شنبه 6 خرداد 1385

اطلاعيه گزارشگران بدون مرز درباره دستگيری دو روزنامه نگار در استان های اردبيل و آذربايجان شرقي

گزارشگران بدون مرز در این باره اعلام می کند : " امين حسين موحدی و اورج اميری به شکل غير قانوني دستگير و به محلي نامعلوم انتقال يافته اند. مقامات قضايي- امنيتي از دادن هر گونه خبری در باره وضعيت و محل بازداشت آنها خودار مي ورزند ی. اين دستگيری های خودسرانه و آزار و اذيت ها ثابتگر محدوديت برای روزنامه نگاراني ست که تنها جرم شان انجام وظيفه و اطلاع رساني مستقل است.

جمعه ٥ خرداد ماه در مشکين شهر امين حسين موحدی به هنگام خروج از منزل توسط لباس شخصي های مسلح بازداشت و به محل نامعلومي منتقل شد. اين روزنامه نگار برای قوه قضايه و ماموران وزارت اطلاعات به دليل روشنگری ها و مقالات انتقادی اش شناخته شده بود. امين حسين موحدی در آذر ماه سال گذشته نيز توسط ماموران وزارت اطلاعات ربوده و به مدت سه روز در زندان اطلاعات اردبيل زنداني تحت شکنجه قرار گرفته بود.

پنجشنبه ٤ خرداد ماه اورج اميری در منزلش توسط مرداني مسلح با لباس شخصي بازداشت و پس از بازرسي منزل و به همراه مداراک و دست نوشته ها و سي دی ها کامپيوترش به محل نامعلومي انتقال يافت. اين روزنامه نگار زماني که از ماموران خواهان نشان دادن حکم بازداشت و بازرسي شده بود، مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود. همسر اين روزنامه نگار نيز به دليل اعتراض به بازداشت همسرش توسط ماموران بازداشت شده بود.

جمهوری اسلامي همزمان با آغاز تظاهرات در شهرهای آذربايجان از انتشار اخبار آن در روزنامه ها و خبرگزاری ها جلوگيری مي کند. به ويژه در استانهای شمالي کشور تهديد و فشار و بر روزنامه نگاران را افزايش داده است. در روزهای اخير، هادی دهقاني در خيابان مورد ضرب و شتم "عده ای ناشناس" قرار گرفته است. پيمان پاک مهر روزنامه نگار مستقل و همکار سايت تبريز نيوز چندين بار مورد تحديد قرار گرفته است. سايت تبريز نيوز فيلتر و تلفن اش چندين بار قطع شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يادآوری

در تاريخ ٢٢ ارديبهشت در ویژه نامه ايران جمعه، مطلبی با عنوان "چه کنيم که سوسکها سوسکمان نکنند" چاپ شده بود. در این مطلب چند کاريکاتور وجود دارد که در يکی از آنها کودکی با يک سوسک صحبت می کند و به زبان آذری می پرسد: " چی؟". در پی انتشار این مطلب، در برخی از شهرهای استان آذربایجان تظاهرات اعتراضی برگزار شد روزنامه ایران و ایران جمعه از واقعه پیش آمده پوزش خواسته و حتا کاریکاتوریست روزنامه را نیز از کار برکنار کرده بودند، اين تظاهرات در برخي مناطق همچنان ادامه دارد. مانا نيستاني کاريکاتوريست و مهرداد قاسم فر سردبير ویژه نامه ی هفتگی ايران جمعه .با شکایت وزارت اطلاعات و دستور سعید مرتصوی دادستان تهران روانه زندان اوین شدند. روزنامه دولتي ايران نیز از سوی هيات نظارت بر مطبوعات به اتهام "دامن زدن به اختلافات قومي" توقيف شد.

***

با ١٠ زنداني، ايران بزرگترين زندان روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در خاورميانه است.

محمود احمدی نژاد رئيس جمهور و آيت اله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامي از جمله ٣٧ رهبر و مقام دولتی در جهان هستند که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند .

Copyright: gooya.com 2016