چهارشنبه 17 اسفند 1384

انتقاد تند حجت الاسلام رحيميان به وضعيت فرهنگي كشور در جمع انصار حزب الله، ايرانيوز

- از شوراي عالي انقلاب فرهنگي خاصيتي نديديم آن هادر گير مسايل شغلي خودشان هستند
- در جامعه‌اي كه چهارشنبه سوري نحس و پليد است، چرا اجازه اكران فيلم چهارشنبه سوري و تبليغ آن داده مي‌شود

آن گوساله سامري‌هايي كه همان صهيونيست‌ها و جريان آن در جامعه ماست مصداق سينمايي است كه جشنواره فجرش فجيع‌تر از سالهاي قبل برگزار شد، گوساله سامري مصداقي براي منهدم كردن و به تباهي كشيدن جوانها و جامعه ما است. اين فيلم ها چند درصدش در جهت فرهنگ و براي نزديك كردن به خدا سالم است؟


به گزارش خبرگزاري ايرانيوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمين رحيميان نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران در جلسه هفتگي انصار حزب‌الله در مورد چالش‌هاي فرهنگي روز و مباني امام خميني (ره)اظهار داشت: نكته اول اينكه تا چه اندازه فرهنگ اسلام و احكام قرآن در جامعه محقق شده و تا چه اندازه در اين جهت سير و حركت مي‌كند در حالي كه نمي‌توانيم خودمان را تأييد كنيم و با شعار و گفته‌هايي كه پشتيباني واقعي علمي و عملي نداشته باشد، دلخوش باشيم.

وي با بيان اينكه دشمن به نوبه خود دريافته كه انقلاب ما بر پايه اسلام و فرهنگ اسلام شكل گرفته، گفت: اگر در روزهاي اول و سال‌هاي اول انقلاب، دشمنان راهكار مناسب در مقابله با اين نظام را نيافته و به دنبال تحريم اقتصادي، حمله نظامي و ترور بودند، تدريجاً آنها هم به اين نتيجه قطعي رسيدند كه تنها راه مقابله با نظام، مقابله فرهنگي است .

آمريكا و جريان‌هايي كه در امتداد آمريكا هستند در انديشه حمله نظامي مجدد به ايران هستند و اگر حمله نظامي بكنند، مردم ما بيدار و هوشيارتر مي‌شوند.

رحيميان گفت:در اين صورت وحدت ملي بيشتر شده و اسلام و نظام اسلامي قوي‌تر مي‌شوند. نمونه‌اش هم در طول جنگ تحميلي در جريان ترور شخصيت‌ها و در همه مراحل شاهد آن بوديم كه دشمن هم به خوبي اين مسأله را دريافته است. لذا آنها از اين روش صرفنظر كردند مگر ديوانگي كنند.

البته در طول تاريخ بشر هيچ وقت مثل امروز ابزار تهاجم فرهنگي براي بشر فراهم نبود. يعني به موازاتي كه تكنولوژي نظامي پيشرفت كرده ابزار شگردهاي تهاجم فرهنگي نيز پيشرفت قابل توجهي داشته است. شايد در طول تاريخ بشريت، هيچ وقت گناه و فحشا و منكر در جامعه بشر به اندازه امروز وجود نداشته است كه البته ما يقين داريم طبق موازين قرآن و وعده‌هاي اسلامي امور اسلام را حفظ كرده و شكست نخوريم.

وي افزود:در حاليكه آلودگي به اين گناهان يقينا ًانتظار سرنوشت بسيار ذلت‌باري را به دنبال دارد و غرب آنچه را كه قوم نوح و ساير اقوام به خاطر گناهاني كه داشتند، نازل كردند يعني آنچه خوبان دارند، تو تنها داري. آنچه بدان در تاريخ دارند، الان آمريكايي‌ها و غربيها به تنهايي دارند.

مگر قوم لوط چند نفر بودند كه آن اعمال شر و گناهاني را انجام مي‌دادند ولي در غرب ارتكاب گناهان قابل مقايسه نيست .بنده عرض مي‌كنم نه خدا عوض شده و نه سنت‌هاي الهي تغيير كرده است.

سنت‌هاي الهي همان سنتها است، خدا همان خداست و براي آن گناهان و عواقب طبيعي همان گناهان كاملاً وضعيت قبل را دارد.

