دوشنبه 28 فروردین 1385

وزير امور خارجه: تكاليف فراتر از معاهده و مقررات آژانس را نمي‌پذيريم، ايسنا

- چيزي بيشتر از حقوقمان در NPT نمي‌خواهيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


متكي گفت: ما نه چيزي بيشتر از حقوقمان در NPT مي‌خواهيم و نه تكاليفي فراتر از معاهده و مقررات آژانس را مي‌توانيم بپذيريم.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي، وزير امور خارجه در مراسم اختتاميه سومين همايش بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق ملت فلسطين شب گذشته ضمن خير مقدم به تمامي ميهمانان و عرض تبريك به مناسبت ايام مبارك ميلاد پيامبر (ص) و عيد پاك مسيحي گفت: اين كنفرانس در شرايطي برگزار مي‌گردد كه رژيم غاصب صهيونيستي با حمايت و پشتيباني و همراهي همه جانبه از قدرت‌هاي جهاني و سكوت معنادار مجامع بين‌المللي كه دست اين رژيم را در سكوت مردم بي دفاع فلسطين باز گذاشته‌اند، بديهي‌ترين مباني حقوق بشر را زير پا گذاشته و قساوت‌ها را در سرزمين مقدس و خاستگاه اديان توحيدي مرتكب مي‌گردد. اين روز‌ها جهان متمدن در هزاره سوم شاهد اقدامات نژاد پرستانه رژيم صهيونيستي در كشتار روزانه ملت فلسطين، ترور‌هاي سازمان يافته و هدفمند و دستگيري گسترده مبارزان و رهبران سياسي فلسطين، تخريب منازل و مزارع كشاورزي، شكنجه زندانيان فلسطيني در بند، محاصره نظامي و اقتصادي فلسطينيان، تداوم ساخت ديوار حائل نژاد پرستي و شهرك‌هاي يهودي نشين، هتك حرمت و تهديد و تجاوز به مقدسات ديني به ويژه مسجد الاقصي مي‌باشد.

وي افزود: در چنين فضايي در كمال تاسف و تاثر شاهد آن هستيم كه بسياري از به اصطلاح مناديان دموكراسي و حقوق بشر، نه تنها قدمي براي جلوگيري از اقدامات افراطي و نژاد پرستانه رژيم غاصب قدس كه دردآورترين و تلخ ترين واقعيات جهان پيشرفته امروزي است، بر‌نمي‌دارند بلكه به سراغ قرباني و مظلوم آمده و ملت فلسطين را تحت فشار قرار داده، با قطع كمك‌هاي انساندوستانه خود به اين ملت، آنان را به دليل انتخاب دموكراتيك خود مجازات مي‌نمايند.

متكي ضمن محكوم نمودن اين گونه اقدامات، هشدار داد: در صورت تداوم اين وضعيت و قطع كمك هاي اقتصادي به ملت فلسطين، اين سرزمين در آينده نزديك شاهد وقوع اين فاجعه و بحران انساني خواهد بود كه مسووليت آن تماما متوجه اشغالگران و حاميان بين‌المللي خواهد بود. فرصت را غنيمت شمرده از اجماع بين‌المللي، نهاد‌هاي مسوول و كشور‌هاي عربي و اسلامي و آزاديخواه جهان درخواست مي‌نمايم به وظايف قانوني و انساني خود براي جلوگيري از وقوع بحران و كمك به ملت مظلوم فلسطين عمل نمايند.

وزير خارجه اضافه كرد: بديهي است ملت فلسطين در طول مبارزات قهرمانانه خود عليه اشغالگران صهيونيست در كوران حوادث تلخ و مشقت بار ناشي از تجاوزات و حملات ددمنشانه رژيم اشغالگر قدس آب ديده شده و نسبت به اعاده حقوق از دست رفته خود مصمم است و رويكرد برخي دولت ها در تحريم كمك‌هاي اقتصادي و مالي به ملت فلسطين و دولت برآمده از انتخاب آنان تاثيري بر اراده استوار آنان نخواهد گذاشت.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران طي سال‌هاي طولاني گذشته با الهام از خط و سيره بنيانگذار و رهبر فقيد خويش حضرت امام خميني (ره) و رهنمود‌هاي رهبر فرزانه انقلاب حضرت آيت الله خامنه‌اي، حمايت از آرمان فلسطين و قدس و كمك به مردم فلسطين را در سرلوحه سياست‌هاي خارجي خويش قرار داده است. تاكيد رييس جمهور و دولت جديد نيز ادامه اين مسير را وظيفه قانوني، اسلامي و انساني خود مي‌داند.

متكي در ادامه گفت: ملت فلسطين با درك درست واقعيات و با الهام از تجربه بيش از نيم قرن رويارويي با رژيم غاصب صهيونيستي، امروز با اتكا به توانايي‌هاي ذاتي خويش و با حفظ وحدت ملي، راه خود را در استمرار مقاومت تا احقاق كامل حقوق خويش يافته است. پيروزي‌هاي ارزشمند مبارزان فلسطيني و لبناني در سال‌هاي اخير و عقب نشيني‌هاي خفت بار صهيونيست‌ها از جنوب لبنان و نوار غزه در نتيجه مقاومت و پايداري قهرمانانه اين دو ملت، امروز تمام معادلات را به هم زده و خواب را از چشم دشمن صهيونيستي در حاميانش ربوده است. به جرات مي‌توان ادعا نمود كه رژيم صهيونيستي دوران افول و سقوط خود را آغاز نموده و اميد آن مي‌رود با استمرار مقاومت و حمايت‌ها و پشتيباني‌هاي تمامي كشور‌هاي اسلامي و غربي و آزاديخواه جهان از مبارزات رهايي بخش ملت فلسطين در آينده شاهد پيروزي‌هاي بزرگتر براي اين ملت باشيم.

