سه شنبه 5 اردیبهشت 1385

گزارش كامل اظهارات لاريجاني در كنفرانس هسته‌يي: در صورت تحريم رابطه با‌ آژانس را تعليق مي‌كنيم، ايسنا

*‌تحريم و هرگونه اقدام نظامي سرعت پيشرفت هسته‌يي را مي‌افزايد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هشدار داد كه با اعمال تحريم عليه ايران، همكاري‌هاي كشور با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به حال تعليق در خواهد آمد، اما قول داد كه در صورت بازگشت مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي حكام ايران پروتكل الحاقي را داوطلبانه انجام دهد و «نيز قدم‌هاي ديگري را در بحث هسته‌يي» بردارد.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني هم‌چنين با تاكيد بر اين كه ايران در حال حاضر در موقعيتي جديد قرار دارد، تصريح كرد: ايران آماده بوده و هست تا درون مذاكرات به نتيجه برسد. ما امروز يك زنجيره‌ي 164 تايي [سانتريفوژ] به راه انداخته و به چهار درصد غني‌سازي نيز رسيده‌ايم و زنجيره‌هاي ديگر نيز آماده مي‌كنيم و اين كار را ادامه خواهيم داد.

مسوول پرونده‌ي هسته‌يي ايران همچنين درباره‌ي طرحي كه اخيرا ديپلمات‌هاي كشورمان به مسكو برده‌اند، اظهار داشت: اين طرح چارچوبي براي حل مساله‌ي هسته‌يي و انجام مذاكراتي سازنده بود.

دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان كه صبح امروز در مراسم افتتاحيه كنفرانس بين‌المللي «برنامه‌ي انرژي هسته‌يي ايران؛ سياست‌ها و چشم‌اندازها» در محل مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام سخن مي‌گفت، با اشاره به اظهارات اخير مقامات آمريكايي با ارايه دو سند از همكاري غرب با برنامه‌ي هسته‌يي رژيم گذشته گفت: فكر مي‌كنم همه قبول داريد كه معادن نفت و گاز ايران در آن زمان بيش از امروز بوده، اما چرا 30 و 35 سال گذشته كه اين منابع بيشتر بود چنين اشكالي مطرح نمي‌شد؟ بنابراين مساله اين نيست و اين پاسخ نقضي است كه رفتار غرب غير از اين را نشان مي‌دهد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين با اشاره به نقض تعهدات غرب در قبال برنامه‌ي هسته‌يي ايران پس از پيروزي انقلاب اسلامي ادامه داد: در پي پيروزي انقلاب ديگر كسي سوخت به ما نداد و حتي يك گرم اورانيوم غني شده به ما نرسيد و 1600 تن كيك زرد و 60 تن هگزافلورايد اورانيوم نيز در اروپا ماند و براي ما ارسال نشد. يعني ما مانديم با تكنولوژي اتمي در تهران بدون هيچ پشتوانه‌اي.

دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره‌ي ادعاي غرب مبني بر تضمين تامين سوخت هسته‌يي با تصريح اين كه هيچ الزام حقوقي بين‌المللي در اين خصوص وجود ندارد، گفت: در اين خصوص با توجه به سابقه بد غرب بي‌اعتمادي وجود دارد.

لاريجاني همچنين بر صلح‌آميز بودن مقاصد هسته‌يي ايران تاكيد كرد و گفت: مساله مخفي‌كاري داستاني است كه سرهم كرده‌اند و خودشان هم مي‌دانند كه اين داستان صحت ندارد.

وي با اشاره به موفقيت برنامه‌ي هسته‌يي ايران افزود: مرحله آخر در نطنز انجام شد كه با موفقيت رخ داد و امروز زنجيره‌اي محقق شده و زنجيره‌هاي ديگر نيز در حال آمادگي است.

لاريجاني با اشاره به مذاكرات هسته‌يي ايران و اروپا هم‌چنين اظهار داشت: نتيجه اعتمادسازي‌هاي ما اين شد كه اروپايي‌ها گفتند بهترين راه براي اعتمادسازي اين است كه شما غني‌سازي نداشته باشيد. در واقع آنها صورت مساله را پاك كردند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه فلسفه وجودي مذاكره ايران با اروپا براي غني‌سازي بود، تصريح كرد: ما براي بال هواپيما و يا عضويت در سازمان تجارت جهاني (WTO) با اروپا مذاكره نكرديم، بلكه فلسفه وجودي اين مذاكره غني سازي بود.

