سه شنبه 22 فروردین 1385

رييس سازمان انرژي اتمي: جمهوري اسلامي غني‌سازي ‌٥/٣ درصدي را با موفقيت انجام داد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان تصريح كرد كه جمهوري اسلامي ايران به كسب فن‌آوري صلح‌آميز نايل شده است و در جهت توسعه‌ي فن‌آوري غني‌سازي تا پايان سال جاري 3000 دستگاه سانتريفوژ را راه‌اندازي خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا آقازاده، رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان در سخناني در تالار كتابخانه‌ي حرم رضوي در حضور مسوولان لشگري و كشوري، نخبگان و دانشگاهيان و جمعي از سفيران كشورهاي خارجي با اشاره به تاثير علوم و فنون هسته‌يي بر گسترش دانش هسته‌يي، تسلط بر طبيعت، تامين رفاه و پيشرفت زندگي بشر گفت: از آن‌جا كه از عناصر اصلي توسعه‌ي پايدار و توسعه‌ي اقتدار يك كشور، علوم و فنون فن‌آوري هسته‌يي مي‌باشد، لذا جمهوري اسلامي ايران مصمم است كه با توجه به تاثير شگرف علوم و فنون علمي در مسايل اقتصادي، اجتماعي، صنعتي، علمي و فرهنگي و به طور كلي توسعه‌ي پايدار، راه خود را در اين مسير پرپيچ و خم باز كند.

وي با اشاره به مهم‌ترين برنامه‌هاي توسعه‌ي هسته‌يي كشور گفت: توليد برق هسته‌يي يكي از اين برنامه‌هاست كه بر اساس نياز كشور و طبق مصوبه‌ي مجلس شوراي اسلامي بايد ظرف 20 سال، 20 هزار مگاوات برق هسته‌يي توليد گردد. اين مصوبه جهت اجرا به سازمان انرژي اتمي ابلاغ شده است.

آقازاده تصريح كرد: در اين راستا قرارداد تكميلي 2000 مگاواتي نيروگاه بوشهر با روسيه آغاز گرديد و پيشرفت وضعيت اين نيروگاه تا پايان سال 84 حاكي از 1/91 درصد رشد بود و اميدوارم در سال 85 توليد آزمايشي آن آغاز گردد.

وي افزود: نيروگاه 360 مگاواتي از ديگر برنامه‌هاي سازمان انرژي اتمي است كه در طي سال جاري آغاز خواهد شد. ساخت يك نيروگاه 2000 مگاواتي نيز در سال جاري به مناقصه گذاشته خواهد شد.

معاون رييس‌جمهور با اشاره به نياز كشور به راديودارو و راديوايزوتوپ براي كاربردهاي صنعتي و علمي اظهار داشت: با وجود محدوديت‌هاي كشور براي تامين اين اقلام، مسوولان كشور مصمم شدند تا راكتور جايگزيني را به جاي راكتور قديمي تهران احداث كنند.

آقازاده ادامه داد: نيروگاه آب سنگين 40 مگاواتي از ديگر برنامه‌هاي در دست اجراي سازمان انرژي اتمي است.

رييس سازمان انرژي اتمي با اشاره به ديگر برنامه‌هاي كلان توسعه‌ي هسته‌يي ايران در زمينه‌ي توليد سوخت هسته‌يي ابراز داشت: تصميم به توليد سوخت هسته‌يي، سازمان انرژي اتمي جمهوري اسلامي ايران را ملزم مي‌كند كه در زمينه‌ي توليد انواع سوخت هسته‌يي اقدام كند.

وي تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران در تمامي مراحل توليد سوخت هسته‌يي در حال فعاليت مي‌باشد. در اين راستا توانستيم پروژه‌ي بندرعباس را طي هفته‌هاي اخير با موفقيت به بهره‌برداري برسانيم.

آقازاده اين موفقيت را نمايش عيني فعاليت ايران در استحصال تكنولوژي سوخت هسته‌يي دانست و گفت: در تاسيسات ساغند يزد، توانسته‌ايم اورانيوم را از اعماق 350 متري زمين استخراج كرده و در اردكان يزد آن را به كيك زرد تبديل كنيم.