وزير خارجه تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران بر اين باور است كه منازعه دراز مدت خاورميانه و برقراري صلحي عادلانه و پايدار در منطقه جز از طريق حل و فصل مسايل اساسي بحران، رفع اشغال، اعطاي حق تعيين سرنوشت به ملت فلسطين، بازگشت كليه آوارگان، تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس به سرانجام نخواهد رسيد.

وي با بيان اين كه رژيم صهيونيستي امروز با استمرار اقدامات تروريستي خود در منطقه حساس خاورميانه و اتخاذ سياست نظامي‌گري و انباشت وسيع سلاح‌هاي كشتار جمعي و توسعه زرادخانه‌ هسته اي خود، بدور از چشم ناظران بين‌المللي، به بزرگترين تهديد منطقه‌اي و بين المللي تبديل شده استف افزود: اين موضوع حتي از سوي نگاه منصف شهروندان غربي نيز مورد تصديق قرار گرفته است. نتايج چندين نظر سنجي معتبر در اروپا در چند سال اخير كه اكثريت شهروندان اين قاره اين رژيم را بزرگترين تهديد براي امنيت بين‌المللي معرفي نمودند، مويد اين ادعاست. اكنون انتظار منطقي و منصفانه افكار عمومي از نهاد‌هاي مسوول بين‌المللي و قدرت‌هاي غربي اين است كه با اتخاذ گام‌هاي لازم به رژيم غاصب قدس براي پايبندي به هنجار هاي بين‌المللي اعمال فشار نمايند.

متكي با بيان اين كه انتخابات اخير فلسطين يك واقعه و حادثه عظيم بود كه آثار فراواني داشت از جمله دستاورد‌هاي آن اثبات دروغين بودن ادعاي حقوق بشر و دمكراسي از سوي غرب است، افزود، نتيجه انتخابات اخير فلسطين يقينا در راستاي منافع و سياست‌هاي خاورميانه‌اي غرب نبود. به همين دليل عليرغم صحت و سلامتي انتخابات كه مورد تاييد ناظران بين‌المللي هم واقع شد، ليكن غرب تنها آن را نپذيرفته است بلكه متوقف ساختن كمك‌هاي خود گويي مي‌خواهد ملت فلسطين را به دليل اين انتخاب خود مجازات كند.

وي تاكيد كرد: امروز وظيفه‌ي اساتيد دانشگاه، صاحبان انديشه، نويسندگان، هنرمندان، سازمان‌هاي غير دولتي و وسايل ارتباط جمعي در جهان عرب و اسلام و در ميان آزاديخواهان جهان بيش از گذشته مي‌باشد. اكنون معرفي چهره واقعي رژيم اشغالگر قدس و تبيين اقدامات ضد بشري اين رژيم به افكار عمومي جهان يك ضرورت انكار ناپذير است كه اميدوارم اين كنفرانس توانسته باشد نقش خود را در اين خصوص به خوبي ايفا نمايد.

وزير خارجه ضمن تشكر از مجلس شوراي اسلامي براي برگزاري اين كنفرانس و قدرداني از تمام ميهمانان خارجي به روح پاك و مطهر تمامي شهداي فلسطيني كه در راه آزادي سرزمين خود و قدس شريف خود گرانبهاي خود را تقديم نمودند اداي احترام كرد و از خداوند متعال آزادي كليه سرزمين‌هاي اشغالي عربي بويژه قدس عزيز از چنگال اشغالگران صهيونيست، عزب و سربلندي و پيروزي ملت فلسطين و تمام آزاديخواهان جهان را مسالت نمود.

متكي اعلام كرد كه دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن دعوت از تمامي كشورها براي ياري ملت فلسطين به به ملت فلسطين كمك خواهد كرد.

وزير امور خارجه كشورمان با تاكيد بر حق مسلم كشورمان در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته‌اي اظهار داشت: از تبريكات ميهمانان گرامي در خصوص دستاورد علمي نخبگان ايراني در باشگاه هسته‌اي جهان تشكر مي‌كنم.

وي افزود: دارندگان و به ويژه استفاده كنندگان از فناوري هسته‌يي مي‌گويند كه ما حق داريم سلاح هسته‌اي داشته باشيم و شما حق نداريم انرژي هسته‌اي داشته باشيد.

وي افزود: آناني كه در پي يك جانبه‌گرايي و سلطه بر جهان بودند بايد دريافته باشند كه زمان يكجانبه‌گرايي گذشته است و همانگونه كه مي‌بيند آنها در مديريت بحران‌هايي كه خودشان ساخته‌اند با مشكل مواجه شده‌اند.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به اينكه موضع جمهوري اسلامي ايران كاملا با قوانين بين‌المللي منطبق است اظهار داشت: ما نه چيزي بيشتر از حقوقمان در NPT مي‌خواهيم و نه تكاليفي فراتر از معاهده و مقررات آژانس را مي‌توانيم بپذيريم.

متكي تاكيد كرد: ما با سلاح هسته‌اي مخالف هستيم و از بلندترين قله‌هاي بين‌المللي نيز اين مخالفتمان را اعلام كرده‌ايم؛ ضمن آنكه ما اعتماد سازي را يك جاده دو طرفه مي‌دانيم.

متكي هم‌چنين گفت: ما در جنگ تحميلي هشت ساله نشان داديم كه علير غم استفاده دشمن از سلاح هاي شيميايي و كشتار جمعي اجازه استفاده از اين تسليحات را نداشتيم و امروز پس از ‌‌٢٥ سال، جانبازان ما يكي پس از ديگري به شهادت مي‌رسند و شركت‌هاي مختلف غربي نيز سند‌هاي بسيار روشني هستند.

وزير امور خارجه كشومان خطاب به غربي‌ها پرسيد: ما كه در صد‌ها سال گذشته آغاز‌گر هيچ جنگي در منطقه نبوده‌ايم بايد اعتماد سازي كنيم يا آنان كه در فاصله بيست سال دو جنگ را به جهانيان تحميل كردند؟

متكي ادامه داد: ما بايد پايبندي‌مان به تعهدات را نشان دهيم يا آنان كه از سلاح هسته‌اي استفاده كرده‌اند؟ در اين فضا جمهوري اسلامي ايران كماكان مصمم است كه در چارچوب آژانس به پرونده ‌هسته‌يي‌اش رسيدگي شود.

