سه شنبه 22 فروردین 1385

روزنامه های بریتانیا: دلیل اصلی مطرح شدن طرح حمله به ایران، تاکید محمود احمدی نژاد بر لزوم نابودی اسرائیل است، نثر ما

روزنامه های یکشنبه بریتانیا، همگی به تاکید نوشته اند، دلیل اصلی مطرح شدن طرح حمله به ایران، تاکید محمود احمدی نژاد بر لزوم نابودی اسرائیل است

نگاه نشريات چاپ بريتانيا به احتمال مداخله نظامی آمريکا در ايران

پس از آنکه هفته گذشته وزارت دفاع بریتانیا، برگزاری جلسه ای برای بررسی عواقب حمله احتمالی به ایران را تکذیب کرد، هفته نامه های عمده بریتانیا، گزارشی از سیمور هرش، خبرنگار شناخته شده نشریه نیویورکر را مهم دیده اند که نوشته آمریکایی ها، مخفیانه مشغول بررسی طرح حملات هوایی به ایران هستند.
ایندیپندنت یکشنبه، از این مقاله نقل کرده که در میان فرماندهان ارتش آمریکا و همینطور جامعه بین المللی، این باور در حال گسترش است که هدف نهایی جورج بوش در رویارویی هسته ای با ایران، تغییر حکومت ایران است.
همچنين ساندی تایمز نوشته است جرج بوش قصد دارد در طی سه سال آینده و پیش از ترک مقام ریاست جمهوری این برنامه را عملی کند و معتقد است این برنامه در سال 2008 احتمالا اجرا خواهد شد.
در عين حال ایندیپندنت یکشنبه، به نقل از گزارش سیمور هرش و یک مقام اطلاعاتی ارشد پیشین امریکا نوشته خطر آنجاست که طرح مسئله حمله به ایران باعث ایجاد این اعتقاد شود که داشتن قابلیتهای هسته ای تنها راه اين کشور برای دفاع از خود است.
ساندی تایمز همچنین به آزمایش جنگ افزارهای جدید ایران اشاره کرده و نوشته ممکن است این تسلیحات از نظر قدرت نتوانند با تسلیحات آمریکایی برابری کنند اما مطمئنا بعنوان هشداری قلمداد خواهند شد که حکومت ایران می تواند با در اختیار گرفتن تنگه هرمز که قسمت عمده نفت خاورمیانه از آن عبور می کند، ضربه بزرگی به اقتصاد جهان بزند.

امکانات ارتش آمريکا

روزنامه های یکشنبه بریتانیا، همگی به تاکید نوشته اند، دلیل اصلی مطرح شدن طرح حمله به ایران، تاکید محمود احمدی نژاد، رييس جمهور اين کشور، بر لزوم نابودی اسرائیل است، که در میان اعضای جامعه بین المللی نگرانی از دستیابی ایران به سلاح هسته ای را دو چندان می کند.
این روزنامه ها نوشته اند از این رو است که دولت آمریکا، محمود احمدی نژاد را با آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی، مقایسه می کنند.
ایندیپندت یکشنبه در بخش ديگری از گزارش خود، به نقل از مطلب سيمور هرش در نيويورکر، به طرح جزئیات مطرح در مورد این حمله پرداخته و نوشته احتمالا از موشکهای B61 استفاده خواهد شد که قادرند با عبور از چندین لایه بتونی محافظ، ده ها متر در عمق زمین نفوذ کند.
ساندی تایمز هم نوشته در صورت اجرایی شدن این طرح، سلاح اصلی بمبی است بنام بیگ بلو (Big Blue)، یا آبی بزرگ، که قدرت انفجاری معادل 30 هزار پاوند دارد و در اواخر سال 2007 در اختیار ارتش آمریکا قرار خواهد گرفت.
این هفته نامه همچنین اشاره کرده است که احتمالا این حمله توسط هواپیماهایی انجام خواهد شد که از پایگاه دیگو گارسیا، در جزیره ای متعلق به بریتانیا به همین نام، در اقیانوس هند به پرواز درخواهند آمد، گرچه بریتانیا باید درصورت قطعی شدن طرح، مجوز استفاده از این پایگاه را صادر کند.

ترديد در مورد عواقب مداخله نظامی

ساندی تایمز در ادامه مفاله نوشته است که مشارکت در حمله احتمالی با ایران، برای دولت بریتانیا، به شدت شرم آور خواهد بود.
ایندیپندنت یکشنبه همچنین خبر داده که دولت بوش نیروهای مخفی خود را به ایران فرستاده و نقل کرده که این نیروها با اقلیتهایی از جمله کردها، بلوچها و آذری ها همکاری دارند و جدای از بدست آوردن منابع اطلاعاتی در داخل ایران، هدف دیگر از این کار، تضعیف حکومت ایران از طریق افزایش تنشها در میان قومها و اقلیتها است.
ساندی تایمز به گفتگوی دولت آمریکا با مشاوران متعدد امور دفاعی و کارشناسان خاورمیانه اشاره کرده، اما در عين حال می نويسد آمریکایی ها هنوز در مورد عاقلانه بودن چنین حمله ای تردید دارند و بخصوص در مورد عواقب حمله احتمالی می پرسند.
اين نشريه چاپ يکشنبه در کنار برخی از روزنامه های دیگر، نوشته هنوز محل و موقعیت تمام تاسیسات هسته ای ایران مشخص نشده، اما یادآوری کرده که این برنامه در صورت عملی شدن، در سال 2008 اجرا خواهد شد که تا آن زمان اطلاعات ناقص موجود، تکمیل تر شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ساندی تایمز همچنین ابراز نگرانی کرده که اگر هدف تغییر حکومت باشد، چنین حمله ای می تواند موضع ایرانیان طرفدار غرب را تغییر دهد.

مجادله ساندی تلگراف و وزارت دفاع

ساندی تلگراف هم که اولین بار هفته قبل، خبر برگزاری جلسه ای در وزارت دفاع بریتانیا برای بررسی عواقب حمله احتمالی به ایران را منتشر کرد، در سرمقاله اش به شدت وزارت دفاع بریتانیا را بخاطر تکذیب این خبر مورد انتقاد قرار داده است.
تلگراف نوشته مقامات وزارت دفاع به این روزنامه گفتند خبرشان صحت ندارد و در این جلسه در مورد ایران صحبتی نشده است، گرچه انتشار این خبر نزدیک بوده به امنیت ملی بریتانیا لطمه وارد کند.
ساندی تلگراف یادآوری کرده که تاثیر فوری این حمله در صورت عملی شدن، طغیان مسلحانه شیعیان عراقی در جنوب این کشور خواهد بود که سربازان بریتانیایی در آنجا مستقر هستند.
در نهایت ساندی تلگراف از خوانندگانش پرسیده کدامیک قابل باورتر است: اینکه با وجود چنین تهدیدی، در وزارت خارجه صحبتی در مورد ایران مطرح نشده؟ یا اینکه خبر ساندی تلگراف درست بوده است؟

Copyright: gooya.com 2016