وي اضافه كرد: وقتي كه غربيها الان اين گناهاني را كه آن اقوام مرتكب شده بودند به مراتب سريعتر و عميق‌تر مرتكب مي‌شوند يقيناً آن عذاب‌هايي كه خداوند بر آن اقوام نازل كرد، الان هم نازل خواهد كرد و ما هم عنقريب شاهد فرود آمدن انواع عذاب‌هاي گوناگون به غرب خواهيم بود.

در مسير تاريخ، قرآن و داستان‌هاآمده است: در يك جا طوفان مي‌شود و در جايي ديگر از آسمان سنگ نازل مي‌شود و بيماري‌هاي لاعلاج مي‌آيد و در بعضي موارد زلزله‌هاي سخت پديد مي‌آيد و عذاب نازل مي شود. آنها نابود شدند و عذابها هم اشكال مختلف داشته است .

نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: مصداق بارز آن دوران جنگ جهاني اول و دوم عذاب بزرگي بودكه خداوندبر آنها نازل كرد و دهها ميليون كشته و صدها ميليون فجايعي كه به بار آورد نيز عظيم بود و امام در پيش‌بيني‌هايشان در نامه به گورباچف اشاره كردند كه در غرب چيزي بدتر از سرنوشت شرق پيش خواهدآمد.

اصطلاح استكبار جهاني و به كار بردن تركيبات قرآني در جامعه اسلامي از زبان امام(ره) به كار برده مي‌شد.

وي در رابطه با سقوط روسيه به عنوان يك ابرقدرت در مقابل آمريكا گفت: بعد از سقوط شرق، آمريكا خودش را يكه‌تاز ديد و گفت من ابرقدرتم و اين زبان حال بوش و سردمداران آمريكا و غرب است. در حالي كه خدا كه خالق همه اينها هست، از همه ابرقدرت‌تر است.

در روزگاراني بسيار نحوست بار، خداوند طوفانهاي سخت و عذاب آور را بر آنها نازل مي‌كند. عذاب خزر را به اينها مي‌چشاند كه عذابي است بدتر از عذاب اعدام و آتش زدن كه مصداق آن را در صدام مشاهده كرديم . او را مثل حيوان از آن گودال خارج كردند. وضعيت آنها روشن است ولي بحث سر خودمان است .

رحيميان گفت:ما بايد توجه داشته باشيم مبارزه با دشمناني مي‌كنيم كه در طول تاريخ از جهت عدم صلاحيت، درندگي و ترويج فحشا و منكر دست همه جنايتكاران تاريخ را از پشت بسته‌اند .

يك جدولي تهيه كنيد در آن دو ستون باز كنيد يكي به اسم تهاجم فرهنگي و يك ستون به اسم تهاجم نظامي. اين دو تا را مقايسه كنيد و تفاوتها را ببينيد، شايد صد تفاوت پيدا كنيد. در انتها آن چه كه مقتول است، شهيد محسوب مي‌شود. آن كسي كه كشته تهاجم فرهنگي است، گرچه جسمش زنده باشد، ولي مرده‌اي متحرك بيش نيست و تلفات زيادي به وجود مي‌آيد.

در يك منطقه محدود تهاجم نظامي با صدا و غرش هواپيماها و عبور از مرزها محسوس است. اما تهاجم فرهنگي آرام، بي سر و صدا از مرزها به سادگي عبور مي‌كند. داخل صندوق‌خانه خانه‌ها قرار گرفته و پنهان زندگي مردم را دربرمي‌گيرد.

تهاجم فرهنگي، خيابانها، پارك‌ها، فضاي ادارات، صدا و سيما و سينما و جاي جاي جامعه را آرام آرام آلوده مي‌كند و اگر ما غافل شويم، دراين صحنه همه چيز رااز دست خواهيم داد.

يك تهاجم نظامي به ايران فرضاً بمب اتم كه ايران را با خاك يكسان كند ودهها ميليون نفر را هم بكشد، الگويي مي‌شود مثل شهيد بهشتي و شهداي ديگر. آيا اسلام رفت؟ اسلام بيشتر زنده شد.

اگر جمهوري اسلامي شهيد شود، دنيا جمهوري اسلامي مي‌شود، اما اگر جمهوري اسلامي و جامعه اسلامي را از درون پوچ كنند، دينشان را، غيرتشان را،عفتشان را بگيرند، ممكن است كه نامي از جمهوري اسلامي بماند اما پوچ و هيچ ، مرده‌اي متحرك مي‌شود.

رحيميان در ادامه افزود: بنابراين در اين زمينه بايد مراقبت بيشتري داشته باشيم. دولتمردان و مسؤولان ما حتي دولت و مجلس ما متوجه مسايل مادي و معيشتي هستند ، خوب است، بحثي نداريم.اين عدالت اجتماعي است و بسيار ارزشمند است .