وي همچنين گفت: اين مساله در پرتو دو مولفه اساسي است كه شاكله تمامي كنوانسيون‌هاي بين‌المللي را تشكيل مي‌دهد و آن عبارت است از رابطه بين تعهدات و حقوق كشورهاي مختلف وي با تاكيد بر اينكه حقوق مساله‌ي هسته‌يي ايران بايد از راهكار ديپلماتيك و در چارچوب آژانس حل و فصل شود.

وزير خارجه تصريح كرد: اين موضع تنها در صورتي قابل حل است كه طرف‌هاي ديگر بتوانند به صورت عادلانه بين دو مولفه تعهدات و حقوق پل بزنند و در اين صورت است كه مي‌توان به راهكاري جامع الاطراف دست يافت.

اما پيش از اين عضو مجلس ملي فلسطين با انتقاد از نداشتن نتايج عملي كنفرانس‌هاي بين‌المللي درباره‌ي قدس گفت: براي يك بار هم كه شده به يك برنامه‌ي كاري منسجم و عملي براي نجات قدس پايبند باشيم.

به گزارش ايسنا، اسحاق خطيب، عضو مجلس ملي فلسطين اظهار داشت: كاري كه اسراييل بر روي زمين انجام داد كار بزرگي بود كه ما نتوانستيم در عمل انجام دهيم. اين صحبت من از باب انتقاد از خود و جلوگيري از اشتباهات در آينده است.

عضو مجلس ملي فلسطين تصريح كرد: قدس هيچ گاه از خاطره‌ها حذف نشده، اما در عمل ما نه.

وي ادامه داد: اولين حلقه‌ي محاصره‌ي قدس از مرز شمالي آغاز شد اين حلقه‌هاي محاصره به شكل داخلي و خارجي قدس را در بر گرفت و در حال حاضر سه دروازه‌ي شمالي، جنوبي و شرقي به قدس منتهي مي‌شود و به اين گونه قدس از ساير بخش‌ها و جهان عرب جدا شده است.

خطيب با بيان اين كه آنچه گريبانگير ماست نه جداسازي قدس از اهل آن است، بلكه هيچ اجازه‌ي ساخت و سازي براي احداث ساختمان‌ها به فلسطيني‌ها داده نمي‌شود؛ اسراييلي‌هاي فضاهاي سبز ايجاد مي‌كنند تا در آنجا‌ها ممنوعيت ساخت و ساز ايجاد كنند.

وي ادامه داد: طرح صهيونيست‌ها تاكنون ناكام مانده است، اما چرا مي‌خواهيم خود را فريب دهيم؟ قدس و فلسطين در معرض تهديد است، اين فريادي است كه مي‌خواستيم بر زبان جاري كنيم.

عضو مجلس ملي فلسطين تصريح كرد:‌ اين سخن آخر من است، اگر واقعا بخواهيم جدي باشيم براي يك بار هم كه شده بايد در عمل كاري كرد؛ فقط نبايد قطعنامه‌ و بيانيه صادر كنيم بلكه بايد به يك برنامه‌ي كاري منسجم و عملي به منظور نجات قدس پايبند باشيم.

عضو جماعت اسلامي پاكستان تاكيد كرد: ملت فلسطين بزرگترين ايثار را در جهان داشته است.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عبدالقفار عزيز، عضو جماعت اسلامي پاكستان در سومين روز كنفرانس بين‌المللي قدس ابراز داشت: جهانيان بايد بدانند كه از اين پس روزگار روزگار ملت‌هاي فقير است كه در طول تاريخ بر آن ها ستم رفته است. ما وظيفه داريم كه حمايت همه جانبه خود را از فلسطيني‌ها و حماس اعلام كنيم.

وي ادامه داد: در تمام دنيا ايثارگراني وجود دارند كه مسلمان نيستند؛ اما وقتي ايثارگري‌هاي ملت فلسطين را ديدند به روش آنها ايمان آوردند.

عزيز گفت: ما مي‌خواهيم كه كميته‌اي در چارچوب اين اجلاس تشكيل شود تا مساله‌ي وفاق ميان همه‌ي گروه‌هاي فلسطيني پيگيري شود.

وي با بيان اين كه آمريكا امروز سلاح در اختيار هند قرار داده است تا برادران كشميري را با آن بكشند، گفت: اعلام مي‌كنم كه ما دشمن ملت آمريكا نيستيم، اما آمريكا بايد بداند كه ماهيت دولت خود را روشن كند.

تظاهرات مردم آمريكا دليل نارضايتي آن‌ها از سياست‌هاي اين دولت است.

عضو جماعت اسلامي پاكستان ابراز اميدواري كرد كه اجلاس بعدي قدس در سال آينده در مركز اسلام‌آباد برگزار شود.

يك عضو حزب سوري كمونيست اجتماعي لبنان اظهار داشت: دموكراسي غربي ثابت كرد كه يك دموكراسي منافقانه است؛ پس از انتخابات فلسطين ثابت شد كه آنها به دنبال برقراري دموكراسي نبودند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مروان فارس، عضو حزب سوري كمونيست اجتماعي لبنان در جلسه صبح سومين روز از كنفرانس بين‌المللي قدس گفت: ما توانستيم در لبنان به اعتقادات و اصول مورد قبول صهيونيست‌ها ضربه بزنيم؛ اعتقادي كه مي‌گويد از نيل تا فرات كشور اسراييل است.

وي ابراز داشت: ايران در كنار ملت فلسطين مي‌تواند مفهوم مهمي را در تاريخ معاصر داشته باشد. ما براي دفاع از سرزمين‌مان مقاومت را انتخاب كرديم؛ لذا نمونه يك تشكل ناسيوناليستي براي رودررويي با صهيونيست‌ها هستيم.

