پنجشنبه 28 اردیبهشت 1385

متكي: پيشنهاد اروپا در صورت لحاظ حق هسته‌يي ايران قابل بررسي است، ايرنا

دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۲۸‬

"منوچهر متكي" وزير امور خارجه‌ي ايران گفت: "اگر اروپا در پيشنهاد خود، حق مسلم ايران در استفاده‌ي صلح آميز از فناوري هسته‌يي را لحاظ كند، اين پيشنهاد قابل بررسي خواهد بود".

به گزارش خبرنگار ايرنا، متكي روز پنجشنبه در يك نشست خبري در دمشق، افزود: مساله‌ي هسته‌يي ما بايد از طريق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و بر اساس دو محور مهم، شناسايي حق قانوني ايران در استفاده از اين فناوري، و عدم اشاعه‌ي جنگ افزارهاي هسته‌يي، حل و فصل شود.

وي، در مورد دغدغه‌ي كشورهاي عربي حوزه‌ي خليج فارس نسبت به برنامه‌ي صلح آميز اتمي ايران به علت نزديكي مركز هسته‌يي بوشهر به اين كشورها، گفت: ما با دوستان در منطقه‌ي خليج فارس گفت وگوهاي مستمري داريم.

متكي افزود: نيروگاه بوشهر تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي و از پيشرفته‌ترين استانداردها برخوردار است. بالاترين استاندارها در بحث زلزله وسازه‌هاي اين نيروگاه لحاظ شده است .

وي خاطرنشان ساخت: در سفر شنبه‌ي آينده به كويت، به برادران كويتي خواهم گفت، اگر نيروگاه بوشهر ‪ ۱۲۰‬كيلومتر با كويت فاصله دارد، فاصله‌ي مردم بوشهر با اين نيروگاه كمتر از دو كيلومتر است. پس، هم امنيت ملت و هم امنيت منطقه براي ما مهم است.

وزير امور خارجه‌ي ايران كه پس از ملاقات با "بشار اسد" رييس جمهوري و "وليد المعلم" همتاي سوري خود، در نشست خبري مشترك با المعلم شركت كرده بود، اين ديدارها را بسيار خوب ارزيابي كرد.

متكي گفت: راه‌هاي ارتقاي روابط ممتاز ميان ايران و سوريه بر اساس اراده‌ي رييسان جمهوري دو كشور و بر مبناي نشست رييسان كميته‌ي عالي مشترك مورد بررسي قرار گرفت.

متكي افزود: مقامات سوري در جريان آخرين تحولات فعاليت صلح آميز هسته‌يي ايران قرار گرفتند. در اين زمينه و ديگر زمينه‌ها ميان ما و آن ها، تطابق نظر وجود داشت.

وي، تحولات منطقه‌يي را ديگر موضوع مورد بحث در اين ديدارها ذكر و اضافه كرد: دو كشور به عنوان دو همسايه‌ي مهم عراق ضمن بررسي آخرين تحولات اين كشور، از نهايي شدن روند سياسي و دولت‌سازي در عراق، حمايت و بر توسعه‌ي مناسبات دو جانبه و منطقه‌يي با اين كشور تاكيد كردند.

متكي خاطرنشان ساخت: به نظر ما، سپردن كامل امنيت عراق به مسوولان عراقي و بومي‌سازي مقابله با نا امني‌ها، همچنين زمان بندي خروج نيروهاي خارجي از عراق، دو محور مهمي هستند كه به ثبات و امنيت عراق كمك خواهند كرد.

وي در مورد ادعاي برخي رسانه‌ها مبني بر تجمع نيروهاي نظامي ايران در مرز با عراق، تصريح كرد: حاكميت عراق براي ما محترم است و ضرورتي به تجمع نيروهاي نظامي در مرز با اين كشور نيست .