اما اين مسئله نبايد باعث غفلت ما از اصل مسأله شود. تمركز جامعه ما و نظام ما بايد روي مسايل فرهنگي باشد و مسايل فرهنگي هم ابزار مختلف دارد و ما اگر بخواهيم فرهنگ را در يك جمله تعريف كنيم، اينست كه انسان براي هدفي آفريده شده ، بايد ببينيم طبق قرآن براي چه آفريده شده است؟ عبادت تابع معرفت است و اين در خلقت انسان است و هر كاري، هر برنامه‌اي و هر هدفي كه در جامعه افراد را به اين هدف (معرفت و پرستش خدا) نزديك كند، كار فرهنگي مي‌شود.

رحيميان در تعريف فعاليت فرهنگي گفت: هر كاري كه جامعه را از معرفت و بندگي خدا دور كند، كار ضد فرهنگي است و اين تعريف مي‌تواند تعريف درستي باشد و اهل فرهنگ در غرب يعني آدمهاي بي حجاب، هنرمند وهنرپيشه كه اينها مثلاً اهل فرهنگ هستند؟! و فرهنگ را اگر اينطور تعريف كنيم، هنرمندان آن مي‌شوند شهيد فهميده و امثال اينها. معناي هنر را در قيام حضرت امام مي‌دانيم. اگر ما معني فرهنگ را اينطور فرض كنيم و مشخص مي‌شود كه كدام كار ما فرهنگي است و كدام كار ما غير فرهنگي است كه ما دولت و مجلس‌مان تا چه اندازه به اين هدف اصلي نزديك شده است.

رحيميان در خصوص اماكن فرهنگي تأكيد كرد: ساده عرض مي‌كنم اينكه كدام محل فرهنگي است و كدام محل غير فرهنگي است محلي كه انسانها به آن نزديك مي‌شوند، محلي فرهنگي است اما جايي كه انسانها و جوانها از خدا فاصله مي‌گيرند و از خدا غافل مي‌شوند و دچار هواهاي نفساني مي‌شوند محل ضد فرهنگي است. آيافرهنگسراهاي ما محل فرهنگي است يا غير فرهنگي؟ بر مبناي اين تعريف، مركز فرهنگسراهاي ما كجاست؟ مسجد است و مسجد محل ياد خدا، محل ذكر خداست .

وي گفت : از مسجد هيچ وقت يك معتاد خارج نمي‌شود و هيچ وقت آدمي كه مسايل غير اخلاقي دارد، در مسجد توليد نمي‌شود.فضاي مسجد، فضاي طهارت و پاكي است. عملاً هم داريم مي‌بينيم كه محصولات مسجد همين بسيجي‌ها هستند. حالا محصولات محيط هاي فرهنگي چيست؟كسي كه در صف سينما باشد،‌ قطعاً سينماي هفت الي هشت سال گذشته خصوصاً سينمايي كه پايه‌گذار تسامح و تساهل ايران، آن محصولات، آن فضا و آدمهايي كه از فضا و فرهنگسراها بيرون مي‌آيند، بيان آن واضح است.

پيامبر اسلام در 1400 سال پيش در وصف مسجد فرمود: آن زماني كه آفتها و تباهي‌ها از بالا بر مردم و جامعه مي‌بارد (در زمان پيامبر از بالا به پايين باريدن يعني نزول وحي بود) اگر چه رحمت الهي بر جامعه مي‌باريد، رحمت خدا بود و منظوراز آفتهاو تباهي‌ها جمساني نبود و درذيل حديث نشان مي‌دهد كه نشان ازآفتها، آفتهاي روحي بوده است و مي‌فرمايد كه فقط اهل مسجد در عافيت هستند و آفت و تباهي روحي هم از طريق وحي نازل مي‌شود.

الان از طريق ماهواره‌ها امواج فساد و غير اخلاقيات بر سر مردم فرود مي‌آيد. اين يكي از معجزات سخنان پيامبر است. بنابراين در جامعه اسلامي ما نيازي به فرهنگسرا نداريم. بعد از انقلاب جمهوري اسلامي، شكل‌گيري مساجد ما توسعه كيفي پيدا كرد در حالي كه تركيه لائيك پنج هزار مسجد دارد و ما از ميدان انقلاب تا تجريش چندتا مسجد ساختيم؟و از آن طرف مي‌بينيم كه بيشتر فرهنگسرا ساختيم . مساجد ما مساجد دوران محكوميت است و مشكل آب و برق و كمبود فرش دارد، بودجه ندارد در حالي كه روبروي مسجد جايي به عنوان فرهنگسرا و پارك و گل و ساختمان مدرن ساخته و براي دختر و پسر فراهم كرده‌اند كه دامي براي مسجد است.