فارس ابراز داشت: در لبنان تمام ذهنيت‌ها قانع شده‌اند كه مي‌توانند دشمن را به شكست وادار كنند. اين ذهنيت در فلسطين هم مي‌باشد و بايد در ساير كشورهاي عربي و اسلامي وجود داشته باشد.

وي با بيان اين كه افتخار و الگوي بزرگي در لبنان براي تمامي ملت‌ها در خاورميانه شكل گرفته است ابراز داشت: همه ملت‌ها روز به روز بيشتر در كنار ملت فلسطين قرار مي‌گيرند و اين نويد پيروزي بزرگي است.

اين عضو حزب سوري كمونيست لبنان ادامه داد: فلسطين هيچ روزي در تاريخ منحصر به يك گروه از فلسطيني‌ها و يا اعراب نبوده است، انتفاضه فلسطين از گذشته براي همه مسلمانان، مسيحيان و اعراب بوده است.

وي با اشاره به اهميت انقلاب اسلامي خاطرنشان كرد: رويداد مهمي كه بعد از اين شكل گرفت گشوده شدن دروازه‌هاي علم و فناوري از سوي ايران است كه ما به ايران افتخار مي‌كنيم. ايران توانست در عرصه علم و مبارزه موفقيت‌هاي بزرگي را به دست آورد.

وي گفت: پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران بازتاب‌هايي در جهان داشت، اما ايران خطاب به غرب گفت كه مي‌توانم با همان سلاح شما با شما مقابله كنم.

رييس فراكسيون اصلاحات در پارلمان يمن با اشاره به دستيابي ايران به چرخه كامل سوخت هسته‌اي گفت: اين موفقيت نه تنها هديه‌اي براي جهان اسلام بود بلكه حقي بود كه جمهوري اسلامي ايران بايد آن را به دست مي‌آورد.

به گزارش ايسنا، عبدالرحمن بالفضل، رييس فراكسيون اصلاحات در پارلمان يمن افزود: بايد ميان حركت مقاومت و تروريسم تمييز قايل شويم و بدانيم كساني كه در راه آزادي كشور خود مقاومت مي‌كنند تروريست نيستند.

بالفضل گفت: همچنين بايد خونريزي را در عراق متوقف كنيم اين كار با همدلي انجام مي‌پذيرد.

وي افزود: جنگ داخلي در عراق با محوريت شرارت آمريكا صورت مي‌گيرد.

وي با اشاره به دستيابي ايران به چرخه سوخت هسته‌اي تصريح كرد: اين حق متعلق به ايران بود؛ در عين حال بايد كاري كنيم كه منطقه عاري از سلاح‌هاي كشتار جمعي باشد.

دبيركل حزب كمونيست فلسطين در اين كنفرانس گفت: ما نبايد به تشكيل دولت امپرياليستي اسراييل در منطقه تن بدهيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، العربي العوات، دبيركل حزب كمونيست فلسطين در كنفرانس بين‌المللي قدس گفت: در حال حاضر فلسطين در معرض همه گونه تهديد‌ها قرار گرفته است. همچنين اسراييل در نظر دارد كه مساله فلسطين را به طور كامل از ميان ببرد.

وي با بيان اين كه مسووليت مهمي در ارتباط با قدس برعهده ماست گفت: اين مسووليت متوجه فلسطين،‌كشورهاي عربي و اسلامي و نيز جهان است كه بايد بيش از هر وقت ديگر براي آزادي اين سرزمين از دست اشغالگران به مبارزه بپردازيم.

وي با اشاره به طرح نخست وزير فعلي رژيم صهيونيستي گفت: اين طرح مي‌خواهد ‌‌٦٠ درصد سرزمين‌هاي غربي را به اسراييل ملحق كند و همچنين طرح بازگشت آوارگان فلسطيني ملغي شود.

دبيركل حزب كمونيست فلسطين ابراز داشت: اسراييل سه شرط را بر حماس تحميل كرد؛ اين كه آن را به رسميت بشناسد، دست از مقاومت بردارد و به موافقتنامه‌هاي ذلت بار گذشته ملتزم باشد. اما انتخاب مردم اين شرايط را ملغي كرد. معتقدم وحدت ميان مردمان فلسطين هميشه بايد حفظ شود.

وي گفت راه مقاوت تنها راه پيشروي مردم فلسطين است.

عوات تصريح كرد: ضروري است كه نشان دهيم هدف طرح صهيونيست‌ها اين بوده است كه اين دولت سدي را ايجاد كند كه پروژه غرب را به منطقه آورد.

وي با اشاره به اظهارات رييس جمهور ايران گفت: براساس ارزيابي‌هاي جديد طرح صهيونيست‌ها كه موجب ايجاد جنگ‌ها مي‌شد بايد ملغي شود.

دبيركل حزب كمونيست فلسطين خاطرنشان كرد: تاكنون ملت ايران و ساير ملت‌هاي عربي و اسلامي در راه احياي اسلام هزاران شهيد داده است و بنابراين نبايد تنها نظاره‌گر برگزاري اين گونه اجلاس باشيم بلكه بايد افكار اروپايي‌ها و آمريكايي‌ها را در نظر بگيريم.

وي در پايان تاكيد كرد: ما هرگونه به رسميت شناختن اسراييل را تقبيح مي‌كنيم و همچنين اقدام برخي كشورها در انجام چنين كاري را رد مي‌كنيم.

نماينده پارلمان گينه گفت: بايد براي مشاركت تمام عيار در برابر نفاق همه به پاخيزيم.

به گزارش خبرنگار ايسنا، كوناكري، نماينده پارلمان گينه در سومين كنفرانس بين‌المللي قدس با اشاره به مقاومت جمهوري اسلامي ايران تحت رهبري امام خميني (ره) عليه صهيونيسم گفت: نظير اقدام ايران ما مي‌توانيم پيروزي بزرگي را براي امت اسلامي به دست آوريم.

