سه شنبه 2 خرداد 1385

تجمع دانشجويان دانشكده حقوق دانشگاه تهران در اعتراض به بازنشسته كردن چند تن از استادان، ايسنا

- با چه منطقي مي‌توان دانشگاه را اين‌چنين خالي از بزرگان كرد؟!


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

جمع كثيري از دانشجويان دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران امروز در اعتراض به بازنشسته كردن چند تن از استادان و آنچه آن را هتك حرمت استاد و دانشجو خواندند، در اين دانشكده تجمع كردند.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، در اين تجمع كه گفته مي‌شد در اعتراض به بازنشسته كردن اساتيدي چون دكتر دروديان، دكتر آشوري، دكتر رييس طوسي، دكتر ساعي، دكتر صفايي و دكتر عراقي برگزار شد، دانشجويان با سردادن سرود يار دبستاني من و شعارهايي، خواستار بازگشت اين اساتيد به دانشكده شدند.

امروز در پي اين تجمع كه با شركت و حمايت اكثر تشكلهاي دانشجويي برگزار شد، كلاسهاي درس دانشكده تعطيل شد. همچنين دو تن از اساتيد دانشكده كه خود نيز از شاگردان اين اساتيد بازنشسته شده هستند، كلاسهاي خود را تعطيل كرده‌اند.

دبير شوراي صنفي دانشگاه تهران با اعلام حمايت از تجمع دانشجويان دانشكده حقوق دانشگاه تهران اظهار كرد: اين اساتيد مجرب بايد در دانشكده باقي بمانند، چرا كه هنوز افراد جايگزين اين اساتيد كه توانايي علمي بالايي داشته باشند وجود ندارند و اين مساله موجبات افت علمي اين دانشكده را فراهم مي‌كند.

وحيد عابديني، عضو سابق شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشگاه تهران در اين تجمع گفت: ما به خاطر استادي اينجا جمع شده‌ايم كه نه تنها درس و علم، كه اخلاق را نيز از او فرا گرفته‌ايم.

وي همچنين با انتقاد به آنچه اخراج اين اساتيد از دانشگاه مي‌خواند، خاطرنشان كرد: اين تجمع به مسايل سياسي حوادث تبريز و دانشگاه پلي تكنيك ارتباطي ندارد.

مدني عضو انجمن علمي روابط بين‌الملل دانشكده نيز گفت: اينجا دانشگاه است و ما آمده‌ايم درس بخوانيم اگر نمي‌خواهند اينجا را ببندند و تبديل به پادگان كنند.

حبيب امامي، عضو انجمن علمي حقوق نيز در ادامه خطاب به مسوولان دانشكده گفت: اينگونه نمي‌توانيد دانشگاه را اداره كنيد، چرا كه دانشگاه متعلق به دانشجويان است و اين دانشكده جز سياسي‌ترين دانشكده‌هاي كشور است.

وي اضافه كرد: چه كساني قرار است جاي اين اساتيد را بگيرند، آنها مي‌خواهند با زدوبندهاي سياسي عضو هيات علمي دانشگاه و جايگزين اساتيد برجسته ما شوند.

همچنين نصرآبادي يكي از دانشجويان اين دانشگاه با طرح اين ادعا كه پروژه انقلاب فرهنگي دومي شكل گرفته است، گفت: چه كسي قرار است علم را در اختيار ما قرار دهد؟ آيا قرار است ايدئولوژي خاصي را در دانشگاه پيگيري كنيم يا اين كه در محيطي آكادميك، دانش روز دنيا را فرا گيريم.

وي در ادامه با اشاره به آنچه تسويه اساتيد و دانشجويان از دانشگاه مي‌خواند، گفت: تا اطلاع ثانوي تمام كلاس‌ها تعطيل است و امتحانات پايان ترم نيز از موضوعيت خارج است.

منوري عضو شوراي صنفي اين دانشگاه در جمع دانشجويان گفت: من اين مصيبت بزرگ را به جامعه علمي كشور تسليت مي‌گويم، بهتر است مسوولان اسم دانشگاه را از سردر اينجا بردارند و عنوان پالايشگاه را برآن بگذارند.

دانشجويان در واكنش به اين گفته شعار رييس انتصابي استعفا استعفا را سر دادند.

يكي از دانشجويان دانشكده حقوق و علوم سياسي نيز در جمع دانشجويان گفت: اساتيد دانشگاه تا به حال جز در معدود مقاطعي پشتيبان ما نبودند و از حقوق ما حتي آن زمان كه دانشجويي از ميان ما اخراج شد دفاع نكردند اما در حال حاضر اين اتفاق شامل صنف خودشان شده است و از آنها مي‌خواهيم حداقل پشت سر همكاران خود بايستند.

دانشجويان هم شعار دادند اساتيد با غيرت حمايت حمايت.

همچنين يكي از اعضاي شوراي صنفي دانشكده حقوق نيز در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين كه امروز صبح متوجه بازنشستگي اين اساتيد كه نوعي اخراج محترمانه است شده‌ايم، اظهار كرد: براي اولين بار كل تشكلهاي دانشجويي دانشكده فارغ از هر فكر و عقيده به صورت يكپارچه در اين تجمع شركت كرده‌اند.

