دوشنبه 22 اسفند 1384

احمدي‌نژاد: به معاهدات پايبنديم، دستگاه سياست خارجي ايران حق پذيرش هيچ نظم ظالمانه‌اي را ندارد، ايسنا

- عقب‌نشيني از حقوق مسلم به معناي از دست دادن هستي يك كشور است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس جمهور موفقيت سياست خارجي فعال و تاثيرگذار بر محيط را با توجه به توانمندي‌هاي فرهنگي، اقتصادي و به خصوص سياسي جمهوري اسلامي ايران قابل تحقق دانست.


به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد طي سخناني در همايش سالانه‌ي سفيران و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي جهان افزود: ابزارها و فرصت‌هاي زياد و نامحدودي در اختيار داريم و بايد بدانيم كه دستيابي به آرمان‌ها نيازمند ايستادگي بر اصول است.


وي با تاكيد بر اين‌كه جمهوري اسلامي ايران از ابتدا خواهان گسترش روابط با همه كشورها و ملت‌ها بوده است، گفت: توسعه حداكثري ارتباطات و مناسبات در همه ابعاد با كشورهاي مختلف جهان اصل تغييرناپذير سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است و در اين راستا تنها شيطان بزرگ تا زماني كه ماهيت كنوني خود را حفظ كند و رژيم نامشروع اشغالگر قدس استثناء هستند.

وي شرط موفقيت در سياست خارجي را ايمان به اصول انقلاب و نظام اسلامي دانست و گفت: بايد ايمان داشته باشيم كه تنها راه نجات بشريت، خداپرستي است و ما بايد با اعتقاد عميق به آرمان‌ها و مباني و تعريف اصول ديپلماسي خود بر مبناي آن‌ها سياست خارجي فعال و تاثيرگذاري را در محيط بين‌الملل پيگيري كنيم.

رييس جمهور همچنين ديپلماسي را مديريت تحقق يك سلسله اهداف و آرمان‌ها و كاري غيرتشريفاتي دانست و از ديپلمات‌هاي ايراني در سراسر جهان خواست خود را براي دوره‌اي پركار آماده كنند و افزود: ما مطلقا به دنبال تنش نيستيم بلكه صلح و آرامش جهاني را مي‌خواهيم ولي تحميل را نمي‌پذيريم.

احمدي‌نژاد سفيران جمهوري اسلامي ايران را پاسداران و مرزبانان صلح، آرامش، عدالت، معنويت و كرامت براي همه بشريت در سراسر جهان دانست و با تاكيد بر لزوم تحول در نگرش به روابط بين‌الملل به تشريح ابعاد سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران بر مبناي چهار اصل حركت دولت پرداخت.

وي عدالت‌خواهي را يك اصل عام جهان شمول عنوان كرد و افزود: امام بزرگوار ما از همان ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي اعلام كرده‌اند كه ما نه ظلم مي‌كنيم و نه زير بار ظلم مي‌رويم و تا زماني كه در هر گوشه‌اي از جهان ظلم و تجاوز و زورگويي باشد، ما نمي‌توانيم در كنار مظلوم نباشيم.

وي با تاكيد بر اين‌كه عزت و كرامت تنها در سايه‌ي عدالت محقق مي‌شود، تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران عدالت را براي همه مي‌خواهد و كرامت و عزت انسان‌ها بدون حاكميت عدالت وجود خارجي ندارد و صلح و آرامش نيز اگر مبتني بر عدالت باشد ماندگار و پايدار خواهد بود.

رييس‌جمهور با اشاره به اين‌كه جمهوري اسلامي ايران در همه مناسبات خارجي خود حتي در روابط اقتصادي با كشورهاي ضعيف خواهان عدالت است، خاطرنشان كرد: نگاه ما محصور به يك جغرافياي خاص نيست بلكه به آن افق بلندي مي‌نگريم كه همه ملت‌ها به سمت مكتب توحيد و عدالت بيايند و معتقديم اگر عدالت برپا شود ريشه جنگ‌ها، درگيري‌ها و تجاوزها از بين خواهد رفت.