وي تصريح كرد: دولت گينه حمايت شديد خود را از ملت مظلوم فلسطين در دستيابي به آزادي اعلام مي‌كند. ما بدون هيچ ترديدي معتقديم كه روابطمان با اسراييل هيچ وقت برقرار نخواهد شد. ما پيشتر روابط خوبي با اسراييل داشتيم؛ اما آن را قطع كرديم و نماينده خود را به كشور بازگردانديم.

وي همچنين در اعلام همبستگي با سوريه و لبنان عليه اشغال كشورشان گفت: همچنين اعاده سياسي و اجتماعي كشور عراق را نيز خواهانيم.

كوناكري گفت: ايران در مراحل ارتقاي اسلام تلاش‌هاي زيادي كرده است كه بايد قدردان آن باشيم.

يك عالم لبناني تصريح كرد: اجلاس قدس الگوي مناسبي براي وحدت امت اسلامي است كه مي‌تواند حفظ وحدت را گوشزد كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، احمد الزين، از علماي لبنان در كنفرانس بين‌المللي قدس و حماس و حمايت از حقوق مردم فلسطين با اشاره به ترقي چشمگير ايران در فناوري هسته‌اي اظهار داشت: اين پيشرفت مي‌تواند عامل مهمي براي رويارويي با صهيونيست‌ها تلقي شود.

اين عالم لبناني ادامه داد: ما بايد بر روي مساله مقاومت تاكيد كنيم، مقاومت سياسي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي كه البته مقاومت نظامي در پايان آنها مي‌باشد.

وي گفت: ما در لبنان در خط مقدم جبهه قرار داريم و براي مقابله با توسعه طلبي‌هاي آمريكا و اسراييل تلاش مي‌كنيم. مقاومت ما از لحاظ سياسي، فرهنگي و رسانه‌اي مورد حمايت است.

وي با اشاره به پيروزي حماس ادامه داد: قاعدتا اين پيروزي تاكيد بر تداوم مقاومت بود و به همه اروپايي و آمريكايي‌ها گفت كه طرح‌هاي صهيونيست‌ها ناكام است؛ نيم قرن از اشغالگري‌هاي آنها مي‌گذرد و در مقابل تمام تجهيزات دفاعي و نظامي تنها با سلاح مقاومت توانسته‌ايم ايستادگي كنيم. ما مي‌توانيم با مقاومتي كه در نظر داريم و سياستي كه در پيش گرفته‌ايم با سلاح هسته‌اي آمريكا هم مقابله كنيم.

الزين خاطرنشان كرد: سومين اجلاس قدس از گام‌هاي نخستين موفقتر بود و چهره‌هاي سرشار و نامداري كه در اين اجلاس حضور دارند بسيار قابل توجه بود. برگزاري چنين اجلاس‌هايي ثابت مي‌كند كه تداوم مقاومت امري لازم و ضروري است.

نماينده پارلمان سوريه گفت: مساله فلسطين منحصر به اين ملت نيست؛ بلكه همه اعراب و دنيا بايد به آن بپردازند.

به گزارش ايسنا، ازدهار معتوق، نماينده پارلمان سوريه طي سخناني در سومين روز از كنفرانس بين‌المللي قدس با اشاره به پيگيري آمريكا و رژيم صهيونيستي براي اجراي طرح خاورميانه‌ي بزرگ گفت: همه ما و اعراب بايد بدانيم كه قدس امانتي بر گردن ماست و بايد ما پشتيبان آن باشيم.

وي هشدار داد كه بايد از جدا كردن هويت فلسطيني اين ملت توسط رژيم صهيونيستي جلوگيري كرد.

نماينده پارلمان سوريه ادامه داد: دشمن به دنبال سازش ميان اعراب و صهيونيست‌هاست به نوعي كه مي‌خواهد اين رژيم را به رسميت بشناسد، اگر چنين طرحي انجام شود طرحي پوسيده و نافرجام خواهد بود.

معتوق ابراز داشت: مي‌خواهند براي صهيونيست‌هايي كه سرزمين ندارند كشور ايجاد كنند و خود براي آن خطوط مرزي ترسيم كنند.

نماينده پارلمان سوريه گفت: اجلاس‌هاي بين‌المللي كه به نفع اسراييل قدم بردارد از نظر ما مردود است؛ بنابراين به همه پارلمان‌ها و دولت‌هاي عرب پيشنهادي بايد ارسال شود كه بر حمايت از مساله فلسطين تاكيد و هرگونه طرح در راستاي اهداف اسراييل در منطقه به خصوص فلسطين رد شود.

وي تصريح كرد: از نيروي مقاومت حماس و فلسطيني‌ها دعوت مي‌كنيم كه اصلي از اصول خود را به خاطر فشارهاي بين‌المللي ضايع نكنيم؛ بلكه به وحدت ملي پايبند باشند تا به اين شكل با دشمن مقابله شود.

رييس حركت ملي الجزاير مهم‌ترين مشكل در جهان اسلام را رژيم‌هاي فاقد مشروعيت دانست كه به ملت‌هاي خود پايبند نيستند و دست غرب را براي چنگ‌اندازي به كشورهاي‌شان باز مي‌گذارند.

به گزارش ايسنا، عبدالله جاب‌الله با بيان اين كه رژيم‌هاي عربي و اسلامي در مقابل تجهيزات دفاعي و تهاجمي غرب در حداقل امكانات قرار دارد و به نوعي در حلقه‌ي اين امكانات محاصره شده است، در سومين روز از نشست كنفرانس بين‌المللي قدس گفت: امروز كسي كه قوي باشد، مورد توجه قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به موفقيت ايران در غني سازي ‌‌٥/٣ درصدي اورانيوم گفت: ايران اسلامي كه امروز اين گام‌هاي بلند علمي و تكنولوژيك را برداشته است، ما را بسيار خرسند كرد.

