جمعه 8 اردیبهشت 1385

معاون وزير خارجه‌ آمريكا: راه‌حل‌هاي ديپلماتيك با نتايج جدي را در قبال ايران در پيش خواهيم گرفت، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا در امور خاور نزديك با ابراز ناراحتي از پيشرفت هسته‌يي در كشورمان گفت: ايران بداند كه به دليل مخالفت با جامعه‌ي جهاني بايد بهايي را بپردازد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ديويد ولش در گفت‌وگو با روزنامه‌ي الشرق الاوسط - چاپ لندن - خواستار اقدام جدي شوراي امنيت سازمان ملل براي جلوگيري از پيشرفت برنامه‌ي هسته‌يي ايران شد.

ولش در ادامه مدعي شد كه برنامه‌ي هسته‌يي ايران نگران‌كننده و سوال‌برانگيز است و با اشاره به موضع‌گيري‌هاي قاطع مقامات ارشد ايران در هشدار به آمريكا در صورت انجام هرگونه اقدامي عليه كشورمان گفت: تهديدهاي ايران را قبلا نيز شنيده بوديم، اما اين اظهارات منجر به بروز مشكلاتي مي‌شود كه نسبت به آن نگرانيم. آنچه بيش از همه براي ما حائز اهميت است، سياست‌هاي آن‌ها و اقدامات فعلي‌شان است.

وي در عين حال تصريح كرد: ما راه‌حل‌هاي ديپلماتيك را كه نتايج جدي را به همراه اقدامات قوي شوراي امنيت به همراه دارد، در پيش خواهيم گرفت.

ولش همچنين مدعي دخالت ايران در امور داخلي لبنان و فلسطين شد.

اين مقام آمريكايي در ادامه اظهار داشت: ايران بايد بكوشد براي اثبات آنكه تنها قصد استفاده‌ي صلح‌آميز از برنامه‌ي هسته‌يي‌اش را دارد، به قانع كردن جامعه‌ي جهاني‌ بپردازد.

وي ادامه داد: بايد گام به گام حركت كنيم به همين دليل ابتدا منتظر گزارش امروز (جمعه) محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از برنامه هسته‌يي ايران هستيم. سپس شوراي امنيت به گام‌هايي كه پيش رو دارد، مي‌نگرد. نتيجه‌اي كه ما به دنبال دست‌يابي آن هستيم، مذاكره بر سر برنامه‌ هسته‌يي ايران و جلوگيري از دستيابي اين كشور به سلاح هسته‌يي است.

معاون وزير امور خارجه آمريكا همچنين از آنچه موضع‌گيري‌هاي متناقض ايران در خصوص مذاكره با آمريكا بر سر عراق خواند، ابراز تعجب كرد و گفت: انگيزه‌ي آن‌ها را نمي‌فهميم بايد از ايراني‌ها سوالاتي بپرسيم. آنها نيز موضع‌گيري‌شان را از طريق اين سوالات مشخص كنند.

وي با اشاره به پرونده سوريه و لبنان هر گونه عقد قرارداد با دمشق در خصوص تحقيقات كميته‌ي بين‌المللي تحقيق درباره ترور رفيق حريري، نخست وزير فقيد لبنان را رد كرده و آن را شايعه خواند.

ولش ادامه داد: ما هيچ گونه دخالت و يا نفوذي در اين تحقيقات نداريم و چيز زيادي هم از آن نمي‌دانيم.

وي از مخالفت سوريه با ايجاد روابط ديپلماتيك با لبنان ابراز تعجب كرد و اظهار داشت: دمشق و بيروت دو كشور همسايه و عضو اتحاديه عرب هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معاون وزير امر خارجه آمريكا در خصوص درخواست فواد سنيوره، نخست وزير لبنان مبني بر عقب‌نشيني اسراييل از مزارع شبعا گفت: اسراييل از تمامي سرزمين‌هاي لبناني عقب‌نشيني كرده است و ما مايليم كه لبنان و اسراييل روابط ديپلماتيك داشته باشند.

وي با اشاره به كمك‌هاي آمريكا به ملت فلسطين بيان داشت دولت حماس قصد دارد تا اين مشكل را بين ما و ملت فلسطين قرار دهد، اما اين مشكل ما با حماس است. اتحاديه اروپا و آمريكا نيز بيشترين كمك‌ها را به فلسطيني‌ها داشته‌اند.

ولش درباره حملات انتحاري اخير در مصر گفت:‌ من به سيستم‌هاي امنيتي مصر اطمينان دارم، اما گروه‌هاي تروريستي آماده به مخاطره انداختن كشورها هستند. ما همگي براي رويارويي با آن‌ها تلاش خواهيم كرد.

Copyright: gooya.com 2016