احمدي‌نژاد ايستادگي جمهوري اسلامي ايران بر حق مسلم ملت براي دستيابي به انرژي هسته‌يي صلح‌آميز را يادآور شد و گفت: ما به دليل اينكه خواسته‌هاي چند كشور معدود براي صرفنظر كردن از حق ملتمان، ناعادلانه و ظالمانه است زير بار تحميل‌هاي آن‌ها نمي‌رويم و به خوبي مي‌دانيم كه يك قدم عقب‌نشيني يك كشور از حقوق مسلم خود در برخي موارد به معناي از دست دادن همه موجودي و هستي‌اش خواهد بود.

وي با تاكيد بر اينكه دستگاه سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران حق ندارد هيچ نظم ظالمانه‌اي را بپذيرد، گفت: در مناسبات و روابط بين‌المللي تا جايي همراهي خواهيم كرد كه تحميل و حركتي بر ضد عدالت رخ ندهد و دستگاه سياست خارجي بايد براي عادلانه كردن روابط و مناسبات بخصوص در سازمان‌هاي بين‌المللي و اركان جهاني و تجديد ساختار و رفتار آن‌ها در اين جهت تلاش كند.

وي با بيان اين‌كه جمهوري اسلامي ايران با افتخار اعلام مي‌كند كه منادي حق و خداپرستي در جهان است، تصريح كرد: بدون توحيد و خداپرستي عدالتي نخواهد بود و بدون عدالت، كرامت، صلح و آرامش نيست، عدالت براي ما مبنا است و هرچند اعتقاداتمان را به كسي تحميل نمي‌كنيم اما در جهت ترويج آن مي‌كوشيم.

رييس جمهور عدالتخواهي را شعار فطري انسان‌ها و مطالبه جهاني امروز بشريت دانست و گفت: در اكثر ملت‌هاي جهان حركت و جوششي جدي در جهت عدالتخواهي شكل گرفته است و پرچمي كه جمهوري اسلامي ايران برافراشته، ريشه در دل همه بشريت به جز كساني كه انسانيت خود را از دست داده‌اند دارد و ملت‌هاي مستقل پيشرفت ما را پيشرفت خود مي‌دانند.

احمدي‌نژاد پايبندي به رعايت معاهدات بين‌المللي را جلوه ديگري از عدالت‌خواهي مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران ادامه و استمرار حركت تاريخي انبياء است و در خصلت‌هاي رفتاري خود نيز از ويژگي‌هاي حركت‌هاي پيامبران الهي پيروي مي‌كند اما اگر برخي بخواهند از معاهدات بين‌المللي به عنوان ابزاري براي زورگويي و زياده‌خواهي استفاده كنند بايد بدانند كه ايران زير بار تحميل و زور نمي‌رود و اگر چنين شود به همه بشريت و تاريخ ظلم كرده است.

وي مهروزي را از ديگر اصول حركت پيامبران الهي دانست و گفت: بر اساس اعتقادات اسلامي،‌ ما همه ابناي بشر را دوست داريم و نمي‌توانيم در مقابل غم و رنج ديگران بي‌تفاوت باشيم و به همين دليل با فضاي تهديدي كه برخي قدرت‌ها بر جهان حاكم كرده‌اند و تحت آن بدترين تحميل‌ها را به ملت‌ها انجام مي‌دهند به شدت مخالفيم.

وي برقراري و استمرار فضاي تهديد در مناسبات بين‌المللي را ضامن تامين منافع و بقاي برخي قدرت‌ها عنوان كرد و گفت: اين‌ها دروغ مي‌گويند كه براي برقراري صلح و آرامش جهاني در تلاشند زيرا تنها در فضاي ملتهب و سرشار از تهديدهاي مختلف است كه مي‌توانند سلطه خود را حفظ كرده و چپاول اقتصادي ملت‌ها را ادامه دهند.