رييس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: در حال حاضر 110 تن يو اف 6 (هگزا فلورايد اورانيوم) در نطنز توليد شده است. جمهوري اسلامي ايران به عنوان هشتمين كشور دارنده‌ي فن‌آوري پيشرفته‌ي تاسيسات فرآوري اورانيوم است.

آقازاده گفت: پروژه‌ي آب سنگين كه از پيچيده‌ترين تكنولوژي‌هاي روز دنيا برخوردار است، راه‌اندازي و مقدمات آن صورت گرفته است. هم‌چنين ذخيره‌سازي مرحله‌ي اول آب سنگين آغاز شده است و پيش‌بيني مي‌شود محصول اين پروژه 16 تن آب سنگين در سال باشد.

وي با اشاره به تاسيسات نطنز گفت: نطنز از مراحل مهم و حساس در آينده‌ي سوخت هسته‌يي كشور است. حساسيت قابل توجه اين فن‌آوري مي‌طلبيد از متخصصين برجسته در تمامي زمينه‌هاي آن بهره‌گيري شود. طراحي، ساختمان، ساخت قطعات، مونتاژ و راه‌اندازي اين تاسيسات به دست نيروهاي جوان و متخصص كشور خودمان انجام شد.

به گزارش ايسنا، وي توضيح داد: فن‌آوري غني‌سازي در برگيرنده‌ي بسياري از علوم مهندسي و پايه است كه منحصرا در اختيار تعداد كمي از كشورهاي دنيا قرار دارد. اين فن‌آوري توانسته است جهش علمي و صنعتي موثري را در كشور به جا بگذارد.

رييس سازمان انرژي اتمي كشورمان با بيان اين‌كه به همت جوانان برجسته‌ي كشور در تاريخ 20/1/85 موفق شديم غني‌سازي تا حد 5/3 درصد را با موفقيت انجام دهيم، نويد داد: بنابراين مسير آينده هم‌اكنون هموار شده است و تلاش مي‌شود يك مجموعه‌ي كامل 3000 تايي (سانتريفيوژ) تا پايان سال راه‌اندازي شود.

وي اين موفقيت را مرهون تصميمات و سياست‌هاي مدبرانه و دورانديشانه‌ي مسوولان عالي‌رتبه‌ي كشورمان در رفع تعليق از تاسيسات هسته‌يي دانست و افزود: اين مساله نشان مي‌دهد كه پايداري و مقاومت در مقابل خواسته‌هاي نامشروع مي‌تواند قله‌هاي دانش و پيشرفت هسته‌يي را با حداقل امكانات فراهم كند.

آقازاده بر خود ضروري دانست تا از تمام مهندسان، كارشناسان، دانشجويان، استادان دانشگاه، دانشگاه‌ها و شركت‌هايي كه در به ثمر رساندن اين روند تلاش كرده‌اند، تشكر و قدرداني كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي هم‌چنين از مقام معظم رهبري، رييس‌جمهور و تمامي سازمان‌ها و وزارتخانه‌هايي كه در اين مسير همكاري كرده‌اند، تشكر و قدرداني كرد.

رييس سازمان انرژي اتمي ادامه داد: امروز جمهوري اسلامي ايران فن‌آوري پيشرفته‌ي هسته‌يي را در همه‌ي زمينه‌ها كسب كرده و صاحب آن شده است.

به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم، اولين محصول كيك زرد توليد شده در كشور به صورت نمادين از سوي رييس سازمان انرژي اتمي به قائم‌مقام توليت آستان قدس رضوي براي نگهداري در موزه‌ي اين آستان اهدا شد.

همزمان در نمايشي نمادين، مرداني ملبس به لباس‌هاي اقوام مختلف ايراني، «الله اكبر» گويان در اين مراسم حضور يافتند.

در ادامه، مجري برنامه ضمن دعوت از رييس‌جمهور براي سخنراني گفت: آقاي رييس‌جمهور! از شما متشكريم. پيرزنان و پيرمردان و تمامي كساني كه در جاي جاي اين كشور به شما راي دادند، انتظاري جز اين نداشتند.

Copyright: gooya.com 2016