شنبه 19 فروردین 1385

محمدعلي دادخواه: شورايي شدن كميسيون حقوق بشر سازمان ملل نظارت بر اعمال دولت‌‏ها را افزايش مي‌‏دهد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو موسس كانون مدافعان حقوق بشر گفت: تبديل «كميسيون حقوق بشر» سازمان ملل به «شوراي حقوق بشر» از اعمال‌‏نظر كشورهاي ناقض حقوق بشر در اين كميسيون جلوگيري مي‌‏كند.

محمدعلي دادخواه در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، تبديل «كميسيون حقوق بشر» سازمان ملل به «شوراي حقوق بشر» را اقدامي مطلوب در راستاي افزايش نظارت بر اعمال حقوق بشري دولت‌‏ها خواند و گفت: با تبديل «كميسيون حقوق بشر» سازمان ملل به« شوراي حقوق بشر» امكان ارتباط اعضا با مجمع عمومي سازمان ملل افزايش چشمگيري خواهد يافت و در نتيجه امكان اعمال اراده گسترده كشورها و در نهايت گريز از اعمال نظر كشورهايي كه خود در موضع قدرت مبادرت به نقض حقوق بشر مي‌‏كنند، فراهم خواهد شد.
وي افزود: متاسفانه در شرايط حاضر يك حق‌‏كشي كامل و ساز و كاري به نام «حق وتو» كه حقيقت را پايمال مي‌‏كند، وجود دارد كه بايد ساز و كار و منشور سازمان ملل به سوي حذف اين حق براي قدرت‌‏هاي جهاني پيش رود.
دادخواه تصريح كرد: شورايي شدن كميسيون حقوق بشر سازمان ملل يكي از اين ساز و كارهاست كه مي‌‏تواند نظارت گسترده‌‏تر و اعمال نظر دقيق‌‏تري را در حفظ حقوق آحاد بشري به همراه داشته باشد.
اين حقوقدان و وكيل دادگستري ضمن ابراز تاسف از راي منفي ايالات متحده آمريكا به تبديل كميسيون حقوق بشر سازمان ملل به شوراي حقوق بشر، گفت: خوشبختانه علي‌‏رغم نظر منفي و ممتنع برخي كشورها به اين تغيير و تحولات، نظر ستمديدگان جهاني و محرومان واقعي به كرسي نشست و اين كميسيون به شورا تبديل شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با اشاره به مزيت‌‏هاي تبديل كميسيون حقوق بشر سازمان ملل به شوراي حقوق بشر، گفت: يكي از مزيت‌‏هاي اين تغيير و تحولات دستيابي مستقيم اعضاي شورا به مجمع عمومي سازمان ملل است كه بر اين مبادي توانايي و اختيارات شورا بيشتر خواهد شد و مي‌‏تواند به طرق مختلف با دولت‌‏هاي قانون‌‏شكن كه به رعايت حقوق بشر توجه ندارند، مقابله كند.

Copyright: gooya.com 2016