شنبه 23 اردیبهشت 1385

یک دیپلمات در وین: بازرسان آژانس برروی تجهیزات یک مرکز تاسیسات هسته ای ایران رد اورانیوم بسیار غنی شده یافتند، راديو فردا

آژانس فرانس پرس امروز جمعه به نقل از دیپلماتی که نامش را فاش نکرد گزارش داد بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برروی تجهیزات محلی که به گفته تهران در آن فعالیت های هسته ای انجام نمی گیرد رد اورانیوم بسیار غنی شده یافتند. در این گزارش از این مکان نامی برده نشده وهنوز مشخص نیست در صورت صحت این خبر این یافته ها چه تاثیری بر روی برخورد آژانس با پرونده هسته ای ایران خواهد گذاشت. دفتر آژانس در پاسخ به پرسش رادیو فردا در این باره گفت سخنگویان آژانس هم این گزارش را ملاحظه کردند اما فعلا حرفی در اینباره نخواهند زد.
امير مصدق کاتوزيان


امیرمصدق کاتوزیان (رادیو فردا): دیروز خبرگزاری رسمی فرانسه به نقل از دیپلماتی که نامش را فاش نکرد، گزارش داد رد اورانیوم بسیار غنی شده را برروی تجهیزاتی در یکی از تاسیساتی یافتند که تهران می گوید در آن هیچگونه فعالیت هسته ای انجام نمی گیرد. در این گزارش از این مکان نامی برده نشده وهنوز مشخص نیست در صورت صحت این خبر این یافته ها چه تاثیری بر روی برخورد آژانس با پرونده هسته ای ایران خواهد گذاشت.
دفتر آژانس در پاسخ به پرسش رادیو فردا در این باره گفت سخنگوی آژانس هم این گزارش را ملاحظه کردند اما فعلا حرفی در اینباره نخواهند زد. هرچند محمد البرادعی رئیس آژانس در تازه ترین موضعگیری خود بار دیگر گفته است میزان همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی کافی نبوده و جمهوری اسلامی باید بعلت پنهانکاری های پیشین با تعلیق برنامه غنی سازی اورانیوم اعتماد جهانی را به فعالیت های هسته ای اش جلب کند.

این درحالیست که به گزارش رویتر اتحادیه اروپا قرار است روز دوشنبه بار دیگر در این درخواست از جمهوری اسلامی با آژانس سهیم شود. ایران به نوبه خود از سال گذشته که اعلام کرد فعالیت غنی سازی اورانیوم را از سرگرفته، تکرار می کند که به این درخواست ها گردن نمی گذارد و خواهان ادامه فعالیت های تحقیقاتی با استفاده از غنی سازی محدود اورانیوم است؛ موضعی که ایران آخرین بار آنرا دیروز پنجشنبه بار دیگر مطرح کرد.

رویتر از دیپلماتها نقل می کند که در حاشیه نشست روز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، آلمان، بریتانیا و فرانسه ممکن است درباره فراهم کردن آمیخته ای از مشوق ها و تحریم ها گفتگو کنند که می تواند ایران را متقاعد کند تعلیق غنی سازی اورانیوم را بپذیرد. رویتر می افزاید جزییات این آمیخته تا ده روز دیگر معلوم خواهد شد. اما در متن بیانیه وزیران امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که قرار است در نشست بروکسل تصویب شود، سخن از حمایت اتحادیه اروپا از توسعه یک برنامه هسته ای بیخطر قابل ادامه و امن به میان آمده است به این شرط که به نگرانی های بین المللی تماما پایان داده شود و اعتماد به هدف ایران از این برنامه جلب شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همزمان کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد امروز بار دیگر در اجلاس سران اتحادیه اروپا وآمریکای لاتین در وین، آمریکا را به مذاکره مستقیم با ایران فراخواند تا از این طریق تنش موجود بر سر برنامه هسته ای ایران کاهش یابد.

آقای عنان از دوطرف خواست ضمن کاهش جدال لفظی تلاش های دیپلماتیک را افزایش دهند. دبیرکل سازمان ملل متحد این درخواست را یکروز پس از آن برزبان می آورد که شان مککورمک سخحنگوی وزارت امور خارجه در واشنگتن درخواست مذاکره مستقیم آمریکا با ایران را رد کرد.

Copyright: gooya.com 2016