پنجشنبه 31 فروردین 1385

فيدل كاسترو از حق ايران براي دستيابي به انرژي هسته‌اي دفاع كرد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۳۱‬

خبرگزاري فرانسه گزارش داد: "فيدل كاسترو" رييس جمهوري كوبا روز چهارشنبه از حق ايران براي دستيابي به انرژي هسته‌اي صلح‌آميز دفاع و به منازعه بين‌المللي عليه ايران در اين زمينه اعتراض كرد.

به‌گزارش اين خبرگزاري از هاوانا، كاسترو در سخنراني خود در مراسم سالگرد شكست آمريكا در نبرد معروف به "خليج خوك‌ها" كه بيش از دو ساعت طول كشيد، گفت: ترديدي وجود ندارد كه آمريكا در مورد ايران مي‌خواهد مردم جهان را فريب دهد.

كاسترو در جمع سه هزار كهنه مبارز و مقامات كوبا افزود: ايراني‌ها بارها تاكيد كرده‌اند كه نه خواهان توليد سلاح اتمي هستند و نه در اين انديشه بسر مي‌برند. اين اتهامها تصور ديگران است.

وي تصريح كرد: هيچ كس حق ندارد فقط به اين تصور كه كشور ديگري مي‌تواند سلاح هسته‌اي توليد كند به آن حمله كند.

رهبر كوبا افزود: آنها تصور مي‌كنند مي‌توانند جنگي با اين توصيف و خصوصيات پايه‌ريزي كنند در حاليكه هنوز از حل مشكل عراق يا افغانستان عاجز مانده‌اند.

"از خود مي‌پرسم چرا منازعه بمباران ايران مطرح است در حاليكه هيچ حرفي از اينكه اسراييل چگونه و با كمك چه افرادي صدها سلاح هسته‌اي توليد مي‌كند، به ميان نمي‌آيد".

كوبايي‌ها واقعه "نبرد خليج خوك‌ها" را "اولين ناكامي امپرياليسم يانكي‌ها در آمريكاي لاتين " مي‌دانند و همه ساله سالگرد اين واقعه تاريخي را جشن مي‌گيرند.

به‌مناسبت اين پيروزي تاريخي كوبا بر آمريكايي‌ها، كاسترو گفت: هرگز نه آمريكا و نه هيچ قدرت ديگر قادر نخواهد بود ما را به زانو در آورد.

"وظيفه مقدس مردن در جواني را داريم در غير اين صورت شايستگي الگوگيري از شهدايمان را كه همه به طور ميانگين در سن ‪ ۲۴/۷‬سالگي از دنيا رفتند، نخواهيم داشت".

‪ ۱۹‬آوريل ‪ ۱۹۶۱‬در نبرد خليج خوك‌ها كه از سوي سازمان اطلاعاتي - جاسوسي آمريكا سازماندهي شده بود، ‪ ۱۴۰۰‬ناراضي با حمايت سيا نبرد با نيروهاي كوبايي را آغاز كردند كه پس از ‪ ۶۲‬ساعت جنگ سخت، شورشيان مجبور به پذيرش شكست و تسليم شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در اين نبرد ‪ ۱۶۱‬نيروي كوبايي و ‪ ۱۰۷‬مزدور آمريكا كسته شدند.

اين شكست به‌عنوان تلخ‌ترين وسنگين‌ترين ناكامي براي "جان اف كندي" رييس جمهوري وقت آمريكا ثبت شد.

خبرگزاري فرانسه در پايان، كاستروي ‪ ۸۰‬ساله را رييس جمهوري توصيف كرد كه افق‌هاي گسترده جديدي را در عرصه بين‌المللي ايجاد كرد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فيدل كاسترو از حق ايران براي دستيابي به انرژي هسته‌اي دفاع كرد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016