چهارشنبه 9 فروردین 1385

احتمال مخالفت چین و روسیه با قطعنامه پیشنهادی در نشست برلین درباره ايران، علیرغم توافق های اولیه، راديو فردا

فردا (پنجشنبه) وزیران امورخارجه کشورهای آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا وفرانسه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل بدعوت وزیر امور خارجه آلمان در برلین گرد هم می آیند تا در باره سیاست شورای امینت در قبال ایران به گفتگو بنشینند. کشورهای غربی امیدوارند نشست برلین بتواند توافق اعضای دائمی شورای امینت بر سر چگونگی اتمام حجت به ایران را عرضه کند. جان بولتن سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت در باره چارچوب متن به توافق رسیده اند و خیلی بهم نزدیک شده اند. با اینهمه ناظران معتقدند که روسیه و چین در برلین نیز همچنان بر مخالفت خود با متن پیشنهادی پای فشاری کنند. قید این مساله در متن که «تلاش برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی تهدیدی است برای صلح و امنیت جهانی» و موضوع تعیین ضرب الاجل برای جمهوری اسلامی دو نکته اصلی مورد اختلاف در توافق نامه نهایی است.
فريدون زرنگار


فریدون زرنگار (رادیو فردا): بگزارش خبرگزاری ها پنج کشورعضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه به توافق هائی برسر متن پیش نویس یک بیانیه شورای امنیت در باره برنامه هسته ای ایران دست یافتند. بگزارش خبرگزاری رویترز کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه با نرم تر کردن لحن پیش نویس این بیانیه امیدوارند چین و روسیه را به قبول این متن متقاعد کنند.
بگزارش همین خبرگزاری در متن تازه در حالی که هنوز خواست به تعلیق در آوردن غنی سازی اورانیوم از ایران مطرح شده است اما بسیاری ازخواستهای مطرح شده در متن پیشین حذف شده اند و بجای مطالب حذف شده، بر قطعنامه های مصوب آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید شده است. بریتانیا و فرانسه تهیه کنندگان پیش نویس متن بیانیه که از پشتیبانی آمریکا برخوردار است دیروز سه شنبه سومین متن اصلاح شده خود را در اختیار پانزده کشوراعضای شورای امنیت گذاشتند. قرار است امروز چهارشنبه اعضای شورای امنیت در باره این متن به گفتگو بنشینند.

بگفته جان بولتن سفیر آمریکا در سازمان ملل پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت در باره چارچوب متن به توافق رسیده اند و خیلی بهم نزدیک شده اند. بگفته آقای بولتن اکنون باید دید که آیا این کشورها میتوانند به توافقی نهائی دست یابند یانه.

روسیه که تابحال با متن پیش نویس این بیانیه مخالفت کرده است بیم آن دارد که ورود شورای امینت به پرونده هسته ای ایران باعث دامن زدن به تنش و مشروعیت بخشیدن به مجازات هائی مانند تحریم شود. روسیه و چین تاکنون از امضای تمام نکته های مطرح شده در متن پیش نویس خودداری می کنند و با وجود برگزاری سه نشست در روز سه شنبه، پنج کشورعضو دائمی شورای امنیت هنوز بر سر متن پیش نویس اتفاق نظر ندارند.

یکی از نکته های مورد اختلاف در متن قید این مساله است که تلاش برای دستیابی به سلاح های کشتار جمعی تهدیدی است برای صلح و امنیت جهانی. به گفته دیپلمات ها روسیه بیم آن را دارد که قید این نکته بتواند مقدمه ای باشد برای اعمال مجازات های سنگین. در حالی که جان بولتن سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد میگوید شورای امنیت برای تامین صلح و امنیت جهانی مسئولیت دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیگر نکته مورد اختلاف در متن پیش نویس آن است که چین با تعیین مهلت برای دادن گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره اینکه آیا ایران به خواست های آژانس توجه کرده است یا نه مخالف است. در متن اولیه یک فرصت 14 روزه پیش بین شده بود. اما در متن اصلاح شده این مهلت به سی روز افزایش یافته است. این در حالی است که روسیه خواهان دادن فرصت به آژانس تا ماه ژوئن آینده است.

شورای امنیت سازمان ملل مدت سه هفته است که برای توافق بر سر متن بیانیه ای تلاش می کند. کشورهای غربی امیدوارند امروز چهارشنبه با دست یابی به توافقی با کشورهای روسیه و چین بتوانند فردا در برلین بیانیه ای مشترک را عرضه کنند اما ناظران بعید می دانند که روسیه و چین امروز بر متن پیش نویس پیشنهادی صحه بگذارند.

Copyright: gooya.com 2016