شنبه 20 اسفند 1384

احتمال حمله به ايران از ديد کارشناسان نظامى، صداي آلمان

با نزديک شدن موعد تصميم شوراى امنيت در مورد ايران، نبرد لفظی و تهديدات دو طرفه ميان رهبران ايران و کابينه‌ی جورج بوش بالا گرفته است. اين هفته در گفته‌هاى مختلف مقامات آمريکايى و اسراييلى تهديد به حمله‌ی نظامى به عنوان يکى از گزينه‌ها بار ديگر مورد تأکيد قرار گرفت.

روز گذشته آقاى جان بولتون سفير آمريکا در سازمان ملل متحد تهديد کرد چنانچه شوراى امنيت در مورد ايران سخت‌گيرى نکند و ايران دنباله‌ی فعاليت‌هاى هسته‌اى خودرا را پى بگيرد، آمريکا گام بعدى را عليه ايران در نظر خواهد گرفت. اين گام به احتمال زياد مستقل از سازمان ملل برداشته خواهد شد. خواست کابينه‌ی بوش هم اکنون اين است که در بيانيه‌ی شوراى امنيت نوعى تهديد نظامى قيد شود.

اين در حالى است که بنا به نوشته‌ی «جروزالم پُست» ، ژنرال "موشه يعلون" رييس سابق نيروى دفاع اسرائيل در يك سخنرانى اين هفته در شهر واشنگتن در باره‌ی حمله‌ی احتمالى اسرائيل به تأسيسات ايران با جزييات مفصلى صحبت کرد.

ژنرال يعلون، که در حال حاضر کارشناس مهمان در «انستيتوى واشنگتن براى سياست خاور نزديک» است، اظهار داشت که اقدام نظامى عليه ايران نه تنها توسط نيروى هوايى اسراييل و آمريکا، بلکه همچنين با همکارى اروپا بايد صورت بگيرد و بهترين موقع براى آن زمانى است که ايران نخست از لحاظ اقتصادى و سياسى در دنيا منزوى شده باشد. بنا به عقيده‌ی ژنرال يعلون، ايران ظرف شش تا هجده ماه مى‌تواند دانش هسته‌اى لازم را کسب کند و ظرف سه تا پنج سال قادر است بمب هسته‌اى بسازد.

ژنرال يعلون در سخنرانى سه‌شنبه‌ی خود که در ستاد فکرى محافظه‌کار «انستيتوى هادسن» ايراد شد، گفت، «چنانچه ايران در واکنش به حمله‌ی نظامى، شهرهاى اسراييل را هدف موشک‌هاى شهابِ خود قرار دهد، يا حزب‌الله لبنان و حماس در فلسطين را مجبور کند که به داخل اسراييل موشک بفرستند، اسراييل مى‌تواند با سيستم‌هاى ضدموشکى از خود دفاع کند. او گفت: «حمله‌ی اسراييل بسيار دقيق خواهد بود، درست همانند قتل هدف‌گيرى شده، همان طور که ما يک تروريست منفرد را هدف قرار مى‌دهيم، مى‌توانيم يک مرکز هسته‌اى را هم بزنيم بدون اينکه به اطراف آن يا مردم عادى صدمه‌اى وارد شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در برابر اين گونه تهديدها رهبر ايران آيت‌الله خامنه‌اى، ديروز خطاب به اعضاى کابينه‌ی احمدى‌نژاد گفت از موضع خود عقب ننشينند زيرا به گفته‌ی او حتا اگر ايران به رأى شوراى امنيت تن در دهد آمريکا باز هم بهانه‌ی ديگرى پيدا خواهد کرد که هدف خودش را دائر بر تغيير رژيم در ايران پى بگيرد. وزير امور خارجه‌ی آمريکا در گزارشى به کنگره‌ی اين کشور، ايران را «بانکدار مرکزى» تروريسم در خاورميانه خطاب کرد که مانع اصلى بر سر راه استقرار دموکراسى در اين منطقه مى‌باشد.

يکى از کارشناسان آمريکايى به نام مارتين اينديک که در کابينه‌ی بيل کلينتون عضو شوراى امنيت ملی و نيز سفير آمريکا در اسراييل بوده، امروز در مصاحبه‌اى با شبکه‌ی ABC در استراليا در پاسخ به اين سوآل که آيا آمريکا واقعاً مى‌تواند از گزينه‌ی نظامى استفاده کند گفت: «البته که اين گزينه وجود دارد. اما با توجه به وجود ۳۷ مرکز حفاظت شده‌ی تأسيسات هسته‌اى ايران، اين انتخاب آسانى نخواهد بود. مردم عادى و غير نظامى نيز هدف قرار خواهند گرفت.» آقاى اينديک گفت ايران نيز در مقابل مى‌تواند در عراق چنان جنگ فرقه‌اى به راه اندازد که تلفاتِ روزمره‌ی کنونى در مقايسه با آن «مثل پيک نيک به نظر خواهد رسيد!»

عبدى کلانترى، گزارشگر صداى آلمان در نيويورك

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احتمال حمله به ايران از ديد کارشناسان نظامى، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016