چهارشنبه 9 فروردین 1385

شوراى امنيت در آستانه توافق‌نظر بر سر برنامه هسته‌اى ايران، صداي آلمان

جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل گفت، راه زيادى تا توافق‌نظر كامل در مورد ايران باقى نمانده است


طبق اظهارات ديپلمات‌ها، پنج قدرت داراى حق وتو در شوراى امنيت سازمان ملل متحد به‌اضافه آلمان، ديروز سه‌شنبه (۲۸ مارس) در مواضع خود بر سر برنامه مناقشه‌برانگيز اتمى ايران، بسيار به يكديگر نزديك شده‌اند.

انگلستان و فرانسه با حمايت ايالات متحده آمريكا، پيشنويس قطعنامه جديدى را براى موضعگيرى در رابطه با پرونده هسته‌اى ايران ارائه كرده‌اند. بر اساس اين خبر، خواستهاى روسيه و چين در اين پيشنويس منظور شده است.

جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل متحد گفت: ”ما در رابطه با بخش اعظم اين متن به توافق‌نظر رسيده‌ايم و در تمامى جوانب پيشرفتهايى حاصل شده“. وى افزود، راه زيادى تا توافق‌نظر كامل باقى نمانده است.

طبق گفته ديپلماتها، اعضاى شوراى امنيت در نظر داشتند كه بعد از ظهر امروز چهارشنبه، طى نشستى، درباره اين طرح به مشورت بپردازد.

گفتنى‌ست كه اعضاى شوراى امنيت از چند هفته پيش بر سر يك فرمولبندى واحد گفتگو مى‌كنند كه در آن از جمهورى اسلامى ايران خواسته شود، تا خواستهاى آژانس بين‌المللى انرژى اتمى را اجرا كند.

ديپلماتها مى‌گويند، هدف اين است كه پيش از آنكه فردا (پنج‌شنبه ۳۰ مارس) پنج عضو دائم شوراى امنيت به‌اضافه آلمان، در برلين با يكديگر ديدار كنند، توافق‌نظرى كامل درباره اقدامات آتى در رابطه با مناقشه اتمى ايران حاصل شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين در حالى‌ست كه ديروز سه‌شنبه، سفير ايران در روسيه پيشنهاد جديد جمهورى اسلامى در ارتباط با مناقشه اتمى را ارائه كرد. اين پيشنهاد مبنى بر ايجاد يك مركز بين المللى توليد سوخت هسته‌اى در ايران است كه در آن كشورهاى مختلفى دخيل شوند و امكان كنترل آن وجود داشته باشد. پيشنهاد سفير ايران پاسخى به طرح روسيه به منظور توليد سوخت هسته اى براى ايران در خاك آن كشور است.

ايران پيشنهاد خود را در حالى ارائه كرده كه سرگئى ايوانف وزير دفاع روسيه، خواستار «پاسخ روشن» جمهورى اسلامى به طرح مسكو داير بر غنى‌سازى اورانيوم ايران در خاك روسيه شد. وى از ايران خواست كه با صراحت بگويد كه پيشنهاد روسيه را مى‌پذيرد يا نه.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شوراى امنيت در آستانه توافق‌نظر بر سر برنامه هسته‌اى ايران، صداي آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016