یکشنبه 21 اسفند 1384

تجمع دانشجويان انجمن اسلامي دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و شهيد رجايي در اعتراض به طرح تدفين شهدا در محوطه دانشگاه، ايرانيوز

- توضيحات معاون دانشگاه صنعتي شريف درباره جزئيات طرح تدفين شهدا در محوطه دانشگاه


دانشجويان دانشگاه‌هاي صنعتي شريف و شهيد رجايي نسبت به تصويب كليات طرح دفن شهدا در دانشگاه اعتراض كردند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري ايرانيوز، جمعي از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف كه تعداد آنها به 300 نفر مي‌رسيد در مقابل دفتر رياست دانشگاه تجمع كردند.

دانشجويان معترض دانشگاه صنعتي شريف كه هراز چند گاهي با كف زدن گفته‌هاي نمايندگان خود را تائيد مي‌كردند با صدور و قرائت قطعنامه‌اي خواستار لغو اين طرح از سوي رياست دانشگاه شدند.

مهندس دواري مسؤول امور دانشجويي دانشگاه و دكتر وثوق از اساتيد دانشگاه در جمع دانشجويان حضور يافتند و سعي در آرام كردن دانشجويان نمودند.

دانشجويان با سر دادن شعار خواستار استعفاي دكتر ميرزايي مسؤول فوق برنامه دانشگاه شدند.

اين در حالي است كه مسؤولان دانشگاه، تصويب طرح مذكور را تكذيب كرده و اعلام مي‌كنند كه اين طرح تنها بررسي شده اما به تصويب نرسيده است.

اين گزارش مي‌افزايد، دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي تهران نيز ظهر امروز به علت آنچه كه طرح خاكسپاري چهار شهيد گمنام در محوطه اين دانشگاه ناميده شد، اعتراض و با تجمع در محوطه دانشگاه، مخالفت خود را نسبت به اين مساله نشان دادند.
اين مراسم كه به همت بسيج دانشجويي اين دانشگاه تدارك ديده شده بود، با تجمع گروهي از دانشجويان به هم خورد.

اشرف‌نژاد، دبير انجمن اسلامي دانشگاه شهيد رجايي، علت تجمع اين دانشجويان را مخالفت با استفاده ابزاري از شهيدان عنوان كرد و مدعي شد: بسيج دانشجويي با اين عمل مي‌خواهند فضاي دانشگاه را مقدس معرفي كنند ولي دانشجويان معترض به اين عمل هستند.

وي گفت: اين مراسم قرار بود امروز ظهر بر پا شود ولي با تجمع دانشجويان، اجراي اين مراسم به چند ساعت بعد موكول شد.

// توضيحات معاون دانشگاه صنعتي شريف درباره جزئيات طرح تدفين شهدا در محوطه دانشگاه (2)

در پي اعتراض بعد از ظهر امروز حدود 300 تن از دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف نسبت به طرح خاكسپاري پيكر چند تن از شهداي گمنام جنگ در محل مسجد دانشگاه، دكتر وثوقي، معاون آموزشي دانشگاه در گفت و گو با خبرگزاري ايرانيوز جزئيات اين طرح را تشريح كرد.

وي در اين خصوص گفت: طرح خاكسپاري شهدا در دانشگاه در شوراي فرهنگي دانشگاه كه داراي 2 نماينده از سوي دانشجويان است، مطرح شده كه هنوز در مراحل تصويب است.

اما مهندس ميرزايي، مدير امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه و دبير شوراي فرهنگي چندي پيش خبر تصويب اين طرح را در خبرنامه شريف داده است كه موجبات اعتراض جمعي از دانشجويان را فراهم آورده است.

دكتر وثوقي در خصوص مطالبات دانشجويان در اين زمينه گفت: دانشجويان خواستار برگزاري يك همه پرسي در اين زمينه هستند كه در قطعنامه آنها نيز در اين تجمع آمده است. در واقع دانشجويان به اين اعتراض دارند كه چرا با آنها در اين خصوص مشورت نشده و از آنها نظر خواهي نشده است.