آقاي ادوارد دانيالي در سفري كه به مشهد آمده بود، زمان ساخت پارك شهر بازي در وكيل‌آبادبود او گفت: مواظب باشيد اگر در اينجا چيزي مي‌سازيد، دكان در مقابل حرم امام رضا(ع) نسازيد و چيزي باشد كه براي نزديك كردن مردم به امام رضا(ع) باشد. ما مخالف با پارك و آب نما و چمن و گل براي مردم نيستيم. چرا مسجد بايد زمينش كوچك باشد ولي براي فرهنگسرا بايد چند هكتاري و بزرگ باشد؟ مسجد را بزرگ بگيريد و يك قسمت براي نماز و حياطش پارك باشد و مردم و خانواده‌ها به جاي اينكه بگويند برويم پارك، بگويند برويم مسجد.

حضرت زهرا كه در پارك و چمن مي‌نشينند، تفريح مي‌كنند و بعد به مسجد مي‌روند و به آنجا وصل مي‌شوند و آن پاركي كه مانع مسجد باشد، مشتري مسجد را به خود جلب كند، مسجد ضرار است.

حضرت موسي وقتي از ميقات برگشت و سامري كه نماد هنر بود، آمد با استفاده از هنر و شگردهاي ديني طلاهاي مردم را جمع كرد، صهيونيست‌ها هم نماد سرمايه‌داري هستند .امروز نمادهاي تفريحي مردم هنر و سينما و رسانه‌هاي جمعي دست صهيونيست‌هاست .

قرآن كتاب تاريخ نيست، كتاب بشر است. گوساله سامري در زندگي بشر تكرار شونده است. وقتي قوم موسي از مصر برگشتند، با آن منطقه بت پرستان برخوردكردند، بازگشت به عقب و بازگشت به غرب گرايي از دو سه دهه نيز براي ما خطرناك شده است و اينكه امروز مسجد ضرارهاي ما كجاست؟ آن دكانهايي كه مقابل مسجدايجاد شده و يك نمونه آن صوفي خانه قم بود خيلي مناسب با آن برخورد شد .در هفته گذشته اي آن را خراب و صاف كردند اما بعد از اينكه آنجا بشكه‌هاي بيست ليتري و فرستنده ماهواره كشف كردند.

نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران تصريح كرد: آن گوساله سامري‌هايي كه همان صهيونيست‌ها و جريان آن در جامعه ماست مصداق سينمايي است كه جشنواره فجرش فجيع‌تر از سالهاي قبل برگزار شد، مثال گوساله سامري براي منهدم كردن و به تباهي كشيدن جوانها و جامعه ما است. اين فيلم ها چند درصدش در جهت فرهنگ و براي نزديك كردن به خدا سالم است؟

با اين عشق‌هاي مثلث و مربع و فسادها و تباهي‌ها و زنبارگي‌ها در فيلم‌هاي سينمايي كه مااز بيت‌المال هزينه كنيم و به كثيف‌ترين و پليدترين آنها جايزه بلورين بدهيم.

وي در ادامه افزود: اينها واقعاً به چه معناست؟ غفلت است ما به كجا مي‌رويم. دختر‌ها و پسرهاي ما گناه ندارند. كسي كه عامل گناه است گناهش بالاتر است. ترويج فحشا و منكرات در آمريكا طبيعي است ولي براي ملتي كه صدها هزار جانباز دارد و در آن ملتي كه مادر شهيدي در مقابل آقا اشك مي‌ريخت و داد مي‌زد و از ته دل گريه مي‌كرد و مي‌گفت كه من اين بي حجابي‌ها را نمي‌توانم تحمل كنم، احساس مي‌كنم خون بچه‌هاي من هدر رفته، جامعه‌اي كه مادران شهيد و چنين خانواده‌هايي دارد، اين جامعه جهت اشاعه فحشا گناهش خيلي بزرگ است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيه‌اي مي‌گويد؛ آنهايي كه دوست مي‌دارند كساني نيستند كه تلاش مي‌كنند و قدم برمي‌دارند. كساني كه قدم برمي‌دارند و تلاش مي‌كنند و پول خرج كردند و آنهايي كه پول بيت‌المال را براي ترويج فحشا هزينه مي‌كنند، فاجعه‌اي بزرگ است و با گسترش فحشا در جامعه عذاب عليم دامنگيرشان مي‌شود. عبرت بگيريد از با خدا بودن واهل دين بودن كسي ضرر نمي‌كند. آيا امام ضرر كرد؟ با چه عزتي از دنيا رفت؟ امام زنده تر از هر كسي حضور دارد و زنده است.

