسته‌‏اي اظهار داشت: امكان توليد در زمينه سوخت هسته‌‏اي "در مقياس قابل‌‏توجه" براي كشور ما وجود ندارد.
وي در پاسخ به سؤالي درباره احتمال حمله به ايران در فضاي كنوني، اظهار داشت: بحث حمله به ايران از برخي محافل شنيده مي‌‏شود اما اشغال ايران به معناي عراقيزه‌‏شدن، بسيار بعيد به نظر مي‌‏رسد و اصلاً غرب و آمريكا هم در نهايت به دنبال تغيير رژيم ايران نيستند بلكه آن‌‏طور كه مي‌‏گويند در صدد اصلاح نظام ايران مانند الگوي ليبي هستند. من معتقدم آنها به دنبال حمله و هجمه به ايران نيستند چون اين كار آنها توده مردم را بيش از پيش، پشت‌‏سر حكومت ايران قرار مي‌‏دهد و اين مورد پسند آنها نيست و براي آنها كم‌‏هزينه‌‏ترين كار به دست‌‏گرفتن فضاي رسانه‌‏اي و اجماع تبليغاتي است همان‌‏طور كه در طول چند ماهي كه دولت جديد روي كار آمده، اين روش را دنبال كرده‌‏اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: جبهه اصلاحات و حتي جبهه‌‏اي كه شامل كساني مثل آقاي هاشمي‌‏رفسنجاني و روحاني مي‌‏شود با تداوم روند دعواي ايران با دنيا مخالف هستند، اما اين جريان منتقد كه ما را هم در برمي‌‏گيرد هيچ رسانه و روزنامه‌‏اي براي انعكاس موضع انتقادي به مردم در اختيار ندارند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي ابراز عقيده كرد: در سال ?? تحولي در افكار عمومي مردم ايران رخ خواهد داد كه اگر ما بتوانيم اين روند تحولي را خوب جهت‌‏دهي كنيم راه جناح مقابل در اقدامي كه منجر به در اختيار گرفتن شوراها شود بسته خواهد شد كه حركت مؤثري در زمينه‌‏هاي مختلف است.
شيرزاد در پايان اظهار داشت: حاكميت و دولت جديد، مسأله مخالفان خود و اصلاح‌‏طلبان را تمام‌‏شده مي‌‏داند؛ البته اين طرز فكر، احمقانه است و شبيه تئوري رژيم شاه است كه دقيقاً از روزي كه گفت ما ديگر مخالفي نداريم فعاليت‌‏هاي مخالفانش به اوج رسيد. در ايران، مردم فصل‌‏الختام تمام مسائل هستند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمد شيرزاد: احتمال حمله به ايران بسيار بعيد است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016