چهارشنبه 2 فروردین 1385

قطعنامه شديد عليه ايران، آرى يا نه؟ صدای آلمان

انگلستان، عضو دايم شوراى امنيت تلاش می‌كند در مناقشه اتمى ايران، قطعنامه‌اى شديد به تصويب رسد كه درآن از تحريم ايران سخن رفته باشد. آنگونه كه نشريه ”تايم“ در شماره چهارشنبه خود گزارش داده، جان ساورز، مدير كل اداره سياسى وزارت خارجه انگلستان اظهار اميدوارى كرده كه بتوان در ماه آينده روسيه و چين را نسبت به برخوردى قاطع با ايران متقاعد ساخت.

پيگيرى ساورز براى صدور قطعنامه‌اى متكى به فصل هفتم منشور سازمان ملل، جهت فراخواندن ايران به توقف فعاليت‌هاى هسته‌اى است. منشور سازمان ملل تنها در دو صورت اين نهاد را در حل برخى بحران‌هاى امنيتى جهانى مجاز به توسل به زور می‌كند. اول طبق ماده ۵۱ كه براى دفاع از خود است و دوم طبق فصل هفت كه با تاييد شوراى امنيت، در صورت به خطر افتادن صلح جهانى می‌توان به زورمتوسل شد.

روسيه و چين تا كنون مخالف اقدام شديد در مناقشه اتمى ايران بوده‌اند. سرگئى لاوروف وزير خارجه روسيه دوباره در پكن با دادن اولتيماتوم به ايران مخالفت كرد و تحويل پرونده ايران از آژانس بين‌المللى انرژى اتمى به شوراى امنيت را يك اشتباه ارزيابى كرد و استدلال كرد كه برآورد كارشناسانه چگونگى فعاليت‌هاى اتمى ايران تنها از طريق بازرسان اين آژانس ميسر است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

از ديگر سو، بخاطر تداوم اختلاف نظر ميان اعضاى دايم شوراى امنيت، جلسه ديروز بعد از ظهر آنها به تعويق افتاد. يك ديپلمات مقيم نيويورك می‌گويد، فرانسه، انگلستان و آلمان عجالتا اصرار به يك پيش‌نويس جديد دارند كه نظرات روسيه و چين نيز در آن منظور شده باشد، اما مشخص نيست كه مشاوره‌هاى بعدى كى از سرگرفته می‌شوند. از هفته قبل تا كنون نشست‌هاى متوالى درشوراى امنيت براى تعيين نوع برخورد با ايران انجام شده و محور اصلى بحث‌ها اين بوده كه چه مهلتى به ايران جهت برآورده ساختن خواست‌ها در اختلاف اتمى داده شود.

در اين احوال، آيت‌الله خامنه‌اى رهبر مذهبى ايران در سخنرانى خود در مشهد به مذاكره با آمريكا در باره مسائل عراق اشاره كرد و گفت چنانچه مسئولان ايرانى بتوانند به درك آمريكاييان در برخى مسائل مربوط به عراق كمك كنند، گفتگو با آنها ايرادى ندارد اما آمريكا اجازه تلاش براى ايذاى ايران را ندارد. خامنه‌اى مذاكره ايران با آمريكا در موردى غيراز مسائل عراق را اكيدا رد كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'قطعنامه شديد عليه ايران، آرى يا نه؟ صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016