شنبه 23 اردیبهشت 1385

انتقاد عباس سليمي نمين از اظهارات آيت‌الله جنتي: اين نامه به "غلو" نياز ندارد، ايرانيوز

نامه احمدي‌نژاد تدبيري براي جلوگيري از احتمال حمله نظامي آمريكا عليه ايران است.


«دكتر عباس سليمي نمين» مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران، در گفت و گو با خبرنگار سياسي خبرگزاري ايرانيوز، نامه محمود احمدي‌نژاد به جورج بوش را در چهارچوب تمهيداتي كه بايد به طور معمول و در ارتباط با احتمالات مختلف از سوي دولتمردان كشورمان در برابر تهاجمات نظامي اتخاذ شود‌، ارزيابي كرد و اظهار داشت در هر صورت احتمال هر چند اندكي وجود دارد كه مقامات تصميم‌ساز در ايالات متحده آمريكا دست به حركات «غيرمنطقي نظامي» بزنند واين نامه از سلسله تدابيري است كه علي القاعده مقامات كشورمان در واكنش به اين رخداد در نظر گرفته‌اند.

عباس سليمي نمين در تشريح واكنش سرد و منفي مقامات آمريكايي به نامه احمدي‌نژاد، دعوت ايران براي ورود آمريكا به عرصه تعامل و بيان نقطه نظرات دو جانبه را لطمه‌اي استراتژيك بر پافشاري آمريكاي‌ها بر مسايل غيرمنطقي دانست و افزود: چه آمريكايي‌ها وارد اين بحث شوند و چه از پاسخ خودداري كنند، اصل اين نامه لطمه‌اي بر سياست‌هاي آنها ارزيابي مي‌شود.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران، در ادامه با انتقاد و اظهار تأسف از افراط و تفريط‌هاي صورت گرفته با نامه محمود احمدي‌نژاد در عرصه داخل كشور از جمله اظهارات اخير آيت‌الله جنتي خطيب جمعه تهران كه نامه احمدي‌نژاد را الهام خداوند ناميد، تصريح كرد: برخي به صورت بسيار افراطي از نامه احمدي‌نژاد به بوش تجليل نموده و حتي اين نامه را در حد نامه تاريخي امام (ره) به گورباچف (آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروي) بالا مي‌برند. در حالي كه چنين تحليل و تجليلي، لطمه‌اي فراوان به اصل اين نامه وارد مي‌كند.

وي با اشاره به اظهارات آيت‌الله جنتي گفت: يقيناً بدون آنكه وارد «غلو» شويم، مي‌توانيم از يك كار خوب استقبال كنيم. البته من حدس مي‌زنم قصد آقاي جنتي از بيان اين اظهارات، پاسخ به برخي انتقادها نسبت به نامه ارسالي بوده است اما واقعيت اين است كه واكنش به اين انتقادات نياز به بزرگنمايي و بيان اين اظهارات ندارد.

عباس سليمي نمين تأكيد كرد: نامه به هيچ عنوان با نامه تاريخي، مستقل و استثنايي امام خميني (ره) به ميخاييل گورباچف قابل مقايسه نيست و نامه احمدي‌نژاد تنها يكي از اقدامات سلسله وار اين مقطع در برابر احتمال حمله نظامي آمريكا محسوب مي‌شود.

وي در عين حال با انتقاد از سياستمداراني كه نسبت به نامه مذكور به گفته وي «برخوردهاي غير منطقي» داشته و دارند، خاطرنشان كرد: برخي آقايان نامه احمدي‌نژاد را صرفاً ارشادي مي‌خوانند و مي‌گويند كه در عرصه ديپلماسي جهاني نبايد كارهاي ارشادي صورت گيرد درحالي كه ديپلماسي جهاني هم جهت‌گيري دارد و هم تحقير طرف مقابل را همراه دارد. حتي شاهديم كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ما بيانيه‌هاي سياسي و ارشادي صادر مي‌كند.

وي افزود: اين استدلال برخي در داخل كه نامه احمدي‌نژاد را ارشادي و فاقد اصول ديپلماتيك دانسته و آن را با ديپلماسي جهاني سازگار نمي‌دانند، منطبق با واقعيت‌هاي جهاني ندانست و گفت: نامه مذكور بسيار سنجيده است. بنابراين از اين پس براي افكار عمومي جهاني و مردم داخل كشور اين امر محرز خواهد بود كه دولتمردان ما هر آنچه توانستند، براي جلوگيري از ورود به عرصه چالش‌هاي تند نظامي انجام دادند و اين آمريكايي‌ها هستند كه حاضر نيستند منطق و استدلال را در رأس امور كاري خود قرار دهند.
مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران، در واكنش به اظهارات اخير خاتمي (رئيس جمهور پيشين) كه ضمن اظهار بي‌اطلاعي نسبت به انگيزه ارسال نامه احمدي‌نژاد به بوش، در عين حال از موفقيت خود در تأثيرگذاري به دولت كلينتون و عذرخواهي «مادلين آلبرايت» وزير خارجه آمريكا از مردم ايران در خصوص كودتاي 28 مرداد سخن گفته بود را غير واقعي خواند و اظهار عقيده كرد: برخلاف اين اظهارات، مادلين آلبرايت (وزير امور خارجه وقت آمريكا) عذرخواهي نكرد بلكه گفت «دولت آمريكا، ناراحتي ملت ايران از بابت كودتاي 28 مرداد را درك مي‌كند، اما مردم ايران بايد بدانند كه آمريكا در اين باره دلايل خود را داشته است.»

سليمي نمين گفت: در آن مقطع يك جريان سياسي اصرار داشت كه بيان اين مطلب را به عنوان عذرخواهي آمريكا از ايران منتشر كند اما اين به گفته سليمي نمين «فريب افكار عمومي» بود. در حقيقت يك جريان سياسي، بر اساس فريب افكار عمومي به خاتمي هم اطلاعات فريبنده داد و خاتمي آن اظهارات را بيان كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي به بيان نظرش در خصوص يك قصد ديگر خاتمي از بيان اظهارات اخير در واكنش به نامه احمدي‌نژاد پرداخت و خاطرنشان كرد: قصد خاتمي اين بود كه بگويد ما هم در زمان خود با مصاحبه با شبكه خبري (آمريكايي) C.N.N تأثيرگذار و پيشگام بوديم.

هر چند كه اين اظهارات خاتمي صحيح بوده و در آن زمان مصاحبه خاتمي با C.N.N براي روشنگري افكار عمومي دنيا و آمريكايي‌ها صورت گرفت، اما در زمينه بخشي از سخنان وي كه به تجليل از تمدن آمريكا پرداخته بود، انتقاداتي مطرح بوده و هست چرا كه آمريكايي‌ها فاقد تمدن درخشاني هستند و بزرگترين كشتار و قتل عام سرخپوست‌هاي بومي و سياهان در ايالات متحده صورت گرفته است.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران، در پايان درباره اظهار بي‌اطلاعي خاتمي از چرايي ارسال نامه احمدي‌نژاد گفت: بي‌اطلاعي خاتمي از پشت پرده اين نامه طبيعي است، چرا كه خاتمي ديگر عضو شوراي امنيت ملي كشورمان نيست و از سوي ديگر تصميم براي نگارش و ارسال نامه مذكور تصميم جمعي اين شورا بوده است.

Copyright: gooya.com 2016