وي سفرش به وين را مورد اشاره قرار داد و افزود: در وين به اروپايي‌ها گفتيم كه آماده‌ايم تا طرح زمان‌بندي شده پيشرفت هسته‌يي‌مان را به شما بدهيم تا در خصوص غني‌سازي به فرمولي دست يافته و به نتيجه برسيم.

لاريجاني با بيان اين كه در حال حاضر ايران در موقعيتي جديد قرار دارد، تصريح كرد: ما آماده بوده و هستيم تا درون مذاكرات به نتيجه برسيم. ما امروز يك زنجيره‌ي 164 تايي [سانتريفوژ] به راه انداخته و به چهار درصد غني‌سازي نيز رسيده‌ايم و زنجيره‌هاي ديگر نيز آماده مي‌كنيم و اين كار را ادامه خواهيم داد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي عملكرد آمريكا در برخورد با پرونده هسته‌يي ايران را نوعي آنارشيسم حقوق بين‌الملل توصيف كرد و گفت: عملكرد آمريكايي‌ها موجب انهدام قواعد بين‌المللي شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر لاريجاني در ادامه‌ي سخنانش در كنفرانس بين‌المللي هسته‌يي نيت‌خواني غرب از رفتار ايران را نيز نمونه‌ي آشكاري از رفتار دو گانه خواند.

لاريجاني با اشاره به همكاري‌هاي گسترده‌ي ايران با آژانس و ارايه‌ي سابقه‌اي از آن گفت: بنا نيست اگر ما نجابت به خرج مي‌دهيم، شما پا را فراتر بگذاريد.

به گزارش ايسنا، لاريجاني با تاكيد بر غيرقابل پذيرش بودن تعليق فعاليت‌هاي هسته‌يي گفت: آيا اگر 164 ماشين سانتيفيوژ تعليق نشود، از درون آن بمب در مي‌آيد؟ ما هر پيشنهاد معقولي كه به حل مساله‌ي هسته‌يي كمك كند را مي‌پذيريم. نبايد بر مساله‌ي تعليق كه در شرايط قبلي طرح شده است، در شرايط جديد همچنان تاكيد كنند.

دبير شوراي امنيت ملي با اشاره به اعمال فشار آمريكا به وسيله‌ي شوراي امنيت بر ايران ادامه داد: استفاده از زور شوراي امنيت براي مساله‌ي هسته‌يي ايران موجب بي‌اعتباري شوراي امنيت مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي با طرح اين سوال كه تحريم چگونه مي‌تواند جلوي فعاليت‌هاي اتمي ايران را بگيرد؟ ابراز داشت: در اين صورت ما رابطه‌مان را با ‌آژانس به حالت تعليق در مي‌آوريم و كارمان را جلو مي‌بريم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه اظهاراتش خاطرنشان كرد: اگر فكر مي‌كنيد دولت احمدي‌نژاد و خاتمي براي پيگيري مساله هسته‌يي ايران تفاوتي دارند، اشتباه مي‌كنيد.

لاريجاني در پاسخ به تهديدات نظامي آمريكا عليه ايران تصريح كرد: در صورت بروز چنين رخدادي تمام برنامه‌هاي هسته‌يي ما به صورت مخفي انجام خواهد گرفت. كساني كه مسايل استراتژيك در منطقه را آگاهند مي‌دانند كه شرايط منطقه آمادگي براي حركات تحريك‌آميز ندارد، اما اگر اين كار را انجام داديد تاوانش را مي‌بينيد. رفتار تندروانه به فعاليت هسته‌يي ايران ضربه نمي‌زند.