همچنين دكتر احمد ساعي يكي از استاداني كه امروز صبح حكم بازنشستگي خود را دريافت كرده بود، با حضور در جمع دانشجويان معترض، به ايسنا گفت: امروز صبح حكم بازنشستگي خود را از طريق صندوق پستي دريافت كردم، اين در حالي است كه هيچگونه اطلاع قبلي از اين مساله نداشتم.

وي با بيان اين كه شايد بازنشستگي امري طبيعي باشد، تصريح كرد: بنده از اين مساله ناراحت نيستم و به اين حكم نيز اعتراضي ندارم چرا كه ديگر علاقه‌اي به ادامه فعاليت در محيط متشنج و پرچالشي كه به دنبال صدور اين احكام ايجاد شده را ندارم مخصوصا در نبود دوستاني صميمي و اساتيدي مجرب مانند دكتر عراقي، دكتر عاشوري و غير... .

وي با اشاره به اساتيدي كه به دنبال صدور اين احكام بازنشسته شده‌اند، گفت: اين افراد از اساتيد شناخته شده و معروف جامعه هستند كه برخي از آنان مدتي را در زندان بوده و براي آزادي و دموكراسي در كشور هزينه‌هاي زياد داده‌اند.

دكتر ساعي ادامه داد: بنده بيشتر از بازنشستگي زود هنگام دكتر دروديان رييس دانشكده ناراحت هستم چرا كه حكم ايشان از تير ماه اجرا مي‌شود، ولي معمول بر اين است كه احكام صادر شده پس از عيد معمولا شهريور ماه اجرايي مي‌شود به نظر مي‌رسد كه اين مساله به دليل آن است كه در غياب ايشان در طول تابستان احكام ديگري در خصوص بازنشستگي ساير اعضاي هيات علمي دانشكده صادر مي‌شود چرا كه دكتر دروديان با بازنشستگي بسياري از اعضاي هيات علمي دانشكده در گذشته مخالف بوده‌اند.

وي عنوان كرد: دو سال گذشته از سوي رييس وقت دانشگاه تهران حكم بازنشستگي دكتر عميد زنجاني صادر شده بود ولي دكتر دروديان با اين مساله مخالفت كرد ولي امروز دكتر عميد زنجاني خود حكم بازنشستگي دكتر دروديان را صادر كرده است.

اين عضو هيات علمي دانشكده حقوق در خاتمه با انتقاد نسبت به صدور اين احكام در آستانه امتحانات پايان ترم دانشكده؛ تصريح كرد: اين احكام مي‌توانست در خرداد ماه و زمان پايان امتحانات دانشكده صادر شود تا از ايجاد اين تشنج جلوگيري شود.

گفتني است، در اين تجمع بيانيه انجمن علمي و انجمن اسلامي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشكده قرائت شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در بخشي از بيانيه انجمن علمي دانشكده حقوق آمده است: انجمن علمي دانشجويي حقوق دانشگاه تهران، بي‌آنكه پاي در گرداب سياست‌ورزي بگذارد، مراتب نگراني و افسوس خويش را نسبت به خالي كردن دانشكده‌ حقوق و علوم سياسي از بحرهاي علم و دانش اعلام مي‌دارد و خواستار بازگرداندن اساتيد به خانه‌ي هميشگي آنان است.

در ادامه آمده است: سوال اين است كه با چه منطقي مي‌توان دانشگاه را اين‌چنين خالي از بزرگان كرد و در پشت چنين قصه‌اي جز رد پاي سياست‌ورزي و كج‌انديشي مي‌توان چيز ديگري را ديد؟

همچنين در بيانيه انجمن اسلامي دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران نيز آمده است: سنت مهرورزي دولت كريمه سرانجام به دانشكده‌ي حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران هم رسيد. اساتيد برجسته و استوانه‌هاي علمي دانشكده، به اسم بازنشستگي، اصطلاحا محترما اخراج شدند و لاجرم موج اخراج و تسويه تا بدين پايه هم متوقف نخواهد ماند و ديگر دانشمندان و مدرسان فاضل و مستقل دانشكده حقوق و علوم سياسي را در برخواهد گرفت.

پروژه‌اي كه در يك ساله‌ گذشته در جهت تخريب كليه‌ زيرساخت‌ها و نهادهاي اقتصادي، سياسي و فرهنگي كشور در جريان بوده است از انهدام بنيه‌ي علمي و آموزشي اين ديار مجروح نيز غفلت ننموده است. اين اخراج دانش است، اين تخفيف علم است و اين خواري و ذلت دانشگاه است.

انجمن اسلامي دانشكده حقوق و علوم سياسي اين فاجعه را به جامعه علمي كشور و تمامي دانشجويان و دانش‌دوستان تسليت گفته و خواهان عذرخواهي تصميم‌گيرندگان و باز پس‌گيري اين تصميات شدند.

Copyright: gooya.com 2016