جمعه 26 اسفند 1384

در جلسه غيرعلنی مجلس با لاريجاني چه گذشت؟ فارس

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس در جلسه غير علني و غير رسمي مجلس شوراي اسلامي براي بررسي آخرين وضعيت و تحولات پيرامون پرونده هسته‌اي كشورمان كه روز گذشته با دعوت از علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي برگزار شد، وي ابتدا به بيان توضيحاتي درباره سير پرونده هسته‌اي كشورمان و آخرين وضعيت آن پرداخت و سپس به سوالات حميدرضا حاجي‌بابايي نماينده مردم همدان، عماد افروغ نماينده مردم تهران، كاظم جلالي نماينده مردم شاهرود و نورالدين پيرموذن نماينده مردم اردبيل كه به نمايندگي از ديگر نمايندگان مجلس سخن مي‌گفتند، پاسخ گفت.
بنابراين گزارش، يك نماينده مجلس كه خواست نامش درج نشود،دراين‌باره گفت: ايستادگي توأم با تدبير براي دفاع از حقوق هسته‌اي ملت ايران، انسجام در اتخاذ مواضع تاكتيكي بين مسوولان و سخنگويان ديپلماسي هسته‌اي، استفاده مطلوب‌تر از همه ظرفيت‌هاي ملي در احقاق حقوق هسته‌اي با توجه به اراده قاطبه ملت و بروز و نمايش آن در راهپيمايي 22 بهمن، مديريت مطلوب‌تر در اطلاع رساني به افكار عمومي و استفاده از ادبيات مناسب در سياست خارجي متناسب با فرهنگ و شأن نظام اسلامي و ملت ايران از جمله مسائلي بود كه در اين جلسه مطرح شد و مورد قبول و تاكيد نمايندگان مجلس و دبير شوراي‌عالي امنيت ملي بود.
اين نمايندگان مجلس از تلاش‌هاي بي‌وقفه تيم ديپلماسي هسته‌اي تشكر كرد و افزود: در اين جلسه گزارش مذاكرات انجام شده پيرامون طرح روسيه و ساير مسايل هسته‌اي بيان شد و آقاي لاريجاني بيان كردند كه عزم ايران بر ادامه مذاكرات با روسيه براي امكان نيل به توافق در طرح هسته‌اي مسكو و پيشنهادات تهران در مورد آن قرار گرفته است.
وي همچنين انتقاد نسبت به سخنان و نوع ادبيات سخنگوي وزارت امور خارجه و نحوه اطلاع رساني اخبار و تحولات هسته‌اي توسط شوراي عالي امنيت ملي را از ديگر مسايل جلسه غير علني ديروز مجلس ذكر كرد و افزود: نمايندگان نسبت به اين مسئله كه اخبار و تحولات هسته‌اي ابتدا توسط رسانه‌هاي خارجي منتشر مي‌شود و بعد در اختيار رسانه‌هاي داخلي قرار مي‌گيرد، انتقاد داشتند كه آقاي لاريجاني هم اين نقيصه را پذيرفتند.
همچنين يكي ديگر از نمايندگان مجلس كه خواست نامي از وي برده نشود، پيرامون اين جلسه گفت: آقاي لاريجاني درباره طرح روسيه گفتند كه مذاكرات بر سر اين طرح همچنان ادامه دارد و اين طرح همچنان قابل بررسي است و از دستور كار ايران خارج نشده است و در مذاكرات به نكات مثبتي هم رسيده‌ايم؛ از جمله اين‌كه روسيه انجام فعاليت‌هاي هسته‌اي براي غني سازي اورانيوم در خاك ايران را پذيرفته است.
اين نماينده مجلس با مثبت ارزيابي كردن كليت جلسه روز گذشته مجلس با دبير شوراي‌عالي امنيت ملي افزود: دل مجلس از بابت تحولات پرونده هسته‌اي كشور شور مي‌زد، اما در اين جلسه مجلس به يك آرامشي رسيد و آقاي لاريجاني در پاسخ به اين نگراني مجلس كه براي پيشرفت در اين پرونده از همه پتانسيل كشور استفاده نمي‌شود، توضيح داد كه در اين مسئله از همه توان كشور استفاده مي‌شود و با همه نخبگان و صاحب‌نظران و گروه‌هاي سياسي، اعضاي تيم قبلي مذاكره كننده هسته‌اي و حتي آقاي خاتمي مشورت مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا درباره شايعاتي كه در برخي رسانه‌ها مبني بر تدارك آمريكا براي حمله به ايران منتشر مي‌شود، در اين جلسه بحثي به ميان نيامد؟ اظهار داشت: همه اين مطالب تلاش‌هايي رسانه‌اي است كه از طرف دشمن صورت مي‌گيرد تا با استفاده از اين فضاسازي رسانه‌اي ما را به سمت يك تصميمي ببرد كه مطلوب او و عليه منافع ملي ما باشد، ولي اين مطالب فقط اعتبار رسانه‌اي دارند و واقعيت بيروني ندارند و هيچ تهديد نظامي عليه ما وجود ندارد؛ چرا كه تهديد نظامي بايد شواهد و قرائن ديگري هم داشته باشد كه در حال حاضر هيچ مستندي مبني بر حمله يا تعرض نظامي عليه ايران وجود ندارد.