مسوول پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان با بيان اين كه امروز مقطع حساس و طلايي در بحث هسته‌يي ايران است، گفت: دو راه بر مقطع فعلي پيش روي ما كشورهاي مورد اختلاف در بحث هسته‌يي است. اگر گام معقول را برداريد و پرونده را در مكان اصلي‌اش يعني آژانس برگردانيد، ما نيز در واكنش به اين اقدام همكاري و تعامل خواهيم داشت. اما اگر مسئله به شوراي امنيت كشانده شد و بر اين مساله اصرار ورزيده شود، نبايد انتظار داشته باشيد كه ما رفتاري جداي از اين اقدام داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، وي گفت: پرونده بايد به آژانس برگردد و در يك زمان‌بندي معقول بحث را ادامه داد. اين نوع ضرب‌الاجل دادن به ايران براي حل نشدن موضوع است. مدت زماني كه شوراي امنيت براي آژانس و ايران مطرح كرد، معقول نبود.

لاريجاني در پايان اين اظهاراتش به سوالات ميهمانان و خبرنگاران داخلي و خارجي مختلف پاسخ داد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد كه اگر تحريمي عليه ايران وضع شود، رابطه‌ ايران با ‌آژانس تعليق خواهد شد و گفت: ما نمي‌توانيم اجازه دهيم تفاهم با زور به ما تحميل شود. ‌تحريم و هر گونه اقدام به تهديد نظامي تنها ما را در مسير سرعت ما را در مسير فن‌آوري هسته‌يي افزايش مي‌دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، لاريجاني در پاسخ به سوالي آيا آمريكا با مخالفت با برنامه‌ي هسته‌يي ايران هدف ديگري را دنبال مي‌كند؟ گفت: بله. من معتقدم آمريكا از مسير پرونده‌ي هسته‌يي ايران هدف ديگري را دنبال مي‌كند. مساله‌ي هسته‌يي بهانه‌اي بيش نيست.

وي همچنين ادعاي مخفي‌كاري در برنامه‌ي هسته‌يي ايران را رد كرد و گفت: در نطنز لزومي نداشت كه ما به آژانس اطلاع دهيم. تنها اشكالي كه وجود داشت وارد كردن يك مقدار اندك از هگزافلورايد به ايران بود كه البته آژانس از آن مطلع بود.

وي گفت: ‌تحريم و هر گونه اقدام به تهديد نظامي تنها ما را در مسير سرعت ما را در مسير فن‌آوري هسته‌يي افزايش مي‌دهد.

لاريجاني همچنين گفت: من مزاج فكري اروپايي‌ها را مي‌دانم. آن‌ها خودشان به ما گفتند كه با عمليات نظامي در مورد ايران مخالفند. حداقل اقدام نظامي اين است كه در منطقه مسايل اقتصادي بسياري را به بار مي‌آورد كه اروپايي‌ها به دنبال آن نيستند.

به گزارش ايسنا، لاريجاني ادامه داد: همچنين عقلانيتي در اروپايي‌هاست كه مي‌خواهند مساله‌ي هسته‌يي ايران را از طريق مسالمت‌آميز حل كنند، اما شايد با پشتوانه‌ي آمريكا فكر كردند كه مي‌توانند اعمال زور كنند.

وي با اشاره به رفتار آمريكايي‌ها در منطقه كه طالبان را به وجود آوردند، گفت: آن‌ها طالبان را در همكاري آمريكا و انگليس، امارات، عربستان و پاكستان براي مقابله با انقلاب اسلامي ايران به وجود آورده‌اند، اما اين مسير اشتباه بود.

به گزارش ايسنا، لاريجاني گفت: معتقدم آمريكايي‌ها مستشاران صهيونيست‌ها هستند. اين كه شبانه وزير امور خارجه‌ي آمريكا و انگليس به بغداد مي‌آيند كه دولت عراق را تعيين كنند، قابل قبول نيست. ما از اول اعلام كرديم كه نبايد در سرنوشت عراق دخالت كنيد و پاي اين حرف هم ايستاده‌ايم .

دبير شوراي عالي امنيت ملي تاكيد كرد: ‌زمان تجديد نظر در رفتار آمريكايي‌ها رسيده است و ما بايد كمك كنيم تا آن‌ها اين تغيير رفتار را صورت دهند.