متكي در مورد مساله‌ي فلسطين، گفت: در ديدار با مقامات سوري، برخورد دوگانه‌ي برخي كشورهاي جهان با تحولات اخير فلسطين و مخالفت اين كشورها با اراده‌ي آزاد ملت فلسطين در تعيين دولت و مجلس خود، نكوهش و بر ضرورت حمايت از مقاومت و كمك جامعه‌ي بين‌المللي وكشورهاي اسلامي به ملت و دولت فلسطين تاكيد شد.

منوچهر متكي، قطعنامه‌ي اخير شوراي امنيت در مورد روابط ميان سوريه و لبنان، گفت: دخالت شوراي امنيت در اين موضوع را يك بدعت و نقض رويه‌هاي بين‌المللي در مناسبات ميان كشورها مي‌بينيم.

متكي افزود: معتقديم، شوراي امنيت بويژه برخي اعضاي آن، بايد مقاومت بيشتري در برابر صدور چنين مصوباتي داشته باشند، و زمنيه‌ي تضعيف اين نهاد بين‌المللي را فراهم نياورند.

وي، در عين حال بر حمايت جمهوري اسلامي ايران از تحكيم مناسبات بين سوريه و لبنان بر اساس اراده‌ي سياسي دمشق - بيروت، تاكيد ورزيد.

وزير امور خارجه‌ي ايران، روابط ايران و لبنان را برادرانه خواند و اهميت تحكيم اين مناسبات در مسير حفظ منافع دو ملت را خاطرنشان ساخت .

متكي در مورد بحران كنوني در لبنان گفت: بهترين شيوه‌ي حل مشكلات لبنان، تداوم گفت و گوها ميان طرف‌هاي لبناني است كه در دو ماه گذشته، نتايج خوبي داشته است.

وي ، در مورد بحران اخير ميان جنبش حماس و اردن كه در پي متهم شدن اين جنبش به انبار اسلحه در اردن و طراحي ترور مقامات اين كشور، رخ داد، گفت:
در ديدار با مقامات اردني، لزوم رفع سوء تفاهم‌هايي را كه ممكن است بين اردن و جنبش حماس بروز كرده باشد، متذكر شديم .

وزير امور خارجه‌ي ايران تاكيد كرد: كمك به ملت و دولت فلسطين از سوي كشورهاي منطقه از جمله اردن، يك ضرورت اجتناب ناپذير است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنابر اين گزارش، وزير امور خارجه‌ي سوريه نيز به قطعنامه‌ي اخير شوراي امنيت در مورد روابط ميان سوريه و لبنان اشاره كرد و گفت: "كساني كه در پشت صدور اين قطعنامه قرار دارند، خواهان كشاندن مساله‌ي روابط ميان دو كشور همجوار به محافل بين‌المللي هستند. اين امر نتايج نامطلوبي خواهد داشت".

وليد المعلم تاكيد كرد : روابط ميان دو كشور بايد مبتني بر اراده و حفظ حاكميت و استقلال دو كشور باشد.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا سوريه به اين قطعنامه پايبند خواهد بود، گفت : ما همواره به قوانين و قطعنامه‌هاي بين‌المللي پايبنديم. ديگران هستند كه اين قوانين و قطعنامه‌ها را زير پا مي‌گذارند.

المعلم در عين حال افزود: حاكميت، استقلال و منافع كشورمان در اولويت است.

شوراي امنيت، عصر چهارشنبه پيش نويس قطعنامه‌ي پيشنهادي آمريكا را به تصويب رساند كه در آن از سوريه و لبنان خواسته شده روابط كامل ديپلماتيك برقرار و مرزهاي مشترك ميان دو كشور را ترسيم كنند.

وزير امور خارجه‌ي جمهوري اسلامي ايران پيش از ظهر پنجشنبه براي سفري يك روزه به سوريه، از "امان" پايتخت اردن وارد دمشق شد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي: پيشنهاد اروپا در صورت لحاظ حق هسته‌يي ايران قابل بررسي است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016