وي اظهار اميدواري كرد كه گام‌هاي ايران در زمينه‌ي فن‌آوري هسته‌يي روز به روز بلندتر و قوي‌تر شود و دستاوردهاي ايران در اين زمينه، براي جهان اسلامي نيز مورد استفاده قرار بگيرد.

جاب الله همچنين تصريح كرد كه ايران نمايش خوبي را از وضعيت دموكراتيك كشورش ارايه كرده است.

وي با اشاره به انتخابات اخير در فلسطين گفت: مردم فلسطين يك دستاورد دموكراتيك بزرگي را نشان دادند و راه مقاومت را با انتخاب حماس ادامه دادند. اما تلخ‌كامي‌ها از اين است كه برخي كشورهاي عربي دوست چندان اهميتي به انتخاب دموكراتيك ملت فلسطين نمي‌دهند و همچنين دولت نوپاي فلسطين را رها كرده و به آن كمك نمي‌كنند.

رييس حركت ملي الجزاير خاطرنشان كرد: سرزمين فلسطين هميشه در طول تاريخ در معرض چپاول صهيونيست‌ها بوده است. اميدوارم انتخاب حماس سرآغاز بازگشت پناهندگان و آوارگان فلسطيني به كشورشان باشد.

وي تاكيد كرد: وجدان جهان اسلام بايد نسبت به مساله فلسطين بيدار شود. راه پيروزي و رهايي فلسطين، جهاد و مقاومت و ايثار است، در غير اين صورت مرگ حتمي را براي خود رقم زده‌ايم.

وي اظهار اميدواري كرد كه نسل فعلي و آينده فلسطين نيز راه مقاومت را پيش گيرد.

جاب الله همچنين با بيان اين كه بايد با اصلاحاتي در روند كشورداري خود عظمت و تجلي ملت‌مان را فراهم كنيم، ابراز داشت: امروز مساله فلسطين مسووليتي بر دوش ملت فلسطين نيست. اين سرزمين مقدس مربوط به تمامي كشورهاي مسلمان است. فلسطين جوهره اصلي جهان اسلام است.

جاب الله تاكيد كرد كشورهاي مطرح در جهان اسلام همچون ايران، سوريه، عربستان و ديگر كشورها بايد وظيفه‌ي خود را در قبال مساله فلسطين بيش از ديگران انجام دهند. كشورهاي عربي كه طرح دوستي با اسراييل ريخته‌اند، حقوق ملت فلسطين را پايمال خواهند كرد.

سفير ايران در يونسكو با اشاره به تحقيقي از سوي نماينده رسمي سازمان يونسكو در سال ‌‌١٩٩٩ گفت: شهر قديمي بيت‌المقدس با وجود آنكه براساس قوانين ميراث جهاني به ثبت رسيده است مناظر تاريخي و طبيعي‌اش توسط شهرسازي‌هاي اسراييل آسيب پذير شده است.

به گزارش ايسنا، احمد جلالي، سفير ايران در يونسكو در سخناني در كنفرانس بين‌المللي قدس با اشاره به تحقيقي از سوي پروفسور پروسوور، محقق سازمان يونسكو كه درباره‌ي شهر قديمي بيت‌المقدس تحقيقاتي را در سال ‌‌١٩٩٩به انجام رسانده است گفت: شهر قديمي بيت‌المقدس به ثبت جهاني رسيده است. در اين تحقيق آمده است كه اين شهر زنداني شهرسازي‌هاي جديد در حومه‌ها به خصوص در بخش شرقي بيت‌المقدس شده است.

وي افزود: شاهد هستيم كه ساخت و سازها و تاسيس بزرگراه‌ها و برج‌ها هويت اين شهر را از هويت و منظر طبيعي قدس را به هم ريخته است؛ در حالي كه براساس قوانين ميراث جهاني حفظ مناظر تاريخي و طبيعي بخشي از آن مي‌باشد.

وي گفت: براساس اين تحقيق بيت‌المقدس در حصاري از شهرسازي‌ها گم شده است.

جلالي با اشاره به طرح رژيم صهيونيستي براي بيت‌المقدس بزرگ گفت: شهرسازي‌هاي اسراييل به شكل كمربندي در اطراف بيت‌المقدس اين مساله را تداعي مي‌كند كه بيت‌المقدس بزرگ مورد نظر اسراييل در چارچوب اين شهرسازي‌ها در حال شكل گيري است. به خصوص پس از انهدام بخش غربي بيت‌المقدس اين مساله از رشد بيشتري برخوردار شده است.

سفير ايران در يونسكو ادامه داد: حس تماميت محله‌ي مسلمان نشين كه تنها ناحيه‌ي بزرگ در بيت‌المقدس باقي مانده است و به نوعي مجموعه‌اي از ساختارهاي قديمي و تاريخي را شامل مي‌شود از اهميت بسياري برخوردار است.

وي با اشاره به اين كه پس از ارايه گزارش علمي از سوي پروفسور پروسوور، نماينده رسمي يونسكو اسراييلي‌ها بسيار عصباني شدند گفت: تا سال ‌‌٢٠٠٣ اسراييل هيچ هياتي را از يونسكو به اين سرزمين راه نداد.

جلالي ابراز اميدواري كرد كه كنفرانس بين‌المللي قدس بتواند در راستاي تحقيق‌هايي كه در مورد بيت‌المقدس همانند آنچه كه ارايه كردم كاري را انجام دهد گفت: اين تحقيقات و برگزاري چنين اجلاس‌هايي در راستاي احقاق حقوق ملت فلسطين مي‌باشد.

نماينده‌ي كشور كنگو تصريح كرد: كشور دموكراتيك كنگو همراه با ملت فلسطين خواستار آزادي و خروج اشغالگران از اين سرزمين است.

به گزارش ايسنا، نماينده‌ي كشور دموكراتيك كنگو در سخناني در جلسه‌ي صبح سومين روز كنفرانس بين‌المللي قدس به مقوله‌ي جهاني شدن اشاره كرد و گفت: جهاني شدن محقق نمي‌شود، مگر اين كه تمامي اقليت‌ها و گروه‌هاي مختلف با يك چشم واحد ديده شود.

