یکشنبه 31 اردیبهشت 1385

حقیقت در برابر دروغ (قسمت دوم)، محمدحسين سبحاني

به مناسبت نخستین سالگرد انتشار گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر
در مورد نقض حقوق بشر در سازمان مجاهدین

محمد حسین سبحانی
Sobhani_m_h@hotmail.com
20.05.2006
در قسمت اول این مقاله که به مناسبت نخستین سالگرد انتشار گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر در سازمان مجاهدین نوشته ام، آمده بود:
با نگاه به روابط درونی فرقه ها می توان یک ببر قوی، حریص و گرسنه را تصور کرد که اشتهایی سیری ناپذیر در بلعیدن دارد. این ببر قدرتمند آهوهای زیبا را می دَرد و می بلعد، نه فقط برای اینکه گرسنه است، بلکه می بلعد برای اینکه بزعم او نیرویی آسمانی به او این حق را داده تا ببلعد و به بلعیده شدگان محبت کند و آنها را در درون پیکر خود تبدیل به سلول های مقاومت، فدایی و انتحاری کند تا ببر "مقدس" شود. همچنین توضیح داده شد که "ببر مقدس شده" برای رسیدن به هدف، ابزار و وسایل و قوانین خاص خودش را دارد و نسبت به قوانین اجتماعی دیگر، جز قوانین خودساخته ، تعهدی ندارد. البته در این میان آهو هایی نیز وجود دارند که بعد از مدتی می فهمند که نباید در معده این " ببر مقدس و پاک"هضم شده و تنها از مردمک چشمان او جهان را نظاره کنند. آنها طبعاً پس از مدتی همسفری با "ببر مقدس" از این ببر می گریزند، آنها به خود می گویند من که خرامان بودم، من که چابک بودم و می دویدم. چرا باید بر روی پاهای ببر مقدس راه بروم؟ چرا نباید بر روی پاهای خود راه روم و با چشمان خود بر جهان نگاه کنم؟

قسمت دوم :
فرقه ها همانطور که برای جذب و بکارگیری اعضای جدید روش های خاص خود را اتخاذ می کنند، برای جلوگیری از خروج افراد نیز روش های ویژه ای اعمال می کنند که " خشونت " جوهر اصلی آن است. اما اعمال خشونت و نقض حقوق بشر توسط "ببرهای مقدس" اختصاص به آهو های سرکش ندارد، بلکه آهو های رام و هضم شده را نیز در بر می گیرد. بطور مثال، دیوید کوروش رهبر فرقه ای بود که بر اساس یک تفکر عقب مانده و خرافاتی اعتقاد داشت روزی کالسکه ای از کهکشان هستی برآمده و آنان را به سوی جاودانگی و بهشت خواهد برد. دیوید کوروش هنگامیکه پایگاهشان در محاصره پلیس آمریکا قرار می گیرد، به اعضای فرقه دستور می دهد که به یکدیگر و حتی کودکان زهر خورانده و بدین ترتیب یک قتل عام جمعی را تجویز می کند.
یا در نمونه ای دیگر به هنگام دستگیری مریم رجوی و بیش از 160 تن از مسئولین فرقه مجاهدین، مسعود رجوی نیز برای در رفتن همسرش از مهلکه پلیس فرانسه، به اعضای فرقه دستور خودسوزی داد و دو تن از زنان این فرقه خود را درجلوی چشم های بهت زده مردم فرانسه به آتش زدند، و ده ها نفر دیگر نیز در راه بودند که به دستور رهبری فرقه بطور مقطعی فعلاً متوقف شده است. آیا نقش حقوق بشر و اعمال خشونت، حتی نسبت به آهوهای رام و هضم شده، بیش از این امکان دارد؟
اما آهوهای سرکش و هضم نشده در پیکر " ببر مقدس "نیز باید تاوان جدایی خود را بپردازند. ریچارد لاکایو روزنامه نگار مجله تایمز می نویسد:
" فرقه دیوید کوروش دیسیپلین خود را با خشونت در میان پیروانش بکار می بست. یکی از دست راست های برگزیده او، قانون شکن ها و کسانی که از دیسیپلین حاکم بر فرقه پیروی نمی کردند را با یک پاروی چوبی ادب می کردند. آنها خـطـاکاران را بعد از کـتک خـوردن ( جهـت تحـقـیر) داخل سطل های زباله می کردند."
( پایان نقل قول )
البته اگر دیوید کوروش بعد از اعمال خشونت و برای تحقیر شخصیت اعضای فرقه، آنها را به داخل سطل زباله ها می انداخت، مسعود رجوی رهبر فرقه مجاهدین نیز دستور می داد که اعضای جداشده این فرقه را بعد از شکنجه، در جلوی چشمان صد ها زندانی در زندان ابوغریب در محفظه و کانال محل تخلیه ادرار و مدفوع بیندازند و سپس با لباس آغشته به ادرار و مدفوع در جلوی سایر افراد بدوند.
البته هر چه اعتراض آهوهای سرکش در درون هر فرقه ای شدت و عمق بیشتری داشته باشد، و از خط سرخ مصمم تر عبور کنند، شرایط سخت تر خواهد شد؛ زیرا آنها انگشت اشاره را به سوی "ببر مقدس" نشانه می روند. در این هنگام روش های جلوگیری از خروج اعضای منتقد بسیار هولناک و مرگ آور تر خواهد بود. این روش ها از سه دهه قبل در فرقه مجاهدین آغاز، و در سال هـای اخـیر به اوج خـود رسـیـده است . الـبته شـیوه های اعمال " خروج ممنوع" از ابتدای پیدایش فرقه مجاهدین دارای کمیت و کیفیت یکسان نبوده و به مرور به وسعت و پیچیدگی خود در شرایط کنونی رسیده است.
فرقه مجـاهـدین با تمام تلاشی که سـالها انجام داد تا راز و رمز " خروج ممنوع " فاش نگردد، ولی تلاش اعضای جدا شده از مجاهدین سرانجام راه را گشود که به انتشار گزارش سازمان دیده بان حقوق بشر منجر شد.
گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر توسط سازمان مجاهدین در سال گذشته در تاریخ ١٨.٥.٢٠٠٥ منتشر شد. این گزارش که در ٢٨ صفحه و بر اساس گزارش و شهادت اعضا و مسئولین سابق سازمـان مجاهــدین تنظیم شـده، انعــکاس وسیعــی در رسـانه هـای بین المللی و فارسی زبان داشت که به برخی از آنها اشاره می شود.
خبرگزاری رویتر در مورد گزارش دیده بان حقوق بشر متن زیر را به سراسر جهان مخابره کرد:

گروه تبعیدی با اعضای ناراضی خود بدرفتاری میکند
خبرگزاری رویترز
پاریس، 19 می 2005
"دیده بان حقوق بشر" در گزارشی که امروز منتشر کرده است گفته که گروه اپوزیسیون ایرانی مسلح در تبعید، سازمان مجاهدین خلق، اعضای ناراضی خود را در معرض شکنجه و زندان انفرادی طولانی مدت قرار می دهد.
گزارش 28 صفحه ای "نقض حقوق بشر در اردوگاههای مجاهدین خلق"، نحوه شکنجه، آزار و زندانی شدنهای طولانی مدت اعضای ناراضی در اردوگاههای نظامی در عراق، بعد از اینکه آنها از خط مشی های این گروه و اعمال غیردموکراتیک آن انتقاد میکردند و یا وقتی قصد خروج خود از سازمان را اعلام می کردند، را به صورت مشروح توضیح میدهد.
این گزارش بر شهادت های مستقیم چند تن از اعضای سابق مجاهدین خلق، از جمله پنج نفر که به نیروهای امنیتی عراق تحویل داده شده و در زمان صدام حسین در زندان ابوغریب نگهداری شدند، مبتنی است.
"جان استورک" مدیر بخش افریقای شمالی و خاورمیانه دیده بان حقوق بشر در واشنگتن، می گوید: اعضایی که سعی می کنند مجاهدین خلق را ترک کنند، بهای سنگینی را می پردازند. این شهادت ها تصویر خشنی از آنچه که بر سر اعضای منتقد از رهبران گروه آمده است، به تصویر میکشد. محمدحسین سبحانی یکی از اعضای بلندپایه سابق مجاهدین، 8 سال و شش ماه، از سپتامبر 1992 تا ژانویه 2001 در سلول انفرادی زندانی بود. سپس مجاهدین خلق او را تحویل مقامات عراقی دادند. او تا سال 2002 در زندان ابوغریب نگهداری و به زور به ایران برگردانده شد. شاهدان دو مورد از مرگ طی بازجویی توسط عوامل مجاهدین خلق را نیز گزارش کرده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در سال 1997، دولت ایالات متحده مجاهدین خلق را به عنوان سازمان تروریستی خارجی طبقه بندی کرد. اتحادیه اروپا مجاهدین خلق را در سال 2002 در فهرست سازمانهای تروریستی خود قرار داد. در عین حال، شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی مجاهدین خلق که در فرانسه مستقر است برای حذف برچسب تروریستی و برداشتن محدودیتهایش به لابی با دولت ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا ادامه می دهد. بعد از آنکه دولت فرانسه در سال 2003 مریم رجوی را به جرم برنامه ریزی برای فعالیت تروریستی در خاک فرانسه دستگیر کرد، 10 عضو و هوادار با به آتش کشیدن خود در پاریس، لندن، و دیگر شهرهای اروپایی اعتراض خود را نشان دادند. دو نفر از آنها مردند. در ژانویه، 40 عضو پارلمان در اروپا خواستار حذف برچسب تروریستی مجاهدین خلق شدند.
مجاهدین خلق در سال 1965 به عنوان یک گروه چریکی شهری اسلامی برای چالش با دولت شاه به وجود آمد. در سال 1981، دو سال بعد از انقلاب ایران، گروه ضدروحانی به مبارزه زیرزمینی روی آورد و تلاش کرد شورش مسلحانه علیه آیهالله خمینی به وجود آورد. بعد از تبعید به فرانسه، ‌رهبران گروه در سال 1986 به عراق رفتند. طـی جـنگ ایـران و عـراق، نـیـروهای مجاهدین خـلق به نیروهای ایرانی در طول مرز حمله کردند و به خاک ایران تجاوز نمودند. بعد از آن که جنگ در سال 1988 پایان یافت، دادگاههای ایران حکم های سریعی را برای اعدام هزاران زندانی سیاسی، از جمله اعضای مجاهدین خلق ‌صادر کرد. سقوط دولت صدام حسین در آوریل 2003 به حمایت لجستیکی و مالی عراق برای مجاهدین خلق پایان داد. بعد از حمله به عراق به رهبری آمریکا، ارتش آمریکا مجاهدین خلق را در عراق خلع سلاح نمود. در جولای، ایالات متحده وضعیت حفاظت شده تحت کنوانسیون ژنو را به آنها اعطا کرد و اکنون بیش از 3000 نفر از آنها را در اردوگاه اصلی شان در شمال بغداد نگهداری می کند." ( پایان نقل قول )
ادامه دارد

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حقیقت در برابر دروغ (قسمت دوم)، محمدحسين سبحاني' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016