لاريجاني گفت: ما دنبال فريبكاري و پهن كردن دام براي ديگران نيستيم، اما به آمريكايي‌ها مي‌گوييم كه اگر در دور دوم دولت‌شان مسير فعلي را پيش گيرند، كل ابهت‌شان را در منطقه مي‌شكنند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از سخنراني و جلسه‌ پرسش و پاسخ با مدعوين در جمع خبرنگاران حضور يافت و به سوالات آنان پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار ايسنا، دكتر لاريجاني درباره‌ي طرحي كه اخيرا ديپلمات‌هاي كشورمان به مسكو برده‌اند، اظهار داشت: اين طرح چارچوبي براي حل مساله‌ي هسته‌يي و انجام مذاكراتي سازنده بود.

لاريجاني درباره‌ي درخواست انجام تعليق به منظور بازگشت به ميز مذاكرات هم گفت: ما از هر پيشنهاد معقولي براي حل مساله هسته‌يي‌مان استقبال مي‌كنيم. فقط به ما بگويند براي چه بايد تعليق كنيم؟‌ انجام مذاكره به تعليق نياز ندارد. چون مذاكره در يك مكان است و تعليق در جاي ديگر.

به گزارش ايسنا، لاريجاني در ارتباط با اعمال تحريم احتمالي از سوي شوراي امنيت بر ايران افزود: ما راه نخست را براي حل اين مساله راه مذاكرات سازنده و حل اين مساله در آژانس مي‌دانيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در رابطه با اقدامات كشورمان براي مقابله با تحريم احتمالي شوراي امنيت سازمان ملل متحد ادامه داد: بار اصلي اين كار بر دوش دولت است. دولت نيز در اين خصوص تمهيداتي را انديشيده بود و ما هم كميسيون‌ها را دنبال كرديم و مكانيزم‌هايي نيز براي اين مساله انديشيده شده است.

لاريجاني در خصوص تهديدهايي كه اخيرا از سوي مقامات آمريكايي عليه كشورمان مطرح مي‌شود، گفت: استفاده از بمب اتم و اين قبيل مباحث را خيلي جدي نگيريد، چون پس از انقلاب ما بسيار با چنين پديده‌هايي مواجه بوده‌ايم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي منتفي شدن مذاكره با آمريكا، گفت: فكر مي‌كنم آمريكايي‌ها بايد اول مشكل‌شان را با خودشان حل كنند. هنوز زمان مذاكره مشخص نشده و فكر مي‌كنم آنها كمي با خودشان سوء تفاهم دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره سفر دكتر نهاونديان، معاون اقتصادي شوراي عالي امنيت ملي به آمريكا افزود: وي در يك كنفرانس علمي شركت داشت، اما آمريكايي‌ها از اين فرصت براي خبرسازي استفاده كردند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه درباره مرحله‌اي كه هم اكنون فعاليت‌هاي هسته‌يي كشورمان در آن واقع شده گفت: مرحله‌اي كه ما الان انجام مي‌دهيم مرحله تحقيقات است و توليد صنعتي مرحله بعدي ماست.

لاريجاني با اشاره به موفقيت دانشمندان هسته‌يي كشورمان در دستيابي به چرخه كامل سوخت هسته‌يي اظهار داشت: ايران بايد تولد دانش هسته‌يي را جشن بگيرد. اين تولد رخ داده و گام نخست آن نيز همين زنجيره‌اي بود كه تكميل شد و گام بعد زنجيره‌هاي ديگر است كه در حال پيگيري مي‌باشد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه فرمول مورد نظر ايران براي حل مساله هسته‌يي‌اش چيست؟ گفت: ما مي‌گوييم اگر شما نگران بمب و اين گونه مسايل هستيد ما برنامه‌ي هسته‌يي ايران را به طور كامل براي‌تان روشن مي‌كنيم و نظارت‌هاي متناسبش را نيز برايش در نظر مي‌گيريم و اين مساله هم به ما و هم به شما اطمينان مي‌دهد و به اعتقاد ما اين بهترين راه‌حل است. اما متاسفانه رفتاري كه اينها با ما دارند واقعا رفتاري معقول نيست يعني به جاي حل مساله تنها صورت‌ مساله را پاك مي‌كنند.

به گزارش ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه اظهار داشت: اگر نگراني شما اين است كه ما زماني به سمت بمب مي‌رويم پيشنهاد كنسرسيوم را بپذيريد. ما كنسرسيومي بين‌المللي را در خاك ايران تاسيس مي‌كنيم و همه شما در آن سهيم شويد.

Copyright: gooya.com 2016