اين نماينده مجلس يادآور شد: ما يك اصل كلي در سياست خارجي خود داريم و آن هم اينكه ما غير از اسراييل كه موجوديت آن را به رسميت نمي‌شناسيم، با هر كشوري آماده مذاكره هستيم و آقاي لاريجاني هم ديروز گفتند كه ما درهاي مذاكره به همه كشورها در همه سطوح را باز گذاشته‌ايم، اما مذاكره با هر كشوري يكسري پيش شرط هايي مي‌خواهد كه توسط دو طرف بايد برآورده شود، اما اين پيش شرط‌ها در حال حاضر براي مذاكرات ما و آمريكا تأمين شدني نيست.
وي با بيان اينكه آمريكا در حال حاضر بدون پيش شرط آماده مذاكره با ما نيست، اضافه كرد: آمريكا بدون انگيزه فشار به ايران و پيش شرط‌هايي كه ناقض استقلال، عزت و منافع ملي ماست، بناي مذاكره با ما را ندارد؛ ضمن اينكه ما هم نيازي به مذاكره با آمريكا نداريم؛ چرا كه ما منافع خود را در اين 27 سال بعد از انقلاب بدون آمريكا تأمين كرده‌ايم و بعد از اين هم خواهيم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي با اشاره به سخنان ديروز علي لاريجاني در مورد پذيرش پيشنهاد مذاكره با آمريكا بر سر مسائل عراق گفت: آمريكايي‌ها وقتي افغانستان را اشغال كردند هم بارها به ما پيشنهاد مذاكره دادند و حالا هم در عراق بارها پيشنهاد مذاكره با ايران را مطرح كرده‌اند، اما آقاي لاريجاني مي‌گويد كه ما منافعي در اين مذاكرات نديديم، لذا آنها را قبول نكرديم، اما اين بار شرايط جديدي به وجود آمده و آقاي عبدالعزيز حكيم اصرار كرده با توجه به اينكه ايران در خيلي از مسائل پشتوانه اصلي عراق است، بغداد تمايل دارد كه ايران براي تأمين منافع مردم و شيعيان عراق با آمريكا مذاكره كند و لذا ايران هم منعي براي اين مذاكرات نديده است، اما اين مذاكرات قطعاً ربطي به مسائل هسته اي ما ندارد و موضوعات و مسايل مذاكره بر سر عراق نيز مشخص است.
اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سوال كه آيا آقاي لاريجاني در حلسه با نمايندگان درباره مذاكره با كشورهاي اروپايي سخني نگفت؟ اظهار داشت: آقاي لاريجاني گفت كه ما مذاكره در چارچوب آژانس را به هيچ وجه محدود نكرده‌ايم و با همه كشورهاي عضو آژانس به صورت واحد يا جمعي حاضر به مذاكره هستيم.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا دبير شوراي‌عالي امنيت ملي درباره اقدامات ايران براي مواجهه با هر تصميم احتمالي شوراي امنيت سازمان ملل سخني نگفت؟ بيان داشت: آقاي لاريجاني گفت كه ايران خود را براي بدترين شرايط محتمل هم آماده كرده اما معتقديم كه شرايط خيلي سخت نيست و حتي روند فعلي به تحريم هم منتج نمي‌شود و موضوع تعرض نظامي، نه به صورت حمله نظامي و نه به صورت تعرض نظامي محدود مطرح نيست و مباحثي كه در اين ارتباط منتشر مي شود، فقط براي جوسازي رسانه‌اي است و هيچ اعتبار ديگري ندارد و هيچ تهديد جدي در اين مورد وجود ندارد.
وي افزود: دبير شوراي عالي امنيت ملي در عين حال تاكيد كرد ما خود را براي سخت‌ترين شرايط احتمالي آماده كرده‌ايم ولي با توجه شرايط داخلي و خارجي معتقديم كه هيچ آسيبي به ايران نخواهد رسيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'در جلسه غيرعلنی مجلس با لاريجاني چه گذشت؟ فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016