از سوي ديگر دانشجويان دانشگاه شريف از جمع آوري نشريه واحد سياسي انجمن اسلامي دانشگاه با نام خبرنامه اظهار نارضايتي كردند كه دكتر وثوق در اين خصوص نيز به خبرنگار ايرانيوز گفت: از سال 80 تا كنون طرحي توسط حراست دانشگاه در حال اجراست كه در مقابل در ورودي دانشگاه، حجاب بانوان را كنترل مي‌كنند.

نشريه خبرنامه در شماره اخير خود طرح يك رفراندوم را در مورد تنزل حجاب، بدون مجوز طرح كرده كه حراست نسبت به آن معترض گشته است و جمع آوري خبرنامه نيز به همين دليل بوده.

ايرانيوز در همين زمينه با عاطفه يوسفي، دبير انجمن اسلامي دانشگاه صنعتي شريف نيز گفت و گويي انجام داده است كه وي ضمن بيان خواسته دانشجويان مبني بر لغو دفن شهدا در محل دانشگاه گفت: دانشجويان مي‌ترسند كه مبادا در تعطيلات و هفته آخر پيش از تعطيلات اين اتفاق صورت گيرد و براي همين تجمع كرده‌اند.

وي علت اعتراض دانشجويان به اين طرح را استفاده ابزاري برخي از نام شهدا دانست وافزود: حتي گروه‌هاي مذهبي با اين طرح مخالفند و تنها تشكلي كه با طرح شوراي فرهنگي موافقت دارد، بسيج دانشجويي نيست.

يوسفي علت جمع آوري خبرنامه را دعوت دانشجويان جهت شركت دراين تحصن دانست و به اين اقدام دانشگاه اعتراض كرد.

از سوي ديگر، اكبر قنبرپور، عضور شوراي بسيج دانشجويي دانشگاه شريف از طرح خاكسپاري شهدا در دانشگاه شريف ياد كرد و گفت: اين طرح از سال 80 مطرح بوده و يكبار در همان سال طرح و مورد اعتراض قرار گرفت. اكنون پس از گذشت 4 سال، قرار است تعدادي از شهداي گمنام را براساس طرح شوراي فرهنگي به دانشگاه بياورند و در محل مسجد كه به لحاظ مكاني هم مناسب است به خاك بسپارند.

وي طرح اين پيشنهاد را در شوراي فرهنگي از سوي ميرزايي، دبير شوراي فرهنگي اعلام كرد و گفت: در مجموع پس از تصويب طرح، قرار بر اين بود كه جزئيات كار و اجراي آن در دست بچه‌هاي مذهبي دانشگاه از جمله بسيج دانشجويي، هيئت الزهرا، كانون كوثر و كنگره شهدا باشد.

قنبر پور ادامه داد: اعضاي انجمن اسلامي، با ديدن نمايشگاهي كه از سوي بسيج بر پا شده فكر كرده‌اند كه قرار است شهدا طي امروز و فردا به دانشگاه آورده شوند و براي همين است كه اعتراض كرده‌اند. درحالي كه انتقال شهدا به دانشگاه زياد به مجوز از سوي سردار باقرزاده، رييس بنياد آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس دارد كه خود مدت زيادي طول مي‌كشد.

وي در خصوص نمايشگاه برپا شده از سوي بسيج توضيح داد: اين نمايشگاه از يك سو به مناسبت برپايي اردوي راهيان نور بوده كه از سه شنبه برگزار خواهد شد و همچنين به مناسبت 22 اسفند روز بزرگداشت مقام شهدا برپا شده است و هنوز اقدام خاصي درخصوص انتقال شهدا صورت نگرفته.

عضو شوراي بسيج دانشجويي شريف افزود: از طرف ديگر ما نمايشگاه را بر پا كردمي تا اگر قرار شد كه شهدا را به دانشگاه بياورند، مقدمات را آماده كرده باشيم.

قنبرپور در خصوص علت اعتراض دانشجويان گفت: برخي فكر مي‌كنند كه با ورود شهدا به دانشگاه، گروه‌هاي مذهبي به دنبال كسب وجاهت براي خود از طريق شهدا هستند و نيز برخي ديگر نيز خاكسپاري شهدا در دانشگاه را به منزله غمبار كردن فضاي دانشگاه مي‌دانند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

/// تشييع سه شهيد گمنام در دانشگاه شهيد رجايي
بعد از ظهر امروز، پيكر پاك سه شهيد گمنام دفاع مقدس، در محل دانشگاه شهيد رجايي و در ميان اعتراضات برخي دانشجويان تشييع شد.

