جمعه 1 اردیبهشت 1385

امير محبيان: بايد همواره برگ مذاكره را روي ميز داشته باشيم، ايسنا

* سفر هيات ايراني به مسكو براي حفظ شكاف روسيه با كمپ غرب انجام شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


يك عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت معتقد است كه سفر اخير هيات ايراني به مسكو در جهت حفظ شكاف روسيه با كمپ غرب صورت گرفته است.

امير محبيان، عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت در گفت‌و گو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ارتباط با پيام‌هايي كه سفر اخير هيات ايراني به مسكو مي‌تواند داشته باشد، اظهار داشت: روند مذاكرات هسته‌يي، تاكنون نشان داده كه بين طرف‌هاي مختلف درگير با مساله‌ي ايران، تا حد صدور يك بيانيه در شوراي امنيت براي اعمال فشار، نوعي توافق وجود داشته، اما با جدي‌تر شدن مساله شكاف‌هايي بين اين طرف‌ها در حال نمايان شدن است.

وي افزود: در شرايط كنوني كه مساله‌ي اعمال فشار بر ايران به صورت جدي‌تر از سوي آمريكا و اروپاييان در حال پيگيري است، شاهديم كه رويكردها با تفاوت‌هايي هرچند اندك مواجه شده‌اند كه اين تفاوت‌ها نهايتا به ايجاد و يا حتي تعميق فشارها بين طرف‌هاي درگير با پرونده‌ي هسته‌يي ايران منجر شده است.

محبيان ادامه داد: درخصوص بحث اعمال فشار بر ايران در حال حاضر به نظر مي‌رسد كه ما با دو كمپ آمريكا و اروپا از سويي و روسيه و چين از ديگر سو مواجهيم كه پايگاه دوم، يعني روسيه و چين به دلايل مختلف در اين رابطه شكافي را در جبهه‌ي مخالفان ايران ايجاد كرده‌اند.

اين عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت هم‌چنين با اشاره به منافع مشتركي كه تهران و مسكو در سايه‌ي تعاملات دوجانبه داشته و دارند، گفت: اشتراكات فراوان روس‌ها با ايران و علي‌الخصوص هم‌جواري آن‌ها با ما، باعث ايجاد موقعيت ژئوپليتيك خاصي شده كه در آن، تاثير بيش از حد آمريكا بر روند تحولات مربوط به ايران مي‌تواند به زيان مسكو نيز تمام شود.

وي در ادامه اظهار داشت: شكافي كه پيش از اين ميان اروپا و آمريكا ايجاد شده بود، به دلايلي توسط آمريكا پر شده ولي گسلي كه ميان روسيه و چين با آمريكا وجود داشت نه تنها پر نشده كه در حال حاضر قابل تعميق نيز هست.

محبيان با اشاره به نشست اخير 1+5 در مسكو، افزود:‌ مصداق وجود اين گسل در نشست اخير مسكو كاملا مشهود بوده و از سوي ديگر رييس جمهور چين هم كه اكنون در آمريكا به سر مي‌برد، هنوز پيام روشني را براي حضور در كنار آمريكا و در مقابل ايران، مخابره نكرده است.

اين عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت ادامه داد: به نظر مي‌رسد كه سفر اخير هيات ايراني به مسكو در راستاي پابرجا ماندن گسل مذكور صورت گرفته و البته ما بايد در جهت تعميق آن نيز تلاش نماييم.

وي هم‌چنين با اشاره به دستيابي كشورمان به چرخه‌ي كامل توليد سوخت هسته‌يي، گفت: اين خبر كه ايران در زمينه‌ي سوخت هسته‌يي در حال خودكفا شدن است، مي‌تواند تا حدودي روس‌ها را در خصوص از بين رفتن بازاري چون ايران در سوخت هسته‌يي به هراس وادارد.

محبيان هم‌چنين اظهار داشت: از جمله دغدغه‌هاي اصلي روسيه فروش سوخت هسته‌يي به ايران است كه در صورت بي‌توجهي ايران به اين دغدغه‌ي روس‌ها و ايجاد شائبه‌ و امكان از دست رفتن بازار اقتصادي‌شان مي‌تواند در نزديك شدن آن‌ها به آمريكا موثر افتد و اين مساله‌اي است كه مي‌تواند از دامنه‌ي شكاف مذكور بكاهد.

اين عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي رسالت افزود: در شرايط كنوني به نظر مي‌رسد كه در شرايط كنوني، ايران بايد علاوه بر فعاليت‌هايي كه براي تكميل چرخه‌ي سوخت هسته‌يي و بومي‌سازي آن انجام مي‌دهد، با ارسال‌ پيام‌هايي به مسكو مبني بر اين‌كه با توجه به نياز ايران به سوخت هسته‌يي امكان خريد سوخت از روس‌ها نيز وجود دارد، از ايجاد انگيزه‌هايي كه نزديكي آن‌ها به واشنگتن را موجب مي‌شود، جلوگيري كند.

وي در خصوص انتشار خبري از سوي رسانه‌هاي غربي مبني بر ارائه‌ي پيشنهاد تعليق غني‌سازي به البرادعي از سوي كشورمان، ادامه داد: به هر حال به نظر مي‌رسد كه اعلام خبر دستيابي به چرخه‌ي كامل سوخت هسته‌يي از سوي ايران، به منزله‌ي برگ برنده‌اي در مذاكرات هسته‌يي بوده و ايران با توجه به آن خود را براي مذاكراتي از موضع برتر آماده مي‌سازد.

محبيان هم‌چنين با بيان اين‌كه خبرسازي رسانه‌هاي غربي در شرايط فعلي تنها در حد حدس و گمان مطرح است، گفت: در شرايط كنوني غرب نيز با توجه به اين اقدام ايران سوالات مختلفي را در ذهن مي‌پروراند. مثلا در خصوص معناي اعلام اين خبر از سوي ايران، اين‌كه عقب‌نشيني مي‌كنند يا پيش‌تر خواهند رفت، تعليق چه خواهد شد و تا چه مرحله‌اي پيش خواهند رفت و در كدام مرحله از كار پاي ميز مذاكره حاضر خواهند شد؟ از جمله‌ي اين سوالات است كه گمانه‌زني‌هايي را نيز در پي دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين عضو شوراي سردبير روزنامه‌ي رسالت در ارتباط با راهكارهاي كشورمان براي استيفاي حقوق حقه‌اش در مواجهه با غرب با توجه به دستيابي به چرخه‌ي كامل سوخت هسته‌يي، افزود: طبيعتا ما بايد همواره برگ مذاكره را روي ميز داشته باشيم، چرا كه در غير اين صورت فرصت مورد نياز آمريكا براي جوسازي‌ و نتيجتا فشار هرچه بيشتر عليه‌مان را فراهم آورد‌ه‌ايم.

وي با بيان اين‌كه ما بايد بر سطوح بعدي كار كنيم، ادامه داد: به نظرم اگر ايران بتواند هم‌زمان با حركت‌ علمي و تكنولوژيكي كه آغاز كرده به كار فشرده‌ي ديپماتيك از سويي و تبليغاتي - رسانه‌يي از ديگر سو بپردازد و افكار عمومي جهاني را نيز با خود همراه سازد، مي‌تواند جهت حركت اوضاع را از وضعيت بحراني به شرايطي بهتر سوق دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امير محبيان: بايد همواره برگ مذاكره را روي ميز داشته باشيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016