وي اضافه كرد: در خدمت اسلام و فرهنگ اسلام باشيد. اين چه وضعيتي است كه ما در جامعه شاهد آن هستيم. از يك سو، عدم اشتغال و مسأله مسكن براي جوانان و از سوي ديگر فضاي جامعه ، خيابانها و بيابانها، صفحات مختلف تلويزيون و سينماهاي ما ترويج فساد و بي‌حجابي و ناهنجاري‌ها را درجامعه ما تبليغ و عادي‌سازي مي‌كند. تا كي؟

در شرايطي كه دولت ما دولتي است كه با شعار اصولگرايي و بازگشت به ارزشهاي اسلام و انقلاب رأي آورد و به صحنه آمد و مجلسش نيز همينطور انتظار جامعه ما اين است كه لااقل حالااگر دين و دنيا را 50 درصد حساب كنيم، امكاناتمان و توجهمان را متمركز مسايل فرهنگي كنيم. اين شوراي عالي انقلاب فرهنگي هم كه خاصيتي از آن نديديم در گير مسايل شغلي خودشان هستند.

ما يك مركز مجهز و كمر بسته و آدم‌هايي صد در صد مي خواهيم كه تمام فكر و هم و غمشان روي مسايل فرهنگي باشد، در صحنه برنامه‌ريزي و سياست‌گزاري و در جهت پشتيباني و اجرا بايد كار فرهنگي را پيگيري كنيم و اين سيلي را كه غرب و ايادي غرب در داخل راه انداخته و همه ابعاد جامعه ما را در بر گرفته، سيل خطرناكي است.

در حالي كه در رژيم گذشته تلويزيون شاه را هيچ خانواده مذهبي مشاهده نمي‌كرد و در اكثرخانه هاي خانواده‌هاي مذهبي تلويزيون و راديو وجود نداشت .

در جمهوري اسلامي آن ضد انقلاب كه پاي ماهواره مي‌نشيند و آنهايي كه طرفدار جمهوري اسلامي هستند، پاي سينما مي‌نشينند و دست‌اندركاران سيما كه شبكه قرآن را راه انداختند، قابل تقدير هستند و بايد ادامه بدهند اما واقعاً از منظر آثار ترتيبي و كدهايي كه حضرت امام در مورد صدا و سيما و نگراني‌هاي ايشان ازارتباط جمعي عنوان كردند را جدي گرفته و به صحيفه نور مراجعه كنيم و اين برنامه‌ها و بدآموزي‌ها مخصوصاً براي نسل جديد خطري جدي و بزرگ است.
: در خدمت اسلام و فرهنگ اسلام باشيد. اين چه وضعيتي است كه ما در جامعه شاهد آن هستيم. از يك سو، عدم اشتغال و مسأله مسكن براي جوانان و از سوي ديگر فضاي جامعه ، خيابانها و بيابانها، صفحات مختلف تلويزيون و سينماهاي ما ترويج فساد و بي‌حجابي و ناهنجاري‌ها را درجامعه ما تبليغ و عادي‌سازي مي‌كند. تا كي؟

در چند سال گذشته بر روي فرزندان شهيد بحث تهاجم فرهنگي اثر زيادي گذاشته است آنها هم مثل بقيه در همين دانشگاهها و مدارس متناسب با گستردگيشان تحت تأثير عوامل مثبت و منفي اجتماعي قرار مي‌گيرند.

ما در ميان فرزندان انبيا و ائمه نيز در جنبه‌هاي تربيتي‌شان هيچ كم و كاستي نداريم ولي از اين ريزش‌ها درهمه اقشار وجود داشته است كه درصد آن اجتناب‌ناپذير است.

خوشبختانه در ميان فرزندان شهدا، درصد و نسبت تدين و تعهد نسبت به انقلاب و ارزشهاي انقلابي از ميان اقشار اجتماعي بسيار بالاتر است. در جامعه ماخانواده‌هاي شهدا همچنان پيشكسوتان و سردمداران حفظ ارزشها در وجه عام آن هستند.

Copyright: gooya.com 2016