وي با بيان اين كه متاسفانه كشورهاي بزرگ مي‌خواهند زمام امور را به دست بگيرند، گفت: در چنين شرايطي چگونه مي‌توانيم از ملت‌هاي‌مان دفاع كنيم. معتقدم اگر مسلمانان گردهم بيايند و با وحدت كلمه به همديگر كمك برسانند مشكلات‌مان در مقابل اين كشورها حل خواهد شد.

نماينده‌ي كشور دموكراتيك كنگو با اشاره به كمك‌هاي كشورهاي مسلمان مي‌توانند به يكديگر داشته باشند، ابراز داشت: در خاورميانه و كشورهاي عربي كشورهاي بسياري هستند كه نيازمند آب شيرين‌اند و كنگو در اين خصوص مي‌تواند بزرگ‌ترين طرح آبرساني خاورميانه را داشته باشد.

وي تصريح كرد: ما مي‌توانيم در چارچوب اخوت و برابري بسياري از مشكلاتمان را حل كنيم به شكلي كه محتاج به كشورهاي بزرگ نباشيم.

نماينده كشور اندونزي تاكيد كرد: مصوبات اين اجلاس بايد از چارچوب سخن خارج شده و به واقعيتي ملموس براي رهايي از چالشي كه مردم فلسطين در آن درگير هستند كمك كند.

به گزارش ايسنا، نماينده كشور اندونزي در سومين همايش بين‌المللي قدس با تاكيد بر اين كه مصوبات كنفرانس‌هاي قبلي و فعلي بايد از چارچوب سخن خارج شده و به واقعيت ملموس و اجرايي تبديل شود گفت: هيچ جهادي با سخنراني كردن محقق نمي‌شود.

وي گفت: ما در اين اجلاس در حالي كه هر روز با وقايعي در فلسطين مواجه هستيم نمي‌توانيم كاري از پيش ببريم؛ مگر اين كه بخواهيم با اتحاد و يكپارچگي تصميماتمان را اجرا كنيم.

وي به انتخابات اخير در سرزمين‌هاي اشغالي اشاره كرد و گفت: با انتخابات اخير دموكراسي به طور كامل در فلسطين برقرار شد و ما اصول دموكراسي را ديديم.

وي خاطرنشان كرد: اين مسايل و احترام به حقوق بشر و حق تعيين سرنوشت زير ذره بين و آزمون قرار دارد كه متاسفانه كشورهايي كه داعيه‌ي دموكراسي دارند آن را ناديده مي‌گيرند.

نماينده كشور اندونزي با اشاره به يكي از مصوبات سازمان ملل در سال جاري در خصوص عدم توهين به اماكن مقدسه گفت: متاسفانه ما ديديم كه چگونه به مسجدالاقصي توهين شد و جهانيان هيچ تحركي نشان ندادند.

اسقف‌ كليساي لبنان گفت: بايد وحدت و همزيستي بيشتري داشته باشيم و كاري كنيم كه مردم فلسطين را از بربريت اسراييل نجات دهيم.

به گزارش ايسنا، آنتوان منو، اسقف‌ كليساي لبنان در سومين كنفرانس بين‌المللي قدس در تهران گفت: قدس شهري است كه اشغال شده و رهايي آن از خطر يهودي‌سازي مسووليت مشترك همه ماست.

وي با بيان اين كه قدس مساله فلسطيني، عربي، اسلامي و مسيحي است اظهار داشت: حتي مي‌توان مساله‌اي انساني و جهاني آن را برشمرد.

منو خاطرنشان كرد: ما جهان را به همسويي و همصدايي با يكديگر در قبال مسووليت‌هايمان دعوت مي‌كنيم. ما مدافع قدس هستيم؛ صهيونيست‌ها امروز در شهر قدس زمامدار شده‌اند و ما نبايد اجازه دهيم هويت اسلامي‌مان و ارزش‌هاي انساني و اسلامي خدشه‌دار شود.

اسقف‌ كليساي لبنان با بيان اين كه قدس بايد يك فرهنگ واحد جهاني داشته باشد ادامه داد: فرهنگ قدس اخوت و برادري است؛ اما فرهنگ صهيونيست‌ها مرگ و نابودي است.

وي افزود: جهاد، استشهاد، تفاهم و گشايش افق‌هاي سياسي، فرهنگي، ديني در شهر قدس يك حق مسلم است.

منو در پايان گفت: از اين كه روزهاي سختي را در فلسطين پيشرو داريم نگرانم.

رييس مركز نسخ خطي استانبول گفت: ما در اروپا و آمريكا شاهد يك مافياي بزرگ سكوت در خصوص آن چه در سرزمين‌هاي اشغالي مي‌گذرد هستيم.

به گزارش ايسنا، علاءالدين، رييس مركز نسخ خطي استانبول در كنفرانس بين‌المللي قدس مساله اصلي فلسطين و قدس را به فهم اروپايي‌ها از اين موضوع مرتبط دانست و اظهار داشت: اروپا مثل آمريكا تحت وحشت و ترور است و مردم آن نيز تحت سياست بسيار شديدي نسبت به اين كه مسلمانان و جوامع خود را كنترل مي‌كنند هستند.

وي با بيان اينكه در اروپا آزادي بيان وجود ندارد و بخش وجودي از مردم اروپا مي‌توانند به اسلام و فلسطين نزديك باشند گفت: اما آنها به گونه‌اي توسط جرايد و مطبوعات و رسانه‌ها كنترل مي‌شوند كه به اين ترتيب نمي‌توانند كاري را انجام دهند.

اين محقق ترك ابراز داشت: ما بايد نه با نيروي نظامي بلكه به وسيله اهرم فكر و انديشه مفاهيمي را كه براي اروپايي‌ها درباره‌ي مساله فلسطين و اسلام شكل گرفته است خنثي كنيم. آنها مفهوم صهيونيست‌ها را به وجود آورده‌اند، اما ما نبايد آن را بپذيريم.