رييس جمهور با تاكيد بر اين‌كه رژيم اشغالگر قدس در قلب جهان اسلام به منظور درست كردن فضاي دائمي ترس و تهديد در منطقه خاورميانه و براي چپاول ثروت‌هاي ملت‌هاي منطقه ايجاد شده است، تصريح كرد: ماهيت اين رژيم اشغالگر مبتني بر تهديد است و اگر روزي نتواند براي تهديدات خود فرصت‌سازي كند وجود خارجي نخواهد داشت و بايد كنار برود و به همين دليل با ادامه حيات رژيم صهيونيستي هيچ‌گاه صلح وآرامش در منطقه برقرار نخواهد شد.

احمدي‌نژاد افزود: مسأله فلسطين و رژيم اشغالگر قدس نقطه اتصال و اتكا نظام سلطه جهاني است و اگر ما در موضع بحق خود ايستادگي و درست عمل كنيم همه مناسبات و معادلات عوض خواهد شد.

رييس جمهور، مخالفت دائمي و مكرر جمهوري اسلامي ايران با توسعه تسليحات كشتار جمعي را مبتني بر مهرورزي عنوان كرد و افزود: با اين تسليحات به صورت اعتقادي مخالفيم، چون فضا را ملتهب و كينه و كدورت ميان ملتها ايجاد كرده و دلها را از هم دور و محبت‌ها را زايل مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي بر لزوم توجه نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور به حل مشكلات ايرانيان مقيم خارج تاكيد كرد و افزود: اين نگاه كه مشكل ايرانيان مقيم خارج شخصي است در ادبيات ما جايي ندارد و نبايد تصور كرد كه هركس در خارج از ايران زندگي مي‌كند ديگر وابستگي و دلبستگي به كشورش ندارد و بايد طرد شود، بلكه اين افراد فرصت‌هايي براي پيشبرد اهداف ايران هستند.

وي با اشاره به اينكه "خدمت به بندگان خدا" بايد از ديگر اصول مورد توجه نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور باشد، گفت: هرجا مي‌توانيد به مردم خدمت كنيد و گره از كارشان بگشاييد و به ظاهر، تيپ و نوع حرف زدن و دين آنها كاري نداشته باشيد.

احمدي‌نژاد نقش نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در "تحقق پيشرفت همه‌جانبه كشور" را مهم ارزيابي كرد و گفت: تعالي ايران عزيز مأموريت اصلي و بسيار مهم است و سفيران و نمايندگان جمهوري اسلامي در خارج، در صورت شناخت دقيق از توانمنديهاي كشور مي‌توانند با حفظ كرامت و نگاه عدالت‌محور در جذب سرمايه‌هاي خارجي و انتقال فناوري بسيار مؤثر باشند.

رييس جمهور مطالعه عميق ديپلمات‌هاي ايراني در مسائل و مناسبات جهاني را ضروري دانست و گفت: بسياري از ائتلاف‌ها و اتحاديه‌هايي كه ساخته شده‌اند بي‌ريشه و ظاهري است و بر اساس يك مؤلفه بيروني خودساخته مبتني بر تهديد بوجود آمده است و به محض ضعيف شدن آن، همان كشورها به جان هم خواهند افتاد.

وي در بخش ديگري از سخنانش حساسيت‌هاي جمهوري اسلامي ايران را در موضوع حقوق بشر تشريح كرد و گفت: ما امروز در مورد تضييع حقوق بشر در برخي از كشورها از جمله وجود زندانهاي مخفي، تبعيض‌هاي مذهبي، ظلم به مردم در اروپا و آمريكا، وجود شكنجه‌گاههاي ابوغريب و گوانتانامو و كشتار ملت‌ها در كشورهاي تحت اشغال مدعي هستيم.

پيش از سخنان رييس جمهور، وزير امور خارجه گزارشي از اهداف و برنامه‌هاي اجلاس سالانه سفيران و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در كشورهاي مختلف جهان بيان كرد.

Copyright: gooya.com 2016