دوشنبه 28 فروردین 1385

علی لاريجانی: كشورهاي غربي بايد از تكرار اشتباه در پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي، پرهيز كنند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۲۸‬

شبكه خبري "بي بي‌سي" عصر امروز (دوشنبه) به نقل از دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران، نوشت: كشورهاي غربي بايد از تكرار اشتباه در پرونده هسته‌اي جمهوري اسلامي، پرهيز كنند، تا فضايي براي مذاكرات سازنده گشوده شود.

اشاره اين شبكه خبري، به سخنان "علي لاريجاني" كه روز گذشته در حاشيه برگزاري كنفرانس فلسطين در تهران و در جمع خبرنگاران ايراد شد، در حالي صورت مي‌گيرد كه برخي مقام‌هاي و رسانه‌هاي غربي تلاش مي‌كنند، موضع ثابت ايران در موضوع هسته‌اي را با انتقاد رو به رو سازند.

به گزارش ايرنا، لاريجاني، روز گذشته درجمع خبرنگاران، گفته بود كه "فكر مي‌كنم يكي از اشتباهاتي كه در مسير كار هسته‌اي ايران انجام شد، بيانيه لندن بود كه تقريبا با عجله صادرشد و مسير كار مي‌توانست، در روال معقول خود طي شود، اما اين بيانيه آن را تغيير داد."
بياينه لندن كه پس از آخرين نشست شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و در پي نشست پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل و آلمان صادر شد، مبناي بيانيه شوراي امنيت در سازمان ملل درباره پرونده هسته‌اي ايران قرار گرفت.

برخي كشورهاي عضو شوراي امنيت، ازجمله چين و روسيه، با پيشنهاد آمريكا در اين بيانيه، كه تلاش مي‌كرد، فعاليت هسته‌اي ايران را براي صلح جهاني خطرناك جلوه دهد، مخالفت كردند و اين بند از بيانيه حذف شد.

در اين بيانيه همچنين از ايران خواسته شده كه كليه فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را به حالت تعليق درآورد، اما تهران فعاليت در اين سطح را حق قانوني خود و در چارچوب مقررات ان پي تي مي‌داند.

طي هفته‌هاي اخير بازرسان آژانس، همواره با حضور در تاسيسات هسته‌اي ايران از اين فعاليت‌ها بازديد كردند.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، همواره در قطعنامه‌هاي خود اعلام كرد كه هيچ سندي مبني بر اينكه ايران در اهداف صلح آميز در فعاليت هسته‌اي منحرف شده بدست نيامده است.

اما بي‌بي‌سي به اين بخش از سخنان روز گذشته لاريجاني درباره دستيابي به راه‌حلي براي بحران كنوني در جلسه بعدي شوراي امنيت، نيز اشاره كرد كه گفته "اگر كشورهايي كه در اين زمينه ذي نفوذ هستند، رفتار معقولي داشته باشند، خيلي كار مشكلي نيست."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برخي مقام‌هاي آمريكايي اخيرا و در پي اعلام رسمي دستيابي ايران به فناوري كامل چرخه سوخت هسته‌اي، فشار مي‌آورند كه جامعه جهاني را براي اجراي فصل هفتم منشور ملل متحد درباره ايران و بحث تحريم، متقاعد كنند، اما در عين مقام‌هاي سياسي و نظامي آمريكا، با انتقاد شديد از سياست‌هاي رامسفلد وزير دفاع اين كشور در خاورميانه، خواستار بركناري وي شده و از دولت واشنگتن خواسته‌اند كه راه مذاكره با ايران رادر پيش گيرد.

دولت آمريكا با هندوستان و اسراييل، كه عضويت در ان پي تي را تاكنون نپذيرفته اند، روابط هسته‌اي دارد و اخيرا اين رابطه را با دولت هندوستان تقويت كرده است.

لاريجاني، در اين‌باره ضمن دعوت طرفها به برخورد معقول با پرونده هسته‌اي ايران، اعلام كرده كه تهديدات، در عزم ايران تغييري ايجاد نمي‌كند.

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است تا پايان اين ماه گزارشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران را به شوراي امنيت ارايه دهد.

"محمد البرادعي"، هفته گذشته به دعوت مقام‌هاي تهران، به ايران سفر كرد و با مقام‌هاي جمهوري اسلامي به گفت و گو نشست.

دبير شوراي عالي امنيت ملي اعلام كرده است كه جمهوري اسلامي همواره در پاسخگويي به سوالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، جدي بوده است.

Copyright: gooya.com 2016