به گزارش ايرانيوز در اين مراسم كه اساتيد دانشگاه و جمعي از نيروهاي انتظامي حضور داشتند، تعدادي از دانشجويان به خاكسپاري شهدا در دانشگاه اعتراض كردند كه به تشنج و درگيري انجاميد.

گفتني است اين درگيري ميان گروه‌هاي مذهبي دانشگاه همچون بسيج دانشجويي با انجمن اسلامي صورت گرفته است.

/// بيانيه انجمن اسلامي دانشگاه شهيد رجايي درباره تدفين اجساد شهدا در دانشگاه

انجمن اسلامي دانشگاه شهيد رجايي با صدور بيانيه‌اي درباره تدفين اجساد شهدا در دانشگاه اعلام كردند: اعتراض ما به هيچ وجه به معناي مخالفت با فرهنگ شهادت و ايثار در دفاع از اين ملت نيست.

به گزارش ايرانيوز، متن اين بيانيه بدين شرح است:
" آنان نه در پي نام بودند و نه نان شاهد امروز، حتي نامشان ناپيداست. چگونه است بازماندگان امروز از پيراهنشان سفره نان ساختند و حتي خاكستر اجساد آنها نيز از مقاصد شوم اين جماعت در امان نماند. شهدايي كه گرانبهاترين داشته خود يعني جان خويش را بخاطر دفاع از شرف و عزت اين ملت در طبق اخلاص گذاشته و غايت آنها جز عزت و افتخار اين سرزمين نبوده است امروز بازيچه جريانهاي محدود و سياسي وابسته به قدرت قرار گرفته تا نردبان ترقي اقتصادي و سياسي قرار گيرند و حتي با ممهور كردن عكس اين شهدا و گفته‌هان آنان به عناوين مختلف اين سرمايه ملت را به نام خويش و در جهت اهداف خويش مصادره نمايند.
به راستي تدفين شهدا بدون هيچگونه نظرسنجي و نظرخواهي از دانشجويان در دانشگاه و آن هم در آخرين هفته مانده به آخر سال چه پيامي جز ترس مسؤولين دانشگاه و برگزار كنندگان آن از مخالفت صريح دانشجويان فرهيخته و آگاه با استفاده ابزاري از شهيد و شهادت مي‌تواند داشته باشد.
توجه به اين نكته حائز اهميت است كه بسياري از شهداي دانشجو و تعدادي از آنان كه امروز مراسم بزرگداشت آنان در اين مكان برگزار مي‌شود، همگي از تبار انجمن هاي اسلامي بوده و اتخاذ چنين موضعي به هيچ وجه به معناي مخالفت با فرهنگ شهادت و ايثار در دفاع از اين ملت نبوده زيرا دانشجويان عضو اين تشكل حقانيت خود را در جنگ در عرصه عمل به اثبات رساندند و سوابق فعاليت‌هاي اين شهيدان دانشجو دراين تشكل به خوبي مويداين موضوع است."
آنچه دراين مقطع به نظر مي رسد با رونق گرفتن بازار تملق و چاپلوسي و سو استفاده ذيل عنوان دفاع از ارزشها امروز مجموعه مديريت دانشگاه براي سرپوش گذاشتن بربحرانهايي كه در نتيجه سو مديريت در دانشگاه بوجود آمده و باعث تزلزل موقعيت و جايگاه خويش نه تنها در دانشگاه بلكه در بيرون از دانشگاه شده با دست زدن به چنين اقدامي سعي در جلب نظر طراحان اصلي اين چنين پروژه‌‌هايي دارند تا چند صباحي بيشتر بر كرسي‌هاي مديريتي دانشگاه تكيه زنند.
در پايان انجمن اسلامي دانشجويان ضمن احترام به مقام شهدا و با آگاهي به اين موضوع كه مخالفت با چنين اقدامي ميتواند تبعات سنگيني براي اين تشكل داشته باشد اما فارغ از اين موضوع مخالفت شديد خود را با هر گونه سو استفاده ابزاري از ياد و نام اين شهدا رااعلام مي‌دارد.

Copyright: gooya.com 2016