وي به ايدئولوژي اروپايي‌ها مبني بر تغذيه صهيونيست‌ها اشاره كرد و با طرح اين سوال كه چرا ما بايد به عنوان مسلمان در سازمان ملل باقي بمانيم؟ گفت: اين سازمان يك گروه مافيايي است و نبايد بيش از اين خود را معطل آن كنيم. در چنين وضعيتي كه در خاورميانه و جهان اسلام روبرو هستيم بايد از اين سازمان خارج شد.

وي ادامه داد: بايد دانشمندان خود را تشويق كنيم و آنها را تامين كنيم.

علاءالدين به خودكفايي ايران در غني سازي ‌‌٥/٣ درصدي اورانيوم اشاره كرد و گفت: ما بايد در اين راستا قدم‌هاي موثر و بزرگتري برداريم و نسبت به تجهيز و تامين دانشمندان و متخصصان خود سعي بيشتري كنيم.

نماينده پارلمان اردن پيشنهاد كرد: هياتي عربي و اسلامي براي آزادي قدس شريف تشكيل شود و در اين چارچوب هيات‌هاي فرعي در هر يك از اين كشورها نيز شكل گيرد تا آنچه كه در اين كنفرانس‌ها بر آن تاكيد مي‌شود را به عمل در آوريم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، شيخ ابوزن، نماينده پارلمان اردن در سخناني در جلسه صبح كنفرانس بين‌المللي قدس با اشاره به اشتباهاتي رايج در ارزيابي مساله فلسطين اظهار داشت: تكرار كلمه صهيونيسم بر زبان علما، حاكمان و مردان سياسي جاي تامل دارد. صهيونيسم به عنوان يك خط مشي تباهي توسط هرتسخل در شهر بال سوييس براي تاسيس رژيم اسراييل شكل گرفت. از آن زمان پس از نيم قرن اين رژيم برپا شد و از آن زمان براي ايجاد اسراييل از نيل تا فرات تا يك صد سال آينده برنامه ريزي شده است.

وي با بيان اين كه در قرآن و سيرت پيامبر (ص) ذكري از صهيونيست‌ها نيامده است تصريح كرد: اين در حالي است كه از يهود چندين بار نام برده شده است.

وي افزود: يهوديان سعي دارند با توجه به ساده انديشي مسلمانان بيشتر به صهيونيست بپردازند، اما ما بايد به گفته‌هاي خداوند گوش دهيم كه يهوديت جهاني هم جايگاه فسادانگيزي دارد. بنابراين معتقدم رژيم اسراييل نامشروع است.

وي ادامه داد: مي‌بينيم كه در برخي از اجلاس‌ها برخي مي‌خواهند در مورد مساله قدس و فلسطين نظرسنجي انجام دهند؛ گويي مي‌خواهند درباره اسلام نظر دهيم. خداوند به فلسطين و مسجدالاقصي ‌‌٣٠ امتياز در قرآن داده است.

وي با اشاره به گفته پيامبر اكرم (ص) كه بيت‌المقدس در زمين محشر و رستاخيز است گفت: چگونه مي‌توانند در مقابل دستور خداوند نظرخواهي كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ابراز داشت: بايد يادآور شد كه شمار يهوديان و اغلب آنها از ‌‌١٢ كشور جهان جمع شده‌اند؛ همانطور كه زباله‌ها را از سطل‌ها جمع آوري مي‌كنند مي‌خواهند آنها را به بيت‌المقدس بياورند تا گورستان آنها در فلسطين باشد.

وي تاكيد كرد: اغلب يهوديان بعد از وعده بالفور به سرزمين فلسطين سرازير شدند؛ بنابراين معتقدم آنهايي كه پس از بالفور به اين سرزمين آمده‌اند بايد از آن خارج شوند. در حالي كه همه فلسطيني‌ها زايده اين سرزمين هستند؛ اسراييلي‌ها از ‌‌١٢ كشور جهان در اينجا جمع شده‌اند.

نماينده پارلمان اردن با انتقاد از اين كه برخي ساف را سازمان متعلق به فلسطين مي‌دانند گفت: من به شما صريح مي‌گويم كه كشورهاي عربي طرحي براي آزادسازي فلسطين ندارند و فلسطين آزاد نمي‌شود؛ مگر به دست فرزندان آن. پس از ساف سازمان آزادي بخش فلسطين تشكيل شد، اما معتقدم كه ساف مشروعيت ندارد تا درباره‌ي مردم فلسطين تصميم گيري كند. اين گروه به مدت ‌‌١٠ سال در آغوش نورچشمي‌ها بود . اين گروه پس از قرارداد اسلو در سال ‌‌١٩٩٣ يك عروسي به راه انداخت؛ همچنين بيانيه قاهره در سال ‌‌١٩٩٤ براي برپايي حكومت خودگردان در كرانه باختري و نوار غزه از ديگر اقدامات اين گروه بود، اما آيا يك وجب از خاك فلسطين را توانست آزاد كند؟ در روزي كه ساف داعيه‌ي آزادي فلسطين را داشت و قباي عربي را برتن كرده بود و ما هم همراه او بوديم به يكباره تن به توافق اسلو داد و بدين ترتيب مشروعيت عربي و اسلامي هم از ساف برداشته شد و قدس به يك مساله فلسطيني صرف تبديل شد.

ابوزن در ادامه اظهارات خود گفت: اگر مسايلي كه در اين كنفرانس‌ها مطرح مي‌شود به عمل در نيايد ارزش برگزاري اين كنفرانس به اندازه‌ي هزينه‌اي كه براي كاغذ‌ها و قلم‌ها در اين اجلاس‌ها شده است نخواهد بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير امور خارجه: تكاليف فراتر از معاهده و مقررات آژانس را نمي‌پذيريم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016